logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Wystawa: Słownik łódzki. Polscy ilustratorzy interpretują dobre łodzianizmy

   03.04.2019, przeczytano 2215 razy
ilustracjastrzałka
Bajzel Dawid Ryski

Na wystawie, będącej w pewnym sensie „próbą przetestowania” wyobraźni polskich ilustratorów, zostaną zaprezentowane 23 wielkoformatowe ilustracje, a osią wokół której powstały są tzw. łodzianizmy, czyli słowa funkcjonujące stricte w języku łódzkim, charakterystyczne dla naszego regionu. Jest to wystawa towarzysząca Łódź Design Festival 2019.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/wystawa%3A-slownik-lodzki.-polscy-ilustratorzy-interpretuja-dobre-lodzianizmy,381936,artykul.html

Uczestnikami wystawy będzie 23 uznanych polskich ilustratorów, cenionych zarówno w kraju, jak i za granicą. Zaproszenie do projektu przyjęli: Karol Banach, Michał Bednarski, Blanka Biernat, Katarzyna Bogucka, Bartek Bojarczuk, Joanna Czaplewska, Magda Grabowska – Wacławek(GraBOVSKA), Monika Hanulak, Izabela Kaczmarek – Szurek, Kazia Kalitan – Młodkowska, Jan Kallwejt, Bartek „Arobal” Kociemba , Bartosz Kosowski ,Agata Królak, Michał Loba, Patryk Mogilnicki, Alek Morawski, Anna Niemierko, Patrycja Podkościelny, Anna Rudak, Dawid Ryski, Ola Woldańska – Płocińska, Martyna Wójcik – Śmierska.

Zadaniem każdego z twórców było zilustrowanie na plakacie, za pomocą własnego indywidualnego języka artystycznego hasła/słowa ze słownika łódzkiego. Prace są zatem autorską interpretacją poszczególnych słów bądź wyrażeń. Autorów cechuje różnorodność stylistyczna, precyzja wypowiedzi, pomysłowość, lapidarność, świadome operowanie kompozycją i kolorem. Czerpiąc z najlepszych tradycji polskiej szkoły ilustracji, ukazując jej siłę oraz złożoność, odważnie interpretują klasykę, wyznaczający nowe trendy w światowej ilustracji. Efektem ich działań twórczych są niepowtarzalne, wyjątkowe projekty graficzne, bardzo zróżnicowane stylistycznie, które powstały z myślą o wystawie i zostaną na niej przedstawione.

Prace mają postać wielkoformatowych afiszy (100x120 cm) i opatrzone są wykorzystanym przez autora słowem-kluczem wraz z wyjaśnieniem. Wśród zilustrowanych pojęć znalazły się: skokobryki, dęciak, laćki, migawka, bigiel, glikować, badylarz, bijak, bajzel, boba, angielka, drapaki, kulawka, tytka, expres, foliówka, granda, krańcówka, kanar, kulosy, trambambula czy uśmotruchać. Należy także zwrócić uwagę na potencjał edukacyjny realizowanego projektu. Wystawie będzie towarzyszył bogaty program warsztatów skierowany zarówno do dzieci, jak i dorosłych.

ilustracjastrzałka

Jan Kallweit

ilustracjastrzałka

Skokobryki - Karol Banach

ilustracjastrzałka

Granda - Ola Woldanska-Plocinska

ilustracjastrzałka

Glikować - Bartek Bojarczuk

Ekspozycja zostanie wzbogacona o przestrzeń edukacyjną zaprojektowaną właśnie pod kątem najmłodszych odbiorców. Integralną częścią wystawy będzie kreatywny zeszyt z zadaniami, które umożliwią dzieciom zdobywanie wiedzy o gwarze łódzkiej.

Dzięki temu, iż każdy z twórców definiując za pomocą grafiki wybrany przez siebie łodzianizm, budując narrację zawierającą interpretację ilustrowanego pojęcia traktuje odbiorcę jako partnera, wrażliwego czytelnika wizualnego języka, powstał unikatowy i jedyny w swoim rodzaju słownik łódzki napisany za pomocą obrazów.

Wystawa w Miejskiej Galerii Sztuki jest doskonałą okazją do zapoznania się z nim. Jej celem jest również uświadomienie widzom, że w każdym regionie funkcjonuje charakterystyczny język lokalny. Daje odbiorcom możliwość zapoznania się ze słowami i wyrażeniami, związanymi są z historią i kulturą Łodzi, jako miasta czterech kultur. Będzie to zatem także forma promocji miasta. Prezentacja stanowi także dowód na to, że język jest żywy i aktualny, o czym może świadczyć fakt, iż wiele regionalizmów nadal funkcjonuje w mowie mieszkańców Łodzi.

Więcej informacji: http://www.mgslodz.pl/

Źródło: Miejska Galeria Sztuki w Łodzi, STGU

www.stgu.pl

Dodatkowe informacje:

Organizator: Miejska Galeria Sztuki w Łodzi
Gdzie: Galeria Willa, ul. Wólczańska 31
Kiedy: 17.05 – 19.06.2019
Wydarzenie towarzyszące Łódź Design Festival 2019
Kuratorka: Adriana Michalska

Artyści: Karol Banach, Michał Bednarski, Blanka Biernat, Katarzyna Bogucka, Bartek Bojarczuk, Joanna Czaplewska, Magda Grabowska – Wacławek(GraBOVSKA), Monika Hanulak, Izabela Kaczmarek – Szurek, Kazia Kalitan – Młodkowska, Jan Kallwejt, Bartek „Arobal” Kociemba, Bartosz Kosowski, Agata Królak, Michał Loba, Patryk Mogilnicki, Alek Morawski, Anna Niemierko, Patrycja Podkościelny, Anna Rudak, Dawid Ryski, Ola Woldańska – Płocińska, Martyna Wójcik – Śmierska

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Nikon z czterema nagrodami TIPA
Firma Nikon z przyjemnością informuje, że w tegorocznej edycji konkursu TIPA World Awards zdobyła nagrody w czterech kategoriach. Najnowszy aparat bezlusterkowy firmy Nikon, elegancki i stylowy Z f, został uhonorowany tytułem „Best Full-Frame Expert Camera” (Najlepszy pełnoklatkowy aparat – ekspert), a aparat Z 8 został nagrodzony prestiżowym...
W skupie akcji własnych o charakterze dywidendowym, przy wysokiej redukcji zapisów (ponad 90%), spółka Fabrity Holding nabyła 192,5 tys. akcji, które reprezentują 7,83% kapitału zakładowego. Transakcji miała wartość 7,7 mln zł, a spółka zamierza dodatkowo wypłacić akcjonariuszom około 7 mln zł w formie tradycyjnej dywidendy.  
lionelo dołącza do grona klientów Luckyyou
lionelo, producent wózków, fotelików samochodowych i innych produktów dziecięcych, dołącza do klientów poznańskiej agencji LUCKYYOU.
Pierwszy sklep Tchibo w nowym formacie otwarty w Poznaniu
Tchibo powraca do kawowego dziedzictwa. Marka z imponującą historią i tradycją, chcąc dzielić się swoją ekspertyzą, wprowadza w Polsce nowy koncept punktów własnych, ze zwiększoną przestrzenią kawiarnianą. Pierwsza kawiarnia Tchibo w nowej odsłonie właśnie pojawiła się na mapie Poznania (Centrum King Cross Marcelin). Menu obejmuje m.in. napoje kawowe i ciasta, zaś w...
Marta Szufranowicz dołącza do Gong
Marta Szufranowicz dołącza do zespołu GONG, obejmując stanowisko Strategy Director. Nowa dyrektorka strategii będzie nadzorować prace działu strategii dla takich klientów agencji jak ING, Żabka czy Netflix.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764