logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Zakaz reklamy

   25.02.2015, przeczytano 2102 razy
ilustracjastrzałka

Świat powinien ustanowić całkowity zakaz reklamy. Zakaz bezwzględny, obejmujący wszystkie możliwe sfery potencjalnego kontaktu z jakąkolwiek formą reklamowania: telewizja, radio, prasa, ale również ściany, pojazdy i przestrzeń wokół komunikacyjnych traktów.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/zakaz-reklamy,24042,artykul.html

XX wiek utopił nas w propagandowych śmieciach. Sami pozwoliliśmy na to, by interesujący film pociąć blokami reklam, wstawić reklamy przed, w przerwie i tuż po wydarzeniach, których pociąć się nie da. Zgodziliśmy się na zapełnienie połowy stron prasy sprzedajną perswazją, zasłonięcie brudów cywilizacji lub piękna przyrody mizdrzącymi się kłamstwami.

Reklama zapycha nam skrzynki (blaszane i wirtualne), wydzwania z nachalnym kuszeniem, oblepia przedmioty i ubrania. Najbardziej niezwykła wszakże jest nasza irytacja i niechęć, okazywana powszechnie przy spotkaniu z własnymi bękartami. Zżymamy się na reklamę, akceptujemy ją, nienawidzimy, sprzedajemy i kupujemy.

Tysiące, może i miliony ludzi na świecie wymyśla i produkuje tę niestrawną papkę, setki milionów, może i miliardy, konsumuje ją, odczuwając permanentną zgagę. Rzadki to przypadek, by, starając się uniknąć choroby, produkować jednocześnie wirusy ją wywołujące.

Z pewnością głównym winowajcą są gigantyczne koncerny, korporacje, właściciele tzw. marek. Dzięki reklamie sprzedają, bogacą się, a więc istnieją. Skoro kura znosi złote jaja - trzeba kurę karmić, trzeba o nią dbać, trzeba ją rozmnażać. Nadmiar towarów wytwarzanych przez potentatów (dla klientów zdolnych za te towary zapłacić) zmusza do bezpardonowej walki o portfele nabywców.

Żeby sprzedawać, kupuje się najpierw klientów - ich uwagę, zainteresowanie, a najlepiej lojalność. Kupuje się za pomocą reklamy. Świat wydaje na reklamę ponad 500 mld $ każdego roku.

Wprowadzenie zakazu reklamowania to nie tylko ulga dla zmysłów i lekarstwo na frustrację.

  • Sport, pozbawiony rzeki pieniędzy, stanie się domeną prawdziwych talentów, trenujących bez dopingu i szczurzego pędu po niebotyczne zarobki i nagrody.
  • Sztuka, pozbawiona większości mecenasów, uprawiana będzie przez artystów niezależnych. W konsumpcji kierować się będziemy ceną i jakością, nie sugestią.
  • Zaczniemy wyraźniej, a przede wszystkim - prawdziwie dostrzegać, odbierać i przeżywać świat.
  • Upadną stacje radiowe i telewizyjne, zniknie niemal w całości prasa, zbankrutują  producenci, zostaną bez pracy rekiny i plankton reklamowego świata.
  • Zszarzeje i zwiędnie wszystko, co błyszczało wyłącznie światłem odbitym.


Ale spokojnie. Taka hekatomba nie zagraża światu.
Bez blichtru nie potrafi żyć...

Jerzy Müller

(artykuł powstał w reakcji na dyskusję na forum w wątku zapłacisz za reklamę na swoim płocie.
Odpowiedzią na ten tekst jest felieton Zły świat reklamy?)


avatar użytkownika
+ + + + + + + + + + + +

Tekst opublikował użytkownik: jerzyk

Więcej informacji o użytkowniku

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
,

Bardzo dobry tekst jerzyku!

avatar użytkownika
,

Kurcze nie całkiem. Takie rajdy samochodowe - zanim półdebile z Wiejskiej zabroniły reklamować fajki w tymże sporcie, w rajdzie krakowskim były auta WRC.
A teraz? Bida
Ale ogólnie masz rację - przeraża mnie ilość ****** przekazywanego przez reklamkę w tivi - do pożygu. "Twój konar nie chce zapłonąć?"

Najnowsze w tym dziale

Immersyjne doświadczenia czy metawers? Personalizacja, a może wszechobecny CX? Podejście holistyczne czy fokusowe? Poznaj trzy trendy, które wsparte automatyzacją, zadecydują o sukcesie na rynku e-handlu i omnichannel w 2023 roku.
Webinary 2022 – podsumowanie branży, która się profesjonalizuje
W 2022 roku użytkownicy polskiego ClickMeeting na wydarzeniach online w sumie spędzili 1 086 426 dni. Średni czas każdego spotkania to 109 minut. Padł też nowy rekord dotyczący przychodu z jednego wydarzenia online, który wynosi ponad 95 tys. złotych. Specjaliści ClickMeeting podkreślają, że w ubiegłym roku mocno dało się zauważyć, że rynek zdecydowanie ulega...
Czy przed nami powrót do modelu analogowego w handlu?
Po dekadzie wydawania i inwestowania środków w cyfrowy handel detaliczny, w nowym roku marki będą skupiać się na czymś zupełnie przeciwnym – tradycyjnym podejściu do biznesu. Przez taki model należy rozumieć asortyment fizyczny, w tym: produkty, sklep stacjonarny, zapasy magazynowe czy też działania, których celem jest zintegrowanie pracowników z...
Wzrost znaczenia machine learningu i sztucznej inteligencji (AI) oraz ich wpływ na działania specjalistów SEO i content managerów, w tym także wykorzystywanie tych rozwiązań do automatyzacji i optymalizacji strategii marketingowych. Jeszcze większa personalizacja treści i tworzenie dobrego jakościowo contentu oraz przekształcanie go w interaktywne doświadczenia czy w końcu, dalszy...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2023 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764