Wirtualna Polska Holding S.A. w pierwszym kwartale 2022 roku zwiększyła zysk netto o ponad 65%, w porównaniu do 2021 roku. Z WP Ads, narzędzia do samodzielnego zarządzania kampaniami reklamowymi na powierzchniach WP i u innych wydawców, korzysta już kilkuset klientów. Wirtualna Polska rozwija też usługi subskrypcyjne, z tego powodu nabyła akcje spółki Audioteka S.A. i jest zainteresowana zwiększeniem swojego zaangażowania w tej spółce.
Łączne przychody ze sprzedaży Wirtualna Polska Holding S.A. w pierwszym kwartale 2022 roku wyniosły ponad 213 mln zł. To wynik wyższy o ponad 19% w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Zysk netto spółki przekroczył 45 mln zł, co oznacza wzrost o 65%, a skorygowana EBITDA wyniosła ponad 72 mln zł.
– W pierwszym kwartale wyniki napędzał e-commerce, zwłaszcza Wakacje.pl, które potroiły przychody i osiągnęły wyniki wyższe od tych sprzed pandemii. Kilkunastoprocentowy wzrost notujemy również w sprzedaży reklamy internetowej. W naszym najnowszym narzędziu do samodzielnego zarządzania kampaniami reklamowymi rozliczanymi za sprzedaż, czyli WP Ads, mamy już kilkuset klientów, a przychody w ostatnim miesiącu wzrosły tam czterokrotnie – mówi Jacek Świderski, prezes zarządu Wirtualna Polska Holding S.A.
Wirtualna Polska konsekwetnie buduje swoją pozycję w usługach subskrypcyjnych. WP Pilot oferuje dostęp do telewizji online. Trwają również prace nad uruchomieniem wersji abonamentowej radia internetowego Open FM. WP posiada ponadto 6,5% akcji w spółce Audioteka S.A., będącej liderem polskiego rynku audiobooków, który w bibliotece ma ponad 20 tysięcy tytułów. Wirtualna Polska jest zainteresowana zwiększeniem swojego udziału w tej spółce.
WP Ads to narzędzie do samodzielnego zarządzania kampaniami reklamowymi na powierzchniach WP i innych wydawców zrzeszonych w sieci WPartner. WP Ads oferuje rozliczenie za faktycznie zrealizowaną sprzedaż u klienta w kampaniach retargetingowych, w modelu CPC oferuje mailing i kampanie prospectingowe display. Dostępne są też kampanie display w modelu CPC i vCPM oraz reklama natywna w modelu CPC. Po zarejestrowaniu i zasilaniu konta, można przystąpić do załadowania materiałów i ustawiania parametrów emisji.
Wirtualna Polska rozwija też brokerskie usługi reklamowe w ramach WPartner. Jest to platforma SSP (Supply-Side Platform), która pozwala innym wydawcom na skuteczną monetyzację ich powierzchni reklamowych dzięki unikatowej, autorskiej technologii WP opartej o model programmatic. Rozwiązanie umożliwia wydawcom wybór optymalnej oferty w czasie rzeczywistym, bez konieczności integracji systemów z wieloma podmiotami zewnętrznymi. Sieć obsługuje obecnie ponad 19 mld zapytań reklamowych miesięcznie.
Wybrane pozycje sprawozdania z wyniku finansowego
(w tys. zł) | Trzy miesiące zakończone | Trzy miesiące zakończone | Zmiana | Zmiana % |
Segment ONLINE |
|
|
|
|
Przychody ze sprzedaży | 207 263 | 172 888 | 34 375 | 19,9% |
Przychody gotówkowe ze sprzedaży | 202 336 | 170 131 | 32 205 | 18,9% |
Skorygowana EBITDA (wg. MSSF 16) | 73 287 | 61 023 | 12 264 | 20,1% |
EBITDA (wg. MSSF 16) | 68 271 | 57 055 | 11 216 | 19,7% |
Segment TV |
|
|
|
|
Przychody ze sprzedaży | 5 890 | 6 042 | (152) | (2,5%) |
Przychody gotówkowe ze sprzedaży | 5 890 | 6 042 | (152) | (2,5%) |
Skorygowana EBITDA (wg. MSSF 16) | (923) | (218) | (705) | 323,4% |
EBITDA (wg. MSSF 16) | (923) | (218) | (705) | 323,4% |
Segmenty łącznie |
|
|
|
|
Przychody ze sprzedaży | 213 153 | 178 930 | 34 223 | 19,1% |
Przychody gotówkowe ze sprzedaży | 208 226 | 176 173 | 32 053 | 18,2% |
Skorygowana EBITDA (wg. MSSF 16) | 72 364 | 60 805 | 11 559 | 19,0% |
EBITDA (wg. MSSF 16) | 67 348 | 56 837 | 10 511 | 18,5% |
Amortyzacja środków trwałych i wartości niematerialnych | (21 849) | (19 478) | (2 371) | 12,2% |
Zysk na działalności operacyjnej | 45 499 | 37 359 | 8 140 | 21,8% |
Wynik na działalności finansowej | 8 817 | (2 262) | 11 079 | (489,8%) |
Zysk przed opodatkowaniem | 54 316 | 35 097 | 19 219 | 54,8% |
Zysk netto | 45 102 | 27 288 | 17 814 | 65,3% |
Wirtualna Polska Holding S.A. w pierwszym kwartale 2022 roku przyjęła Strategię Zrównoważonego Rozwoju na lata 2022-2025. W dokumencie opisane zostały trzy główne obszary działań – środowisko, społeczeństwo i ład korporacyjny, w których spółka realizować będzie wyznaczone zadania. Wśród najważniejszych celów są: niezależność mediów, zielona energia, edukacja klimatyczna, różnorodność oraz cyberbezpieczeństwo. Strategia zawiera także założenia długoterminowe, z zakresem realizacji do 2030 roku.
Źródło: Wirtualna Polska