logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Wyniki konkursu Dobry Wzór 2006

   30.04.2007, przeczytano 2801 razy
ilustracjastrzałka
Nagroda specjalna Ministra Gospodarki Wzór Roku 2006, Samolot EM – 11 C ORKA. Projekt Edward Margański (kierownik zespołu projektowego), Grzegorz Sadłek, Tadeusz Zboś, Mariusz Wolak, Łukasz Kielar, Tomasz Jasiński, Paweł Zyzak

26 kwietnia na Gali rozstrzygnięcia XIV edycji ogólnopolskiego konkursu Dobry Wzór 2006 na najlepiej zaprojektowane produkty na polskim rynku, rozdano 6 nagród głównych w trzech kategoriach konkursowych i dwie nagrody specjalne.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/wyniki-konkursu-dobry-wzor-2006,5507,artykul.html

Wzór Roku 2006 – nagrodę specjalną ministra gospodarki dla najlepszego produktu zaprojektowanego przez polskiego projektanta i wyprodukowanego przez polskiego przedsiębiorcę otrzymał samolot biznesowy EM-11C Orka Zakładów Lotniczych Margański & Mysłowski sp. z o.o.

W sferze domu godła Dobry Wzór 2006 jury konkursu przyznało czterem produktom wyprodukowanym przez dwóch polskich i dwóch zagranicznych producentów. Otrzymali je:
– dysk prysznicowy Raindance S 150, producenta Hans Grohe sp. z o.o. projektu Phoenix Design.
– linia okapów przyściennych SA,SB, SBW producenta Ciarko sp.z o.o., zaprojektowane przez Łukasza Szmidta – kierownika zespołu projektowego i projektanta Tomasza Gazdowicza
– krzesło do jadalni IKEA PS ELLAN, projektu Chrisa Martina
– kolekcja tekstyliów domowych BIRDS producenta Globaldom sp. z o.o., projektu Ewy Szyszki-Oczkowskiej.

Dobry Wzór 2006 w sferze pracy otrzymał samolot biznesowy EM-11C Orka. W sferze publicznej nagrodę główną przyznano pociągowi 218 MC firmy Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz, zaprojektowanemu przez dwa zespoły projektowe pod kierunkiem Arkadiusza Sobkowiaka i Marka Adamczewskiego. Oni także zdobyli wprowadzoną pierwszy raz do konkursu nagrodę dyrektora Instytutu – Designer Roku 2006.

– Nasza ciągła ekspercka praca ma sens i jest potrzebna klientom. Gwarantujemy im wiarygodną rekomendację. Przedsiębiorcom z kolei dajemy świetną ocenę ich pracy, czyli dobrze zaprojektowanym, funkcjonalnym i innowacyjnym produktom. Tysiące doskonałych rozwiązań, zainwestowana praca i pieniądze nie zostaną zauważone, jeśli nie da się im szansy. Takie konkursy jak nasz dają ją i polscy przedsiębiorcy mają tego świadomość – mówiła Beata Bochińska, dyrektor IWP podczas uroczystego rozstrzygnięcia Dobrego Wzoru 2006.

Konkurs promuje wzornictwo, które trafia do naszych domów.
– W Polsce ciągle jeszcze więcej projektantów chce robić rzeczy unikatowe. Nie dlatego, że jest to bardziej opłacalne, ale dlatego, że jest to po prostu łatwiejsze. Wystarczy pomysł i projekt. Żeby zaprojektować rzecz przydatną i funkcjonalną, a także taką, która znajdzie swego odbiorcę na rynku, trzeba dogłębnej wiedzy technologicznej i marketingowej. Właśnie takich projektantów najbardziej potrzeba polskim producentom i dystrybutorom – przekonuje Marcin Jędrzak, projektant, którego grzejnik COEL brał udział w konkursie Dobry Wzór.

Podobnie twierdzi prof. Jerzy Ginalski, przewodniczący jury, kierownik Zakładu Rozwoju Nowego Produktu w Instytucie i wykładowca krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych.
– Wzornictwo postrzega się jako wzornictwo galeryjne. Użytkowe jest spychane na bok, choć za granicą jest raczej odwrotnie. Dlatego możemy mówić o charakterystycznym stylu wzorniczym szwedzkim, duńskim, włoskim, ale nie ma jeszcze stylu polskiego. Trudno powiedzieć, kiedy się on narodzi – tłumaczy prof. Ginalski.

Dobry Wzór jest postrzegany jako pożądana rekomendacja. Dlatego do konkursu stanęło trzy razy więcej produktów niż w poprzedniej edycji. Tym razem polscy projektanci zmierzyli się także z zagranicznymi, nawet tak silnymi jak Ikea.
– Polska jest największym producentem mebli dla naszej sieci na świecie. Nasze produkty mają trafiać do przeciętnych domów. Muszą więc być wygodne, funkcjonalne i estetyczne, a zarazem tanie. Zatrudniamy projektantów z wielu krajów, w tym także z Polski. To daje efekty nie tylko w sprzedaży, ale także w ilości nagród, jakie otrzymujemy. Dobry Wzór jest najważniejszą taką nagrodą w Polsce. Cieszę się, że dostaliśmy to wyróżnienie – mówi Małgorzata Korytkowska, dyrektor Ikea Hanin wchodzącej w skład Ikea Polska, która odebrała certyfikat Dobry Wzór 2006 w imieniu projektanta krzesła do jadalni Ikea PS Ellan, Chrisa Martina.
– W tym roku po raz pierwszy konkurs otworzył się na produkty obce. Obawy, że polskie sobie z taką konkurencją nie poradzą, są zupełnie nieuzasadnione. Przecież one codziennie konkurują na półkach w supermarketach. I konkurencję tę często wygrywają – przekonywała na gali dyrektor Instytutu Beata Bochińska.

Ludzie związani z wzornictwem zgadzają się z tym, że polski rynek jeszcze nie jest świadomy, czym jest dobry design. Jednak konsumenci, który wybierają produkty i za nie płacą, chcą mieć produkty coraz lepszej jakości.
– Nasi klienci zwracają uwagę przede wszystkim na wygląd produktu. Ale coraz częściej też na parametry, praktyczność i cenę. Projektowanie nowego produktu w naszej firmie to współpraca i kompromisy pomiędzy projektantem a technologami; pomiędzy oryginalnym, wyszukanym wyglądem a ceną i przydatnością – mówi Łukasz Szmidt, kierownik zespołu projektowego z firmy Ciarko, którego linia okapów przyściennych otrzymała tytuł Dobrego Wzoru 2006 w sferze domu.

Czy w Polsce potrzeba konkursu jak Dobry Wzór? Jesteśmy dużym krajem w Unii Europejskiej, z dość tanią siłą roboczą, silnym przemysłem i wysokim wzrostem gospodarczym. Jest teraz świetny czas na to, by pobudzić producentów do inwestowania we własne, nowe produkty. Azja jest dla producentów najtańsza, konkurować więc trzeba na innych polach.
– Potrzeba wszelkich działań, które promują wzornictwo. Współpraca producentów i projektantów bardzo ulepsza produkty. Jeśli ktoś podjął niestandardowy wysiłek, to powinien być zauważony. Nigdy nie uczestniczyłem w tym konkursie, ale może spróbuję w następnym roku – mówi projektant Robert Majkut.

Patronat honorowy nad Dobrym Wzorem objął minister gospodarki Piotr Grzegorz Woźniak.
– Przez lata Instytut Wzornictwa Przemysłowego był dla nas oknem na świat. Dziś promuje wśród przedsiębiorców wartość nowych, innowacyjnych produktów. Współpraca biznesu i projektantów da produktom najwyższą wartość dodaną, poprawi rentowność przedsiębiorstw, a przez to całej polskiej gospodarki – uważa Piotr Woźniak.

Żródło: EG, Instytut Wzornictwa Przemysłowego
www.iwp.com.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Rebranding Autopay, jednego z liderów polskiego rynku płatniczego, został nagrodzony dwiema statuetkami - złotą i srebrną - podczas Transform Awards Europe 2024. Teraz ma szansę na wyróżnienie globalne.
Agencja eventowa El Padre już po raz czwarty zdobyła tytuł Agencji Roku w konkursie organizowanym przez Meeting Planner. Z uroczystej gali rozdania nagród zespół wrócił również ze statuetką w kategorii Kongres.
Transform Awards: 5 londyńskich statuetek dla Touchideas
Agencja Touchideas zdobyła aż pięć statuetek podczas jubileuszowej XV edycji międzynarodowego konkursu Transform Awards 2024, który zakończył się właśnie w Londynie.
Zwycięzcy Sony World Photography Awards 2024
Podczas uroczystej gali w Londynie World Photography Organisation ogłosiła zwycięzców klasyfikacji generalnej konkursu Sony World Photography Awards 2024. Odbywająca się już po raz 17. ceremonia wręczenia nagród jest ważnym corocznym wydarzeniem, które ma na celu wyróżnienie najlepszych fotografów i zaprezentowanie zdjęć i historii, które w...
Trzy nominacje i nagroda Sabre Awards EMEA 2024 dla Publicon
17 kwietnia w Londynie rozdano nagrody Sabre Awards EMEA 2024 dla najbardziej nowatorskich projektów branży PR i komunikacji. Agencja Publicon Services otrzymała aż trzy nominacje – najwięcej z Polski. Jury wyróżniło dwa projekty sponsoringowe: kampanię „Łączy nas najlepszy skład” realizowaną wspólnie z PZPN i Jeronimo Martins oraz roczny raport sponsoringowy dla Grupy...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764