logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Wyraźne podwyżki wszystkich kategorii produktów

  PR 15.11.2022, przeczytano 174 razy
ilustracjastrzałka

Ceny dóbr i usług rosną w coraz szybszym tempie. Wstępne dane GUS wskazują, że w październiku inflacja wyniosła 17,9%. Takiej drożyzny w sklepach nie było od ponad dwóch dekad. Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency, średnie ceny podstawowych produktów FMCG były w październiku o ponad 16% wyższe niż rok wcześniej a koszyk najtańszych artykułów po raz pierwszy przekroczył granicę 200 złotych. Dwucyfrowe podwyżki objęły aż siedem kategorii produktów. Najbardziej zdrożały artykuły tłuszczowe (72%), nabiał (27%), używki i piwo (27%) oraz dodatki (24%).


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/wyrazne-podwyzki-wszystkich-kategorii-produktow,397979,artykul.html

W październiku br. padł kolejny rekord inflacyjny. To najwyższy wynik od 26 lat. Według najnowszych prognoz analityków inflacja będzie rosła do końca roku, a swój szczyt na poziomie 20% osiągnie w lutym 2023 r.  

Koszyk minimalny za ponad 200 zł

Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w 10 na 13 sieci objętych badaniem, ceny w październiku br. były wyższe niż we wrześniu. Spadki cen odnotowano jedynie w kanale e-grocery (2,77%) oraz w sklepach Auchan (3,52%) i Lidl (0,13%). Średnia cena koszyka zakupowego w październiku br. wyniosła 263,58 zł. To wzrost o 2,73 zł, czyli 1,05% w porównaniu do września br. Największe podwyżki odnotowano w sieci Selgros Cash & Carry (4,48%). W ujęciu rocznym wzrost cen zaobserwowano we wszystkich 10 analizowanych sieciach. Były to min.: Intermarché (9,35%), Selgros Cash & Carry (9,28%) czy Makro Cash & Carry (8,91%). Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Carrefour, w której średnia cena koszyka w październiku 2022 r. była wyższa
aż o 48,81 zł niż przed rokiem, tj. o 10,90%.

Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych moglibyśmy zapłacić 204,23 zł (więcej o 4,45 zł niż we wrześniu), natomiast za koszyk produktów najdroższych - 335,13 zł (więcej o 13,91 zł niż we wrześniu). Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w październiku 2022 r. wyniosła 130,90 zł i jest ona o 9,46 zł wyższa niż we wrześniu. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w październiku 2022 r. była wyższa o 14,25% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w październiku 2022 r. droższy o 18,90% niż w 2021 r. Wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o ponad 16% z 226,81 zł w październiku 2021 r. do 263,58 zł w październiku 2022 r.

- Najnowsze dane pokazują, że koszyk najtańszych produktów po raz pierwszy przekroczył granicę 200 złotych. Oznacza to, że sieci handlowe są zmuszone podnosić ceny niemal wszystkich produktów, także tych najtańszych, które cieszą się coraz większym zainteresowaniem ze strony klientów. Naszym zdaniem handlowcy już teraz intensywnie szykują się do sprzedaży przedświątecznej. Pod koniec roku klienci mogą spodziewać się wielu obniżek cen oraz akcji promocyjnych. Ich skala będzie jednak zależeć od poziomu inflacji, a głownie od cen paliw, energii oraz rosnących kosztów pracy – mówi Patryk Górczyński – dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency.

Kanał e-grocery ze spadkiem, ale wciąż najdroższy

Pierwsze miejsce rankingu najtańszych sieci wciąż obejmuje Auchan. W sklepach tej marki średni koszt koszyka zakupowego wyniósł 223,88 zł. To o 8,17 zł, czyli o 3,52% mniej niż najtańszy koszyk we wrześniu br., należący przed miesiącem również do Auchan. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 8,15 zł (Lidl) i 30,39 zł (Biedronka).

W październiku 2022 roku najdroższy okazał się ponownie kanał e-grocery, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 300,15 zł, czyli o 34% więcej niż w najtańszych sklepach Auchan. Badanie koszyka zakupowego wykazało również, że we wrześniu 2022 r. najtańsze zakupy można było ponownie zrobić w dyskontach - 252,86 zł.

Siedem grup produktów z dwucyfrowymi wzrostami

Zestawienie cen kategorii produktowych rok do roku pokazuje, że w październiku 2022 r. względem 2021 r. podrożały wszystkie z 10 analizowanych kategorii produktów: chemia domowa i kosmetyki, produkty tłuszczowe, mięso, wędliny i ryby, produkty sypkie, napoje, dodatki, nabiał, używki i piwo, mrożonki oraz słodycze. W siedmiu grupach skok był dwucyfrowy. Najwyższy wzrost cen w skali roku (72,51%) odnotowano w kategorii produktów tłuszczowych. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency dodatkowo wynika, że nabiał podrożał o 27,56%, używki i piwo o 27,14%, dodatki o 24,77%, a produkty sypkie o 17,76%. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii słodycze (w październiku 2022 r. drożej o 3,58%).

Źródło: ASM Sales Force Agency

Dodatkowe informacje:

Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce.

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

IAB Polska został sygnatariuszem listu kilku europejskich organizacji reprezentujących biznes w sprawie propozycji aktu o danych (Data Act) i jego relacji z przepisami RODO.
Wynagrodzenia nie nadążają za inflacją
W grudniu 2022 roku inflacja, drugi miesiąc z rzędu zwalniając, wyniosła 16,6 proc. w ujęciu rocznym. Wynagrodzenia w przedsiębiorstwach zatrudniających przynajmniej 10 osób wzrosły o 10,3 proc. Jeszcze trudniejsza jest sytuacja w mikrofirmach i sferze budżetowej. Dodatkowo presję na wzrost płac podbija rosnąca płaca minimalna. Zdaniem Jacka Męciny z Konfederacji Lewiatan...
Dyrektywa Omnibus i opinie w e-sklepach nie takie oczywiste dla sprzedawców
Od 1 stycznia 2023 roku zaczęła obowiązywać dyrektywa Omnibus, która m.in. ma na celu zwiększenie transparentności na rynku e-handlu. Obowiązek informacji o weryfikacji opinii w sklepie internetowym jest jedną z nowych zmian, a mimo to może budzić pytania sprzedawców. Czy wolno nie publikować negatywnych opinii? Co z opiniami wystawionymi przed 1 stycznia 2023?
Ekonomiści Banku BNP Paribas przewidują, że w tym roku polską gospodarkę czeka miękkie lądowanie. Choć prognozują, że dynamika Produktu Krajowego Brutto zwolni do około 0,5% z 5% w ubiegłym roku, to jednocześnie spodziewają się, że kondycja rynku pracy pozostanie relatywnie dobra, a stopa bezrobocia na przestrzeni roku wzrośnie umiarkowanie o około 0,5 – 1pp....
Inwigilacja w internecie: rząd wdraża prawo unijne… niezgodnie z prawem unijnym
Polski rząd wdraża unijną dyrektywę ustanawiającą Europejski kodeks łączności elektronicznej. Mógł skupić się na dostosowaniu starych przepisów do tego, jak obecnie korzystamy z e-maili czy komunikatorów. Jednak przy okazji wprowadzania nowych regulacji dla sektora telekomunikacyjnego rząd wykorzystał okazję do nałożenia nowych obowiązków na...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2023 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764