Wyraźnie widoczne efekty transformacji cyfrowej. Wzrost EBITDA i stabilny skonsolidowany zysk netto.
Komentarz Zarządu
W 2021 r. Grupa Kapitałowa PMPG Polskie Media S.A. osiągnęła skonsolidowany zysk netto w wysokości 4,160 mln zł i wygenerowała 91 % wzrostu EBITDA r/r. Zysk brutto w wysokości 4,5 mln zł wynikał z osiągniętego zysku w wysokości 4,3 mln zł na działalności operacyjnej oraz 0,2 mln zł na działalności finansowej.
W mln zł | 2021 rok | 2020 rok |
Wynik na działalności operacyjnej | 4,3 | 1,8 |
Wynik na działalności finansowej | 0,2 | 3,5 |
Zysk brutto | 4,5 | 5,4 |
wybrane dane | okres 12 miesięcy | okres 12 miesięcy | zmiana | zmiana |
zakończony | zakończony | % | wartości | |
31.12.2021 | 31.12.2020 |
|
| |
przychody ze sprzedaży | 30 174 | 32 807 | -8% | -2 633 |
zysk(strata) brutto ze sprzedaży | 17 668 | 19 592 | -10% | -1 924 |
EBIT | 4 296 | 1 828 | 135% | 2 468 |
EBITDA | 5 620 | 2 949 | 91% | 2 671 |
zysk(strata) brutto | 4 490 | 5 353 | -16% | -863 |
zysk(strata) netto na rok obrotowy | 4 160 | 5 110 | -19% | -950 |
Osiągnięte rezultaty potwierdzają, że decyzje o zmianie modelu wydawniczego „Wprost” podjęte w 2020 roku, tj. przejście na w pełni cyfrowe rozwiązania przyniosły rezultaty w postaci polepszenia wskaźników zarówno finansowych, jak i branżowych. Podsumowując, rok 2021 był czasem transformacji i budowania udziałów na rynku platform cyfrowych. Solidna baza daje przestrzeń do tego, by w roku 2022 skupić się na dalszym rozwoju w obszarze monetyzacji siatki reklamowej oraz komercjalizacji kontentu wydawniczego.
Grupa PMPG należy do TOP 20 największych wydawców internetowych z ponad 9,4 mln użytkowników i ponad 201 mln odsłon (za Mediapanel/Gemius PBI, marzec 2022). „Wprost” pozostaje numer 1 tygodnikiem opinii, co potwierdzają comiesięczne rankingi cytowalności IMM oraz zasięgi serwisu wprost.pl „Tygodnik Do Rzeczy wg danych PBC (w porównaniu do grudnia 2020 r.) zanotował wzrost rozpowszechniania płatnego o 4,6% oraz ponad 53% wzrostu sprzedaży wersji cyfrowych (e-wydań) głównie sprzedawanych jako płatne dostępy do e-wydań i dodatkowych treści na stronie dorzeczy.pl. Podane wzrosty sprawiły, że „Tygodnik Do Rzeczy” był jedynym tytułem w grupie tygodników opinii ze wzrostem rozpowszechniania płatnego rok do roku i jednym wśród tygodników opinii z takim wzrostem sprzedaży prenumeraty tradycyjnej.
W 2021 roku powołano nowy zarząd: spółką PMPG Polskie Media S.A. zarządzają prezes Katarzyna Gintrowska, wiceprezes odpowiedzialna za finanse – Jolanta Kloc oraz Agnieszka Jabłońska odpowiedzialna za HR i komunikację.
- Rok 2021 to zmiany na poziomie zarządu, ale przede wszystkim rozwój organizacji – rekrutacja liderów i identyfikacja nowych obszarów wzrostu. Kontynuujemy procesy transformacji i konsekwentnie zmierzamy w kierunku budowy nowoczesnej Grupy opartej na technologiach cyfrowych. Dotychczasowe rezultaty potwierdzają, że podejmujemy właściwe decyzje. To zachęca do kolejnych inwestycji w ludzi i narzędzia. Rok 2022 to dalsza praca nad konkurencyjną ofertą dla Klienta biznesowego i indywidualnego oraz doskonalenie procesów wewnętrznych – komentuje Prezes Zarządu Katarzyna Gintrowska.
Przychody Grupy Kapitałowej PMPG w 2021 roku wyniosły 30,2 mln zł i były niższe o 8 % niż przed rokiem. Spadek przychodów jest wynikiem wpływu pandemii koronawirusa na działalność Grupy oraz wynikiem zakończenia wydawania tygodnika „Wprost” w wersji drukowanej z końcem I kwartału roku ubiegłego. Spadki wpływów objęły w minionym okresie przychody ze sprzedaży usług reklamowych, projektów eventowych oraz dystrybucji prasy.
Wpływ na wynik finansowy Grupy w 2021 r. miały dodatkowo zdarzenia jednorazowe, czyli umorzone kwoty subwencji otrzymanej od PFR w kwocie 3,0 mln zł oraz zawiązywane i rozwiązywane odpisy aktualizujące.
Wyniki jednostkowe PMPG Polskie Media S.A. Znaczący wzrost zysku netto oraz wskaźnika EBITDA.
W roku 2021 r. PMPG Polskie Media S.A. osiągnęła jednostkowy zysk netto w wysokości 8,321 mln zł wobec 3,211 mln zł w analogicznym okresie roku ubiegłego.
Przychody PMPG w 2021 r. wyniosły 18,6 mln zł i były niższe o 18 % niż przed rokiem. Spadki wpływów objęły w minionym okresie przychody ze sprzedaży usług reklamowych oraz projektów eventowych.
wybrane dane | okres 12 miesięcy | okres 12 miesięcy | zmiana | zmiana |
Zakończony | zakończony | % | wartości | |
31.12.2021 | 31.12.2020 |
|
| |
przychody ze sprzedaży | 18 580 | 22 706 | -18% | -4 126 |
zysk(strata) brutto ze sprzedaży | 13 423 | 11 802 | 14% | 1 621 |
EBIT | 4 000 | -337 | 1 287% | 4 337 |
EBITDA | 5 200 | 660 | 688% | 4 540 |
zysk(strata) brutto | 8 511 | 3 197 | 166% | 5 314 |
zysk(strata) netto na rok obrotowy | 8 321 | 3 211 | 159% | 5 110 |
Rok 2021 PMPG Polskie Media S.A. zakończyła z zyskiem w wysokości brutto 8,5 mln zł na który składa się zysk z działalności operacyjnej w wysokości 4,0 mln zł oraz zysk z działalności finansowej w wysokości 4,5 mln zł
W mln zł | 2021 rok | 2020 rok |
Wynik na działalności operacyjnej | 4,0 | -0,3 |
Wynik na działalności finansowej | 4,5 | 3,5 |
Wynik brutto | 8,5 | 3,2 |
Główny wpływ na zrealizowany wynik miał wzrost pozostałych przychodów operacyjnych o kwotę 1,6 mln zł, co było wynikiem odwrócenia odpisów aktualizujących należności – 1,2 mln zł oraz umorzenia subwencji PFR – 0,875 mln zł.
Osiągnięty zysk na działalności finansowej w wysokości 4,5 mln zł wynikał głównie z cofnięcia odpisów aktualizujących wartość aktywów finansowych w kwocie 2,5 mln zł oraz z otrzymanych przychodów z tytułu dywidend od spółek zależnych w kwocie 5,0 mln zł.
W dniu 3 listopada zakończył się rozpoczęty 15 stycznia 2019 roku program skupu akcji własnych.
W ramach zakończonego programu Spółka skupiła 796 291 akcji własnych przeznaczając kwotę 1 969 095,62 zł. Skupione akcje własne stanowią 7,66% udziału w kapitale zakładowym.
W dniu 29 czerwca Walne Zgromadzenie Spółki zdecydowało o rozpoczęciu kolejnego programu skupu akcji własnych. Spółka planuje przeznaczyć w nowym programie skupu akcji własnych kwotę 1 000 000 zł. Program skupu Akcji Własnych II rozpoczął się w dniu 23 listopada 2021 r. i będzie trwał do dnia 29 czerwca 2026 roku albo do chwili wyczerpania kwoty przeznaczonej na ten cel.
Spółka posiada obecnie łącznie 828 565 akcji własnych, które stanowią 7,98 % udziału w kapitale zakładowym.
Źródło: PMPG Polskie Media S.A.