logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

XI Międzynarodowy Konkurs na Ekslibris Gliwice 2016

   25.11.2015, przeczytano 1176 razy
ilustracjastrzałka

Miejska Biblioteka Publiczna w Gliwicach zaprasza do udziału w gliwickim konkursie na ekslibris. Nadchodzące biennale będzie wyjątkowe, zbiega się bowiem z 500-rocznicą powstania pierwszego polskiego ekslibrisu.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/xi-miedzynarodowy-konkurs-na-ekslibris-gliwice-2016,26662,artykul.html

Organizatorzy mają nadzieję, że gliwickie spotkanie z ekslibrisem, połączone z obchodami wyjątkowej rocznicy będzie wielkim świętem księgoznaku zarówno polskiego jak i światowego.

  • Konkurs ma charakter otwarty.
  • Na konkurs można nadsyłać tylko i wyłącznie ekslibrisy.
  • Uczestnik możne zgłosić dowolną ilość prac.
  • Akceptowane są wszystkie techniki graficzne.
  • Udział jest bezpłatny.


Termin nadsyłania prac - 20 stycznia 2016 r. na adres:

Miejska Biblioteka Publiczna w Gliwicach
ul. Kościuszki 17
44-100 Gliwice

Przewidziano m.in. następujące nagrody:

  • Złota Statuetka „Ekslibris-Gliwice 2016” oraz 5.000 zł
  • Srebrna Statuetka „Ekslibris-Gliwice 2016” oraz 3.000 zł
  • Brązowa Statuetka „Ekslibris-Gliwice 2016” oraz 2.000 zł


Szczegółowe zasady przystąpienia do konkursu, formularz zgłoszeniowy oraz informacje o konkursie dostępne są na stronie: www.biblioteka.gliwice.pl

O KONKURSIE

Międzynarodowy Konkurs Graficzny na Ekslibris ma charakter cykliczny. Począwszy od roku 1995 odbywa się co dwa lata. Organizatorem Konkursu jest Miejska Biblioteka Publiczna w Gliwicach, patronat sprawuje Prezydent Miasta Gliwice.

Obecnie jest to prestiżowy Konkurs o dużym międzynarodowym znaczeniu. Kolejne edycje gromadzą wśród uczestników wybitnych i uznanych twórców krajowych oraz zagranicznych. Swoich sił próbują również młodzi graficy, dla których Konkurs jest dużą szansą na zaprezentowanie umiejętności w tej dziedzinie sztuki.

Prace nadesłane na Konkurs zostały wykonane następującymi technikami graficznymi: staloryt, miedzioryt, akwaforta, sucha igła, akwatinta, miękki werniks, mezzotinta, plastykoryt, drzeworyt wzdłużny, drzeworyt poprzeczny, linoryt, cynkografia, plastykoryt z tłoczeniem, litografia, cynkotypia kreskowa, offset, fotografia, światłodruk, serigrafia, mimeografia, typografia, technika mieszana, technika własna, CAD Computer-Aided Design, relief, wycinanka.

Profesjonalne jury, złożone z artystów, historyków sztuki oraz kolekcjonerów przyznaje nagrody regulaminowe za zajęcie I, II i III miejsca. Laureaci otrzymują nagrodę finansową wraz ze złotą, srebrną oraz brązową statuetką autorstwa artysty rzeźbiarza profesora Krzysztofa Nitscha. Dodatkowo artyści biorący udział w Konkursie otrzymują wyróżnienia oraz nagrodę specjalną - Nagrodę Dyrektora MBP za ekslibris dedykowany Miejskiej Bibliotece Publicznej.

Zgłoszone do Konkursu prace stanowią własność Biblioteki. Po zinwentaryzowaniu stają się one częścią zbiorów specjalnych, obecnie liczą 20 268 ekslibrisów. Zbiory te przechowuje się i udostępnia w Filii nr 1 Miejskiej Biblioteki Publicznej, przy pl. Inwalidów Wojennych 4 (tel. 32 238 27 53). Katalog zbiorów ma postać elektroniczną. Ze zgromadzonych ekslibrisów organizuje się liczne wystawy autorskie, tematyczne, i to zarówno we własnych lokalach, jak i innych bibliotekach oraz instytucjach. Ekspozycje te spełniają ważne funkcje. Prezentują aktualne kierunki, pomysły, możliwości artystyczne, różnorakie techniki, rozmaitość form i bogactwo tematyki. Upowszechniają kulturę artystyczną, a ponadto dostarczają wartościowych przeżyć i wzruszeń estetycznych.

HISTORIA KONKURSU

W dziejach Miejskiej Biblioteki Publicznej w Gliwicach rok 1992 zapoczątkował nowy kierunek działalności obejmujący gromadzenie oraz prezentację ekslibrisów.

Organizowane wystawy, z czasem cieszące się coraz większym zainteresowaniem ze strony środowiska lokalnego, zainspirowały do ogłoszenia konkursu na ekslibris.

Wspólnie z Zarządem Miasta Gliwice MBP zorganizowała I Międzynarodowy Konkurs Graficzny na Ekslibris Gliwice 1995. Głównym zamierzeniem i celem konkursu stała się chęć przedstawienia współczesnych tendencji oraz kierunków w ekslibrisie światowym. Oddźwięk przerósł oczekiwania i zaskoczył twórców konkursu, a napływające prace dały początek bogatej kolekcji zbiorów Miejskiej Biblioteki Publicznej.

Łącznie w konkursie wzięło udział:

  • I edycja (1995 r. ) 254 autorów z 30 krajów - zgłoszono 1219 prac
  • II edycja (1997 r.) 273 autorów z 39 krajów - zgłoszono 1597 prac
  • III edycja (1999 r.) 318 autorów z 41 krajów - zgłoszono 1655 prac
  • IV edycja (2001 r.) 510 autorów z 46 krajów - zgłoszono 2239 prac
  • V edycja (2003 r.) 517 autorów z 48 krajów - zgłoszono 2235 prac
  • VI edycja (2005 r.) 542 autorów z 47 krajów - zgłoszono 2060 prac
  • VII edycja (2007 r.) 524 autorów z 51 krajów - zgłoszono 1947 prac
  • VIII edycja (2010 r.) 640 autorów z 49 krajów - zgłoszono 2345 prac
  • IX edycja (2012 r.) 611 autorów z 48 krajów - zgłoszono 2246 prac
  • X edycja (2014 r.) 661 autorów z 49 krajów - zgłoszono 2261 prac


Źródło: Miejska Biblioteka Publiczna w Gliwicach

www.biblioteka.gliwice.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Bluerank z dwiema nagrodami w European Search Awards 2019
Podczas gali w Budapeszcie rozdano najważniejsze, doroczne nagrody europejskie w obszarach SEO, PPC, Digital i Content Marketing. Dwie nagrody European Search Awards 2019 zdobyła firma Bluerank, będąc najlepszą w kategoriach  Best use of search – Retail oraz Pan European Campaign. To już dziewiąta i dziesiąta statuetka ESA na koncie agencji.
Glass: the Lions for Change oraz Titanium Lion dla „Ostatniego Twojego Weekendu”
"Ostatni Twój Weekend", zrealizowany przez VMLY&R Poland, Wavemaker, Papaya Films i Facebook dla Gazeta.pl i partnerów - Mastercard, BNP Paribas Bank Polska i Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką, zdobył Grand Prix w kategorii Glass: the Lions for Change oraz Titanium Lion. Dodatkowo, VMLY&R Poland została wybrana Agencją Roku 2019 Cannes Lions w kategoriach...
Uwaga specjaliści od namingu: Konkurs na nazwę planety!
Międzynarodowa Unia Astronomiczna (IAU) wraz z Polskim Towarzystwem Astronomicznym (PTA) ogłaszają ogólnonarodowy konkurs na nazwy dla planety pozasłonecznej i jej gwiazdy. To część globalnej inicjatywy podjętej w ramach obchodów stulecia IAU – każdy kraj otrzymuje prawo nadania nazwy jednej gwieździe oraz krążącej wokół niej planecie. Swoje...
Golden Arrow 2019: Znamy wyniki konkursu!
Ogoszono wyniki Golden Arrow 2019 - konkursu efektywności i innowacyjności narzędzi komunikacji marketingowej organizowanego przez VFP Communications oraz Polskie Stowarzyszenie Marketingu SMB.
ING wyróżniony w konkursie Golden Arrow za działania marketingowe
W tegorocznej edycji konkursu Golden Arrow ING Bank Śląski został doceniony za efektywność i innowacyjność działań marketingowych. Bank otrzymał nagrodę główną w kategorii digital marketing – SEM, wyróżnienie w kategorii wideo za cykl filmów – „Prosto o pieniądzach” oraz dodatkowe wyróżnienie w kategorii open za e-learning o prostym języku.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2019 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764