Głównym newsem sprzętowym 7. numeru Kuriera e-mail było pojawienie się na polskim rynku plotera Roland Hi-Fi Jet, anonsowane przez jednego z ówczesnych dystrybutorów - firmę Polcom. Jak sugeruje nazwa urządzenia, celem konstruktorów była przede wszystkim wysoka jakość wydruku. Ploter pozwalał na uzyskanie rekordowej na ówczesne czasy rozdzielczości 1440 x 720 dpi, wykorzystując zmienną wielkość kropli oraz 6 kolorów druku.
Dzięki zastosowaniu sześciu dysz możliwe stało się uzyskanie miękkich przejść tonalnych oraz drukowanie soczystych kolorów bliskich pomarańczy i zieleni, co było niemożliwe przy korzystaniu ze standardowej palety CMYK. Do wyboru były dwa dodatkowe kolory: jasny cyjan i jasna magenta lub pomarańczowy i zielony. Dwa sześciokolorowe systemy atramentów mogły być używane zamiennie. Podobnie zamiennie można było korzystać z atramentów pigmentowych i barwnikowych.
Przy tych osiągach jakościowych ploter nie był jednak demonem szybkości. Hi-Fi Jet drukował jeden metr kwadratowy w 12 minut w trybie „szybkim” i 24 minuty w trybie „dokładnym”. Ploter był dostarczany ze sterownikiem postscriptowym obsługującym kalibrację kolorów Roland ColorChoice oraz posiadał automatyczny nóż do odcinania prac, z opcją rozbudowy o nawijarkę. Oferowano dwa modele o szerokości druku 1320 mm i 1066 mm. Ceny w Polsce wahały się od ok. 40 tys. do ok. 65 tys. zł netto w zależności od modelu i okresu gwarancji.
Przestrzeń barwna możliwa do uzyskania na ploterze Roland Hi-Fi Jet
Fetysz jakości obrazu?
Zatrzymajmy się na chwilę nad kwestią jakości obrazu. Wysiłek w kierunku jej poprawy wykonany przez producentów pod koniec lat 90-tych był z pewnością wart poniesionych kosztów, jednak w przeciwieństwie do rynku wyświetlaczy i monitorów, to nie jakość obrazu wyznaczyła kierunek rozwoju branży ploterowej w kolejnych latach. Dziś w ofercie Rolanda nadal znajdziemy maszyny drukujące z rozdzielczością 1440 x 720 dpi. Rewolucje dokonały się na zupełnie innych polach, takich jak choćby atramenty czy szybkość druku, która dziś w porównywalnych pod względem segmentu rynku maszynach osiąga kilkadziesiąt metrów kwadratowych na godzinę.
Kilka lat wcześniej Byron Reeves i Clifford Nass z uniwersytetu Stanforda przeprowadzili szereg eksperymentów dotyczących percepcji mediów. Jednym z badań było sprawdzenie w jakim stopniu jakość (wierność) obrazu na ekranie wpływa na jego odbiór. Mierzono zarówno parametry obiektywne, takie jak zapamiętywanie i koncentracja uwagi, jak i subiektywne oceny zaprezentowanych materiałów wideo. Okazało się, że jakość obrazu wideo nie miała na te parametry praktycznie żadnego wpływu. Decydujące okazały się rozmiar ekranu, a także jakość dźwięku. Mechanizmy psycho-fizjologiczne zawiadujące procesem widzenia pozwalały doskonale radzić sobie z kiepskim obrazem – wyniki nie wykazały różnic w odbiorze pomiędzy specjalnie „podkręconym” obrazem o możliwie najwyższej jakości, a wielokrotnie przegrywaną kopią analogową o nędznej ostrości i kontraście.
Rozjaśniona magenta i cyjan pozwalały uzyskać na Rolandzie Hi-Fi Jet delikatniejsze przejścia tonalne
Gonitwa producentów telewizorów, monitorów i wyświetlaczy o ciągłe poprawianie precyzji i wierności obrazu to zatem prawdopodobnie tylko marketingowy fetysz i wygodny argument w rękach sprzedawcy, nie przekładający się na rzeczywisty komfort odbioru obrazu. A jak jest z drukiem? Czy istnieją podobne badania dotyczące materiałów drukowanych?
Nic nam o tym nie wiadomo. Szkoda, bo badanie takie byłoby bardzo ciekawe. Być może na rynku urządzeń profesjonalnych, takich jak plotery, epatowanie w nieskończoność rozdzielczością i uprawianie marketingowego fetyszyzmu nie jest po prostu efektywne? Wydaje się, że pojęcie „Hi-Fi” zakończyło karierę na rynku ploterów z tych samych powodów, dla których pod koniec lat 90-tych wyszło z użycia w stosunku do sprzętu audio. Większość urządzeń zaczęła spełniać normy, które niegdyś uchodziły za wyśrubowane, okazując się na koniec po prostu optymalnymi. Zakończyło to w dużej mierze wyścig o ilość punktów możliwych do upakowania na powierzchni jednego cala.
Ciąg dalszy sporu o Encada
Wróćmy jednak do stycznia 1999. W Kurierze anonsujemy nie tylko nowy model Encada - NovaJet PRO 600e, ale także relacjonujemy dalszy przebieg sporu między firmami Vistronics i Atrium o legalność prowadzonego przez Atrium importu. W odpowiedzi na zarzuty ze strony Visitronics dotyczące sprowadzania maszyn i posługiwania się tytułem „Autoryzowane Centrum Sprzedaży i Serwisu ENCAD” otrzymaliśmy stanowisko Prezesa Zarządu firmy Atrium w którym zapewnił on, że działalność firmy została uzgodniona z producentem, zwraca jednak uwagę, że zgoda obejmuje wyłącznie sprzedaż do klientów końcowych, z wyłączeniem dealerów. Ze swej strony ograniczyliśmy się wówczas do zrelacjonowania stanowiska obu stron, pozostawiając ocenę i decyzje zakupowe naszym Czytelnikom.
Reporter.pl i łabędzi śpiew firmy CalComp
Poza tym w numerze jak zwykle doniesienia internetowe, w tym nowości w serwisie kalifornijskiego producenta ploterów i skanerów - firmy CalComp. Mało kto dziś pamięta, że marka Summa należała właśnie do tej firmy, która produkowała wówczas urządzenia z serii SummaSign, SummaCut oraz TechJet. Nie doczekała ona jednak końca 1999 roku, zamykając działalność tuż przed początkiem nowego millenium. Część marek i znaków towarowych przetrwała jednak na rynku po przejęciu przez innych producentów - dotyczy to nie tylko marki Summa, ale także marki CalComp i różnych jej mutacji z "Cal" w nazwie.
W dziale internetowym anonsujemy również powstanie nowego polskiego serwisu poświęconego Internetowi. WebReporter (następnie Reporter.pl) jest dziełem Dariusza Majgiera ps. Cobretti. Serwis istnieje do dzisiaj, choć na przestrzeni lat zmieniał profil i tematykę, przekształcając się w rodzaj warszawskiego serwisu informacyjnego. Sam autor zajmuje się zawodowo także fotografią, a dodatkowo prowadzi blog kulinarny.
W Signs.pl znajdziecie do dziś ślady naszej dawnej współpracy – w naszym Zasobniku zachowaliśmy oryginalny „Kurs HTML 4.01, XHTML 1.0 i CSS 2 z przykładami” autorstwa Cobrettiego, który stale cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem, mimo pojawienia się nowych specyfikacji HTML i CSS. Darka serdecznie pozdrawiamy – odwiedźcie jego serwis (www.reporter.pl) i zobaczcie jego profesjonalne zdjęcia!
A co w Polsce?
Koniec stycznia 1999 r. był początkiem nowych nadziei na ustabilizowanie kwestii związanych z bezpieczeństwem militarnym Polski i na oficjalne zakotwiczenie naszego kraju w zachodnich strukturach. Prawie 20 lat temu, 29 stycznia 1999 r. - w dniu rozesłania 7. numeru Kuriera - zostaliśmy formalnie zaproszeni wraz z Czechami i Węgrami do NATO. Kilka tygodni później, 12 marca 1999, ówczesny Minister Spraw Zagranicznych Bronisław Geremek przekazał akt przystąpienia Polski do NATO Sekretarzowi Stanu Madeleine Albright, a Polska stała się oficjalnie członkiem Sojuszu.
KURIER SignOnline nr 2(7)/99, 29.01.99
magazyn polskiej reklamy wizualnej
===========================================
polskie znaki: ISO 8859-2
OD REDAKCJI
-------------------------------------------
Szanowni Państwo
Od bieżącego numeru Kuriera zmieniamy nieco jego formułę. Aby zapobiec zbytniemu wzrostowi objętości, zamiast pełnych tekstów, które nie każdego muszą interesować, przedstawiamy tylko krótkie zapowiedzi z odnośnikiem do odpowiedniej strony w naszym serwisie informacyjnym.
SignOnline rekomendowany przez Web Express!
-------------------------------------------
Miło nam poinformować, że serwis nasz został uhonorowany wyróżnieniem "Rekomendacja Magazynu Internetowego Web Express". Jest to już drugie w tym miesiącu wyróżnienie przyznane nam przez wiodące polskie magazyny o tematyce internetowej, co - biorąc pod uwagę specjalistyczny profil naszego serwisu - poczytujemy sobie za spory sukces! Więcej na temat obchodzącego rocznicę istnienia magazynu Web Express w dalszej części numeru.
NOWOŚCI SignOnline
-------------------------------------------
Twój Głos! - dyskusja z nagrodami...
Uruchamiamy "Twój Głos!" - specjalną, ogólnodostępną listę dyskusyjną, poświęconą każdorazowo innemu problemowi, związanemu z reklamą wizualną. Każdy może się wypowiedzieć na bieżący temat, a uwagi trafiają automatycznie na stronę listy. UWAGA: autor najciekawszej wypowiedzi otrzyma od nas nagrodę - profesjonalny nóż segmentowy Olfa 300 (usunięte treści reklamowe)
Nasz temat:
Mac czy pecet? Czy to prawda, że "zawodowcy" nie używają pecetów?
Pytamy oczywiście o zastosowania w reklamie wizualnej. Dyskusja na ten temat trwa od dawna. Wprowadzony do sprzedaży w 1981 roku IBM 5150 Personal Computer wyposażony był w kartę zdolną wyświetlić 25x80 znaków w trybie mono, a zatem w latach 80-tych nikt nie kwestionował przewagi Maca w zastosowaniach graficznych. Minęło jednak prawie 20 lat, dziś tylko 1% odwiedzających nasz serwis używa Maca, a pecet z maszyny "biurowej" przekształcił się w urządzenie uniwersalne. Obserwując rozwój rynku komputerowego łatwo można dojść do wniosku, że o perspektywach danej technologii coraz bardziej decydują stojące za nią pieniądze, a w coraz mniejszym stopniu faktyczne zalety. Tymczasem różnice w możliwościach sprzętowych i cenach zacierają się, a masa pieniędzy tworzących przemysł "pecetowy" jest tak miażdżąca, że coraz większe przyspieszenie rozwoju tej technologii wydaje się oczywiste.
Pamiętamy, że większość klasycznych aplikacji graficznych i DTP powstała kiedyś na Maca. Jednak dziś sytuacja wydaje się odwracać - użytkownicy Maców coraz częściej zmuszeni są do pracy na programach przeniesionych z peceta, a tradycyjni producenci oprogramowania na pecety deklarują pomoc w utrzymaniu Maca na rynku poprzez tworzenie przeznaczonych dla tej platformy wersji swoich produktów. Zwolennicy Maca wydają się jednak spać spokojnie, nadal patrząc na "pececiarzy" z góry.
Jak jest na prawdę? Czy warto "przesiąść się" na Maca? Czy planujący zmianę komputera użytkownicy Maca nie powinni zastanowić się nad perspektywami tej platformy sprzętowej? Czy - niezależnie od parametrów sprzętu - oprogramowanie oferowane dla "pececiarzy" pozwala uzyskać najwyższej jakości efekty?
Napisz co myślisz od razu! Czekamy na pomysły przyszłych tematów!
http://www.signonline.com.pl/navig/twoj_glos.htm
Firmy zainteresowane sponsorowaniem nagród przyszłych wydań naszej listy prosimy o kontakt:
mailto:signonline@signonline.com.pl
Trochę szybciej
W ostatnim czasie obserwujemy dramatyczne pogorszenie przepustowości łączy TP SA, przywodzące na myśl pionierskie czasy wprowadzenia numeru dostępowego 020-2122 (nie wiemy, czy ma to związek z prywatyzacją firmy? W związku z tym postanowiliśmy nieco "odchudzić" nasz interfejs, zmniejszając ilość plików graficznych. Wprowadziliśmy także nowy, czytelniejszy system nawigacji, pozwalający łatwiej zorientować się w strukturze liczącego już ponad 200 stron serwisu.
Statystyka naszego serwera
Wartości pokazywane przez liczniki połączeń nie dają obrazu wizyt na serwerze. Aby dowiedzieć się dlaczego i zapoznać z oglądalnością SignOnline, zapraszamy na nową stronę "statystyka":
http://www.signonline.com.pl/navig/statystyka.htm
(usunięte treści reklamowe)
NAJNOWSZE DONIESIENIA SERWISU INFORMACYJNEGO
-------------------------------------------
Hi-Fi Jet - nowy ploter Rolanda
Wysoka rozdzielczość oraz 6 dysz drukujących to naszym zdaniem główne powody, dla których warto przyjrzeć się bliżej tym urządzeniom. Hi-Fi Jet, jako pierwszy, drukuje z wysoką rozdzielczością 1440 x 720 dpi. Dokładność jest osiągnięta dzięki zaokrąglonym dyszom, które specjalnie kształtują wyrzucane krople. Głowice drukujące automatycznie przełączają się zmieniając wielkość kropli która jest różna dla poszczególnych rozdzielczości drukowania...
http://www.signonline.com.pl/navig/k_2_98roland_hifi_jet.htm
NovaJet PRO 600e
Plotery PRO 600e posiadają wszystkie cechy serii PROe, dając jednak wyższą rozdzielczość wydruków - 600 dpi. Podwójny tor zasilania głowicy umożliwia szybką zmianę pomiędzy różnorodnymi zestawami atramentów oraz zmianę technologii druku. W Polsce plotery NovaJet PRO 600e oferowane są przez firmy Atrium i Visitronics, przy czym pomiędzy firmami tymi trwa spór o legalność prowadzonego przez Atrium importu.
http://www.signonline.com.pl/navig/k2_98ploter_novajet600pro.htm
Do kogo po Encada?
Po publikacji w poprzednim Kurierze wiadomości o konflikcie pomiędzy firmami Atrium i Visitronics - dwoma polskimi dostawcami ploterów, otrzymaliśmy od obu zainteresowanych firm oświadczenia na ten temat, które publikujemy w naszym serwisie informacyjnym. Nie chcemy zajmować stanowiska w tej sprawie, a ponieważ zacytowane oświadczenia są ze sobą sprzeczne, naszym Czytelnikom noszącym się z zamiarem zakupu urządzeń firmy Encad pozostaje niestety zdecydować, komu zechcą zaufać...
http://www.signonline.com.pl/navig/k2_98encad_p.htm
Pytajcie nas o inkjet!
TEKRA direct, (USA), firma zajmująca się dystrybucją ploterów drukujących, ogłosiła uruchomienie w swoim serwisie WWW usługi "Help Line", pozwalającej na zadawanie pytań ich ekspertowi. Pytania mogą dotyczyć techniki inkjet...
http://www.signonline.com.pl/navig/k2_98pyt_inkjet.htm
Wszystko o transformatorach
Ventex Technology Inc. (USA), uruchomiła nowy serwis WWW, zawierający wiele ciekawych informacji na temat transformatorów. Warte obejrzenia dla wszystkich zajmujących się reklamą świetlną!
http://www.signonline.com.pl/navig/k2_98transformatory.htm
Kliparty nagrobne
Nowy, specjalistyczny produkt Studia Graficznego "Książę" przeznaczony jest specjalnie dla użytkowników ploterów oraz dla kamieniarzy.
http://www.signonline.com.pl/navig/k2_98kliparty_kamien.htm
(usunięte treści reklamowe)
Szybciej i lepiej w CalComp
Firma CalComp z Kalifornii (plotery, skanery) poinformowała o zmianach dokonanych na swoich stronach internetowych...
http://www.signonline.com.pl/navig/k2_98calcomp_sz.htm
Nowy serwis Advantage i urządzenia Gerber
Firma Advantage Sign Supply Inc ze stanu Michigan (znany dystrybutor urządzeń i materiałów do reklamy wizualnej, m.in. produktów Gerber), ogłosiła uruchomienie swojego nowego serwisu WWW...
http://www.signonline.com.pl/navig/k2_98advantage_g.htm
WebReporter - nowy serwis przez e-mail
Witamy WebReportera - nowe pismo poświęcone Internetowi. Zawiera aktualności i wydarzenia. Opisuje technologie, sprzęt i programy. Pokazuje sytuację na rynku i trendy panujące wśród dostawców usług internetowych. Zawiera porady dla webmasterów i ciekawostki z sieci. Prenumerata jest bezpłatna. Na stronach WebReportera można także bezpłatnie zaprenumerować Reportera - magazyn popularnonaukowy z wiecznie aktualnymi tekstami. Zawiera reportaże, felietony, opowiadania i wywiady, a także informacje z pogranicza nauki i techniki.
http://www.reporter.pl
Pierwsze urodziny Web Express
Gratulujemy WebExpress-owi nowej, atrakcyjnej szaty graficznej, przygotowanej przez firmę Classic Design. Obchodzący pierwszą rocznicę istnienia i ukazujący się w formie stron WWW magazyn internetowy, wprowadził obecnie możliwość prenumeraty przez e-mail. Autorzy zapowiadają m.in. wykupienie domeny www.we-mag.pl oraz znalezienie sponsora stałego łącza. Z okazji urodzin życzymy zrealizowania wszystkich planów!
http://www.we.netpol.pl
"Targi w letargu"
Zakończyły się tegoroczne targi Komputer Expo '99. Można o nich poczytać w serwisie informacyjnym PC Kuriera:
http://www.pckurier.pl/
oraz dodatku komputerowym Gazet Wyborczej:
http://www.gazeta.pl/Dodatki/Komputer/03kombez.html
Włamanie w Search.pl?
Informowaliśmy niedawno o uruchomieniu nowej polskiej wyszukiwarki Search.pl. Serwis ten został ostatnio wyłączony do odwołania. Jako powód podano włamanie hackera, co doprowadziło do poważnych zakłóceń w pracy systemu. Na stronie www.search.pl można za to znaleźć ofertę sprzedaży pakietu Corel Ventura 8.0 za jedyne 1400 zł + VAT ("normalna" cena pakietu to ok. 2000 zł + VAT).
(usunięte treści reklamowe)
(usunięte treści reklamowe)
- Najnowszy numer Kuriera: https://www.signs.pl/newsletter.php
- Prenumerata Kuriera: https://www.signs.pl/listy/?p=subscribe
Źródło: Kurier Signs.pl