YouTube publikuje listy reklam, które w ubiegłym roku były najchętniej oglądane przez użytkowników z Europy i całego świata. Filmy z globalnego rankingu wyświetlano łącznie przez 300 milionów minut i otrzymały milion łapek w górę. Z kolei zwycięskie wideo Amazona polubiło aż 232 tysiące osób. Kilka reklam ze światowej listy znalazło się także w europejskim zestawieniu. Serca użytkowników z każdego zakątka globu podbiły spoty od Nike, Turkish Airlines czy Clash of Clans.
W tegorocznym globalnym zestawieniu znalazło się aż 6 reklam z udziałem znanych osób, takich jak Cardi B, Rebel Wilson, Lebron James, Serena Williams, Gordon Ramsay czy Anthony Hopkins. Po raz pierwszy do rankingu trafiły aż 3 animowane filmy: Gatorade z udziałem rysunkowego Leo Messiego, Turkish Airlines dotyczący zasad bezpieczeństwa zaprezentowanych przez ludziki Lego, a także wideo samej marki Lego z akcją w Jurassic World. Jak co roku, w zestawieniu znalazły się spoty dające się lepiej zapamiętać poprzez wywołanie u widza określonych emocji. Podczas gdy wideo Amazona czy Groupona oparte były na humorystycznym scenariuszu, w spocie Nike i Gatorade główną rolę odgrywało wzruszenie, ale i elementy motywacyjne.
Reklamy z europejskiej listy przyciągały atencję widzów głównie przy pomocy storytellingu. Historie przedstawione w aż 6 filmach z zestawienia trwają po ponad 2 minuty. Natomiast wideo Immowelt, zwycięzcy także ubiegłorocznego rankingu, prawie 4 minuty. Marki postawiły również na wzmocnienie przekazu poprzez emocjonalną muzykę. Był to klucz do sukcesu zarówno w przypadku złotego medalisty, jak i brytyjskiej sieci domów towarowych John Lewis & Partners, która w świątecznej reklamie pokazała historię kariery Eltona Johna. Podobnie jak w globalnym zestawieniu, także w filmach z europejskiej listy znalazło się wiele znanych twarzy. Kultowy świąteczny film o Kevinie, po latach, przypomniał nam, odtwórca głównej roli, Macaulay Culkin w reklamie Asystenta Google. Z kolei gwiazdy sportu wystąpiły w spocie Nike.
W tym roku przygotowana została również lista Game Trailers Leaderboard 2018 - roczne zestawienie najpopularniejszych trailerów gier na YouTube. Zwycięzca zanotował już ponad 48,7 miliona wyświetleń, a wszystkie filmy łącznie zostały obejrzane 206 milionów razy. Do klasyfikacji medalowej zakwalifikował się 5. sezon Fortnite, oraz prequele z serii gier, czyli Fallout 76 i Red Dead Redemption II.
Start piątego sezonu Fortnite zelektryzował użytkowników YouTube - jego zapowiedź trafiła do serwisu dopiero w lipcu, a mimo to zwyciężyła w rankingu. Co ciekawe, w mijającym roku Fortnite była także najczęściej wyszukiwaną grą w wyszukiwarce Google. Zarówno drugie, jak i trzecie miejsce na podium zajęły gry, które stanowią prequele w swoich seriach, a mianowicie Fallout 76 oraz Red Dead Redemption II. Kolejne dwie pozycje przypadły fińskiemu producentowi gier mobilnych Supercell. Na czwartym miejscu znalazł się Clash of Clans: Hammer Jam, a na piątym Clash Royale: Clan Wars is here.
Reklamy zostały wybrane do rankingu na podstawie algorytmu uwzględniającego dane takie jak liczba wyświetleń, czas oglądania i udostępnienia.
Pełna globalna lista YouTube Ads Leaderboard 2018 r.:
Wideo | Marka | Agencja mediowa | Agencja kreatywna | Kraj |
Amazon | Initiative | Lucky Generals & D1 | USA | |
YouTube Music | Essence & PHD | Industry PDX | USA | |
OPPO F7 | OPPO | Oppo Inhouse Creative team | Indie | |
Nike | SapientRazorfish | Wieden & Kennedy | USA | |
Turkish Airlines: Safety Video with The LEGO Movie Characters | Turkish Airlines | People Initiative | Warner Bros | Turcja |
Groupon | bd. | O'Keefe Reinhard & Paul | USA | |
Samsung | Starcom | Wieden+Kennedy | USA/ Republika Korei | |
Apple | bd. | TBWAMedia Arts Lab | USA | |
Gatorade | OMD & Resolution Media | TBWACHIATDAY Los Angeles | USA | |
Rescue Blue the Dinosaur - LEGO Jurassic World - Pick Your Path | The LEGO Group | Initiative | Advance | Wielka Brytania |
Pełna europejska lista YouTube Ads Leaderboard 2018 r.
Wideo | Marka | Agencja mediowa | Agencja kreatywna | Kraj |
Hör auf deine innere Stimmo! #fuerimmo | Vollversion | immowelt.de | Immowelt | bd. | bd. | Niemcy |
| PHD Media LLC, Essence Global LLC | Arts & Letters Creative Co. | USA | |
“Álex y Julia”, con Michelle Jenner, Oriol Pla y Dani de la Torre. Estrella Damm 2018 | Estrella Damm ES | bd. | Dani de la Torre y Oriol Villar | Hiszpania |
Nike | SapientRazorfish | Wieden & Kennedy | USA | |
The LEGO Movie Characters present: Safety Video - Turkish Airlines | Turkish Airlines | People Initiative | Warner Bros | Turcja |
John Lewis & Partners | Manning Gottlieb OMD | Adam&Eve DDB | Wielka Brytania | |
Sainsbury's | PHD | Wieden & Kennedy UK Ltd | Wielka Brytania | |
Clash of Clans | in-house | Barton F. Graf | Finlandia | |
YouTube Music | Essence & PHD | Industry PDX | USA | |
Samsung | bd. | bd. | Republika Korei |
Pełna globalna lista Game Trailers Leaderboard 2018 r.
Wideo | Marka | Agencja mediowa | Agencja kreatywna | Kraj |
Fortnite | in-house | in-house | USA | |
Fallout76 | Liquid Advertising | bd. | USA | |
Red Dead Redemption 2 | MODCo | in-house | USA | |
Supercell | in-house | Barton F. Graf | Finlandia | |
Supercell | in-house | Barton F. Graf | Finlandia | |
DOOM Eternal | bd. | bd. | USA | |
League of Legends | Wieden+Kennedy | Riot Games Internal | USA | |
Minecraft | [ayzenberg] | CARAT | Szwecja | |
GTA Online | MODCo | in-house | USA | |
Call of Duty: Black Ops 4 | OMD and Resolution Media | Aspect | USA |
Źródło: YouTube