logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Zachowania zakupowe Polaków w latach 2011-2016

  PR 08.06.2016, przeczytano 1308 razy

Divante z Grupy OEX już po raz drugi, wspólnie z instytutem badawczym IMAS, zrealizowało badanie dotyczące zachowań polskich konsumentów podczas procesu zakupowego. Pokazało ono rosnący wpływ internetu na sposób podejmowania decyzji o zakupie, w tym tendencję do wielokanałowego poszukiwania informacji o produkcie i dążenia do optymalizacji wydatków.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/zachowania-zakupowe-polakow-w-latach-2011-2016,28856,artykul.html

Badanie jest kontynuacją projektu z 2011 roku, co pozwoliło na porównanie danych dotyczących trendów zakupowych dotyczących aż 25 kategorii produktowych na przestrzeni 5 lat. Przeanalizowano zakupy m.in. w takich segmentach jak książki, zabawki, muzyka, sprzęt elektroniczny i wyjazdy turystyczne, aż po produkty finansowe i akcesoria samochodowe. Głównym celem badania było określenie, jak znaczący w zachowaniach zakupowych Polaków jest przepływ klientów między online i offline, czyli efekt ROPO (Research Online, Purchase Offline) oraz SOPO (Search Offline, Purchase Online).

Mijające 5 lat jest silnym potwierdzeniem nieuchronności zmian jakie technologia wywiera na retail. Klientów nie interesuje podział na kanały sprzedaży. Zakładają, że mogą swobodnie poruszać się po wszystkich punktach styku z marką. To duże wyzwanie dla firm. Najczęściej retailerzy nie są jeszcze gotowi technologicznie na łączenie danych o kliencie z wszystkich kanałów. To prowadzi do utraty potencjalnych przychodów i w tym obszarze widzę właśnie największy potencjał do rozwoju na kolejne 5 lat – mówi Tomasz Karwatka, CEO Divante.

Konsumenci najczęściej poszukują w Internecie takich informacji jak cena, opis i opinie użytkowników. Podczas tego procesu korzystają głównie z komputera lub laptopa, choć aż 2/3 badanych stosuje do tego celu również urządzenia mobilne (smartfony i tablety). Choć model jednoczesnego korzystania z kanałów online i offline nie jest jeszcze mocno rozpowszechniony, dziś stosuje go już co trzeci Polak.

Nasze szersze niż standardowe podejście badawcze do ROPO, pozwalające na badanie przepływów między źródłami informacji i miejscami zakupu, okazało się bardzo korzystne, pomagając zauważyć tendencje przeciwne. W roku 2016 notujemy znaczący wzrost wpływu Internetu na zakupy, choć tradycyjne źródła informacji i miejsca zakupu są nadal jednak w większości branż głównymi kanałami sprzedaży – powiedziała Beata Pachnowska, Dyrektor ds. Badań IMAS.

Według badania Divante i IMAS kategoriami, w których Internet ma największy wpływ na proces zakupowy są: rezerwacje pokoju hotelowego, bilety lotnicze i kolejowe, wyjazdy urlopowe oraz  programy i gry komputerowe. W modelu Research Online Purchase Offline najczęściej kupowane są  sprzęt RTV, bilety do kina i inne wydarzenia, meble i akcesoria wyposażenia wnętrz oraz programy i gry komputerowe

Badanie zostało zrealizowane w styczniu 2016 r. przy zastosowaniu metody CATI (wywiady telefoniczne) na próbie 1000 dorosłych Polaków.

Szczegółowy raport z badania jest dostępny do pobrania na stronie: http://go.divante.co/ropo-sopo-zwyczaje-zakupowe-polakow-raport-2016/

Źródło: Divante

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Zbliżamy się do wprowadzenia drugiej z ogłoszonych przez rząd na 2024 rok podwyżek płacy minimalnej. Jak radzą sobie pracodawcy oraz pracownicy po pierwszej, styczniowej podwyżce? Czy są przygotowani na kolejną?
Popularność marek własnych jest coraz większa. Wartość tego sektora na polskim rynku wzrosła o 19 proc. rdr. i w 2023 r. przekroczyła 50 mld złotych. Ponadto 27 proc. konsumentów deklaruje, że w ciągu najbliższych 6 miesięcy chce kupować jeszcze więcej takich produktów. Kluczowym argumentem dla nabywców są konkurencyjne ceny, przy jednoczesnym...
Pokolenie Z chce zbierać punkty i wymieniać je na kupony promocyjne
Jak pokazują dane, klienci doceniają benefity, jakie zapewniają im programy lojalnościowe. To narzędzie marketingowe to też korzyść dla przedsiębiorców, którzy zyskują sposób na zaangażowanie swoich klientów. Proponując im dedykowane benefity przy zakupach, mogą zatrzymać klienta na dłużej, także młodego pokolenia, uchodzącego za niezbyt...
Raport „Żyjesz w phygitalu, choć o tym nie wiesz. Jak Polacy korzystają z technologii łączących światy online i offline?” opracowany przez firmę doradczo-technologiczną Future Mind, poświęca dużo uwagi temu, jakie podejście do technologii ma generacja silvers . Jak pokazują wnioski zawarte w raporcie, coraz więcej starszych osób styka się z...
Ogólnie rosnące koszty prowadzenia działalności gospodarczej otwierają ranking obecnych obaw mikroprzedsiębiorstw i małych firm. Tak deklaruje 41,3% respondentów. Nieznacznie mniej wskazań dotyczy problemu nierzetelnych kontrahentów, bo 39,7%. Z kolei 28,2% ankietowanych niepokoi podnoszenie składek zusowskich. Badanie też pokazuje, że uczestnicy sondażu...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764