logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Youtube Brandcast: Czy Youtube oferuje treści, jakich nie ma nigdzie indziej?

  PR 28.10.2021, przeczytano 1108 razy
ilustracjastrzałka

Grand Prix pierwszej polskiej edycji YouTube Works Awards dla kampanii Random platformy Storytel


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/youtube-brandcast%3A-czy-youtube-oferuje-tresci%2C-jakich-nie-ma-nigdzie-indziej,393575,artykul.html

Coraz częściej oglądamy YouTube na telewizorach i doceniamy unikalne treści na platformie oraz ich autentyczność - wynika z badań zaprezentowanych podczas tegorocznego YouTube Brandcast. Podczas wydarzenia poznaliśmy także zwycięzców pierwszej polskiej edycji YouTube Works Awards - Grand Prix konkursu nagrodzona została kampania Random marki Storytel.

Tegoroczny YouTube Brandcast skupił się przede wszystkim na trendach na YouTube, które zyskały na popularności w ostatnich latach: tworzeniu społeczności, budowaniu autentyczności i nowych doświadczeń. Przedstawione zostały też wyniki badania etnograficznego o roli YouTube w życiu Polek i Polaków oraz dane związane ze zjawiskiem oglądania YouTube na telewizorze. Premierę miał także raport „Efektywność komunikacji marek w świecie wielu ekranów” przygotowany we współpracy Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR, firmy badawczej Kantar oraz Google.

Za YouTube tęskniłoby 4 razy więcej osób niż za telewizją

W lipcu tego roku przeprowadzone zostało badanie etnograficzne użytkowników YouTube. Mieli oni wyobrazić sobie, że YouTube znika całkowicie z ich życia. Ćwiczenie to pokazało, jak wiele dziedzin życia bez YouTube byłoby znacznie trudniejsze, jak wielu podpowiedzi dotyczących codziennego życia brakowałoby użytkownikom: np. co ugotować, co kupić, jak rozwiązać konkretne problemy.

– To, jak ważną rolę w życiu konsumentek i konsumentów pełni YouTube widać po metaforach, jakimi użytkownicy opisują platformę. YouTube jest jednocześnie kołderką i plasterkami na rozmaite życiowe bóle, jest też jak MacGyver: pomoże rozwiązać każdy problem. 60-letnie małżeństwo ze Śląska opowiadało nam, że gdyby nie YouTube to rozwiedli by się przy składaniu kabiny prysznicowej. W końcu dzięki instrukcji filmowej na YouTube udało się i remont zakończył się sukcesem – mówi Anna Szutowicz, Y&LOVERS.

Dodatkowo w badaniu ilościowym[1] Why wideo na próbie 2000 Polek i Polaków w wieku 18-64, którzy oglądają treści wideo w internecie, respondenci odpowiadali na pytanie “za którymi platformami wideo tęsknilibyście najbardziej, gdyby one zniknęły?” W tym rankingu YouTube zajął 1. miejsce. Za YouTube tęskniłoby cztery razy więcej osób niż za telewizją.

Co powoduje tak silne przywiązanie użytkowniczek i użytkowników do YouTube? Są to przede wszystkim wyjątkowe treści, jakie oferuje platforma, ze względu na ich różnorodność oraz unikalny charakter. Aż 81% użytkowników YouTube uważa, że oferuje on treści, jakich nie mogą znaleźć nigdzie indziej.

Badania pokazują, że treści dostępne na YouTube odgrywają bardzo ważną rolę w procesach zakupowych. 67% użytkowników YouTube mówi, że YouTube pomaga im zdecydować, który produkt kupić, a tylko 37% konsumentów szuka inspiracji zakupowych w telewizji.

– YouTube cieszy się większym niż TV zaufaniem jako źródło wiedzy o produktach i usługach. Informacje na platformie wydają się użytkownikom bardziej autentyczne bo YouTube postrzegany jest jako kanał ludzki i bliższy życia niż TV. YouTube to miejsce, gdzie można dopisać swój komentarz, nagrać kontr-filmik i obnażyć niezgodności - także te marketingowe – mówi Iwona Piwek, Head of Video Sales YouTube.

Telewizory to najszybciej rosnąca grupa urządzeń, na których oglądany jest YouTube

W Polsce, na przestrzeni ostatnich 5 lat trzykrotnie wzrosła liczba gospodarstw domowych posiadających Connected TV, czyli telewizor podłączony do internetu. Obecnie 27% gospodarstw telewizyjnych ma duży ekran z możliwością podłączenia do sieci[2].

– Chociaż na Connected TV nadal dominuje klasyczna telewizja, młodsze grupy wiekowe wybierają streaming na dużym ekranie. Średni czas poświęcany przez posiadaczy CTV na streaming na telewizorze to 50 minut tygodniowo. Przy tym co czwarty użytkownik YouTube deklaruje, że ogląda go też na dużym ekranie – mówi Piotr Marzec, Head of Market Development w Google. – W lipcu 2021 roku z YouTube na ekranie telewizorów korzystało prawie 4,5 mln widzów. Średni czas jaki na to przeznaczali wynosił godzinę i szesnaście minut.

YouTube na telewizorze ustępuje miejsca wyłącznie Netflixowi - stanowi jedną trzecią oglądalności streamingu na dużym ekranie i jest numerem jeden wśród serwisów AVOD, czyli wykorzystujących model reklamowy, niezależnie od grupy wiekowej.

Nawet 5 sekund ma znaczenie

Przeciętny Polak w 2020 roku spędził każdego dnia przed ekranem telewizora 4 godziny i 21 minut[3], zaś polski internauta na przeglądanie zasobów sieci poświęca około 2 godzin i 30 minut dziennie[4]. Celem cross-mediowego badania[5] przygotowanego przez Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR, Kantar oraz Google było zrozumienie jak różni się efektywność marketingowej komunikacji ze względu na typy urządzeń ekranowych i typy kanałów mediowych.

Główne wnioski z badania, zaprezentowane po raz pierwszy podczas YouTube Brandcast, nie pozostawiają wątpliwości: wspieranie komunikacji w TV za pomocą wideo online zwiększa efektywność komunikacji. Krótkie formaty reklamowe wyświetlane w kanałach digital samodzielnie lub w połączeniu z telewizją, są skutecznym narzędziem do podnoszenia świadomości marki. Możliwe do pominięcia po 5 s reklamy na YouTube działają na świadomość nawet wtedy, kiedy są pomijane.

Większą skutecznością w przypadku budowania świadomości marki charakteryzuje się komunikacja na YouTubie łącznie z TV niż działania reklamowe na każdej z tych platform z osobna. Inaczej działają te same reklamy na desktop i mobile: desktop ma większą przewagę w obszarze budowania świadomości, podczas gdy reklamy wyświetlane na smartfonach są bardziej skuteczne we wzmacnianiu wartości marki.

Widz nie zawsze ogląda telewizję z maksymalnym zaangażowaniem w odbierane treści, a w szczególności, kiedy tymi treściami są reklamy. W badaniu w 86% przypadkach oglądania mediów konsumenci podejmowali różne próby uniknięcia kontaktu z reklamami: zmieniali kanał, wychodzili z pomieszczenia, korzystali ze smartfona, rozglądali się, rozmawiali z innymi osobami znajdującymi się w pokoju. Dlatego też pojedyncza impresja reklamy w środowisku digitalowym charakteryzuje się większą skutecznością w porównaniu do telewizji. Warto jednak zauważyć, że konsumenci z reguły pomijają reklamy (w 86% nagrań miało miejsce przynajmniej jedno przerwanie oglądania reklam). W tym kontekście krótkie formaty powinny zyskiwać na popularności, ponieważ są mniej inwazyjne, co powinno pomóc w utrzymaniu uwagi odbiorców. Jest to także wyzwanie dla marketerów, gdyż to format, który wymaga sporej kreatywności, tak, aby 6-sekundowa treść została zauważona i zapamiętana.

Zasada 3A

W czasie YouTube Brandcast zostały przedstawione także praktyczne rozwiązania dla agencji i marketerów. Wśród nich wskazówki dotyczące dostosowywania spotów telewizyjnych do formatów YouTube, w tym nowe nowe podejście do tworzenia kreacji wideo - oparte na formule 3A (Awareness & Action Ads), czyli tworzeniu 10-20 sekundowych spotów, złożonych z pięciu modułów, pełniących określoną rolę w narracji. Co ważne, takie reklamy są tworzone w pełni zdalnie, szybko i w oparciu o gotowe materiały.  Modułowa konstrukcja Awareness & Action Ads, pozwala nie tylko istotnie skrócić czas tworzenia reklam, ale również zredukować ich koszt nawet o 80%. Więcej o podejściu 3A w materiale wideo z konferencji.

  • Zapis YouTube Brandcast dostępny jest TUTAJ.

Pierwsza polska edycja YouTube Works Awards: Grand Prix dla kampanii “Random” Storytel, wśród zwycięzców także Pyszne.pl, Centrum Praw Kobiet, OLX oraz ING Bank Śląski

Bezpośrednio po YouTube Brandcast odbyło się ogłoszenie wyników pierwszej polskiej edycji konkursu YouTube Works Awards.

Do pierwszej edycji konkursu marki, działy marketingu, agencje reklamowe, domy mediowe, a także niezależni twórcy mogli zgłaszać kampanie wykorzystujące platformę YouTube, które zrealizowały założone cele w okresie od stycznia 2020 do czerwca 2021 roku. Kampanie były oceniane nie tylko pod kątem tego, jak wykorzystany został w nich YouTube jako narzędzie, ale także czy efektywnie ten kanał został włączony w całościową komunikację i czy pomysł był oparty o ciekawe dane i insighty. Zgłoszone projekty oceniło w dwóch turach obrad niezależne jury złożone z ekspertów (uznane postaci w branży reklamowej, marketingowej oraz mediów).

Oto nagrodzeni w poszczególnych kategoriach:

  • Multiscreen Excellence - Pyszne.pl & Kanał Sportowy – kampania na UEFA EURO 2020 Pyszne.pl
  • Zaangażowana agencja: Sport.brokers
  • Ingenious Insight - Porozmawiajmy o PIE@#&%!$ - kampania ING Banku Śląskiego
  • Zaangażowane agencje: GONG, MullenLowe Media Hub, 24/7 Communication
  • Action Driver - Fanatyk. Historia Prawdziwa - Grupa OLX sp. z o.o.
  • Zaangażowane agencje: 23HEROES, F25
  • Creative Effectiveness - Random. Wieloplatformowa historia miłosna - kampania Storytel
  • Small budget, big results - Stop Kobietobójstwu! - kampania Centrum Praw Kobiet
  • Zaangażowane agencje: Dziadek do orzechów, OTO Film
  • Grand Prix, honorujące najlepszą kampanię spośród zgłoszonych, która według jury w najbardziej kreatywny, przemyślany, spójny i efektywny sposób wykorzystała YouTube do zrealizowania celów biznesowych, zostało przyznane kampanii “Random” marki Storytel.

– „Random” był kampanią obecną na różnych platformach, a jej kreatorzy doskonale zdawali sobie sprawę z tego, do czego mogli wykorzystać YouTube. Perfekcyjnie skroili materiały na YouTube na potrzeby przyciągnięcia targetowanej grupy i wciągnęli ich w historię angażującą różne platformy - takie jak Spotify czy docelowo Storytel. Historia znalazła swoje zakończenie na YouTube w postaci klipu muzycznego, który został obejrzany 11 milionów razy – komentuje Marek Myślicki, PR & Strategic Partnerships Director, GetHero, juror YouTube Works Awards.

– Cieszymy się, że pierwsza polska edycja YouTube Works wywołała spore zainteresowanie, zgłoszonych zostało aż 96 kampanii, dotyczących bardzo różnych dziedzin: od e-commerce, poprzez branżę finansową, technologiczną po FMCG. Większość z marek, które zgłosiły swoje kampanie to duże organizacje z wyrobioną pozycją w branży, jednak pojawiły się także zgłoszenia od małych i średnich przedsiębiorstw lub podmiotów niekomercyjnych – mówi Iwona Piwek, Head of Video Sales w Google. – Warto zauważyć, że większość zgłoszonych kampanii wykorzystywała przynajmniej dwa różne narzędzia dostępne w serwisie YouTube, a na efektywność prowadzonych działań przełożyło się połączenie kilku kanałów: oprócz YouTube wykorzystywane były telewizja, social media oraz działania influencerów. Mam nadzieję, że za rok zobaczymy jeszcze więcej kreatywnych i efektywnych kampanii na YouTube, które zaangażują odbiorców i będą miały szansę powalczyć o zwycięstwo w kolejnej edycji YouTube Works - dodaje.

Za realizację konkursu YouTube Works odpowiadają Kantar i grupa nowej komunikacji - Freundschaft.

Za koncepcję kreatywną, realizację oraz produkcję gali YouTube Works Awards również odpowiada Freundschaft.

Kampanie promocyjne obu projektów stworzyła agencja 180heartbeats + JUNG v. MATT i zrealizowała je we współpracy z Monday Comms.

Źródło: YouTube Polska

www.youtube.pl

Dodatkowe informacje:

Partnerem merytorycznym konkursu YouTube Works jest Kantar, firma doradcza i konsultingowa działająca w oparciu o analizę danych i informacji.

[1] Why wideo, badanie wykonane przez Talk Shoppe w lipcu 2021 w Polsce, na próbie N=2000 osób w wieku 18-64, które oglądają treści wideo w Internecie
[2] Nielsen, badanie Establishment Survey 2020
[3] Nielsen TV Measurement, 2020
[4] Gemius Mediapanel - dane za czerwiec 2021
[5] Badanie zostało zrealizowane w schemacie eksperymentalnym. Próba składała się z N=3928 osób w wieku 16–65 lat, korzystających z Internetu. Była reprezentatywna ze względu na wiek, wykształcenie oraz płeć. Respondenci, przebywając w warunkach domowych, dostali zadania polegające na oglądaniu różnego kontentu wideo w następujących mediach: telewizja, YouTube na komputerze, YouTube na smartfonie, lokalne serwisy VOD na komputerze, wideo osadzone na portalu informacyjnym (na smartfonie).

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Google: Ads Safety Report 2023
Miliardy ludzi na całym świecie, szukając istotnych dla nich informacji, polegają na naszych produktach i usługach. Dotyczy to także reklam. Dlatego zatrudniamy tysiące osób, które każdego dnia dbają o nasz system reklamowy i jego wiarygodność. Dziś publikujemy nasz coroczny Raport na temat bezpieczeństwa reklam (Ads Safety Report), aby podzielić się postępami, jakie...
Facebook przegrywa w sądzie: nie może cenzurować, jak chce i kogo chce
Blokując konta i grupy Społecznej Inicjatywy Narkopolityki (SIN), Meta naruszyła dobra osobiste organizacji. Sąd wydał właśnie przełomowy wyrok w sprawie prowadzonej przez Fundację Panoptykon, potwierdzając tym samym, że platformy internetowe nie mogą blokować, jak chcą i kogo chcą. A osoby zablokowane mają prawo do sądu we własnym kraju.
Gremi Media jedynym polskim wydawcą 5. edycji Subscriptions Academy
Gremi Media bierze udział w pięciomiesięcznym prestiżowym programie Subscriptions Academy EMEA 2024, realizowanym przez FT Strategies, pod patronatem Googleʼa. Program ma na celu wspieranie zaawansowanych cyfrowo wydawców w przyspieszaniu wzrostu przychodów ze sprzedaży subskrypcji.
Telewizja Polska integruje działania marketingowe
Telewizja Polska rozszerza Biuro Reklamy o departament marketingu. Dotychczasowe działania marketingowe zostaną połączone w ramach jednego Biura Reklamy i Marketingu pod kierownictwem Marcina Gudowicza. Nowa inicjatywa organizacyjna, która obejmie zarówno działalność marketingową, sprzedażową, jak i reklamową, ma na celu stworzenie efektywnej i spójnej struktury, która...
Radosław Kotarski prowadzącym teleturnieju „Va Banque”
We wtorek, 2 kwietnia o godz. 18:10 TVP2 zaprasza widzów na pierwszy odcinek ,,Va Banque" w całkowicie nowej odsłonie, którego gospodarzem będzie Radosław Kotarski - znany popularyzator wiedzy, pisarz i dziennikarz.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764