Precyzja, dyscyplina, rygor i żelazna logika to cechy najlepiej charakteryzujące twórczość Marka Freudenreich, ucznia Henryka Tomaszewskiego i jednego z najmłodszych twórców „polskiej szkoły plakatu”. W jego projektach dominuje funkcjonalizm, porządek form geometrycznych zbliżonych niejednokrotnie do znaku graficznego, logotypu. W połączeniu z fotografią tworzą one nowe, zaskakujące znaczenia.
Począwszy od 11 marca w Muzeum Plakatu w Wilanowie można oglądać prace Marka Freudenreicha, jednego z najbardziej znanych i cenionych polskich twórców plakatu. Jest to pierwsza monograficzna prezentacja artysty w Muzeum Plakatu i pierwsza okazja, by zapoznać się z jego najważniejszymi pracami. Na wystawie pokazany zostanie autorski wybór około stu plakatów, powstałych w okresie od lat 60-tych XX wieku do współczesności.
„Wybierając plakat jako płaszczyznę swej twórczości, Freudenreich znalazł się w gronie tych artystów, którzy obarczeni są większą niż inni odpowiedzialnością za szczególny rodzaj edukacji. – o wyjątkowym znaczeniu i wyrazie plakatów Marka Freudenreicha opowiada Maria Kurpik kurator Muzeum Plakatu w Wilanowie - Szczególny, bo to nie nauka na uczelni, w galerii czy pracowni, ale w zgiełku i codziennym zabieganiu miasta. Spotykając na ulicy takie plakaty, jak: Harakiri, Spotkali się latem, Ratunku, Linz-Eur’Airport’90, każdy z nas zmienia się i odchodzi już inny, bogatszy, piękniejszy wewnętrznie i wrażliwszy. Freudenreich nauczył nas, że nawet brak koloru może być pięknem, a oszczędność wypowiedzi mądrością i bogactwem.”
Plakaty Marka Freudenreicha odznaczają się szczególną klarownością i zwięzłością, którą autor osiągnął przez użycie płaskich plam czystych kolorów lub czarno-białej fotografii łączonych z dyskretnymi, neutralnymi w formie napisami. Według Freudenreicha to wewnętrzna dyscyplina kompozycji, oparta często na geometrycznych kształtach, oddziaływanie znakiem, nie zaś nadmiernie rozwinięta narracja, ma najsilniejszy wpływ na odbiorcę. Szczególnie znaczenie ma w pracach artysty mistrzowskie operowanie literą, która często jest podstawowym motywem plakatu. Odpowiednie dobranie jej formy powoduje, że może stworzyć harmonijną całość z obrazem lub działa na zasadzie kontrastu.
Drugim niezwykle ważnym elementem w twórczości Freudenreicha jest silna fascynacja możliwościami, jakie daje fotografia i jej specyficzne przetwarzanie. Obrazy z wycinków fotograficznych przedstawień zestawiane są na przykład z formami graficznymi o kontrastowej fakturze, a wizerunki przedmiotu w połączeniu z tytułem często otwierają drugie dno znaczeniowe.
Spod ręki Marka Freudenreicha wyszły również plakaty filmowe do znanych filmów na przykład Krzysztofa Zanussiego czy Aleksandra Trzosa-Rastawieckiego. Artysta projektował także foldery reklamujące film polski za granicą.
Marek Freudenreich urodził się 3 V 1939 r. w Poznaniu, w 1963 r. ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie w pracowni prof. Henryka Tomaszewskiego. Jeszcze na studiach zaczął brać udział w konkursach na plakat i już od początku uzyskiwał w nich wysokie nagrody. W 1966 r. został laureatem nagrody im. Tadeusza Trepkowskiego, w tym samym roku otrzymał nagrodę na Międzynarodowej Wystawie i Konkursie na Plakat Filmowy w Lublanie za plakat „Ameryka, Ameryka”. W 1968 r., na II Międzynarodowym Biennale Plakatu w Warszawie otrzymał nagrodę AGI, oraz Złoty Medal na III Ogólnopolskim Biennale Plakatu w Katowicach w 1968 r., za plakat „Nie igraj z wodą”. Jest także laureatem nagrody Golden Plaque przyznawanej na wystawie Art Directors Show, New York (1974 r.) za plakat „La Vie de Famille” oraz nagrody w IV Konkursie Dziennika „Hollywood Reporter”, Los Angeles (1975 r.) za plakat „Godzina za godziną”. W latach 1972-83 prowadził pracownię podstaw projektowania graficznego w PWSSP w Gdańsku. W latach 1966-68 był wykładowcą w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Od roku 1993 mieszka w Austrii. Jest wykładowcą na Hochschule fur Gestaltung w Linzu.
Źródło: Muzeum Plakatu w Wilanowie