logo
WIADOMOŚCI

Z archiwum Signs.pl: Grudzień 1998: Internetowe debiuty i monopole

redakcja   09.06.2018, przeczytano 484 razy
ilustracjastrzałka
Jeden z klipartów Studia Graficznego Książę znajdujący się do dzisiaj w naszym Banku klipartów wektorowych. Dobra ilustracja szybkości połączenia internetowego przez ówczesny numer dostępowy TP S.A...

Ostatni numer Kuriera w 1998 roku poświęcony został głównie wydarzeniom internetowym. W czasach raczkującego polskiego internetu tematyce tej poświęcaliśmy znacznie więcej uwagi - nowe serwisy, przeglądarki, kształtujący się dopiero rynek i internetowa infrastruktura... to wszystko było nowe, ekscytujące, warte uwagi. Dostrzeżono także nas - w numerze chwalimy się nagrodą przyznaną przez magazyn Wirtu@l!


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/z-archiwum-signs.pl:-grudzien-1998:-internetowe-debiuty-i-monopole,36816,artykul.html

Ogólno-tematyczny magazyn internetowy Wirtu@l! wystartował podobnie jak my w 1997 roku. Funkcjonował przez 2 lata, stając się jednym z ważniejszych niezależnych przeglądów rynku internetowego i komputerowego. Redaktorzy i czytelnicy "Wirtua@l!-a" dostrzegli i docenili nasze wysiłki, przyznając nam tytuł "Super Serwis" z takim oto uzasadnieniem: "Serwis branżowy, dotyczący reklamy. A dlaczego taki super? Zawiera wręcz morze informacji na temat reklamy, poligrafii reklamowej itp. Poza tym sami autorzy piszą: "SignOnline to nie tylko przegląd informacji, ofert i zasobów sieciowych związanych z branżą reklamową". Zapraszamy serdecznie!".

Wirtual od 19 lat już nie działa, ale przy tej okazji dziękujemy redakcji za miłe słowa. Co ciekawe - serwis magazynu Wirtu@l jest nadal dostępny wraz z większością archiwalnych numerów, w tym także z numerem informującym o nagrodzie dla SignOnline: http://www.wirtual.pl/arch/19/internet.htm - jeżeli lubicie wspominki, znajdziecie tam całą masę zabytkowych materiałów!

W Kurierze sporo uwagi poświęcamy ofercie Studia Graficznego Książę, które rozpoczęło właśnie sprzedaż zestawów klipartów wektorowych własnej produkcji. Przez wiele lat firma była wiodącym polskim producentem klipartów, współpracując także z naszym serwisem i udostępniając część swojej kolekcji bezpłatnie naszym użytkownikom. Niestety - dziś produkty te znikły już z rynku, mimo prób poszerzania oferty o kolekcje zagranicznych dostawców, takie jak np. " Bee-line clipart collection" czy "Car'n Truck Collection". Na szczęście nasz Bank klipartów wektorowych nadal działa! Znajdziecie tam m.in. niedostępne gdzie indziej kliparty Studia Graficznego Książę, którego zespołowi dziękujemy za lata życzliwej współpracy.

Jeden z klipartów Studia Graficznego Książę znajdujący się do dzisiaj w naszym Banku klipartów wektorowych

Pod koniec 1998 roku zadebiutował serwis reklama.com.pl - z obowiązkową w owych czasach "małpką" w miejsce litery "a"... Autorzy zapowiadali stworzenie portalu poświęconego rynkowi polskiej reklamy. Serwis dość szybko zakończył jednak działalność, a atrakcyjna domena nie była przez wiele lat wykorzystywana zgodnie ze swym potencjałem, czekając na "swój czas". Wydaje się, że do dziś się nie doczekała - była wystawiana na sprzedaż, została przejęta przez jedną z drukarń cyfrowych, która wykorzystywała ją jako adres serwisu firmowego. Od kilku lat strona straszy komunikatami technicznymi - może przyjdą jeszcze dla niej lepsze czasy?

ilustracjastrzałka

Netscape po Polsku!... kto pamięta tę przeglądarkę? Pod koniec lat 90-tych była absolutnym "dominatorem" (w szczytowym okresie 90% rynku!), jednak od 1997 r. Netscape zaczął tracić udziały na rzecz Internet Explorera. Na efekt ten złożyło się wiele czynników, wydaje się jednak, że główną rolę odegrały monopolistyczne zapędy Microsoftu, wyposażającego we własną przeglądarkę system Windows. Czy praktyki monopolistyczne wyszły Explorerowi na dobre? Dziś podzielił on los Netscape-a. Jednak przez wiele lat produkt Microsoftu królował wśród przeglądarek. Detronizacja zaczęła się w 2004 r. wraz z pojawieniem się Firefoxa, Opery i Safari, a kolejny cios nadszedł w 2008 r. gdy na rynku zadebiutowała Chrome.

ilustracjastrzałka

I właśnie temat praktyk monopolistycznych kończy ten numer Kuriera. 300 zł - tyle życzyła sobie administrująca domeną pl Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa (NASK) za roczne utrzymanie domeny. W tamtych czasach nie było alternatywnych ofert niezależnych operatorów. 300 zł w 1998 r... - cóż, przeciętne wynagrodzenie wynosiło wówczas w Polsce niewiele ponad 1 200 zł...

Nie był to jedyny zamach na kieszenie użytkowników rodzącego się polskiego internetu. Inny monopolista - Telekomunikacja Polska S.A. zamierzał właśnie podnieść opłaty za korzystanie z numeru dostępowego 0202122. Warto przypomnieć, że płaciło się za czas połączenia, którego jakość była bardzo kiepska, a w wypadku serwisów zagranicznych - często niemal żadna. Potrafiło to wygenerować kolosalne koszty połączeń.

Pamiętacie co słyszało się w modemie po wybraniu 0202122? No to - łączymy! Jest 23 grudnia 1998 roku...

KURIER SignOnline nr 5/98, 23.12.98

informator dla firm reklamowych
===========================================
polskie znaki: ISO 8859-2


Szanowni Państwo,
Pragniemy złożyć Państwu najserdeczniejsze życzenia radosnych Świąt Bożego Narodzenia i wszelkiej pomyślności w Nowym Roku. Oby był on dla wszystkich szczęśliwy i przyniósł wiele świetnych zleceń!
Zespół SignOnline


"SUPER SERWIS" dla SignOnline!
-------------------------------------------

Magazyn Wirtu@l! co miesiąc przyznaje twórcom witryn internetowych i ich dziełom wyróżnienie w postaci tytułów: "Strona miesiąca" oraz "SUPER SERWIS".
Strony, które zostają w ten sposób wyróżnione wybiera Redakcja magazynu Wirtu@l! wraz z czytelnikami. Miło nam poinformować, że nasz serwis został wyróżniony tytułem "SUPER SERWIS"! Dziękujemy wszystkim, którzy poprzez współpracę z nami przyczyniają sie do podniesienia poziomu SignOnline.
http://www.wirtual.pl


NOWOŚCI SignOnline

>> Nowe artykuły:
Systemy wystawiennicze MERO
Rozwijający się polski rynek wystawienniczy i rosnące wymagania klienta dotyczące profesjonalnej obsługi i doradztwa w dziedzinie obsługi targowej powodują, że powstaje coraz więcej firm budujących stoiska.
http://www.signonline.com.pl/artykuly/mero.htm

>> Nowości naszej Galerii:

- Ściana promocyjna Flexiframe dla Miraculum
Jedno z najbardziej typowych zastosowań systemu Flexiframe
http://www.signonline.com.pl/galeria/fleximir.htm

- Stoisko wystawiennicze Flexiframe dla Polfy Tarchomin
Mimo małych gabarytów stoisko posiada zaplecze gospodarcze oraz przestrzeń do prowadzenia rozmów, która jest otwarta i połączona z przestrzenią
ekspozycyjną.
http://www.signonline.com.pl/galeria/flexipol.htm

- Bannery reklamowe "Orion"
http://www.signonline.com.pl/galeria/orion.htm


NOWOŚCI, WYDARZENIA, INTERNET
-------------------------------------------

(usunięte treści reklamowe)

>> Polskie fonty i kliparty
Na rynku pojawiły się polskie kliparty do druku i ploterów. Producent - Studio graficzne "Książę" oferuje obecnie trzy zestawy:
- "Polskie obrazki wektorowe" cz.1 - hybrydowa płyta CD-ROM zawierająca ponad 1700 klipartów wektorowych o bardzo zróżnicowanej tematyce, której znaczna część jest tematycznie związana z Polską.
- "Polskie samochody" - biblioteka zawierająca ponad 150 najwyższej jakości realistycznych klipartów wektorowych przedstawiających polskie samochody oraz zagraniczne najczęściej spotykane w Polsce.
- "Ptaki Polski" - biblioteka zawierająca ponad 120 najwyższej jakości realistycznych klipartów wektorowych przedstawiających ptaki występujące na terytorium Polski.
Przygotowywane są również nowe biblioteki klipartów wektorowych przeznaczonych dla użytkowników ploterów. Firma prowadzi również serwer wolnych klipartów wektorowych i bitmapowych na którym znajduje się obecnie około 500 klipartów, a ilość ta będzie systematycznie wzrastać.
"Książę" oferuje też biblioteki polskich czcionek w formacie Post Script oraz True Type. Jest to 5 płyt dla platform Windows 3.1, 95, 98 oraz MacOS zawierających od 150 do 500 polskich czcionek takich znanych firm jak: Bitstream, ITC i innych.
http://www.ksiaze.com.pl/

>> Materiały edukacyjne wideo w Sign Business magazine Online
Na stronach Sign Business magazine można bezpłatnie obejrzeć fragmenty nagranych na wideo taśm instruktażowych dotyczących technik stosowanych w reklamie wizualnej. Poruszane tematy to m.in. nanoszenie folii pcv, produkcja bannerów, podstawy projektowania reklam, sitodruk, grawerowanie komputerowe, reklama na samochodach oraz porady biznesowe dla małych firm.
http://www.nbm.com/signbusiness/sbvideo.htm

>> reklama.com.pl
Witamy nowy serwis internetowy poświęcony reklamie, mediom i marketingowi. Serwis prowadzi m.in. kalendarium imprez, dział artykułów, doniesień "z kraju i ze świata" i inne. Ciekawą inicjatywę stanowi tworzony na stronach serwisu "słownik terminów marketingowych". W "reklamie" można znaleźć przedewszystkim obszerne i ilustrowane doniesienia związane z konkursami i festiwalami. W przygotowaniu jest także baza firm reklamowych i związanych z branżą.
http://reklama.com.pl

>> Netscape po polsku
Od 17 grudnia dostępna jest w sieci polska wersja Netscape Navigatora. Program spolszczony przez poznańską firmę Sylaba Internet nazwano Sylaba Komunikator 4.07. W skład programu wchodzi przeglądarka WWW, program do obsługi poczty elektronicznej (Kurier Poczty), czytnik grup dyskusyjnych, kompozytor stron i moduł Netnadajnik. Polska wersja nie ma jeszcze przetłumaczonej pomocy, po angielsku wyświetla się też umowa licencyjna. Program można ściągną za darmo pod adresem http://netscape.sylaba.pl

>> Naukowo Akademicki zamach na kasę
NASK poinformował, że od 1 lipca 1998 roku obowiązuje nowy cennik, który wprowadza z dniem 1 stycznia 1999 roku opłatę roczną za obsługę domen adresowych. Opłata roczna za obsługę domeny adresowej abonenta w domenie .pl wynosi 300,00 zł, w domenie funkcjonalnej - 150,00 zł, w domenie regionalnej - 50,00 zł.
Samowola NASK i nie liczenie się z opinią klientów wzbudzają coraz szersze oburzenie. W środowisku polskich internet providerów popularne stają się hasła powołania ciała (np. Izby Gospodarczej zrzeszającej ISP), zdolnego uporządkować sytuację i odebrać NASK-owi prawo administrowania domeną pl. Firma ta, działając z pozycji monopolisty, traci ostatnio klientelę w środowiska akademickich i szuka pokrycia tych strat kosztem użytkowników Internetu.

>> Protest przeciwko T.P. S.A.
Trwa protest polskich internautów przeciwko opłatom za korzystanie z numeru 0-202122, udostępnionego przez TP SA. Podobne działanie spowodowało wycofanie się hiszpańskiej firmy telekomunikacyjnej Telefonica z planowanych podwyżek cen impulsu lokalnego. Taka sama akcja ma miejsce w Niemczech, w każdą niedzielę od 01 listopada. Akcja protestacyjna polega na powstrzymaniu się od korzystania z numeru dostępowego 0-202122 w każdą niedzielę. Szczegóły, lista osób popierających protest (można sie dopisywać) oraz lista
postulatów:
http://riva.koti.com.pl/~protest

(usunięte treści reklamowe)

Źródło: Kurier Signs.pl

www.signs.pl/listy

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
avatar użytkownika
Liuendor, 09.06.2018

To w zasadzie jest zabawne. MS preinstalujący IE był monopolistą, a Google, preinstalujące Chrome na urządzeniach z Androidem, monopolistą nie jest.

Jak ten świat pędzi, definicje zmieniają się jak w kalejdoskopie.

avatar użytkownika
redakcja, 09.06.2018

Dlaczego Google nie jest monopolistą? To jeden z głównych zarzutów formułowanych w stosunku do Google - także za wymuszanie na producentach sprzętu korzystania z wersji Androida ich produkcji. Boje Komisji Europejskiej w sprawie Androida bardzo przypominają batalię z Microsoftem o Internet Explorera.  

avatar użytkownika
Liuendor, 09.06.2018

Nie ma znaczenia co przypomina co, ma znaczenie, jaki jest stan aktualny.
A aktualnie Chrome jest bezkarnie preinstalowana, co ma znaczący wpływ na pozycję rynkową przeglądarki.  

avatar użytkownika
redakcja, 09.06.2018

Pełna zgoda - tylko skąd teza że dziś nikt nie nazywa tego praktyką monopolistyczną? Nie dalej jak kilka dni temu KE poinformowała, że chce nałożenia na Google 11 miliardów dolarów kary za faworyzowanie własnej wersji Androida, przeglądarki czy wyszukiwarki...  

avatar użytkownika
Liuendor, 10.06.2018

Chce czy nakłada?
Czy prócz kary finansowej forsuje przymus udostępniania wersji Androida bez Chrome?  

avatar użytkownika
redakcja, 10.06.2018

A czym jest nałożenie kary finansowej jeśli nie forsowaniem takiego przymusu? Niezależnie od finału tych wysiłków - zapędy monopolistyczne Google były i są nazywane po imieniu wbrew temu co sugerujesz.   

avatar użytkownika
Liuendor, 10.06.2018

Kara finansowa się opłaca. Duże firmy umieją liczyć, że każdą karę można odrobić na rynku.
Przymus zmiany postępowania się nie opłaca, bo nie da się go odrobić.  

avatar użytkownika
redakcja, 10.06.2018

Ale nie ma to związku z tematem dyskusji i nie zmienia faktu, że podobnie jak Microsoft kiedyś, dziś Google jest przedmiotem postępowań dotyczących praktyk monopolistycznych.  

avatar użytkownika
Liuendor, 10.06.2018

Nie jest.
MS musiał porzucić niecne praktyki co poskutkowało utratą prze IE pozycji na rynku.
Google robi co chce a Chrome dominuje.   

avatar użytkownika
redakcja, 11.06.2018

Nie zmieniaj tematu - mówimy nie o tym co kto porzucił, ale czy praktyki monopolistyczne są w wypadku Google nazywane praktykami monopolistycznymi. Otóż są - czego przykładem są choćby właśnie postępowania KE - niezależnie od ich skuteczności.  

avatar użytkownika
Liuendor, 11.06.2018

Nie ma znaczenia, co będzie w przyszłości.
Od kilku lat, Chrome jest bezkarnie preinstalowana i ustawiana jako przeglądarka domyślna, co ma znaczący wpływ na jej pozycję rynkową.
I nikt z tym nic nie robi.  

avatar użytkownika
redakcja, 11.06.2018

Skoro działania KE nie są przykładem takiego robienia, to może oddamy Tobie pałeczkę i poprosimy o jakąś ilustrację Twojej tezy, że Google "monopolistą nie jest"...?  

avatar użytkownika
Liuendor, 11.06.2018

Skoro bezkarnie preinstaluje swoją przeglądarkę (jak kiedyś MS) na urządzeniach, to przecież oczywiste, że nie jest.
Gdyby był to przecież musiałby zaprzestać takich działań.  

avatar użytkownika
redakcja, 11.06.2018

Dlaczego? Historia zna wielu monopolistów, którzy działali zupełnie bezkarnie - mimo, że byli nazywani monopolistami. Ty twierdzisz, że Google nie jest tak nazywany. Skąd ta teza?  

avatar użytkownika
Liuendor, 11.06.2018

Sugerujesz, że samo nazwanie kogoś monopolistą jest wystarczającą karą?
I już nic więcej nie trzeba robić, bo się Google ze wstydu wycofa z nieuczciwych praktyk rynkowych?  

avatar użytkownika
redakcja, 11.06.2018

Ale Ty się nie wypowiadałeś na temat kar tylko na temat tego, że Microsoft niegdyś uznawano za monopolistę, a dziś Google się rzekomo za monopolistę nie uznaje sugerując, że standardy jakoś specjalnie zmieniły się od czasu bojów o Internet Explorera. Skoro postępowania KE nie są przykładem uznawania praktyk Google za monopolistyczne, to co nim mogłoby być?  

avatar użytkownika
Liuendor, 11.06.2018

Może fakt, że połajanki KE nie zmieniły zachowania G. w sprawie C.?  

avatar użytkownika
redakcja, 11.06.2018

Zakończmy zatem dyskusję na konstatacji, że Twoim zdaniem postępowania antymonopolowe wobec Google świadczą o tym, że firma ta nie jest traktowana obecnie jak monopolista.  

avatar użytkownika
Liuendor, 12.06.2018

Efekty, drogi Watsonie, liczą się wyłącznie efekty.  

avatar użytkownika
redakcja, 12.06.2018

Trzeba było zatem mówić o efektach, a nie o definicjach.  

avatar użytkownika
Liuendor, 12.06.2018

Zacznij czytać ze zrozumieniem.   

Najnowsze w tym dziale:

Firma Lexmark International, Inc. przedstawiła właśnie nową generację monochromatycznych drukarek i urządzeń wielofunkcyjnych przeznaczonych dla klientów biznesowych. Produkty zostały wyposażone w najnowsze rozwiązania technologiczne, pozwalające na jedyne w swoim rodzaju połączenie niezawodności, produktywności i bezpieczeństwa.
Marka Familijne startuje z kampanią pod hasłem „Mus je schrupać”
W ramach kampanii „Mus je schrupać” emisję spotów reklamowych zaplanowano do 19 sierpnia br. w zasięgowych stacjach telewizyjnych (TVP, Polsat, TVN). Równolegle będą prowadzone aktywności w kanałach social media i kampania digitalowa. Przewidziano także reklamy w prasie branżowej.
Nowa Gwiazda w mieście - polska kampania przedstawicielstwa Mitsubishi
Pod hasłem "Nowa gwiazda w mieście" wystartowała ogólnopolska kampania reklamowa firmy Mitsubishi Motors wprowadzająca na nasz rynek odświeżony model - Mitsubishi Space Star 2018. Działania reklamowe mają na celu budowanie wizerunku modelu oraz wyróżnienie auta w oparciu o wartości marki i jego japoński charakter. Kampania została całościowo zrealizowana przez polski oddział...
Opus B: Ćwierćwiecze za nami
W tym roku świętujemy swoje 25 urodziny.
Agencja Isobar odpowiedzialna za koncert Sofar by Redd`s dla Kompanii Piwowarskiej
Sofar Sounds Warsaw to koncepcja kameralnych koncertów, która swój początek miała w Londynie. Każde muzyczne spotkanie odbywa się w niszowej przestrzeni, prywatnych mieszkaniach, galeriach, a nawet antykwariatach. W sekretnych koncertach występuje zwykle 3 artystów. Tego kim są, publiczność dowiaduje się w momencie startu koncertu. Dzięki małej liczbie...
 
piątek 22.06.2018, 204 gości [ lista ]
Signs.pl - Portal polskiej reklamy wizualnej © 1997-2018 ICOS. Wszystkie prawa zastrzeżone