logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Wystawa: Słownik łódzki. Polscy ilustratorzy interpretują dobre łodzianizmy

   03.04.2019, przeczytano 308 razy
ilustracjastrzałka
Bajzel Dawid Ryski

Na wystawie, będącej w pewnym sensie „próbą przetestowania” wyobraźni polskich ilustratorów, zostaną zaprezentowane 23 wielkoformatowe ilustracje, a osią wokół której powstały są tzw. łodzianizmy, czyli słowa funkcjonujące stricte w języku łódzkim, charakterystyczne dla naszego regionu. Jest to wystawa towarzysząca Łódź Design Festival 2019.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/wystawa%3A-slownik-lodzki.-polscy-ilustratorzy-interpretuja-dobre-lodzianizmy,381936,artykul.html

Uczestnikami wystawy będzie 23 uznanych polskich ilustratorów, cenionych zarówno w kraju, jak i za granicą. Zaproszenie do projektu przyjęli: Karol Banach, Michał Bednarski, Blanka Biernat, Katarzyna Bogucka, Bartek Bojarczuk, Joanna Czaplewska, Magda Grabowska – Wacławek(GraBOVSKA), Monika Hanulak, Izabela Kaczmarek – Szurek, Kazia Kalitan – Młodkowska, Jan Kallwejt, Bartek „Arobal” Kociemba , Bartosz Kosowski ,Agata Królak, Michał Loba, Patryk Mogilnicki, Alek Morawski, Anna Niemierko, Patrycja Podkościelny, Anna Rudak, Dawid Ryski, Ola Woldańska – Płocińska, Martyna Wójcik – Śmierska.

Zadaniem każdego z twórców było zilustrowanie na plakacie, za pomocą własnego indywidualnego języka artystycznego hasła/słowa ze słownika łódzkiego. Prace są zatem autorską interpretacją poszczególnych słów bądź wyrażeń. Autorów cechuje różnorodność stylistyczna, precyzja wypowiedzi, pomysłowość, lapidarność, świadome operowanie kompozycją i kolorem. Czerpiąc z najlepszych tradycji polskiej szkoły ilustracji, ukazując jej siłę oraz złożoność, odważnie interpretują klasykę, wyznaczający nowe trendy w światowej ilustracji. Efektem ich działań twórczych są niepowtarzalne, wyjątkowe projekty graficzne, bardzo zróżnicowane stylistycznie, które powstały z myślą o wystawie i zostaną na niej przedstawione.

Prace mają postać wielkoformatowych afiszy (100x120 cm) i opatrzone są wykorzystanym przez autora słowem-kluczem wraz z wyjaśnieniem. Wśród zilustrowanych pojęć znalazły się: skokobryki, dęciak, laćki, migawka, bigiel, glikować, badylarz, bijak, bajzel, boba, angielka, drapaki, kulawka, tytka, expres, foliówka, granda, krańcówka, kanar, kulosy, trambambula czy uśmotruchać. Należy także zwrócić uwagę na potencjał edukacyjny realizowanego projektu. Wystawie będzie towarzyszył bogaty program warsztatów skierowany zarówno do dzieci, jak i dorosłych.

ilustracjastrzałka

Jan Kallweit

ilustracjastrzałka

Skokobryki - Karol Banach

ilustracjastrzałka

Granda - Ola Woldanska-Plocinska

ilustracjastrzałka

Glikować - Bartek Bojarczuk

Ekspozycja zostanie wzbogacona o przestrzeń edukacyjną zaprojektowaną właśnie pod kątem najmłodszych odbiorców. Integralną częścią wystawy będzie kreatywny zeszyt z zadaniami, które umożliwią dzieciom zdobywanie wiedzy o gwarze łódzkiej.

Dzięki temu, iż każdy z twórców definiując za pomocą grafiki wybrany przez siebie łodzianizm, budując narrację zawierającą interpretację ilustrowanego pojęcia traktuje odbiorcę jako partnera, wrażliwego czytelnika wizualnego języka, powstał unikatowy i jedyny w swoim rodzaju słownik łódzki napisany za pomocą obrazów.

Wystawa w Miejskiej Galerii Sztuki jest doskonałą okazją do zapoznania się z nim. Jej celem jest również uświadomienie widzom, że w każdym regionie funkcjonuje charakterystyczny język lokalny. Daje odbiorcom możliwość zapoznania się ze słowami i wyrażeniami, związanymi są z historią i kulturą Łodzi, jako miasta czterech kultur. Będzie to zatem także forma promocji miasta. Prezentacja stanowi także dowód na to, że język jest żywy i aktualny, o czym może świadczyć fakt, iż wiele regionalizmów nadal funkcjonuje w mowie mieszkańców Łodzi.

Więcej informacji: http://www.mgslodz.pl/

Źródło: Miejska Galeria Sztuki w Łodzi, STGU

www.stgu.pl

Dodatkowe informacje:

Organizator: Miejska Galeria Sztuki w Łodzi
Gdzie: Galeria Willa, ul. Wólczańska 31
Kiedy: 17.05 – 19.06.2019
Wydarzenie towarzyszące Łódź Design Festival 2019
Kuratorka: Adriana Michalska

Artyści: Karol Banach, Michał Bednarski, Blanka Biernat, Katarzyna Bogucka, Bartek Bojarczuk, Joanna Czaplewska, Magda Grabowska – Wacławek(GraBOVSKA), Monika Hanulak, Izabela Kaczmarek – Szurek, Kazia Kalitan – Młodkowska, Jan Kallwejt, Bartek „Arobal” Kociemba, Bartosz Kosowski, Agata Królak, Michał Loba, Patryk Mogilnicki, Alek Morawski, Anna Niemierko, Patrycja Podkościelny, Anna Rudak, Dawid Ryski, Ola Woldańska – Płocińska, Martyna Wójcik – Śmierska

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Rusza kampania jogurtów Skyr od OSM Piątnica
OSM Piątnica rusza z nową kampanią jogurtów Skyr typu islandzkiego. Działania prowadzone są pod hasłem „Skyrunek Islandia” i obejmują m.in. kampanię reklamową w telewizji i Internecie oraz loterię konsumencką z nagrodami. Celem działań jest wsparcie kategorii jogurtów Skyr oraz najnowszego produktu w ofercie marki – Skyr w wersji pitnej.
Grzegorz „Moment” Płaczek, niezwykle ceniony i nagradzany w międzynarodowych konkursach autor sesji i reportaży ślubnych, został kolejnym ambasadorem marki Nikon w Polsce. Grzegorz to doświadczony artysta, szkoleniowiec i autor książek o sztuce fotografii ślubnej. Jest laureatem wielu prestiżowych nagród, przyznawanych przez organizacje takie jak MPA czy WPPI.
HP przedstawia nową ofertę rozwiązań dla druku 3D
Firma HP prezentuje nowości w ofercie rozwiązań dla druku 3D i rozszerza współpracę z Partnerami. To kolejny krok amerykańskiego producenta w kierunku tworzenia kompleksowych narzędzi i usług wspierających rozwój przedsiębiorstw w kierunku produkcji cyfrowej.
Od 1 maja 2019 r. agencja Studio 111 wspiera dystrybutora Solectric GmbH Polska w kompleksowych działaniach z zakresu public relations oraz odpowiada za planowanie i realizację działań marketingowych. Działania PR będą prowadzone w mediach branżowych oraz lifestylowych, a także szeroko rozumianej blogosferze i social media.
Daria Sacha dołącza do zarządu Groupm
Daria Sacha w roli chief commercial officera dołączyła do struktur GroupM, negocjacyjnej i technologicznej spółki wspierającej agencje mediowe WPP. Będzie rozwijała ofertę handlową GroupM i innowacje reklamowe spółki, szczególnie w obszarze nowych mediów.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2019 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764