logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Wystawa: Słownik łódzki. Polscy ilustratorzy interpretują dobre łodzianizmy

   03.04.2019, przeczytano 439 razy
ilustracjastrzałka
Bajzel Dawid Ryski

Na wystawie, będącej w pewnym sensie „próbą przetestowania” wyobraźni polskich ilustratorów, zostaną zaprezentowane 23 wielkoformatowe ilustracje, a osią wokół której powstały są tzw. łodzianizmy, czyli słowa funkcjonujące stricte w języku łódzkim, charakterystyczne dla naszego regionu. Jest to wystawa towarzysząca Łódź Design Festival 2019.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/wystawa%3A-slownik-lodzki.-polscy-ilustratorzy-interpretuja-dobre-lodzianizmy,381936,artykul.html

Uczestnikami wystawy będzie 23 uznanych polskich ilustratorów, cenionych zarówno w kraju, jak i za granicą. Zaproszenie do projektu przyjęli: Karol Banach, Michał Bednarski, Blanka Biernat, Katarzyna Bogucka, Bartek Bojarczuk, Joanna Czaplewska, Magda Grabowska – Wacławek(GraBOVSKA), Monika Hanulak, Izabela Kaczmarek – Szurek, Kazia Kalitan – Młodkowska, Jan Kallwejt, Bartek „Arobal” Kociemba , Bartosz Kosowski ,Agata Królak, Michał Loba, Patryk Mogilnicki, Alek Morawski, Anna Niemierko, Patrycja Podkościelny, Anna Rudak, Dawid Ryski, Ola Woldańska – Płocińska, Martyna Wójcik – Śmierska.

Zadaniem każdego z twórców było zilustrowanie na plakacie, za pomocą własnego indywidualnego języka artystycznego hasła/słowa ze słownika łódzkiego. Prace są zatem autorską interpretacją poszczególnych słów bądź wyrażeń. Autorów cechuje różnorodność stylistyczna, precyzja wypowiedzi, pomysłowość, lapidarność, świadome operowanie kompozycją i kolorem. Czerpiąc z najlepszych tradycji polskiej szkoły ilustracji, ukazując jej siłę oraz złożoność, odważnie interpretują klasykę, wyznaczający nowe trendy w światowej ilustracji. Efektem ich działań twórczych są niepowtarzalne, wyjątkowe projekty graficzne, bardzo zróżnicowane stylistycznie, które powstały z myślą o wystawie i zostaną na niej przedstawione.

Prace mają postać wielkoformatowych afiszy (100x120 cm) i opatrzone są wykorzystanym przez autora słowem-kluczem wraz z wyjaśnieniem. Wśród zilustrowanych pojęć znalazły się: skokobryki, dęciak, laćki, migawka, bigiel, glikować, badylarz, bijak, bajzel, boba, angielka, drapaki, kulawka, tytka, expres, foliówka, granda, krańcówka, kanar, kulosy, trambambula czy uśmotruchać. Należy także zwrócić uwagę na potencjał edukacyjny realizowanego projektu. Wystawie będzie towarzyszył bogaty program warsztatów skierowany zarówno do dzieci, jak i dorosłych.

ilustracjastrzałka

Jan Kallweit

ilustracjastrzałka

Skokobryki - Karol Banach

ilustracjastrzałka

Granda - Ola Woldanska-Plocinska

ilustracjastrzałka

Glikować - Bartek Bojarczuk

Ekspozycja zostanie wzbogacona o przestrzeń edukacyjną zaprojektowaną właśnie pod kątem najmłodszych odbiorców. Integralną częścią wystawy będzie kreatywny zeszyt z zadaniami, które umożliwią dzieciom zdobywanie wiedzy o gwarze łódzkiej.

Dzięki temu, iż każdy z twórców definiując za pomocą grafiki wybrany przez siebie łodzianizm, budując narrację zawierającą interpretację ilustrowanego pojęcia traktuje odbiorcę jako partnera, wrażliwego czytelnika wizualnego języka, powstał unikatowy i jedyny w swoim rodzaju słownik łódzki napisany za pomocą obrazów.

Wystawa w Miejskiej Galerii Sztuki jest doskonałą okazją do zapoznania się z nim. Jej celem jest również uświadomienie widzom, że w każdym regionie funkcjonuje charakterystyczny język lokalny. Daje odbiorcom możliwość zapoznania się ze słowami i wyrażeniami, związanymi są z historią i kulturą Łodzi, jako miasta czterech kultur. Będzie to zatem także forma promocji miasta. Prezentacja stanowi także dowód na to, że język jest żywy i aktualny, o czym może świadczyć fakt, iż wiele regionalizmów nadal funkcjonuje w mowie mieszkańców Łodzi.

Więcej informacji: http://www.mgslodz.pl/

Źródło: Miejska Galeria Sztuki w Łodzi, STGU

www.stgu.pl

Dodatkowe informacje:

Organizator: Miejska Galeria Sztuki w Łodzi
Gdzie: Galeria Willa, ul. Wólczańska 31
Kiedy: 17.05 – 19.06.2019
Wydarzenie towarzyszące Łódź Design Festival 2019
Kuratorka: Adriana Michalska

Artyści: Karol Banach, Michał Bednarski, Blanka Biernat, Katarzyna Bogucka, Bartek Bojarczuk, Joanna Czaplewska, Magda Grabowska – Wacławek(GraBOVSKA), Monika Hanulak, Izabela Kaczmarek – Szurek, Kazia Kalitan – Młodkowska, Jan Kallwejt, Bartek „Arobal” Kociemba, Bartosz Kosowski, Agata Królak, Michał Loba, Patryk Mogilnicki, Alek Morawski, Anna Niemierko, Patrycja Podkościelny, Anna Rudak, Dawid Ryski, Ola Woldańska – Płocińska, Martyna Wójcik – Śmierska

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

30. urodziny marki DKNY: kampania z udziałem Halsey i The Martinez Brothers
Jesień 2019 r. to pora 30. urodzin marki DKNY i jej podejścia do stylu. Zamiast spoglądać w przeszłość nowa kampania marki skupia się na tu i teraz, wykorzystując intensywne, wyraźne portrety rodzimych nowojorczyków Halsey i The Martinez Brothers. Fotografie wykonała Amy Troost, a stylistą był Carlos Nazario.
Historie, które uskrzydlają w kampanii promującej dawstwo szpiku
Po sukcesie kampanii edukacyjnej „Vs Życie” portal NOIZZ i Fundacja DKMS kontynuują współpracę, której celem jest popularyzowanie idei dawstwa szpiku. Nowa odsłona kampanii #niesamowiteuczucie oparta jest na historiach Dawców szpiku, którzy dali szansę na życie chorym, potrzebującym przeszczepienia krwiotwórczych komórek macierzystych. W ramach akcji „To #niesamowiteuczucie...
Nowa rola CMO wymaga wsparcia technologicznego z obszaru zbierania i analizowania danych o kliencie końcowym.
Android 10: Nowy wygląd, nowe logo
W ciągu ostatniej dekady otwarta platforma Android umożliwiła rozwijającej się społeczności producentów i deweloperów, dotarcie ze swoimi urządzeniami i aplikacjami do użytkowników na całym świecie. Nasz system dostępny jest między innymi na telefonach, tabletach, zegarkach, telewizorach i w samochodach - łącznie na ponad 2,5 miliarda różnych urządzeń. Chcemy mieć...
Samsung: matryca światłoczuła 108 Mp do smartfonów
Firma Samsung Electronics, światowy lider w dziedzinie zaawansowanej technologii półprzewodnikowej, zaprezentowała 108¬ megapikselową (Mp) matrycę światłoczułą Samsung ISOCELL Bright HMX, która jako pierwsza w branży przekracza granicę 100 milionów pikseli. To najnowsze rozwiązanie sprawia, że Samsung może poszerzyć ofertę matryc światłoczułych o wielkości piksela...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2019 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764