logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Z archiwum Signs.pl: Grudzień 1998. Internetowe debiuty i monopole

   09.06.2018, przeczytano 2619 razy
ilustracjastrzałka
Jeden z klipartów Studia Graficznego Książę znajdujący się do dzisiaj w naszym Banku klipartów wektorowych. Dobra ilustracja szybkości połączenia internetowego przez ówczesny numer dostępowy TP S.A...

Ostatni numer Kuriera w 1998 roku poświęcony został głównie wydarzeniom internetowym. W czasach raczkującego polskiego internetu tematyce tej poświęcaliśmy znacznie więcej uwagi - nowe serwisy, przeglądarki, kształtujący się dopiero rynek i internetowa infrastruktura... to wszystko było nowe, ekscytujące, warte uwagi. Dostrzeżono także nas - w numerze chwalimy się nagrodą przyznaną przez magazyn Wirtu@l!


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/z-archiwum-signs.pl%3A-grudzien-1998.-internetowe-debiuty-i-monopole,36816,artykul.html

Ogólno-tematyczny magazyn internetowy Wirtu@l! wystartował podobnie jak my w 1997 roku. Funkcjonował przez 2 lata, stając się jednym z ważniejszych niezależnych przeglądów rynku internetowego i komputerowego. Redaktorzy i czytelnicy "Wirtua@l!-a" dostrzegli i docenili nasze wysiłki, przyznając nam tytuł "Super Serwis" z takim oto uzasadnieniem: "Serwis branżowy, dotyczący reklamy. A dlaczego taki super? Zawiera wręcz morze informacji na temat reklamy, poligrafii reklamowej itp. Poza tym sami autorzy piszą: "SignOnline to nie tylko przegląd informacji, ofert i zasobów sieciowych związanych z branżą reklamową". Zapraszamy serdecznie!".

Wirtual od 19 lat już nie działa, ale przy tej okazji dziękujemy redakcji za miłe słowa. Co ciekawe - serwis magazynu Wirtu@l jest nadal dostępny wraz z większością archiwalnych numerów, w tym także z numerem informującym o nagrodzie dla SignOnline: http://www.wirtual.pl/arch/19/internet.htm - jeżeli lubicie wspominki, znajdziecie tam całą masę zabytkowych materiałów!

W Kurierze sporo uwagi poświęcamy ofercie Studia Graficznego Książę, które rozpoczęło właśnie sprzedaż zestawów klipartów wektorowych własnej produkcji. Przez wiele lat firma była wiodącym polskim producentem klipartów, współpracując także z naszym serwisem i udostępniając część swojej kolekcji bezpłatnie naszym użytkownikom. Niestety - dziś produkty te znikły już z rynku, mimo prób poszerzania oferty o kolekcje zagranicznych dostawców, takie jak np. " Bee-line clipart collection" czy "Car'n Truck Collection". Na szczęście nasz Bank klipartów wektorowych nadal działa! Znajdziecie tam m.in. niedostępne gdzie indziej kliparty Studia Graficznego Książę, którego zespołowi dziękujemy za lata życzliwej współpracy.

Jeden z klipartów Studia Graficznego Książę znajdujący się do dzisiaj w naszym Banku klipartów wektorowych

Pod koniec 1998 roku zadebiutował serwis reklama.com.pl - z obowiązkową w owych czasach "małpką" w miejsce litery "a"... Autorzy zapowiadali stworzenie portalu poświęconego rynkowi polskiej reklamy. Serwis dość szybko zakończył jednak działalność, a atrakcyjna domena nie była przez wiele lat wykorzystywana zgodnie ze swym potencjałem, czekając na "swój czas". Wydaje się, że do dziś się nie doczekała - była wystawiana na sprzedaż, została przejęta przez jedną z drukarń cyfrowych, która wykorzystywała ją jako adres serwisu firmowego. Od kilku lat strona straszy komunikatami technicznymi - może przyjdą jeszcze dla niej lepsze czasy?

ilustracjastrzałka

Netscape po Polsku!... kto pamięta tę przeglądarkę? Pod koniec lat 90-tych była absolutnym "dominatorem" (w szczytowym okresie 90% rynku!), jednak od 1997 r. Netscape zaczął tracić udziały na rzecz Internet Explorera. Na efekt ten złożyło się wiele czynników, wydaje się jednak, że główną rolę odegrały monopolistyczne zapędy Microsoftu, wyposażającego we własną przeglądarkę system Windows. Czy praktyki monopolistyczne wyszły Explorerowi na dobre? Dziś podzielił on los Netscape-a. Jednak przez wiele lat produkt Microsoftu królował wśród przeglądarek. Detronizacja zaczęła się w 2004 r. wraz z pojawieniem się Firefoxa, Opery i Safari, a kolejny cios nadszedł w 2008 r. gdy na rynku zadebiutowała Chrome.

ilustracjastrzałka

I właśnie temat praktyk monopolistycznych kończy ten numer Kuriera. 300 zł - tyle życzyła sobie administrująca domeną pl Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa (NASK) za roczne utrzymanie domeny. W tamtych czasach nie było alternatywnych ofert niezależnych operatorów. 300 zł w 1998 r... - cóż, przeciętne wynagrodzenie wynosiło wówczas w Polsce niewiele ponad 1 200 zł...

Nie był to jedyny zamach na kieszenie użytkowników rodzącego się polskiego internetu. Inny monopolista - Telekomunikacja Polska S.A. zamierzał właśnie podnieść opłaty za korzystanie z numeru dostępowego 0202122. Warto przypomnieć, że płaciło się za czas połączenia, którego jakość była bardzo kiepska, a w wypadku serwisów zagranicznych - często niemal żadna. Potrafiło to wygenerować kolosalne koszty połączeń.

Pamiętacie co słyszało się w modemie po wybraniu 0202122? No to - łączymy! Jest 23 grudnia 1998 roku...

KURIER SignOnline nr 5/98, 23.12.98

informator dla firm reklamowych
===========================================
polskie znaki: ISO 8859-2


Szanowni Państwo,
Pragniemy złożyć Państwu najserdeczniejsze życzenia radosnych Świąt Bożego Narodzenia i wszelkiej pomyślności w Nowym Roku. Oby był on dla wszystkich szczęśliwy i przyniósł wiele świetnych zleceń!
Zespół SignOnline


"SUPER SERWIS" dla SignOnline!
-------------------------------------------

Magazyn Wirtu@l! co miesiąc przyznaje twórcom witryn internetowych i ich dziełom wyróżnienie w postaci tytułów: "Strona miesiąca" oraz "SUPER SERWIS".
Strony, które zostają w ten sposób wyróżnione wybiera Redakcja magazynu Wirtu@l! wraz z czytelnikami. Miło nam poinformować, że nasz serwis został wyróżniony tytułem "SUPER SERWIS"! Dziękujemy wszystkim, którzy poprzez współpracę z nami przyczyniają sie do podniesienia poziomu SignOnline.
http://www.wirtual.pl


NOWOŚCI SignOnline

>> Nowe artykuły:
Systemy wystawiennicze MERO
Rozwijający się polski rynek wystawienniczy i rosnące wymagania klienta dotyczące profesjonalnej obsługi i doradztwa w dziedzinie obsługi targowej powodują, że powstaje coraz więcej firm budujących stoiska.
http://www.signonline.com.pl/artykuly/mero.htm

>> Nowości naszej Galerii:

- Ściana promocyjna Flexiframe dla Miraculum
Jedno z najbardziej typowych zastosowań systemu Flexiframe
http://www.signonline.com.pl/galeria/fleximir.htm

- Stoisko wystawiennicze Flexiframe dla Polfy Tarchomin
Mimo małych gabarytów stoisko posiada zaplecze gospodarcze oraz przestrzeń do prowadzenia rozmów, która jest otwarta i połączona z przestrzenią
ekspozycyjną.
http://www.signonline.com.pl/galeria/flexipol.htm

- Bannery reklamowe "Orion"
http://www.signonline.com.pl/galeria/orion.htm


NOWOŚCI, WYDARZENIA, INTERNET
-------------------------------------------

(usunięte treści reklamowe)

>> Polskie fonty i kliparty
Na rynku pojawiły się polskie kliparty do druku i ploterów. Producent - Studio graficzne "Książę" oferuje obecnie trzy zestawy:
- "Polskie obrazki wektorowe" cz.1 - hybrydowa płyta CD-ROM zawierająca ponad 1700 klipartów wektorowych o bardzo zróżnicowanej tematyce, której znaczna część jest tematycznie związana z Polską.
- "Polskie samochody" - biblioteka zawierająca ponad 150 najwyższej jakości realistycznych klipartów wektorowych przedstawiających polskie samochody oraz zagraniczne najczęściej spotykane w Polsce.
- "Ptaki Polski" - biblioteka zawierająca ponad 120 najwyższej jakości realistycznych klipartów wektorowych przedstawiających ptaki występujące na terytorium Polski.
Przygotowywane są również nowe biblioteki klipartów wektorowych przeznaczonych dla użytkowników ploterów. Firma prowadzi również serwer wolnych klipartów wektorowych i bitmapowych na którym znajduje się obecnie około 500 klipartów, a ilość ta będzie systematycznie wzrastać.
"Książę" oferuje też biblioteki polskich czcionek w formacie Post Script oraz True Type. Jest to 5 płyt dla platform Windows 3.1, 95, 98 oraz MacOS zawierających od 150 do 500 polskich czcionek takich znanych firm jak: Bitstream, ITC i innych.
http://www.ksiaze.com.pl/

>> Materiały edukacyjne wideo w Sign Business magazine Online
Na stronach Sign Business magazine można bezpłatnie obejrzeć fragmenty nagranych na wideo taśm instruktażowych dotyczących technik stosowanych w reklamie wizualnej. Poruszane tematy to m.in. nanoszenie folii pcv, produkcja bannerów, podstawy projektowania reklam, sitodruk, grawerowanie komputerowe, reklama na samochodach oraz porady biznesowe dla małych firm.
http://www.nbm.com/signbusiness/sbvideo.htm

>> reklama.com.pl
Witamy nowy serwis internetowy poświęcony reklamie, mediom i marketingowi. Serwis prowadzi m.in. kalendarium imprez, dział artykułów, doniesień "z kraju i ze świata" i inne. Ciekawą inicjatywę stanowi tworzony na stronach serwisu "słownik terminów marketingowych". W "reklamie" można znaleźć przedewszystkim obszerne i ilustrowane doniesienia związane z konkursami i festiwalami. W przygotowaniu jest także baza firm reklamowych i związanych z branżą.
http://reklama.com.pl

>> Netscape po polsku
Od 17 grudnia dostępna jest w sieci polska wersja Netscape Navigatora. Program spolszczony przez poznańską firmę Sylaba Internet nazwano Sylaba Komunikator 4.07. W skład programu wchodzi przeglądarka WWW, program do obsługi poczty elektronicznej (Kurier Poczty), czytnik grup dyskusyjnych, kompozytor stron i moduł Netnadajnik. Polska wersja nie ma jeszcze przetłumaczonej pomocy, po angielsku wyświetla się też umowa licencyjna. Program można ściągną za darmo pod adresem http://netscape.sylaba.pl

>> Naukowo Akademicki zamach na kasę
NASK poinformował, że od 1 lipca 1998 roku obowiązuje nowy cennik, który wprowadza z dniem 1 stycznia 1999 roku opłatę roczną za obsługę domen adresowych. Opłata roczna za obsługę domeny adresowej abonenta w domenie .pl wynosi 300,00 zł, w domenie funkcjonalnej - 150,00 zł, w domenie regionalnej - 50,00 zł.
Samowola NASK i nie liczenie się z opinią klientów wzbudzają coraz szersze oburzenie. W środowisku polskich internet providerów popularne stają się hasła powołania ciała (np. Izby Gospodarczej zrzeszającej ISP), zdolnego uporządkować sytuację i odebrać NASK-owi prawo administrowania domeną pl. Firma ta, działając z pozycji monopolisty, traci ostatnio klientelę w środowiska akademickich i szuka pokrycia tych strat kosztem użytkowników Internetu.

>> Protest przeciwko T.P. S.A.
Trwa protest polskich internautów przeciwko opłatom za korzystanie z numeru 0-202122, udostępnionego przez TP SA. Podobne działanie spowodowało wycofanie się hiszpańskiej firmy telekomunikacyjnej Telefonica z planowanych podwyżek cen impulsu lokalnego. Taka sama akcja ma miejsce w Niemczech, w każdą niedzielę od 01 listopada. Akcja protestacyjna polega na powstrzymaniu się od korzystania z numeru dostępowego 0-202122 w każdą niedzielę. Szczegóły, lista osób popierających protest (można sie dopisywać) oraz lista
postulatów:
http://riva.koti.com.pl/~protest

(usunięte treści reklamowe)

Źródło: Kurier Signs.pl

www.signs.pl/listy

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Anna i Robert Lewandowscy wspierają Kampanię #TataTeżCzyta
#TataTeżCzyta - ubiegłoroczne zawołanie, które stało się hasłem ogólnopolskiej kampanii jest wciąż aktualne i ważne. Chłopcy i mężczyźni w Polsce nadal czytają znacznie mniej niż kobiety i dziewczynki. Dlatego Fundacja Powszechnego Czytania i Wydawnictwo Tatarak ponownie podejmują wyzwanie dotarcia do Ojców, Wujków, Dziadków, Braci,...
Super Ranking SAR
W minionym roku informowaliśmy Was o planowanym wprowadzeniu Super Rankingu SAR, łączącego rezultaty konkursów Innovation, KTR i Effie Poland.
Wychillowana panda w kampanii Thermomix
Z początkiem kwietnia firma Vorwerk Polska wystartowała z akcją promocyjną, w której po raz pierwszy w historii jej obecności na polskim rynku, oferuje swój flagowy produkt – urządzenie Thermomix TM6 – w zestawie, którego cena jest niezwykle atrakcyjna. Niezwykła oferta sprzedażowa została wsparta wielokanałową kampanią promocyjną, obejmującą...
Piotr Gorzkowski dołącza do Chromatique
Od kwietnia br. nowym Client Service Directorem w agencji Chromatique został Piotr Gorzkowski, manager z 18-letnim doświadczeniem w branży reklamowej. Na nowym stanowisku będzie wspierał agencję kreatywną w dziale obsługi klienta.
Dziadek do orzechów wygrywa przetarg marki Finuu
Agencja Dziadek do orzechów wygrała przetarg na obsługę reklamową w 2024 roku marki Finuu, której właścicielem jest Bunge Polska Sp. z o. o. Firma posiada w swoim portfolio także takie marki jak Kujawski, Smakowita czy Optima.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764