logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Wyniki finansowe Koenig & Bauer AG za 2010 rok

   04.04.2011, przeczytano 1455 razy

Koncern Koenig & Bauer AG (KBA) poinformował o swoich wynikach finansowych za rok 2010. W porównaniu z rokiem 2009, firma odnotowała w roku ubiegłym wyraźny wzrost przychodów ze sprzedaży (o 12,3% do poziomu 1,179 mld euro), zysku przed opodatkowaniem (15,3 mln euro) i nowych zamówień na maszyny drukujące, który wyniósł aż 45,4%. Kierownictwo KBA zakłada, że rok bieżący także przyniesie umiarkowany wzrost sprzedaży i zysków. Warto dodać, że w marcu niemiecki koncern zapowiedział rozszerzenie swojego portfolio produktowego o rozwiązania, dedykowane dla rynku druku cyfrowego.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/wyniki-finansowe-koenig-and-bauer-ag-za-2010-rok,12284,artykul.html

Szeroki asortyment maszyn – znaczący wzrost nowych zamówień
Wyższy popyt na nowe maszyny drukujące oraz odnotowana wiosną ub.r. poprawa koniunktury spowodowały wzrost nowych zamówień o 45,4% w porównaniu z obciążonym kryzysem rokiem 2009, do kwoty 1,285 mld euro. Biorąc pod uwagę poszczególne sektory, wzrost zamówień na arkuszowe maszyny offsetowe wyniósł 33,8% (621,6 mld euro), zaś na maszyny zwojowe i specjalistyczne 58,2% (663,3 mln euro). Na koniec grudnia 2010 r. wartość zamówionych maszyn przewidzianych do realizacji wyniosła 440,8 mln euro (31,6% wzrost w porównaniu z analogicznym okresem roku wcześniejszego). Przewyższające znacznie średnią rynkową wzrosty odnotowane przez KBA – drugiego co do wielkości producenta maszyn drukujących na świecie – to w dużej mierze zasługa szerokiego porftolio tej firmy, obejmującego zarówno rozwiązania do produkcji wysokonakładowej (akcydensowej, opakowaniowej i gazetowej) jak też maszyny, dedykowane dla rynków niszowych, np. firm stosujących efekty metaliczne, kodowanie i wykonujących druki zabezpieczone.

Wyższy popyt na maszyny arkuszowe i specjalistyczne 
Sprzedaż grupy KBA w roku 2010 wzrosła o 12,3% do poziomu 1,179 mld euro (przy 1,050 mld euro w roku 2009), co oznacza wyraźne odbicie po dwóch słabych latach naznaczonych światowym kryzysem ekonomicznym i zmianami strukturalnymi na rynku. Sprzedaż offsetowych maszyn arkuszowych wyniosła w nim 551,1 mln euro, o 15,1% więcej niż w roku 2009. Pomimo faktu, że dział maszyn zwojowych i specjalistycznych rozpoczął ubiegły rok z o wiele niższym portfelem niezrealizowanych zamówień, a konkurencja ze strony mediów elektronicznych miała znaczący wpływ na zapotrzebowanie na nowe maszyny zwojowe, odnotował on w 2010 roku wzrost o 9,8% do poziomu 628 mln euro. Zwłaszcza w drugiej połowie ubiegłego roku znacznie podniósł się popyt na konfiguracje wielozespołowe, choć poziom tych wzrostów wciąż odbiegał od czasów sprzed kryzysu. Większość nowych zamówień na maszyny gazetowe, w którym to segmencie KBA jest liderem rynkowym, pochodziła od klientów z Niemiec i innych krajów europejskich.

Ponad dwukrotny wzrost zysku operacyjnego
Na najważniejszych rynkach KBA – akcydensowego druku offsetowego (zwojowego i arkuszowego) oraz produkcji gazetowej – zdolność wytwórcza po stronie podaży wciąż w dużej mierze zależy od cen. Pomimo to dwucyfrowy wzrost przychodów, w połączeniu z redukcją kosztów wynikającą z konsolidacji firmy, umożliwił jej w roku 2010 ponad dwukrotne zwiększenie zysku operacyjnego – z 8,7 mln euro w roku 2009 do 22,2 mln euro. Co równie istotne, pozytywny wynik operacyjny odnotowano w obu kluczowych działach KBA.

Korzystając z wyższej sprzedaży i niższych kosztów będących efektem działań restrukturyzacyjnych, dział maszyn arkuszowych osiągnął w 2010 roku zysk w wysokości 8,2 mln euro (przy stracie 23,1 mln euro rok wcześniej). Kierownictwo KBA przewiduje, że wysoki poziom zamówień zebranych na początku tego roku oraz odnotowany w nim wysoki popyt pozwolą zachować dobre wyniki w zakresie sprzedaży i zysku. Spadek zysku operacyjnego działu maszyny zwojowych i specjalistycznych (z 31,8 mln euro w 2009 roku do 14 mln euro w 2010) to wyraźny dowód obniżenia się popytu na zwojowe maszyny offsetowe: efekt zamówień składanych w lepszych latach, który wspomagał wyniki finansowe za 2008 i 2009 rok, nie był w stanie zrównoważyć niskich marż zysku na rynkach, na których działają klienci KBA, jak też niskiego poziomu mocy produkcyjnych w drukarniach z tego segmentu.

Dywidenda w wysokości 30 eurocentów i zysk netto w wysokości 12,5 mln euro
W roku 2010 firma KBA odnotowała wprawdzie stratę finansową w wysokości 6,9 mln euro (przy stracie wielkości 6 mln euro przed rokiem), ale łączny zysk przed opodatkowaniem dla całej grupy wyniósł w nim 15,3 mln euro (2,7 mln euro w roku 2009). Wyraźnie wzrósł także zysk netto – z 6,6 mln euro w roku 2009 do 12,5 mln euro, przekładając się na przychody na jedną akcję wynoszące 76 eurocentów. Po dwóch latach bez dywidendy, zarząd i rada nadzorcza KBA wystąpią podczas zaplanowanego na 16 czerwca br. walnego zgromadzenia akcjonariuszy o wypłatę dywidendy za 2010 rok w wysokości 30 eurocentów za jedną akcję.

Stabilne finanse podstawą dalszych innowacji
Przepływy gotówkowe z działalności operacyjnej wyniosły w 2010 roku 30,1 mln euro, co oznacza poziom zbliżony do roku 2009 (29,6 mln euro). Wartość wolnej gotówki zwiększyła się kilkukrotnie – z 4,9 mln euro do 20,4 mln euro w roku 2010. Na koniec ubiegłego roku wartość aktywów płynnych KBA wynosiła 91 mln euro, a zobowiązania bankowe spadły z 48,3 mln euro do 43,1 mln euro. W efekcie płynność netto wyniosła w 2010 roku 47,9 mln euro (przy 27,8 mln euro rok wcześniej). W odróżnieniu od wielu innych graczy z sektora maszyn drukujących, pomimo destrukcyjnego wpływu światowego kryzysu, zmian na rynku mediów i konieczności dostosowania się do niższego zapotrzebowania na produkcję poligraficzną, firma KBA nie skorzystała z zewnętrznej pomocy finansowej. Roczny zysk netto, różnice kursowe i akcje pracownicze spowodowały, że w 2010 roku majątek własny spółki zwiększył się od 41,5 mln euro do 461,3 mln euro. Współczynnik majątku własnego osiągnął w nim poziom 39,6%, co - w porównaniu do wyższej o 100 mln euro sumy bilansowej - stanowi najlepszy dowód stabilnej sytuacji finansowej całego koncernu KBA. Firma w dalszym ciągu posiada dostęp do linii kredytowych o wartości przekraczającej 100 mln euro.

Na rynku mediów drukowanych KBA jest postrzegana jako przedsiębiorstwo stymulujące proces innowacji i wprowadzające zaawansowane rozwiązania technologiczne. Pomimo inicjatyw związanych z redukcją kosztów, ubiegłoroczne inwestycje w działania badawczo-rozwojowe przekroczyły 4% całkowitych przychodów ze sprzedaży. Pod koniec roku Wall Street Journal opublikował listę najbardziej innowacyjnych firm zajmujących się produkcją sprzętu ciężkiego, stworzoną przez amerykańską organizację The Patent Board. Wśród 50 wymienionych na niej firm KBA znalazła się na 24. pozycji.

Eksport na poziomie 90% - dynamiczny wzrost na rynkach Azji i Pacyfiku
Pomimo powrotu koniunktury na rynku niemieckim, firma KBA osiągnęła w 2010 roku najlepszy w swojej historii wynik sprzedaży na eksport – udział ten wyniósł 88,5% (84,5% w roku 2009). Jednak z uwagi na dość wolną odbudowę rynków w Europie południowej i innych krajach Unii Europejskiej, udział sprzedaży do krajów europejskich (z wyłączeniem Niemiec) spadł do 28,5%. Po raz pierwszy w 194-letniej historii KBA sprzedaż do krajów z tego regionu, będącego tradycyjnie największym rynkiem zbytu niemieckiego producenta, była niższa od sprzedaży zrealizowanej w regionie Azji i Pacyfiku (których udział w 2010 roku wyniósł 29,4%). Na taki stan rzeczy największy wpływ miał wysoki popyt na maszyny arkuszowe ze strony odbiorców z Chin. Jednak przewagę w popycie ze strony firm z Dalekiego Wschodu odnotowuje się w całym niemieckim przemyśle inżynieryjnym. Pomimo wyraźnego wzrostu sprzedaży w Ameryce Północnej, słaby popyt na maszyny gazetowe spowodował, że udział tego regionu w całkowitej sprzedaży zmalał z 13,9% w roku 2009 do 10% w roku 2010. Dla odmiany, spory wzrost odnotowano na rynkach Ameryki Łacińskiej i Afryki – ich udział w sprzedaży wzrósł analogicznie z 12,1% do 20,6%.

Stymulowane przez rynek zmiany w zatrudnieniu
Na koniec roku koncern KBA zatrudniał na całym świecie 6419 osób, o 550 mniej niż na koniec roku 2009 i 1700 mniej niż w czasach przedkryzysowych. Redukcje w zatrudnieniu to efekt słabej koniunktury rynkowej i niskiej sprzedaży. Po zakończeniu procesu konsolidacji grupa KBA będzie zatrudniać o ok. 25% osób mniej niż w latach ubiegłych. Pomimo to firma w dalszym ciągu inwestuje w szkolenie pracowników i podnoszenie ich kwalifikacji. W roku 2010 liczba nowych absolwentów uczelni technicznych oraz odbywających tu praktyki studentów wynosiła 6,5% wszystkich zatrudnionych (przy 5,8% w roku 2009).

Prognozy na rok 2011: umiarkowany wzrost sprzedaży i zysku
Prezentując plany na 2011 rok, prezes firmy Helge Hansen zauważył, iż niedawny kryzys w Afryce Północnej i Japonii, wciąż nierozwiązana kwestia długu w Europie, rosnące ceny energii i surowców oraz presja inflacyjna w Chinach podniosły poziom ryzyka, na jakie narażeni są eksporterzy. Pomimo tego jest on przekonany, że wzrost w sprzedaży i zyskach grupy KBA, zrealizowany po dwóch słabych latach, może zostać podtrzymany także w tym roku: Ubiegłoroczne stopy wzrostu były na wysokim poziomie głównie za sprawą bardzo słabych wyników roku 2009, dlatego nie spodziewamy się ich powtórzenia w aż takiej skali w roku bieżącym. W roku 2011 przewidujemy umiarkowany wzrost sprzedaży i zysku, w czym udział będą miały oba nasze działy.

Dalsze prognozy na rok 2011 zostaną przedstawione przez zarząd KBA w połowie maja br.

Źródło: PrintinPoland

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Druk24h z maszyną cyfrową Fujifilm Revoria Press PC1120
„Wreszcie możemy w pełni oddać kolorystykę naszej barwy firmowej w palecie Pantone 021” – tymi słowami Paweł Grot – prezes zarządu Druk24h podsumowuje niedawną inwestycję w nową, wysokowydajną maszynę cyfrową Fujifilm Revoria Press PC1120. Urządzenie, oferujące druk w trybie CMYK z dwoma kolorami dodatkowymi, w tym różowym, białym i lakierem bezbarwnym, od...
Canon zapowiada udział w targach drupa 2024
Pod hasłem „The Power to Move” firma Canon zaprezentuje na targach drupa 2024 szereg innowacji technologicznych, usług wsparcia, a także różnorodnych koncepcji współpracy z klientami. Pokazom na stoisku Canon będą towarzyszyć zespoły ekspertów, a wszelkie aktywności podejmowane przez firmę w trakcie targów drupa 2024 pomogą zrozumieć jak rozwiązania z obszaru druku...
Koenig & Bauer i CI Flexo na Konferencji Fleksografów
„Gamechanger” – takim mianem określił Paweł Krasowski – Technology Product Manager w firmie Koenig & Bauer (CEE) najnowszą maszynę fleksograficzną z oferty tego producenta – XD Pro, podczas swojego wystąpienia w ramach Konferencji Fleksografów. Prezentacja uwzględniała najnowsze rozwiązania technologiczne Koenig & Bauer, bazujące na technice fleksograficznej, skierowane...
Konica Minolta Business Solutions i Autenti ogłaszają strategiczne partnerstwo, mające na celu przyspieszenie procesu transformacji cyfrowej polskich przedsiębiorstw. To istotny krok w kierunku przyszłości przetwarzania dokumentów.
Stora Enso obniża emisję CO2 związaną z transportem
Stora Enso poinformowała, że jeden z jej klientów – firma Lesjofors - podjęła stosowne działania związane z obniżeniem emisji dwutlenku węgla, wchodzących w tzw. zakres 3 (Scope 3). Obecnie - zamawiane przez nią, gotowe produkty dostarczane przez Stora Enso - są transportowane w samochodach elektrycznych, co – jak podaje firma – ma zredukować emisję CO2...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764