logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Wystawa: Słownik łódzki. Polscy ilustratorzy interpretują dobre łodzianizmy

   03.04.2019, przeczytano 2199 razy
ilustracjastrzałka
Bajzel Dawid Ryski

Na wystawie, będącej w pewnym sensie „próbą przetestowania” wyobraźni polskich ilustratorów, zostaną zaprezentowane 23 wielkoformatowe ilustracje, a osią wokół której powstały są tzw. łodzianizmy, czyli słowa funkcjonujące stricte w języku łódzkim, charakterystyczne dla naszego regionu. Jest to wystawa towarzysząca Łódź Design Festival 2019.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/wystawa%3A-slownik-lodzki.-polscy-ilustratorzy-interpretuja-dobre-lodzianizmy,381936,artykul.html

Uczestnikami wystawy będzie 23 uznanych polskich ilustratorów, cenionych zarówno w kraju, jak i za granicą. Zaproszenie do projektu przyjęli: Karol Banach, Michał Bednarski, Blanka Biernat, Katarzyna Bogucka, Bartek Bojarczuk, Joanna Czaplewska, Magda Grabowska – Wacławek(GraBOVSKA), Monika Hanulak, Izabela Kaczmarek – Szurek, Kazia Kalitan – Młodkowska, Jan Kallwejt, Bartek „Arobal” Kociemba , Bartosz Kosowski ,Agata Królak, Michał Loba, Patryk Mogilnicki, Alek Morawski, Anna Niemierko, Patrycja Podkościelny, Anna Rudak, Dawid Ryski, Ola Woldańska – Płocińska, Martyna Wójcik – Śmierska.

Zadaniem każdego z twórców było zilustrowanie na plakacie, za pomocą własnego indywidualnego języka artystycznego hasła/słowa ze słownika łódzkiego. Prace są zatem autorską interpretacją poszczególnych słów bądź wyrażeń. Autorów cechuje różnorodność stylistyczna, precyzja wypowiedzi, pomysłowość, lapidarność, świadome operowanie kompozycją i kolorem. Czerpiąc z najlepszych tradycji polskiej szkoły ilustracji, ukazując jej siłę oraz złożoność, odważnie interpretują klasykę, wyznaczający nowe trendy w światowej ilustracji. Efektem ich działań twórczych są niepowtarzalne, wyjątkowe projekty graficzne, bardzo zróżnicowane stylistycznie, które powstały z myślą o wystawie i zostaną na niej przedstawione.

Prace mają postać wielkoformatowych afiszy (100x120 cm) i opatrzone są wykorzystanym przez autora słowem-kluczem wraz z wyjaśnieniem. Wśród zilustrowanych pojęć znalazły się: skokobryki, dęciak, laćki, migawka, bigiel, glikować, badylarz, bijak, bajzel, boba, angielka, drapaki, kulawka, tytka, expres, foliówka, granda, krańcówka, kanar, kulosy, trambambula czy uśmotruchać. Należy także zwrócić uwagę na potencjał edukacyjny realizowanego projektu. Wystawie będzie towarzyszył bogaty program warsztatów skierowany zarówno do dzieci, jak i dorosłych.

ilustracjastrzałka

Jan Kallweit

ilustracjastrzałka

Skokobryki - Karol Banach

ilustracjastrzałka

Granda - Ola Woldanska-Plocinska

ilustracjastrzałka

Glikować - Bartek Bojarczuk

Ekspozycja zostanie wzbogacona o przestrzeń edukacyjną zaprojektowaną właśnie pod kątem najmłodszych odbiorców. Integralną częścią wystawy będzie kreatywny zeszyt z zadaniami, które umożliwią dzieciom zdobywanie wiedzy o gwarze łódzkiej.

Dzięki temu, iż każdy z twórców definiując za pomocą grafiki wybrany przez siebie łodzianizm, budując narrację zawierającą interpretację ilustrowanego pojęcia traktuje odbiorcę jako partnera, wrażliwego czytelnika wizualnego języka, powstał unikatowy i jedyny w swoim rodzaju słownik łódzki napisany za pomocą obrazów.

Wystawa w Miejskiej Galerii Sztuki jest doskonałą okazją do zapoznania się z nim. Jej celem jest również uświadomienie widzom, że w każdym regionie funkcjonuje charakterystyczny język lokalny. Daje odbiorcom możliwość zapoznania się ze słowami i wyrażeniami, związanymi są z historią i kulturą Łodzi, jako miasta czterech kultur. Będzie to zatem także forma promocji miasta. Prezentacja stanowi także dowód na to, że język jest żywy i aktualny, o czym może świadczyć fakt, iż wiele regionalizmów nadal funkcjonuje w mowie mieszkańców Łodzi.

Więcej informacji: http://www.mgslodz.pl/

Źródło: Miejska Galeria Sztuki w Łodzi, STGU

www.stgu.pl

Dodatkowe informacje:

Organizator: Miejska Galeria Sztuki w Łodzi
Gdzie: Galeria Willa, ul. Wólczańska 31
Kiedy: 17.05 – 19.06.2019
Wydarzenie towarzyszące Łódź Design Festival 2019
Kuratorka: Adriana Michalska

Artyści: Karol Banach, Michał Bednarski, Blanka Biernat, Katarzyna Bogucka, Bartek Bojarczuk, Joanna Czaplewska, Magda Grabowska – Wacławek(GraBOVSKA), Monika Hanulak, Izabela Kaczmarek – Szurek, Kazia Kalitan – Młodkowska, Jan Kallwejt, Bartek „Arobal” Kociemba, Bartosz Kosowski, Agata Królak, Michał Loba, Patryk Mogilnicki, Alek Morawski, Anna Niemierko, Patrycja Podkościelny, Anna Rudak, Dawid Ryski, Ola Woldańska – Płocińska, Martyna Wójcik – Śmierska

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Insignia kontynuuje współpracę z Südzucker Polska
Südzucker Polska SA jest klientem agencji Insignia od lutego 2020. Współpraca skoncentrowana jest wokół działań marketingowych dla marki Cukier Królewski.
SparkyB pomoże markom w tworzeniu angażującego contentu
Praca marketingowca w obecnych czasach jest wyzwaniem. Z badań Venngage wynika, że prawie 21% marketingowców poświęca ponad 20 godzin tygodniowo na tworzenie treści. Nie licząc weekendów, oznaczałoby to średnio 4 godziny dziennie przeznaczane na content. Największą trudnością jest znalezienie, czy wymyślenie odpowiednich treści do materiałów. Stąd pomysł na SparkyB –...
Superbet podsumowuje działania sponsoringowe
Sponsoring Lecha Poznań, Górnika Zabrze, reprezentacji polskich skoczków narciarskich czy największych w Polsce turniejów w szachach i darcie. Silny nacisk na mądre pomaganie, dawanie maksimum wartości kibicom i zaangażowanie w ważne inicjatywy dla społeczności. Wychodzenie poza schematy i szukanie nowych rozwiązań na niestandardowe aktywacje wokół współprac. To wszystko...
Agencja Onemulti partnerem w  kampanii UNDP „Weather Kids”
Agencja OneMulti jako Partner Aktywacyjny skoordynowała w Polsce proklimatyczną kampanię "Weather Kids". Międzynarodowy projekt, realizowany przez United Nations Development Programme (UNDP) w partnerstwie z ICCO, zaangażował łącznie 45 agencji PR i organizacji branżowych na kilku kontynentach. Kampania wystartowała 21 marca i do tej pory objęła swoim zasięgiem ponad 80...
Łucja Zaorska dołącza do Flying Bisons i FDC
Łucja Zaorska, doświadczona w branży filmowej producentka, objęła nowo powstałe stanowisko Senior Digital Producer & Team Lead w połączonym Flying Bisons i FDC.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764