W poniedziałek 19 września 2016 ruszyła ogólnopolska kampania edukacyjna „Wyjdź z kolejki. Rozważ zabieg odpłatny”, której celem jest upowszechnianie wiedzy na temat zaćmy, w tym w szczególności jej przyczyn, objawów, sposobów leczenia, procedur związanych z dostępem do świadczeń zdrowotnych i miejsc ich wykonywania oraz propagowanie profilaktyki.
W ramach kampanii funkcjonuje platforma edukacyjna na stronie internetowej: www.wyjdzzkolejki.pl. Uruchomiona została infolinia (22) 460 80 88, za pośrednictwem której przekazywane są treści edukacyjne i informacyjne dotyczące zaćmy, a także sposobów jej skutecznego leczenia.
Jedyną możliwością leczenia zaćmy jest zabieg chirurgiczny, podczas którego naturalną, zmętniałą soczewkę zastępuje się nową, sztuczną. Większość pacjentów, po przeprowadzeniu standardowego zabiegu wszczepienia soczewki wewnątrzgałkowej, odzyskuje dobre i ostre widzenie. Operacja zaćmy jest zabiegiem refundowanym przez Narodowy Fundusz Zdrowia, jednak obowiązuje kolejka oczekiwania, średnio 18,5 miesiąca. W przypadku zabiegu refundowanego pacjent nie ma możliwości wyboru soczewki.
Alternatywą jest zabieg płatny, który można wykonać niemalże „od ręki” w klinikach na terenie całego kraju. Według szacunków, na zabieg taki rocznie decyduje się ok. 15-17 tys. osób, które nie chcą tracić wzroku czekając na swoją kolejkę w ramach zabiegu refundowanego. Decydując się na zabieg płatny, można niemal z dnia na dzień „wyjść z kolejki” i w krótkim czasie odzyskać wzrok taki, jak przed pojawieniem się choroby.
Ogólnopolska kampania edukacyjna „Wyjdź z kolejki. Rozważ zabieg odpłatny” ma na celu poinformowanie pacjentów o tych możliwościach, ich plusach i minusach oraz pomoc w znalezieniu informacji dotyczącej miejsc, w których można odpłatnie i w krótkim czasie wykonać zabieg usunięcia zaćmy.
Organizatorem programu edukacyjnego: „Wyjdź z kolejki” jest spółka działająca pod nazwą MSLGROUP. Patronem merytorycznym kampanii informacyjno-edukacyjnej jest firma Alcon.
Źródło: Alcon