logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Zakaz reklamy

   25.02.2015, przeczytano 2435 razy
ilustracjastrzałka

Świat powinien ustanowić całkowity zakaz reklamy. Zakaz bezwzględny, obejmujący wszystkie możliwe sfery potencjalnego kontaktu z jakąkolwiek formą reklamowania: telewizja, radio, prasa, ale również ściany, pojazdy i przestrzeń wokół komunikacyjnych traktów.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/zakaz-reklamy,24042,artykul.html

XX wiek utopił nas w propagandowych śmieciach. Sami pozwoliliśmy na to, by interesujący film pociąć blokami reklam, wstawić reklamy przed, w przerwie i tuż po wydarzeniach, których pociąć się nie da. Zgodziliśmy się na zapełnienie połowy stron prasy sprzedajną perswazją, zasłonięcie brudów cywilizacji lub piękna przyrody mizdrzącymi się kłamstwami.

Reklama zapycha nam skrzynki (blaszane i wirtualne), wydzwania z nachalnym kuszeniem, oblepia przedmioty i ubrania. Najbardziej niezwykła wszakże jest nasza irytacja i niechęć, okazywana powszechnie przy spotkaniu z własnymi bękartami. Zżymamy się na reklamę, akceptujemy ją, nienawidzimy, sprzedajemy i kupujemy.

Tysiące, może i miliony ludzi na świecie wymyśla i produkuje tę niestrawną papkę, setki milionów, może i miliardy, konsumuje ją, odczuwając permanentną zgagę. Rzadki to przypadek, by, starając się uniknąć choroby, produkować jednocześnie wirusy ją wywołujące.

Z pewnością głównym winowajcą są gigantyczne koncerny, korporacje, właściciele tzw. marek. Dzięki reklamie sprzedają, bogacą się, a więc istnieją. Skoro kura znosi złote jaja - trzeba kurę karmić, trzeba o nią dbać, trzeba ją rozmnażać. Nadmiar towarów wytwarzanych przez potentatów (dla klientów zdolnych za te towary zapłacić) zmusza do bezpardonowej walki o portfele nabywców.

Żeby sprzedawać, kupuje się najpierw klientów - ich uwagę, zainteresowanie, a najlepiej lojalność. Kupuje się za pomocą reklamy. Świat wydaje na reklamę ponad 500 mld $ każdego roku.

Wprowadzenie zakazu reklamowania to nie tylko ulga dla zmysłów i lekarstwo na frustrację.

  • Sport, pozbawiony rzeki pieniędzy, stanie się domeną prawdziwych talentów, trenujących bez dopingu i szczurzego pędu po niebotyczne zarobki i nagrody.
  • Sztuka, pozbawiona większości mecenasów, uprawiana będzie przez artystów niezależnych. W konsumpcji kierować się będziemy ceną i jakością, nie sugestią.
  • Zaczniemy wyraźniej, a przede wszystkim - prawdziwie dostrzegać, odbierać i przeżywać świat.
  • Upadną stacje radiowe i telewizyjne, zniknie niemal w całości prasa, zbankrutują  producenci, zostaną bez pracy rekiny i plankton reklamowego świata.
  • Zszarzeje i zwiędnie wszystko, co błyszczało wyłącznie światłem odbitym.


Ale spokojnie. Taka hekatomba nie zagraża światu.
Bez blichtru nie potrafi żyć...

Jerzy Müller

(artykuł powstał w reakcji na dyskusję na forum w wątku zapłacisz za reklamę na swoim płocie.
Odpowiedzią na ten tekst jest felieton Zły świat reklamy?)


avatar użytkownika
+ + + + + + + + + + + +

Tekst opublikował użytkownik: jerzyk

Więcej informacji o użytkowniku

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
,

Bardzo dobry tekst jerzyku!

avatar użytkownika
,

Kurcze nie całkiem. Takie rajdy samochodowe - zanim półdebile z Wiejskiej zabroniły reklamować fajki w tymże sporcie, w rajdzie krakowskim były auta WRC.
A teraz? Bida
Ale ogólnie masz rację - przeraża mnie ilość ****** przekazywanego przez reklamkę w tivi - do pożygu. "Twój konar nie chce zapłonąć?"

Najnowsze w tym dziale

Nadchodzą złote czasy dla open source?
Blisko 40 proc. największych organizacji na świecie zwiększyło wykorzystanie otwartych technologii w 2023 roku[1]. Nawet 50 mld USD – tyle według Marketsand Markets osiągnie rynek usług open source do 2026 roku, co oznacza stopę wzrostu na poziomie 130 proc. Według najnowszego raportu OpenLogic, The State of Open Source 2024, aż 95 proc. organizacji w ciągu...
Krajobraz polskiego e-commerce po upadku wszystko.pl
W połowie lutego gruchnęła wiadomość o końcu serwisu wszystko.pl. Platforma stworzona przez giganta informatycznego Comarch, miała rywalizować z Allegro, ale na rynku przetrwała zaledwie siedem miesięcy. Sprzedawcy stracili zatem jeden z kanałów dotarcia do klientów. O kolejne jest trudno, bo wielkie marketplace’y jak Allegro, Temu czy Amazon mają niemal nieograniczone budżety...
Tak hartował się polski internet. 25 lat IAB Polska
Kiedy na przełomie lat 90. i 2000. grupa pasjonatów e-marketingu tworzyła pierwszą strukturę jednoczącą firmy digitalowe, polski internet dopiero zaczynał się rozkręcać – penetracja rynku wynosiła zaledwie kilka procent, zasady gry były partyzanckie, a wydatki na działania reklamowe stanowiły ciekawostkę. Ludzie zmieniający oblicze branży...
Dla blisko 90% konsumentów atrakcyjne ceny mają duże znaczenie przy wyborze produktów. Dla co trzeciego z nas liczy się dbałość o środowisko naturalne. Czy dlatego firmy postawią w tym roku na AI, hiperpersonalizację marketingową i ofertową, ceny zmieniające się w zależności od klienta, proaktywne mapowanie ścieżek konsumentów w czasie rzeczywistym czy...
Billboardy trzymają się mocno. 2024 to rok wyborów i AI
Rynek reklamy zewnętrznej w Polsce ma się coraz lepiej. Tak wynika z raportu Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej. Według niego wartość sprzedaży reklamy outdoor w Polsce w trzech segmentach – klasyczne OOH, transport miejski i digital OOH – osiągnęła kwotę 648,29 mln zł., a to oznacza wzrost w stosunku do 2022 roku aż o 16,9 %.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764