logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Wynagrodzenie za przeniesienie praw autorskich – o czym warto wiedzieć?

   11.09.2024, przeczytano 1956 razy
ilustracja
fot. Łukasz Radziejewski/Unsplash

Podczas ostatniego szkolenia przeprowadzonego w ramach projektu Pro Arte Sztuka Przedsiębiorcza na Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie jedna z młodych artystek stwierdziła, że gdyby wszyscy młodzi twórcy znali przepis ustawy, który właśnie omawiałam, twórcom zdecydowanie łatwiej byłoby rozmawiać z klientem o pieniądzach. Jaki przepis ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych miała na myśli młoda artystka? Zapraszam do lektury.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/wynagrodzenie-za-przeniesienie-praw-autorskich-%E2%80%93-o-czym-warto-wiedziec,405622,artykul.html

Wynagrodzenie za przeniesienie praw autorskich

Przepis, który miała na myśli młoda artystka, to art. 43 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych jeżeli z umowy (rozumianych jako ustalenia pomiędzy klientem a twórcą) nie wynika inaczej, twórcy przysługuje prawo do wynagrodzenia za przeniesienie autorskich praw majątkowych lub udzielenie licencji.

Art. 43. [Wynagrodzenie]

  1. Jeżeli z umowy nie wynika inaczej, twórcy przysługuje prawo do wynagrodzenia za przeniesienie autorskich praw majątkowych lub udzielenie licencji.

Znając zatem brzmienie art. 43 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych młody twórca wie, że – jeżeli strony umowy tj. twórca i klient nie ustalą inaczej – przysługuje mu prawo do wynagrodzenia autorskich.

Zasadą jest zatem odpłatność dyspozycji prawami autorskimi. Jeżeli natomiast zamiarem stron jest przeniesienie praw autorskich lub udzielenie licencji nieodpłatnie, musi być to wyraźnie wskazane w umowie. To ważna zasada, o której warto pamiętać podejmując rozmowy o wynagrodzeniu.

Wysokość wynagrodzenia za przeniesienie praw autorskich

Kolejne naturalne pytania, które pojawia się w głowie twórcy brzmi: „ile?”.

„Ile mogę oczekiwać od mojego klienta, jeżeli zgodzę się na przeniesienie praw autorskich lub udzielenie licencji do stworzonego przeze mnie utworu?”

Z pomocą przychodzi art. 43 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, który „podpowiada”, że – jeżeli w umowie nie określono wysokości wynagrodzenia autorskiego – wysokość wynagrodzenia określa się z uwzględnieniem:

  1. zakresu udzielonego prawa oraz
  2. korzyści wynikających z korzystania z utworu.

Art. 43. [Wynagrodzenie]

2. Jeżeli w umowie nie określono wysokości wynagrodzenia autorskiego, wysokość wynagrodzenia określa się z uwzględnieniem zakresu udzielonego prawa oraz korzyści wynikających z korzystania z utworu.

Twórca stojący przed decyzją o tym, jak określić wysokość wynagrodzenia za przeniesienie autorskich praw majątkowych lub za udzielenie licencji może zatem skorzystać ze wskazówek przedstawionych przez ustawodawcę w art. 43 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

#1 Zakres udzielonego prawa

Wysokość wynagrodzenia może być – jak „podpowiada” ustawodawca – zależna od zakresu udzielonego prawa. W praktyce oznacza to, że wynagrodzenie może być określone na różnych poziomach w zależności od tego, czy twórca zdecydował się na udzielenie licencji niewyłącznej, licencji wyłącznej, czy zgodził się na udzielenia prawa do sublicencji, czy – być może – zdecydował się dokonać przeniesienia autorskich praw majątkowych tj. trwale „pozbyć się” autorskich praw majątkowych do utworu.

#2 Korzyści wynikające z korzystania z utworu

Dla określenia wysokości wynagrodzenia nie bez znaczenia będzie również informacja, jakich korzyści wynikających z korzystania z utworu może spodziewać się klient (nabywca praw lub licencjobiorca).

Skąd twórca ma wiedzieć jakie korzyści mogą wynikać dla klienta z tytułu korzystania przez niego z utworu? Dokładne dane będą trudne do ustalenia niemniej, twórca ma najczęściej szanse na zgromadzenie istotnych dla siebie informacji na etapie pierwszych rozmów (wywiadu) z klientem o jego potrzebach i planach.

Po dokonaniu krótkiego badania na temat planów i oczekiwań ze strony klienta twórca ma szanse uzyskać informacje, które pozwolą mu oszacować, jakie korzyści może przynieść klientowi w przyszłości udzielona licencja lub nabycie autorskich praw majątkowych do utworu. Mając te informacji, twórca ma możliwość uwzględnienia ich przy oszacowaniu wysokości oczekiwanego wynagrodzenia za przeniesienie praw autorskich lub udzielenie licencji.

Orzecznictwo o wynagrodzeniu dla twórcy

Słuszność „podpowiedzi” ustawodawcy wskazanych w art. 43 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych potwierdza również orzecznictwo. Sąd Najwyższy w wyroku z 25 marca 2004 r. (sygn. akt II CK 90/03)*, potwierdził, że:

Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych nie narzuca żadnego systemu (sposobu) ustalania wynagrodzenia twórcy, jedynie w art. 43 ust. 2wskazuje na dwa kryteria, które w razie sporu co do wysokości wynagrodzenia za przeniesienie autorskich praw majątkowych lub udzielenie licencji, powinny być brane pod uwagę: 

  1. zakres udzielonego prawa i
  2. korzyści wynikające z korzystania z utworu.

Należność wynagrodzenia za korzystanie z praw autorskich (niezależnie od wynagrodzenia za stworzenie utworu) potwierdził również Sąd Najwyższy w wyroku z 11 maja 1971 r. (sygn. akt I CR 91/71):

ilustracjastrzałka

Wynagrodzenie za przeniesienie praw autorskich w praktyce

A jak kwestia wynagrodzenia za przeniesienie praw autorskich lub za udzielenie licencji wygląda w rzeczywistości?

W praktyce wysokość wynagrodzenia twórcy za przeniesienie autorskich praw majątkowych jest wynikiem uzgodnień, jakie czynią strony przy zawieraniu umowy.

Warto pamiętać, że finalna decyzja co do zakresu ustaleń należy do obu stron kontraktu – twórcy oraz klienta. Wiedza o znaczeniu art. 43 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych może jednak bez wątpienia znacząco pomóc twórcy – i to nie tylko podczas rozmów z klientem o zasadności wynagrodzenia za dyspozycję prawa autorskimi (obok wynagrodzenia za wykonanie dzieła) ale również w zakresie szacowania wysokości ww. wynagrodzenia.

Magdalena Miernik-Grzesiowska

Źródło: Lookreatywni

lookreatywni.pl

Dodatkowe informacje:

*wyrok SN z 25.03.2004 r., II CK 90/03, OSNC 2005, nr 4, poz. 66


avatar użytkownika
+ + + + + + + + +

Tekst opublikował użytkownik: lookreatywni.pl

(Lookreatywni.pl)

lookreatywni.pl o sobie:

Lookreatywni.pl: Doradztwo prawno-biznesowe dla branży kreatywnej i dla MŚP

Jesteśmy grupą prawników, którzy świadczą pomoc prawno-biznesową dla branży kreatywnej oraz edukują i inspirują przedsiębiorców do skutecznego wdrażania i komercjalizowania innowacyjnych rozwiązań. Na co dzień współpracujemy ze agencjami kreatywnymi i reklamowymi, studiami graficznymi, biurami architektonicznymi oraz firmami i przedsiębiorcami sektora kreatywnego. Prowadzimy szkolenia i wykłady, pokazujemy jak chronić i efektywnie korzystać z praw własności intelektualnej.

Więcej informacji o użytkowniku

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

When U Buy: nowy model zarządzania e-zakupami
Cyfrowa rewolucja zmieniła sposób, w jaki robimy zakupy, ale wraz z wygodą przyszły też nowe wyzwania. Konsumenci coraz częściej zmagają się z informacyjnym chaosem – lawiną maili z potwierdzeniami, wielością kont w różnych sklepach, rozproszonymi danymi o przesyłkach i zwrotach. Utrzymanie kontroli nad tym, co, kiedy i gdzie się zamówiło, przestaje...
Jak performance marketing pomaga rosnąć firmom?
Cyfrowa inżynieria wzrostu, gdzie każda decyzja opiera się na danych, a wszystkie złotówki pracują na Twoje wyniki? Właśnie tak można określić performance marketing! Coraz częściej działania z zakresu SEM to kluczowa strategia firm, które nie tyle co chcą przetrwać, ale mają w zamiarze rosnąć. W tym artykule opowiemy, czym jest performance...
 Wirtualny klon na scenie: konferencja Horeca 2025 i realizacja HOLO Group
Dynamiczny rozwój technologii opartych na sztucznej inteligencji otwiera przed sektorem HoReCa nowe możliwości w zakresie komunikacji, zarządzania doświadczeniami konsumenckimi oraz optymalizacji procesów operacyjnych. Choć często postrzegana jako narzędzie zarezerwowane dla branż stricte technologicznych, AI coraz śmielej wkracza również do świata gastronomii,...
Nie tylko drewno, szkło i beton. Tworzywa sztuczne we wnętrzach
Płyty z tworzyw sztucznych coraz śmielej wkraczają do świata wnętrz. Są stosunkowo tanie, lekkie, wytrzymałe i łatwe w personalizacji. Eksperci z PłytyPlastikowe.pl zauważają, że popyt na nie rośnie zarówno wśród projektantów, jak i indywidualnych klientów.
Cichy wróg lojalności. Jak uchronić programy lojalnościowe przed fraudami
Na pierwszy rzut oka to niewinny gest – karta podarunkowa, uśmiech klienta, bonus za lojalność. Ale za kulisami tej marketingowej uprzejmości może kryć się kosztowna luka w systemie. W Wielkiej Brytanii sklepy coraz częściej rezygnują z kart podarunkowych nie przez brak zainteresowania, ale przez... pracowników, którzy znaleźli sposób, by zamienić...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2025 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764