logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Z archiwum Signs.pl: Styczeń 1999. Obraz w wersji Hi-Fi i łabędzi śpiew producenta ploterów Summa

   19.01.2019, przeczytano 1783 razy
ilustracja
Roland Hi-Fi Jet

Głównym newsem sprzętowym 7. numeru Kuriera e-mail było pojawienie się na polskim rynku plotera Roland Hi-Fi Jet, anonsowane przez jednego z ówczesnych dystrybutorów - firmę Polcom. Jak sugeruje nazwa urządzenia, celem konstruktorów była przede wszystkim wysoka jakość wydruku. Ploter pozwalał na uzyskanie rekordowej na ówczesne czasy rozdzielczości 1440 x 720 dpi, wykorzystując zmienną wielkość kropli oraz 6 kolorów druku.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/z-archiwum-signs.pl%3A-styczen-1999.-obraz-w-wersji-hi-fi-i-labedzi-spiew-producenta-ploterow-summa,380859,artykul.html

Dzięki zastosowaniu sześciu dysz możliwe stało się uzyskanie miękkich przejść tonalnych oraz drukowanie soczystych kolorów bliskich pomarańczy i zieleni, co było niemożliwe przy korzystaniu ze standardowej palety CMYK. Do wyboru były dwa dodatkowe kolory: jasny cyjan i jasna magenta lub pomarańczowy i zielony. Dwa sześciokolorowe systemy atramentów mogły być używane zamiennie. Podobnie zamiennie można było korzystać z atramentów pigmentowych i barwnikowych.

Przy tych osiągach jakościowych ploter nie był jednak demonem szybkości. Hi-Fi Jet drukował jeden metr kwadratowy w 12 minut w trybie „szybkim” i 24 minuty w trybie „dokładnym”. Ploter był dostarczany ze sterownikiem postscriptowym obsługującym kalibrację kolorów Roland ColorChoice oraz posiadał automatyczny nóż do odcinania prac, z opcją rozbudowy o nawijarkę. Oferowano dwa modele o szerokości druku 1320 mm i 1066 mm. Ceny w Polsce wahały się od ok. 40 tys. do ok. 65 tys. zł netto w zależności od modelu i okresu gwarancji.

Przestrzeń barwna możliwa do uzyskania na ploterze Roland Hi-Fi Jet

Fetysz jakości obrazu?

Zatrzymajmy się na chwilę nad kwestią jakości obrazu. Wysiłek w kierunku jej poprawy wykonany przez producentów pod koniec lat 90-tych był z pewnością wart poniesionych kosztów, jednak w przeciwieństwie do rynku wyświetlaczy i monitorów, to nie jakość obrazu wyznaczyła kierunek rozwoju branży ploterowej w kolejnych latach. Dziś w ofercie Rolanda nadal znajdziemy maszyny drukujące z rozdzielczością 1440 x 720 dpi. Rewolucje dokonały się na zupełnie innych polach, takich jak choćby atramenty czy szybkość druku, która dziś w porównywalnych pod względem segmentu rynku maszynach osiąga kilkadziesiąt metrów kwadratowych na godzinę.

Kilka lat wcześniej Byron Reeves i Clifford Nass z uniwersytetu Stanforda przeprowadzili szereg eksperymentów dotyczących percepcji mediów. Jednym z badań było sprawdzenie w jakim stopniu jakość (wierność) obrazu na ekranie wpływa na jego odbiór. Mierzono zarówno parametry obiektywne, takie jak zapamiętywanie i koncentracja uwagi, jak i subiektywne oceny zaprezentowanych materiałów wideo. Okazało się, że jakość obrazu wideo nie miała na te parametry praktycznie żadnego wpływu. Decydujące okazały się rozmiar ekranu, a także jakość dźwięku. Mechanizmy psycho-fizjologiczne zawiadujące procesem widzenia pozwalały doskonale radzić sobie z kiepskim obrazem – wyniki nie wykazały różnic w odbiorze pomiędzy specjalnie „podkręconym” obrazem o możliwie najwyższej jakości, a wielokrotnie przegrywaną kopią analogową o nędznej ostrości i kontraście.

Rozjaśniona magenta i cyjan pozwalały uzyskać na Rolandzie Hi-Fi Jet delikatniejsze przejścia tonalne

Gonitwa producentów telewizorów, monitorów i wyświetlaczy o ciągłe poprawianie precyzji i wierności obrazu to zatem prawdopodobnie tylko marketingowy fetysz i wygodny argument w rękach sprzedawcy, nie przekładający się na rzeczywisty komfort odbioru obrazu. A jak jest z drukiem? Czy istnieją podobne badania dotyczące materiałów drukowanych?

Nic nam o tym nie wiadomo. Szkoda, bo badanie takie byłoby bardzo ciekawe. Być może na rynku urządzeń profesjonalnych, takich jak plotery, epatowanie w nieskończoność rozdzielczością i uprawianie marketingowego fetyszyzmu nie jest po prostu efektywne? Wydaje się, że pojęcie „Hi-Fi” zakończyło karierę na rynku ploterów z tych samych powodów, dla których pod koniec lat 90-tych wyszło z użycia w stosunku do sprzętu audio. Większość urządzeń zaczęła spełniać normy, które niegdyś uchodziły za wyśrubowane, okazując się na koniec po prostu optymalnymi. Zakończyło to w dużej mierze wyścig o ilość punktów możliwych do upakowania na powierzchni jednego cala.

Ciąg dalszy sporu o Encada

Wróćmy jednak do stycznia 1999. W Kurierze anonsujemy nie tylko nowy model Encada - NovaJet PRO 600e, ale także relacjonujemy dalszy przebieg sporu między firmami Vistronics i Atrium o legalność prowadzonego przez Atrium importu. W odpowiedzi na zarzuty ze strony Visitronics dotyczące sprowadzania maszyn i posługiwania się tytułem „Autoryzowane Centrum Sprzedaży i Serwisu ENCAD” otrzymaliśmy stanowisko Prezesa Zarządu firmy Atrium w którym zapewnił on, że działalność firmy została uzgodniona z producentem, zwraca jednak uwagę, że zgoda obejmuje wyłącznie sprzedaż do klientów końcowych, z wyłączeniem dealerów. Ze swej strony ograniczyliśmy się wówczas do zrelacjonowania stanowiska obu stron, pozostawiając ocenę i decyzje zakupowe naszym Czytelnikom.

Reporter.pl i łabędzi śpiew firmy CalComp

Poza tym w numerze jak zwykle doniesienia internetowe, w tym nowości w serwisie kalifornijskiego producenta ploterów i skanerów - firmy CalComp. Mało kto dziś pamięta, że marka Summa należała właśnie do tej firmy, która produkowała wówczas urządzenia z serii SummaSign, SummaCut oraz TechJet. Nie doczekała ona jednak końca 1999 roku, zamykając działalność tuż przed początkiem nowego millenium. Część marek i znaków towarowych przetrwała jednak na rynku po przejęciu przez innych producentów - dotyczy to nie tylko marki Summa, ale także marki CalComp i różnych jej mutacji z "Cal" w nazwie.

W dziale internetowym anonsujemy również powstanie nowego polskiego serwisu poświęconego Internetowi. WebReporter (następnie Reporter.pl) jest dziełem Dariusza Majgiera ps. Cobretti. Serwis istnieje do dzisiaj, choć na przestrzeni lat zmieniał profil i tematykę, przekształcając się w rodzaj warszawskiego serwisu informacyjnego. Sam autor zajmuje się zawodowo także fotografią, a dodatkowo prowadzi blog kulinarny.

W Signs.pl znajdziecie do dziś ślady naszej dawnej współpracy – w naszym Zasobniku zachowaliśmy oryginalny „Kurs HTML 4.01, XHTML 1.0 i CSS 2 z przykładami” autorstwa Cobrettiego, który stale cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem, mimo pojawienia się nowych specyfikacji HTML i CSS. Darka serdecznie pozdrawiamy – odwiedźcie jego serwis (www.reporter.pl) i zobaczcie jego profesjonalne zdjęcia!

A co w Polsce?

Koniec stycznia 1999 r. był początkiem nowych nadziei na ustabilizowanie kwestii związanych z bezpieczeństwem militarnym Polski i na oficjalne zakotwiczenie naszego kraju w zachodnich strukturach. Prawie 20 lat temu, 29 stycznia 1999 r. - w dniu rozesłania 7. numeru Kuriera - zostaliśmy formalnie zaproszeni wraz z Czechami i Węgrami do NATO. Kilka tygodni później, 12 marca 1999, ówczesny Minister Spraw Zagranicznych Bronisław Geremek przekazał akt przystąpienia Polski do NATO Sekretarzowi Stanu Madeleine Albright, a Polska stała się oficjalnie członkiem Sojuszu.

 

KURIER SignOnline nr 2(7)/99, 29.01.99

magazyn polskiej reklamy wizualnej
===========================================
polskie znaki: ISO 8859-2

OD REDAKCJI
-------------------------------------------
Szanowni Państwo
Od bieżącego numeru Kuriera zmieniamy nieco jego formułę. Aby zapobiec zbytniemu wzrostowi objętości, zamiast pełnych tekstów, które nie każdego muszą interesować, przedstawiamy tylko krótkie zapowiedzi z odnośnikiem do odpowiedniej strony w naszym serwisie informacyjnym.

SignOnline rekomendowany przez Web Express!
-------------------------------------------
Miło nam poinformować, że serwis nasz został uhonorowany wyróżnieniem "Rekomendacja Magazynu Internetowego Web Express". Jest to już drugie w tym miesiącu wyróżnienie przyznane nam przez wiodące polskie magazyny o tematyce internetowej, co - biorąc pod uwagę specjalistyczny profil naszego serwisu - poczytujemy sobie za spory sukces! Więcej na temat obchodzącego rocznicę istnienia magazynu Web Express w dalszej części numeru.

NOWOŚCI SignOnline
-------------------------------------------

Twój Głos! - dyskusja z nagrodami...

Uruchamiamy "Twój Głos!" - specjalną, ogólnodostępną listę dyskusyjną, poświęconą każdorazowo innemu problemowi, związanemu z reklamą wizualną. Każdy może się wypowiedzieć na bieżący temat, a uwagi trafiają automatycznie na stronę listy. UWAGA: autor najciekawszej wypowiedzi otrzyma od nas nagrodę - profesjonalny nóż segmentowy Olfa 300 (usunięte treści reklamowe)

Nasz temat:
Mac czy pecet? Czy to prawda, że "zawodowcy" nie używają pecetów?

Pytamy oczywiście o zastosowania w reklamie wizualnej. Dyskusja na ten temat trwa od dawna. Wprowadzony do sprzedaży w 1981 roku IBM 5150 Personal Computer wyposażony był w kartę zdolną wyświetlić 25x80 znaków w trybie mono, a zatem w latach 80-tych nikt nie kwestionował przewagi Maca w zastosowaniach graficznych. Minęło jednak prawie 20 lat, dziś tylko 1% odwiedzających nasz serwis używa Maca, a pecet z maszyny "biurowej" przekształcił się w urządzenie uniwersalne. Obserwując rozwój rynku komputerowego łatwo można dojść do wniosku, że o perspektywach danej technologii coraz bardziej decydują stojące za nią pieniądze, a w coraz mniejszym stopniu faktyczne zalety. Tymczasem różnice w możliwościach sprzętowych i cenach zacierają się, a masa pieniędzy tworzących przemysł "pecetowy" jest tak miażdżąca, że coraz większe przyspieszenie rozwoju tej technologii wydaje się  oczywiste.

Pamiętamy, że większość klasycznych aplikacji graficznych i DTP powstała kiedyś na Maca. Jednak dziś sytuacja wydaje się odwracać - użytkownicy Maców coraz częściej zmuszeni są do pracy na programach przeniesionych z peceta, a tradycyjni producenci oprogramowania na pecety deklarują pomoc w utrzymaniu Maca na rynku poprzez tworzenie przeznaczonych dla tej platformy wersji swoich produktów. Zwolennicy Maca wydają się jednak spać spokojnie, nadal patrząc na "pececiarzy" z góry.

Jak jest na prawdę? Czy warto "przesiąść się" na Maca? Czy planujący zmianę komputera użytkownicy Maca nie powinni zastanowić się nad perspektywami tej platformy sprzętowej? Czy - niezależnie od parametrów sprzętu - oprogramowanie oferowane dla "pececiarzy" pozwala uzyskać najwyższej jakości efekty?

Napisz co myślisz od razu! Czekamy na pomysły przyszłych tematów!
http://www.signonline.com.pl/navig/twoj_glos.htm
Firmy zainteresowane sponsorowaniem nagród przyszłych wydań naszej listy prosimy o kontakt:
mailto:signonline@signonline.com.pl

Trochę szybciej

W ostatnim czasie obserwujemy dramatyczne pogorszenie przepustowości łączy TP SA, przywodzące na myśl pionierskie czasy wprowadzenia numeru dostępowego 020-2122 (nie wiemy, czy ma to związek z prywatyzacją firmy?  W związku z tym postanowiliśmy nieco "odchudzić" nasz interfejs, zmniejszając ilość plików graficznych. Wprowadziliśmy także nowy, czytelniejszy system nawigacji, pozwalający łatwiej zorientować się w strukturze liczącego już ponad 200 stron serwisu.

Statystyka naszego serwera

Wartości pokazywane przez liczniki połączeń nie dają obrazu wizyt na serwerze. Aby dowiedzieć się dlaczego i zapoznać z oglądalnością SignOnline, zapraszamy na nową stronę "statystyka":
http://www.signonline.com.pl/navig/statystyka.htm

(usunięte treści reklamowe)

NAJNOWSZE DONIESIENIA SERWISU INFORMACYJNEGO
-------------------------------------------

Hi-Fi Jet - nowy ploter Rolanda

Wysoka rozdzielczość oraz 6 dysz drukujących to naszym zdaniem główne powody, dla których warto przyjrzeć się bliżej tym urządzeniom. Hi-Fi Jet, jako pierwszy, drukuje z wysoką rozdzielczością 1440 x 720 dpi. Dokładność jest osiągnięta dzięki zaokrąglonym dyszom, które specjalnie kształtują wyrzucane krople. Głowice drukujące automatycznie przełączają się zmieniając wielkość kropli która jest różna dla poszczególnych rozdzielczości drukowania...
http://www.signonline.com.pl/navig/k_2_98roland_hifi_jet.htm

NovaJet PRO 600e

Plotery PRO 600e posiadają wszystkie cechy serii PROe, dając jednak wyższą rozdzielczość wydruków - 600 dpi. Podwójny tor zasilania głowicy umożliwia szybką zmianę pomiędzy różnorodnymi zestawami atramentów oraz zmianę technologii druku. W Polsce plotery NovaJet PRO 600e oferowane są przez firmy Atrium i Visitronics, przy czym pomiędzy firmami tymi trwa spór o legalność prowadzonego przez Atrium importu.
http://www.signonline.com.pl/navig/k2_98ploter_novajet600pro.htm

Do kogo po Encada?

Po publikacji w poprzednim Kurierze wiadomości o konflikcie pomiędzy firmami Atrium i Visitronics - dwoma polskimi dostawcami ploterów, otrzymaliśmy od obu zainteresowanych firm oświadczenia na ten temat, które publikujemy w naszym serwisie informacyjnym. Nie chcemy zajmować stanowiska w tej sprawie, a ponieważ zacytowane oświadczenia są ze sobą sprzeczne, naszym Czytelnikom noszącym się z zamiarem zakupu urządzeń firmy Encad pozostaje niestety zdecydować, komu zechcą zaufać...
http://www.signonline.com.pl/navig/k2_98encad_p.htm

Pytajcie nas o inkjet!

TEKRA direct, (USA), firma zajmująca się dystrybucją ploterów drukujących, ogłosiła uruchomienie w swoim serwisie WWW usługi "Help Line", pozwalającej na zadawanie pytań ich ekspertowi. Pytania mogą dotyczyć techniki inkjet...
http://www.signonline.com.pl/navig/k2_98pyt_inkjet.htm

Wszystko o transformatorach

Ventex Technology Inc. (USA), uruchomiła nowy serwis WWW, zawierający wiele ciekawych informacji na temat transformatorów. Warte obejrzenia dla wszystkich zajmujących się reklamą świetlną!
http://www.signonline.com.pl/navig/k2_98transformatory.htm

Kliparty nagrobne

Nowy, specjalistyczny produkt Studia Graficznego "Książę" przeznaczony jest specjalnie dla użytkowników ploterów oraz dla kamieniarzy.
http://www.signonline.com.pl/navig/k2_98kliparty_kamien.htm

(usunięte treści reklamowe)

Szybciej i lepiej w CalComp

Firma CalComp z Kalifornii (plotery, skanery) poinformowała o zmianach dokonanych na swoich stronach internetowych...
http://www.signonline.com.pl/navig/k2_98calcomp_sz.htm

Nowy serwis Advantage i urządzenia Gerber

Firma Advantage Sign Supply Inc ze stanu Michigan (znany dystrybutor urządzeń i materiałów do reklamy wizualnej, m.in. produktów Gerber), ogłosiła uruchomienie swojego nowego serwisu WWW...
http://www.signonline.com.pl/navig/k2_98advantage_g.htm

WebReporter - nowy serwis przez e-mail

Witamy WebReportera - nowe pismo poświęcone Internetowi. Zawiera aktualności i wydarzenia. Opisuje technologie, sprzęt i programy. Pokazuje sytuację na rynku i trendy panujące wśród dostawców usług internetowych. Zawiera porady dla webmasterów i ciekawostki z sieci. Prenumerata jest bezpłatna. Na stronach WebReportera można także bezpłatnie zaprenumerować Reportera - magazyn popularnonaukowy z wiecznie aktualnymi tekstami. Zawiera reportaże, felietony, opowiadania i wywiady, a także informacje z pogranicza nauki i techniki.
http://www.reporter.pl

Pierwsze urodziny Web Express

Gratulujemy WebExpress-owi nowej, atrakcyjnej szaty graficznej, przygotowanej przez firmę Classic Design. Obchodzący pierwszą rocznicę istnienia i ukazujący się w formie stron WWW magazyn internetowy, wprowadził obecnie możliwość prenumeraty przez e-mail. Autorzy zapowiadają m.in. wykupienie domeny www.we-mag.pl oraz znalezienie sponsora stałego łącza. Z okazji urodzin życzymy zrealizowania wszystkich planów!
http://www.we.netpol.pl

"Targi w letargu"

Zakończyły się tegoroczne targi Komputer Expo '99. Można o nich poczytać w serwisie informacyjnym PC Kuriera:
http://www.pckurier.pl/
oraz dodatku komputerowym Gazet Wyborczej:
http://www.gazeta.pl/Dodatki/Komputer/03kombez.html

Włamanie w Search.pl?

Informowaliśmy niedawno o uruchomieniu nowej polskiej wyszukiwarki Search.pl. Serwis ten został ostatnio wyłączony do odwołania. Jako powód podano włamanie hackera, co doprowadziło do poważnych zakłóceń w pracy systemu. Na stronie www.search.pl można za to znaleźć ofertę sprzedaży pakietu Corel Ventura 8.0 za jedyne 1400 zł + VAT ("normalna" cena pakietu to ok. 2000 zł + VAT).

(usunięte treści reklamowe)

(usunięte treści reklamowe)

Źródło: Kurier Signs.pl

www.signs.pl/kurier.php

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Fundacja Bądź rozpoczęła kampanię 1,5 proc. podatku
W tym tygodniu rozpoczęła się kampania Fundacji Małgosi Braunek Bądź zachęcająca do przekazywania 1,5 proc. podatku na jej działania statutowe. Kampanię wspiera seria spotów reklamowych w których udział wzięli m. in. Jakub Żulczyk oraz Wojciech Eichelberger.
Streetcom z kampanią influencer marketingową dla Philips
Agencja Streetcom wygrała przetarg i zrealizuje kampanię influencer marketingową dla urządzeń z linii Philips OVI. Głównym celem realizowanych działań jest poszerzanie świadomości i budowanie zaufania do nowej kategorii produktów oraz wygenerowanie pozytywnego buzz w sieci. Działania potrwają do końca kwietnia br.
Sama Wybierz Samorząd: kampania profrekwencyjna
Kobiety już raz osiągnęły duży sukces. Pokazały, jaką mają moc – tłumnie poszły głosować w wyborach 15 października, podnosząc znacznie ogólną frekwencję. To wciąż za mało, żeby zmienić świat – każdymi wyborami możemy i powinnyśmy decydować o kluczowych dla nas sprawach. Ważne jest, by istotne dla nas kwestie wreszcie miały wystarczający priorytet w...
Inglot klientem agencji Lepont
Polska marka kosmetyczna Inglot, istniejąca na rynku od 1983 roku, dołączyła do grona klientów Lepont, powierzając agencji adaptację strategii komunikacji PR i influencer marketingową, działania media relations, prowadzenie biura prasowego, wysyłki kreatywne oraz projekty specjalne.
Endorfina Events świętuje 15 urodziny
21 marca w warszawskim klubie Moon odbył się jubileusz agencji endorfina events. Przyjaciele, rodzina, partnerzy biznesowi, klienci, obecni oraz byli pracownicy, celebrowali ten wyjątkowy moment w historii firmy. 200 gości miało okazję wspólnie wspominać kluczowe momenty w historii firmy.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764