logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Wynagrodzenie za przeniesienie praw autorskich – o czym warto wiedzieć?

   11.09.2024, przeczytano 583 razy
ilustracja
fot. Łukasz Radziejewski/Unsplash

Podczas ostatniego szkolenia przeprowadzonego w ramach projektu Pro Arte Sztuka Przedsiębiorcza na Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie jedna z młodych artystek stwierdziła, że gdyby wszyscy młodzi twórcy znali przepis ustawy, który właśnie omawiałam, twórcom zdecydowanie łatwiej byłoby rozmawiać z klientem o pieniądzach. Jaki przepis ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych miała na myśli młoda artystka? Zapraszam do lektury.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/wynagrodzenie-za-przeniesienie-praw-autorskich-%E2%80%93-o-czym-warto-wiedziec,405622,artykul.html

Wynagrodzenie za przeniesienie praw autorskich

Przepis, który miała na myśli młoda artystka, to art. 43 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych jeżeli z umowy (rozumianych jako ustalenia pomiędzy klientem a twórcą) nie wynika inaczej, twórcy przysługuje prawo do wynagrodzenia za przeniesienie autorskich praw majątkowych lub udzielenie licencji.

Art. 43. [Wynagrodzenie]

  1. Jeżeli z umowy nie wynika inaczej, twórcy przysługuje prawo do wynagrodzenia za przeniesienie autorskich praw majątkowych lub udzielenie licencji.

Znając zatem brzmienie art. 43 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych młody twórca wie, że – jeżeli strony umowy tj. twórca i klient nie ustalą inaczej – przysługuje mu prawo do wynagrodzenia autorskich.

Zasadą jest zatem odpłatność dyspozycji prawami autorskimi. Jeżeli natomiast zamiarem stron jest przeniesienie praw autorskich lub udzielenie licencji nieodpłatnie, musi być to wyraźnie wskazane w umowie. To ważna zasada, o której warto pamiętać podejmując rozmowy o wynagrodzeniu.

Wysokość wynagrodzenia za przeniesienie praw autorskich

Kolejne naturalne pytania, które pojawia się w głowie twórcy brzmi: „ile?”.

„Ile mogę oczekiwać od mojego klienta, jeżeli zgodzę się na przeniesienie praw autorskich lub udzielenie licencji do stworzonego przeze mnie utworu?”

Z pomocą przychodzi art. 43 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, który „podpowiada”, że – jeżeli w umowie nie określono wysokości wynagrodzenia autorskiego – wysokość wynagrodzenia określa się z uwzględnieniem:

  1. zakresu udzielonego prawa oraz
  2. korzyści wynikających z korzystania z utworu.

Art. 43. [Wynagrodzenie]

2. Jeżeli w umowie nie określono wysokości wynagrodzenia autorskiego, wysokość wynagrodzenia określa się z uwzględnieniem zakresu udzielonego prawa oraz korzyści wynikających z korzystania z utworu.

Twórca stojący przed decyzją o tym, jak określić wysokość wynagrodzenia za przeniesienie autorskich praw majątkowych lub za udzielenie licencji może zatem skorzystać ze wskazówek przedstawionych przez ustawodawcę w art. 43 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

#1 Zakres udzielonego prawa

Wysokość wynagrodzenia może być – jak „podpowiada” ustawodawca – zależna od zakresu udzielonego prawa. W praktyce oznacza to, że wynagrodzenie może być określone na różnych poziomach w zależności od tego, czy twórca zdecydował się na udzielenie licencji niewyłącznej, licencji wyłącznej, czy zgodził się na udzielenia prawa do sublicencji, czy – być może – zdecydował się dokonać przeniesienia autorskich praw majątkowych tj. trwale „pozbyć się” autorskich praw majątkowych do utworu.

#2 Korzyści wynikające z korzystania z utworu

Dla określenia wysokości wynagrodzenia nie bez znaczenia będzie również informacja, jakich korzyści wynikających z korzystania z utworu może spodziewać się klient (nabywca praw lub licencjobiorca).

Skąd twórca ma wiedzieć jakie korzyści mogą wynikać dla klienta z tytułu korzystania przez niego z utworu? Dokładne dane będą trudne do ustalenia niemniej, twórca ma najczęściej szanse na zgromadzenie istotnych dla siebie informacji na etapie pierwszych rozmów (wywiadu) z klientem o jego potrzebach i planach.

Po dokonaniu krótkiego badania na temat planów i oczekiwań ze strony klienta twórca ma szanse uzyskać informacje, które pozwolą mu oszacować, jakie korzyści może przynieść klientowi w przyszłości udzielona licencja lub nabycie autorskich praw majątkowych do utworu. Mając te informacji, twórca ma możliwość uwzględnienia ich przy oszacowaniu wysokości oczekiwanego wynagrodzenia za przeniesienie praw autorskich lub udzielenie licencji.

Orzecznictwo o wynagrodzeniu dla twórcy

Słuszność „podpowiedzi” ustawodawcy wskazanych w art. 43 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych potwierdza również orzecznictwo. Sąd Najwyższy w wyroku z 25 marca 2004 r. (sygn. akt II CK 90/03)*, potwierdził, że:

Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych nie narzuca żadnego systemu (sposobu) ustalania wynagrodzenia twórcy, jedynie w art. 43 ust. 2wskazuje na dwa kryteria, które w razie sporu co do wysokości wynagrodzenia za przeniesienie autorskich praw majątkowych lub udzielenie licencji, powinny być brane pod uwagę: 

  1. zakres udzielonego prawa i
  2. korzyści wynikające z korzystania z utworu.

Należność wynagrodzenia za korzystanie z praw autorskich (niezależnie od wynagrodzenia za stworzenie utworu) potwierdził również Sąd Najwyższy w wyroku z 11 maja 1971 r. (sygn. akt I CR 91/71):

ilustracjastrzałka

Wynagrodzenie za przeniesienie praw autorskich w praktyce

A jak kwestia wynagrodzenia za przeniesienie praw autorskich lub za udzielenie licencji wygląda w rzeczywistości?

W praktyce wysokość wynagrodzenia twórcy za przeniesienie autorskich praw majątkowych jest wynikiem uzgodnień, jakie czynią strony przy zawieraniu umowy.

Warto pamiętać, że finalna decyzja co do zakresu ustaleń należy do obu stron kontraktu – twórcy oraz klienta. Wiedza o znaczeniu art. 43 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych może jednak bez wątpienia znacząco pomóc twórcy – i to nie tylko podczas rozmów z klientem o zasadności wynagrodzenia za dyspozycję prawa autorskimi (obok wynagrodzenia za wykonanie dzieła) ale również w zakresie szacowania wysokości ww. wynagrodzenia.

Magdalena Miernik

Źródło: Lookreatywni

lookreatywni.pl

Dodatkowe informacje:

*wyrok SN z 25.03.2004 r., II CK 90/03, OSNC 2005, nr 4, poz. 66


avatar użytkownika
+ + + + + + + + +

Tekst opublikował użytkownik: lookreatywni.pl

(Lookreatywni.pl)

lookreatywni.pl o sobie:

Lookreatywni.pl: Doradztwo prawno-biznesowe dla branży kreatywnej i dla MŚP

Jesteśmy grupą prawników, którzy świadczą pomoc prawno-biznesową dla branży kreatywnej oraz edukują i inspirują przedsiębiorców do skutecznego wdrażania i komercjalizowania innowacyjnych rozwiązań. Na co dzień współpracujemy ze agencjami kreatywnymi i reklamowymi, studiami graficznymi, biurami architektonicznymi oraz firmami i przedsiębiorcami sektora kreatywnego. Prowadzimy szkolenia i wykłady, pokazujemy jak chronić i efektywnie korzystać z praw własności intelektualnej.

Więcej informacji o użytkowniku

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Lokalne SEO - czy może pomóc małym firmom?
Pozyskiwanie klientów jest procesem, którego skuteczność zależy od odpowiedniej strategii marketingowej. Jednym z jej elementów jest pozycjonowanie strony internetowej w wyszukiwarce. Ogólne frazy kluczowe (krótkie frazy lub pojedyncze słowa) związane z branżą i ofertą firmy charakteryzują się dużą konkurencyjnością...
Polscy sprzedawcy coraz częściej wychodzą poza granice kraju, kierując swoją ofertę na zagraniczne rynki. W dobie globalizacji oraz rosnącej popularności e-commerce, cross-border stało się dla wielu firm naturalnym krokiem rozwoju. Jednak nawet najlepsze produkty i konkurencyjne ceny nie zagwarantują sukcesu, jeśli strategie marketingowe nie zostaną odpowiednio dostosowane do...
Z okazji Dnia Obsługi Klienta (CX Day), RAJA, europejski lider w zakresie opakowań, podkreśla znaczenie wysokich standardów obsługi klienta, dziękując partnerom biznesowym, których sukces jest kluczowy dla rozwijającej się współpracy. Firma podkreśla, jak inwestycje w obsługę oraz indywidualne podejście do klientów przekładają się na ich satysfakcję...
Jak rozpocząć działania marketingowe SEO za granicą?
Z badań przeprowadzonych przez Polski Instytut Ekonomiczny w sierpniu 2024 roku wynika, że zaledwie 37 proc. polskich firm zdecydowało się na ekspansję zagraniczną[1]. Swoją obecność na międzynarodowych rynkach zaznaczyły przede wszystkim przedsiębiorstwa z branży TSL (58 proc.) i produkcyjnej (51 proc.). Zdecydowanie rzadziej miało to miejsce w przypadku firm...
Slodkie: pomysły na halloweenowe słodycze reklamowe
Jesień to czas, w którym firmy organizują imprezy halloweenowe, aby zintegrować zespół i wprowadzić nieco humoru w codzienne biurowe życie. Kluczowym elementem świętowania są kostiumy oraz słodycze, które idealnie wpisują się w atmosferę wydarzenia. Oto kilka pomysłów na to, jak kreatywnie wykorzystać ten czas.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764