logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Z kontra X: relacje generacji

  PR 02.07.2024, przeczytano 419 razy
ilustracja

Relacje między pokoleniami Z i X odzwierciedlają dynamiczne zmiany zachodzące w społeczeństwie. Te dwie generacje często mają różne podejścia do pracy, życia codziennego i wartości. Konflikty pomiędzy nimi często wynikają z ich odmiennych perspektyw. Co jednak zrobić, aby zbudować dobre i wartościowe porozumienie między tymi pokoleniami?


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/z-kontra-x%3A-relacje-generacji,404868,artykul.html

Pokolenie Z, urodzone w latach 1995-2012, często stawiane jest w opozycji do generacji X, której przedstawiciele urodzili się w okresie pomiędzy 1965 a 1979 rokiem1. W zasadzie Iksy to często rodzice, przełożeni lub nauczyciele Zetek, czyli oba pokolenia funkcjonują na co dzień w pewnej zależności.

Obiegowa opinia Iksów o pokoleniu Z brzmi: nielojalni, kapryśni, niezaangażowani. Stawiają siebie na pierwszym miejscu, a do tego są lekkomyślni, szybko zmieniający zdanie, nie liczą się ze zdaniem starszych i tradycyjnymi wartościami.

Co Zetki myślą o generacji X? Niereformowalni, uparci, zamknięci na nowości i zmiany. Zamknięci na odmienne wartości i myślenie, żeby nie powiedzieć – nietolerancyjni. Narzucający, wymagający, kontrolujący i nieumiejący słuchać…

Czy tak jest w rzeczywistości?

Badania pokazują, że u podstaw konfliktu pomiędzy generacją X a Z leży wzajemne niezrozumienie swoich wartości i ich genezy oraz stereotypowe założenia - z obu stron. Sytuację pogarsza fakt, iż niestety, to przedstawiciele pokolenia X częściej oczekują, iż młodsi dostosują się do nich, bo sami za zwyczaj musieli dostosowywać się do wymagań starszych od nich osób i to często w sposób nie podlegający dyskusji2.

Tymczasem Zetki są osobami, dla których samorealizacja, komfort czy równowaga pomiędzy życiem zawodowym a osobistym są priorytetowe. Nie mają wpojonego, tak silnego jak X, etosu pracy. Jeśli wykonywana przez nich praca zarobkowa odbywa się w trudnej atmosferze, pod ogromną presją (należy pamiętać, że pojęcie ogromnej presji oba pokolenia definiują inaczej), a do tego pod okiem nieżyczliwego, surowego szefa, będą w niej tylko tak długo, jak muszą – a czasem mogą nawet zakończyć obecne zatrudnienie, nie mając nowego zajęcia (dla Iksów to niedopuszczalne).

Generacja X hołduje wartościom zgoła odmiennym. Wychowani w czasach komunizmu w Polsce, wiedzą, co to znaczy żyć w iście siermiężnych warunkach, ciężko pracować na realizację swoich celów oraz odmawiać sobie natychmiastowych przyjemności czy wydatków, aby zyskać coś większego w przyszłości. Do dziś dla tego pokolenia ważnymi motywatorami są te finansowe, a przecież są to osoby z 20-30-letnim stażem zawodowym! W tej sytuacji zrozumiałe jest podejście Iksów do pracy zawodowej (i podwładnych) – pracę należy szanować, dbać o nią i nie zmieniać jej zbyt często. Można wywnioskować także, że Iksy częściej niż Zetki, cierpliwie znoszą gorszą atmosferę w pracy czy nieprzyjaznych szefów3.

Przedstawiciele generacji Z to osoby, które swoich rodziców (najczęściej Iksów) widziały zapracowanych i ciągle gdzieś goniących. Oczywiście, zapewnienie godziwych warunków materialnych rodzinie jest warte pochwały, jednak w tym zachowaniu generacji X można doszukać się chęci stworzenia swoim dzieciom diametralnie innego domu i życia, niż same miały. Zamożniejszego, z wieloma możliwościami wyjazdów, rozwoju, nauki i rozwijania zainteresowań. Stąd zabieganie o wartości głównie materialne, realizowanie (zbyt) wielu zadań i projektów, mało czasu na nicnierobienie z dziećmi lub jako czas po prostu dla siebie.

Czy Zetki doceniają to poświęcenie?

Nie bardzo. Postrzegają przedstawicieli generacji X - czy to w domu, czy w szkole - jako mających za dużo oczekiwań, za dużo zajęć dodatkowych, zbyt wiele wymagań i kontroli. Do tego dodać można jeszcze zbyt mało czasu u Iksów na wspólne spędzanie czasu, rozmowy i szukanie porozumienia.

Pokolenie Z (jak każde kolejne na tym etapie życia) w naturalny sposób podważa schematy ważne dla Iksów, szukając swojego sposobu na szczęśliwe i spełnione życie. Chce być wysłuchane z uważnością i cierpliwie. Tak, aby jego racje i przekonania zostały potraktowane poważnie i wzięte pod uwagę. Wielu przedstawicieli generacji Z uważa niestety, że dialogu z Iksami nawet nie ma co zaczynać. Bo nie chcą słuchać, bo są uparte, bo uważają, że wiedzą lepiej, bo są starsze, mądrzejsze i bardziej doświadczone.

Dla Zetek duże doświadczenie nie zawsze stanowi atut – uważają oni bowiem, że są w stanie zdobyć podobną wiedzę w krótszym czasie, korzystając na przykład z internetu i nowoczesnych technologii. Oczywiście, przy okazji natrafią na szereg fake newsów, jednak nie chcą tracić czasu, tkwiąc latami w jednym miejscu, u jednego pracodawcy czy wciąż w tym samym otoczeniu, jak często Iksy. Stabilizację postrzegają inaczej – jako równowagę wewnętrzną i życie w zgodzie ze swoimi wartościami. Z pewnością są też bardziej otwarte w komunikacji.

Co zrobić zatem, aby przedstawiciele obu pokoleń czerpali od siebie, zamiast próbować się na siłę wzajemnie zmieniać? Ważne jest aktywne słuchanie siebie nawzajem, otwarte podejście i szacunek w komunikacji. Warto zidentyfikować stereotypowe, negatywne przekonania, którym ulegamy w kontaktach Z - X. Przydatne i cenne będzie poznanie swoich wzajemnych wartości i uwarunkowań, z których one płyną. To ważne, aby budować skuteczną komunikację międzypokoleniową i współpracę. Taki dialog pomoże obu pokoleniom lepiej zrozumieć punkt widzenia obu stron i swoje – różniące się – wartości. Wydaje się, że tu pierwszy krok wykonać powinny zdecydowanie Iksy…

dr Renata Leśniak
ekspertka Uniwersytetu WSB Merito Gdynia w obszarze różnic między pokoleniowych, motywacji, negocjacji i przywództwa

Źródło: Uniwersytet WSB Merito Gdynia

merito.pl

Dodatkowe informacje:

1 J. M. Twenge, Pokolenia. Prawdziwe różnice między pokoleniami X, Y, Z, baby boomersami i cichym pokoleniem oraz co one oznaczają dla przyszłości zachodniego świata, Wyd. Smak słowa, Sopot 2024, s. 179.

2 R. Leśniak, opracowanie własne na podstawie prowadzonych badań nad pokoleniem Z, 2024.

3 R. Leśniak, Motywowanie pracowników sektora bankowego w świetle przynależności pokoleniowej, Wyd. CeDeWu, Warszawa 2022, s. 164.

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Kurator Marta Czyż o sukcesie Polskiego Pawilonu na Biennale w Wenecji
Podczas tegorocznej edycji La Biennale di Venezia, najważniejszej imprezy artystycznej na świecie, Polski Pawilon wzbudza ogromne zainteresowanie. Marta Czyż, kuratorka wystawy "Repeat after me II" opowiedziała nam o swoich inspiracjach, wyzwaniach oraz sukcesie współpracy z ukraińskim kolektywem Open Group. Partnerem projektu została Ceramika Paradyż, firma aktywnie wspierająca...
Mostafa Salem: kurator, mówca TEDx i laureat Konkursu Paradyż Designers
Zaangażowanie Mostafy Salema w tworzenie przestrzeni łączących tradycję z nowoczesnością, zdążyło mu już przynieść uznanie na scenie międzynarodowej. Prace Salema prezentowano w prestiżowych publikacjach, takich jak ArchDaily, oraz na La Biennale di Venezia, gdzie pełnił rolę kuratora Pawilonu Egipskiego. Wystąpienie na TEDx dodatkowo ugruntowało reputację egipskiego...
Akcje, takie jak #Blackout2024, w których użytkownicy nawołują do unfollowania celebrytów za brak zajęcia głosu w ważnej sprawie, mogą się pojawiać coraz częściej. Bowiem coraz częściej mówi się o tym, że za influencerem powinny stać wartości i poczucie odpowiedzialności. Czy na pewno?
Kampania „Alkohol. Zawsze odpowiedzialnie” - komentarz psychologa
Ponad 85 proc. Polaków uważa, że alkohol można pić odpowiedzialnie, uzasadniając, że wszystko jest dla ludzi – o ile zachowujemy umiar, jak wynika z badania „Kultura picia w Polsce – co o sobie myślimy?”, przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy, który zainicjował właśnie nową odsłonę kampanii edukacyjnej „Jeśli...
Czas poskromić AI w strategii komunikacyjnej
Sztuczna inteligencja (AI) cieszy się rosnącą popularnością – tylko w 2023 r. ta fraza ukazała się blisko 900 tys. razy w polskich mediach, wynika z analizy Instytutu Języka Polskiego Uniwersytetu Warszawskiego1. Temat jest coraz częściej podejmowany w środowisku biznesowym, szczególnie po wprowadzeniu na rynek darmowych rozwiązań takich jak OpenAI czy Gemini. Aż...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764