logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Zakaz reklamy

   25.02.2015, przeczytano 1792 razy
ilustracjastrzałka

Świat powinien ustanowić całkowity zakaz reklamy. Zakaz bezwzględny, obejmujący wszystkie możliwe sfery potencjalnego kontaktu z jakąkolwiek formą reklamowania: telewizja, radio, prasa, ale również ściany, pojazdy i przestrzeń wokół komunikacyjnych traktów.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/zakaz-reklamy,24042,artykul.html

XX wiek utopił nas w propagandowych śmieciach. Sami pozwoliliśmy na to, by interesujący film pociąć blokami reklam, wstawić reklamy przed, w przerwie i tuż po wydarzeniach, których pociąć się nie da. Zgodziliśmy się na zapełnienie połowy stron prasy sprzedajną perswazją, zasłonięcie brudów cywilizacji lub piękna przyrody mizdrzącymi się kłamstwami.

Reklama zapycha nam skrzynki (blaszane i wirtualne), wydzwania z nachalnym kuszeniem, oblepia przedmioty i ubrania. Najbardziej niezwykła wszakże jest nasza irytacja i niechęć, okazywana powszechnie przy spotkaniu z własnymi bękartami. Zżymamy się na reklamę, akceptujemy ją, nienawidzimy, sprzedajemy i kupujemy.

Tysiące, może i miliony ludzi na świecie wymyśla i produkuje tę niestrawną papkę, setki milionów, może i miliardy, konsumuje ją, odczuwając permanentną zgagę. Rzadki to przypadek, by, starając się uniknąć choroby, produkować jednocześnie wirusy ją wywołujące.

Z pewnością głównym winowajcą są gigantyczne koncerny, korporacje, właściciele tzw. marek. Dzięki reklamie sprzedają, bogacą się, a więc istnieją. Skoro kura znosi złote jaja - trzeba kurę karmić, trzeba o nią dbać, trzeba ją rozmnażać. Nadmiar towarów wytwarzanych przez potentatów (dla klientów zdolnych za te towary zapłacić) zmusza do bezpardonowej walki o portfele nabywców.

Żeby sprzedawać, kupuje się najpierw klientów - ich uwagę, zainteresowanie, a najlepiej lojalność. Kupuje się za pomocą reklamy. Świat wydaje na reklamę ponad 500 mld $ każdego roku.

Wprowadzenie zakazu reklamowania to nie tylko ulga dla zmysłów i lekarstwo na frustrację.

  • Sport, pozbawiony rzeki pieniędzy, stanie się domeną prawdziwych talentów, trenujących bez dopingu i szczurzego pędu po niebotyczne zarobki i nagrody.
  • Sztuka, pozbawiona większości mecenasów, uprawiana będzie przez artystów niezależnych. W konsumpcji kierować się będziemy ceną i jakością, nie sugestią.
  • Zaczniemy wyraźniej, a przede wszystkim - prawdziwie dostrzegać, odbierać i przeżywać świat.
  • Upadną stacje radiowe i telewizyjne, zniknie niemal w całości prasa, zbankrutują  producenci, zostaną bez pracy rekiny i plankton reklamowego świata.
  • Zszarzeje i zwiędnie wszystko, co błyszczało wyłącznie światłem odbitym.


Ale spokojnie. Taka hekatomba nie zagraża światu.
Bez blichtru nie potrafi żyć...

Jerzy Müller

(artykuł powstał w reakcji na dyskusję na forum w wątku zapłacisz za reklamę na swoim płocie.
Odpowiedzią na ten tekst jest felieton Zły świat reklamy?)


avatar użytkownika
+ + + + + + + + + + + +

Tekst opublikował użytkownik: jerzyk

Więcej informacji o użytkowniku

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
,

Bardzo dobry tekst jerzyku!

avatar użytkownika
,

Kurcze nie całkiem. Takie rajdy samochodowe - zanim półdebile z Wiejskiej zabroniły reklamować fajki w tymże sporcie, w rajdzie krakowskim były auta WRC.
A teraz? Bida
Ale ogólnie masz rację - przeraża mnie ilość ****** przekazywanego przez reklamkę w tivi - do pożygu. "Twój konar nie chce zapłonąć?"

Najnowsze w tym dziale

HP zaprasza na wirtualne pokazy urządzeń Graphics Solutions Business
Centra HP Graphics Experience w Barcelonie, Atlancie i Singapurze zapraszają na bezpłatne, wirtualne demonstracje całej gamy urządzeń i drukarek z serii HP Graphics Solutions Business. Maic Hengemuehle, Worldwide Manager, HP Graphics Experience Centers, przybliża ideę tych wirtualnych prezentacji.
Alfabet Wyceniania: komentarz Aleksandry Tulibackiej
Rozbieżność w wynikach ankiet – zarówno jeśli chodzi o wyceny logo, jak i poszczególnych elementów identyfikacji wskazują na smutne i niestety proste do przewidzenia wnioski – o pieniądzach i samym wycenianiu rozmawiamy zdecydowanie za mało.
Alfabet Wyceniania: komentarz Tomasza Bilaka
Lubię to co robię, projektowanie sprawia mi przyjemność. Jednak nie robię tego za darmo, więc temat kosztorysowania jest dla mnie ważny. Alfabet Wyceniania to świetna okazja do rozpoczęcia dyskusji na ten temat.
Jak rośnie e-commerce w czasach pandemii?
Każdy kryzys zawsze stanowi szansę dla wielu przedsiębiorstw niezależnie od proponowanych usług. Zdecydowana większość kluczowych sektorów światowej gospodarki w ostatnich miesiącach musi mierzyć się z pandemią wirusa, jednocześnie odczuwając jej skutki biznesowe. To, co dla jednych stało się poważnym, wielopłaszczyznowym zagrożeniem, inni wykorzystali jako...
Czarne owce PR - komentarz do artykułu Gazety Wyborczej
Trzeba stanowczo podkreślić, że rzecznik nie ma prawa nikogo dyskredytować. Jeśli to czyni, nie można go nazwać profesjonalistą - zarząd PSPR komentuje dla Gazety Wyborczej sprawę rzecznika prasowego szkalującego dziennikarkę i polityka.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2020 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764