logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Zakaz fotografowania – czy posiada prawne uzasadnienie?

  PR 30.11.2017, przeczytano 3495 razy
ilustracja
fot. Gary Tamin/freeimages.com

Wszechobecność aparatów fotograficznych sprawia, że niemal w każdym miejscu i czasie można wykonać zdjęcie. Zdarza się jednak, że niektóre obiekty i przedmioty są opatrzone  informacją o zakazie fotografowania. Okazuje się, że w większości przypadków taki zakaz nie ma uzasadnienia prawnego. Portal Fotoprawo.pl wyjaśnia kiedy i w jakich okolicznościach należy go jednak przestrzegać.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/zakaz-fotografowania-%E2%80%93-czy-posiada-prawne-uzasadnienie,34661,artykul.html

Wykonanie a rozpowszechnianie zdjęcia

Podstawowe znaczenie ma rozróżnienie wykonania zdjęcia od jego rozpowszechnienia, za które uznaje się udostępnienie nieograniczonej publiczności. O ile wykonać zdjęcie można nieomal w każdej sytuacji, o tyle jego rozpowszechnianie, najczęściej połączone z uzyskiwaniem z tego tytułu korzyści, zwykle uzależnione jest od zgody uprawnionej osoby.

Wyjątkiem od powyższej zasady jest zapis w art. 33 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, który stanowi, że wolno rozpowszechniać utwory wystawione na stałe na ogólnie dostępnych drogach, ulicach, placach lub w ogrodach. Jeśli zatem na zdjęciu ogrodu znajdzie się artystycznie wycięty krzew, czy mural możemy wykonać i rozpowszechnić jego zdjęcie bez obaw o naruszenie prawa autorskiego.

Zakaz fotografowania a prawo własności

Ekspert portalu Fotoprawo.pl, Magdalena Stasiak tłumaczy: - Wymóg uzyskania zgody na rozpowszechnianie zdjęcia może wynikać z prawa własności. Zgodnie z art. 140 kodeksu cywilnego, jedynie właściciel, z wyłączeniem innych osób, może korzystać z rzeczy zgodnie ze społeczno-gospodarczym przeznaczeniem swego prawa, w szczególności może pobierać pożytki i inne dochody z rzeczy. Jeśli zatem fotograf wykona zdjęcie danego przedmiotu, rośliny albo zwierzęcia, należącego do kogoś innego, a następnie wykorzysta je w celach komercyjnych, to tym samym narusza wyłączne prawo właściciela do pobierania pożytków z tego przedmiotu. W takiej sytuacji właściciel może żądać zaprzestania takich działań. Trzeba jednak pamiętać, że generalnie nie można zakazać wykonania zdjęcia, ale dopiero rozpowszechniania go i zarabiania na nim.

Zakaz fotografowania a obiekty państwowe

Istnieją sytuacje kiedy nawet zrobienie fotografii jest sprzeczne z prawem. Może tak być w przypadkach określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 24 czerwca 2003 roku w sprawie obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa oraz ich szczególnej ochrony. I tak, zgodnie z przepisami rozporządzenia, szczególnie chronione są m.in. obiekty Policji, Narodowego Banku Polskiego, zakłady produkujące, remontujące i magazynujące uzbrojenie i sprzęt wojskowy, czy elektrownie. Lista jest dosyć długa i warto się z nią zapoznać, gdyż owa szczególna ochrona może być rozumiana w ten sposób, że zakazane jest już samo wykonanie fotografii obiektu.

Źródło: Fotoprawo.pl

www.fotoprawo.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Prawna ochrona marki osobistej. Prawo do firmy a znak towarowy
Gdyby istniał skuteczny sposób prawny na zatrzymanie raz zbudowanego zaufania to byłaby to z pewnością najchętniej realizowana usługa prawna. Niestety, w tym zakresie prawo nie jest idealne. Co nie oznacza, że nie oferuje ono żadnych sposobów ochrony marki osobistej. Dzisiaj przedstawię Ci dwa sposoby ochrony marki osobistej, które warto znać: prawo do firmy oraz znak...
Plan marketingowy miasta i zrównoważone planowanie rozwoju
Strategiczny plan marketingowy, uważany za ważne narzędzie zarządzania w organizacji, wykorzystywany jest także przez miasta w Polsce jako jeden z głównych aspektów wsparcia w podejmowaniu decyzji i osiąganiu wyznaczonych celów. Zrównoważony rozwój to jeden z wiodących trendów w obecnych czasach. Właściwy do wprowadzania zmian i podążania za innowacjami. Określa wiele...
Biuro Bayer zainspirowane Oliwą spod kreski Design Anatomy
Biuro jednego z najstarszych rezydentów Olivia Centre przeszło metamorfozę. Dostosowane do najnowszych trendów biuro grupy Bayer powstało w duchu less waste, a opiera się na nowej strategii przestrzeni pracy, obowiązującej w całej grupie. Za projekt odpowiada pracownia Design Anatomy, której portfolio obejmuje ponad 200 tys. m.kw. zaprojektowanych i wykończonych...
Anglicy na wojnie z fast foodami. Zakaz reklamowania na billboardach?
Otyłość jest problemem dla coraz większej liczby nastolatków. To głównie przez wzgląd na nich lokalni politycy w Anglii zakazują reklamowania produktów wysokoprzetworzonych na billboardach. Ogólnokrajowych czy ogólnoeuropejskich zasad regulujących tę kwestię nie należy się spodziewać, ale eksperci podkreślają, że ten sam nośnik można wykorzystać do kampanii...
5 upominkowych inspiracji na jubileusz firmy
Jubileusz firmy to nie tylko wyjątkowa okazja do celebracji kolejnej rocznicy, lecz także czas na głębsze zastanowienie się nad wkładem wszystkich, którzy przyczynili się do sukcesu firmy – partnerów biznesowych, klientów oraz pracowników. Z takiej okazji warto podkreślić znaczenie ich zaangażowania i wsparcia poprzez wybór odpowiedniego...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764