logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Zakończył się 10. Bella Skyway Festival

  PR 03.09.2018, przeczytano 811 razy
ilustracjastrzałka
fot. Adam Brzoza (National Geographic)

Największe wydarzenie kulturalne w województwie kujawsko-pomorskim, festiwal prezentowany na antenie National Geographic dobiegł końca! Podczas 10. edycji Bella Skyway Festival, która odbyła się w dniach 21–26 sierpnia 2018 roku zaprezentowano dziesięć świetlnych instalacji i siedem projekcji, w tym jedną z muzyką na żywo w wykonaniu orkiestry symfonicznej. Festiwalowi towarzyszyło aż siedem wydarzeń dodatkowych. Magiczna atmosfera na sześć dni całkowicie zmieniła Toruń i wprowadziła na toruńskie Stare Miasto pozytywną energię. Instalacje świetlne i mappingi 3D przygotowane specjalnie dla konkretnych przestrzeni toruńskiej starówki zaprezentowali artyści z Polski, Francji, Rosji, Włoch, Finlandii czy Singapuru.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/zakonczyl-sie-10.-bella-skyway-festival,37773,artykul.html

Bez wątpienia jednym z ważniejszych wydarzeń tegorocznej edycji była instalacja z żywym ogniem, ulokowana przy Zamku Krzyżackim i Fosie Zamkowej. „Installation de feu” francuskiej grupy Compagnie Carabosse skalą, efektownością i refleksyjną atmosferą przyciągnęła tłumy widzów. Płonące machiny, zjawiskowe połączenie ognia i wody oraz muzyka grana na żywo nie tylko była pretekstem do wykonania niezwykłych zdjęć, ale także pozwalała, aby na chwilę przystanąć i poddać się refleksji. Był to pierwszy raz, gdy spektakularna instalacja francuskiej grupy pojawiła się w Polsce.

obrazek

fot. Adam Brzoza (National Geographic)

W tym roku fasadą budynku Collegium Maximum poruszyła dwójka artystów z Polski – Anna Pytlak oraz Łukasz Kosela mappingiem, pt. „Twarze”. Projekcja, wykonana techniką poklatkową, dotykała kwestii wizerunku człowieka w kulturze, a wzbogacona została o poruszającą oprawę muzyczną autorstwa Steve’a Nasha. Do 22.30 każdego dnia muzykę wykonywała na żywo Toruńska Orkiestra Symfoniczna, dodając mappingowi szczególnego charakteru. Projekcja, której mecenasami byli TZMO SA oraz Bank Millennium wzbudziła zachwyt wśród widzów i stała się jednym z najczęściej odwiedzanych punktów programu tegorocznej edycji.

obrazek

fot. Adam Brzoza (National Geographic)

Goście festiwalu, którzy odwiedzili plac Teatralny zobaczyć mogli pełen pozytywnych wibracji mapping 3D na budynku Urzędu Marszałkowskiego. W tym roku wraz z projekcją „Afterhours”, której partnerem było Województwo Kujawsko-Pomorskie, nie zabrakło też muzyki wykonywanej na żywo. Swoje umiejętności zaprezentowali toruńscy artyści: Dj Pac1, Dj Funktion oraz DVJ Rocco, tworząc wraz z Mad For Fun, autorami wizualizacji, niebywały audiowizualny spektakl.

obrazek

fot. Adam Brzoza (National Geographic)

Interaktywność to cecha, która przyciągnęła pod Ratusz Staromiejski wielu widzów na Bella Skyway Festival. To właśnie na dziedzińcu budynku grupa AreaOdeon z Włoch zaprosiła do atmosferycznej projekcji „Laser Symphony”, której partnerem został Włoski Instytut Kultury w Warszawie. Publiczność wciągnięta w pokaz na nowo interpretowała przestrzeń przecinając lasery i aktywując tym samym muzyczne nuty i oświetlając szczegóły otaczającej architektury.

obrazek

fot. Adam Brzoza (National Geographic)

Ciekawą propozycją okazał się być również „Czas Marsa”, autorstwa Piotra Majewskiego (Polskie Radio PiK) i Jerzego Rafalskiego (Planetarium Toruń), którzy tworzą kolektyw pn. „Radio Planet i Komet”. Niezwykła projekcja, który wsparły firma Water Control oraz Legendia – Śląskie Wesołe Miasteczko, prezentowany był nie na fasadzie, lecz na balonie w formie kuli. Projekcja przyciągała nie tylko ze względu na wartości estetyczne, ale także ze względu na walory edukacyjne. Ponadto dociekliwi widzowie zobaczyć mogli Marsa na dwa sposoby – albo w formie multimedialnego pokazu, albo dzięki specjalnym teleskopom.

obrazek

fot. Adam Brzoza (National Geographic)

Sporym zainteresowaniem cieszyła się instalacja „Supercube” autorstwa francuskiego artysty Stéphane’a Massona. Równoczesne projekcje przeróżnych postaci na kilkuset słoikach, uformowanych w kubik, budziły niemałą sympatię i zachwyt widzów, którzy przychodzili przed gmach CKK Jordanki. Przy instalacji, której sponsorem był dystrybutor marki Mionetto, w ciągu kilku minut zobaczyć można było kilkaset postaci – tańczących ludzi, egzotyczne zwierzęta czy przeróżnych zjawisk, takich jak fajerwerki. „Supercube” miało też element interaktywny – każdy uważny widz, który znalazł kamerę ukrytą w jednym słoiku, mógł zobaczyć swoją twarz wyświetlaną na jeszcze innym szklanym naczyniu.

obrazek

fot. Krzysztof Szatkowski

Sponsorem festiwalu i jednej z jego projekcji była również marka Specjal, która wraz z Legendą Północy powróciła do Torunia. A wraz z nią wspaniałe historie i podania z Pomorza, Kujaw, Warmii i Mazur prosto od elbląskiej marki piwa Specjal. W zeszłym roku widzowie Skyway Bella Festiwal mieli przyjemność śledzić mrożącą krew w żyłach historię toruńskiego smoka. Teraz czekała na nich opowieść, w której głównym bohaterem był nie kto inny, jak najsłynniejszy Syn Torunia, Mikołaj Kopernik. W widowiskowej, efektownej projekcji widzowie mogli poznać życie Wielkiego Astronoma i jego mniej lub bardziej znane przygody. Za podstawę animacji posłużył jeden z komiksów, które powstały na potrzeby nowej odsłony kampanii.

obrazek

fot. Adam Brzoza (National Geographic)

Owacjami kończył się każdy pokaz „Laserman Show” grupy „Flow Pokazy Wizualne” z tancerzem Danielem Suligą w roli głównej. Widowiskowe połączenie tańca, laserów oraz efektów specjalnych, których sponsorem był B&G Technology, zachwycało i przenosiło w zupełnie inny wymiar sztuk wizualnych, gdzie tancerz i światło stanowiły nierozłączny duet.

obrazek

fot. Water Concept

Także Przystań Toruń i Błonia Nadwiślańskie ożyły nocą, nie tylko ze względu na duże zainteresowanie uczestników festiwalu, ale także fascynujący mapping przedstawiający podwodne życie. „Głębia energii” autorstwa Water Concept pokazywała innowacyjne podejście do wideo projekcji poprzez zaprezentowanie mappingu 3D na tafli wody. Animacja zabierała widzów w głębiny morskie, w której pojawiały się cuda podwodnego oceanu – a wszystko było możliwe dzięki sponsorowi projekcji PGE Toruń.

obrazek

fot. Adam Brzoza (National Geographic)

Duże zainteresowanie budziły także mniejsze instalacje rozlokowane w rejonie okręgu Starego Miasta. Z całą pewnością jedną z częściej fotografowanych w tym roku prac została „Wciąż żywa”, autorstwa Anny Galas. Feeria lśniących motyli, wylatująca z pęknięcia w ziemi ujęła widzów, którzy często wypowiadali się z zachwytem o instalacji ulokowanej w parku przy placu Rapackiego. Sporą gratką dla fotografów okazała się instalacja „I ❤ Toruń” przy ul. Wały gen. Sikorskiego. Przy multimedialnym napisie o blisko 18-metrowej podstawie pojawiło się wielu rodowitych torunian, ale i turystów, którzy pokazywali swoją miłość do pięknego, gotyckiego, choć nie tylko, Torunia.

obrazek

fot. Adam Brzoza (National Geographic)

Spacerujący po toruńskiej Starówce mogli natknąć się także na refleksyjną instalację „Dobra WróżbaOlgi Grzybowicz i Kaspera Heina, która subtelnie zachwycała i wizualizowała pozytywną energię przesyłaną za pośrednictwem deszczu. Niewiele dalej „Barwy Torunia” Mariny Demchenko przedstawiały toruńską, bijącą ciepłym światłem, panoramę miasta, a w Dolnie Marzeń Joanna Fujarska przedstawiła magiczny świat „Duszków z doliny”. Nie zabrakło też gratki dla odwiedzających Toruń – mappingu o historii toruńskiego piernika, w wykonaniu Muzeum Okręgowego w Toruniu. Ostatecznie widzowie podczas festiwalowego spaceru mogli natknąć się na zachwycającą instalację, obrazującą proces dojrzewania. Finlandzki artysta, Alexander Reichstein, w pracy „Metamorfozy” w fascynujący sposób zestawił dorastanie dzieci z metamorfozami owadów.

obrazek

fot. Adam Brzoza (National Geographic)

Nie można zapomnieć także o czymś, czego w programie Bella Skyway Festival jeszcze nie było - grze w rozszerzonej rzeczywistości. Firma GlobeData przygotowała aplikacje Zbierz Drużynę, wraz z grą "Duchy Światła", opartą na motywach festiwalowych. Przez sześć dni festiwalu na najmłodszych, choć nie tylko, czekała niezwykła przygoda pełna duchów i światła oraz, dla najwytrwalszych, komplet gadżetów z motywami z gry. "Duchy Światła" stały się zatem nie tylko doskonałą rozrywką dla całych rodzin, ale także alternatywnym sposobem zwiedzania festiwalowych atrakcji.

Podobnie jak rok temu, ciekawych atrakcji zapewniło Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy, przed którego budynkiem można było obejrzeć oryginalny i magiczny spektakl Teatr Cieni „Prawo dżungli” autorstwa teatru Avatar, na który zapraszał dystrybutor marki Mionetto, sponsor. Opowieść o dwóch kontrastujących światach – człowieka i natury poruszyła zarówno tych młodszych, jak i starszych widzów. Dodatkowo uczestnicy po spektaklu sami mogli wcielić się w aktorów teatru cieni, dzięki specjalnej instalacji. Poza tym, w tym roku do festiwalu po raz dziewiąty przyłączyła się Świetlna Rowerowa Masa Krytyczna, której organizator — Stowarzyszenie Rowerowy Toruń — zachęcało wszystkich rowerzystów do przygotowania specjalnego oświetlenia rowerów oraz propagowało ten środek komunikacji jako najlepszy sposób codziennego przemieszczania się po mieście. Wszyscy, którzy natomiast chcieli odpocząć podczas festiwalu, mogli udać się do klimatycznego Festiwalowego Ogrodu w Hotelu Bulwar****.

Na Rynku Staromiejskim zobaczyć można było fotograficzny projekt Joela Sartore, pt. National Geographic Photo Ark, dokumentujący zagrożone gatunki zwierząt. W Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki Czasu” odbył się natomiast wernisaż wystawy „Kształt wody. Kujawsko-Pomorskie panoramy Wisły” autorstwa Jadwigi Elżbiety oraz Marka Czarneckich, którą oglądać można do 16 września 2018 r. Wśród wydarzeń towarzyszących gratką dla sektora biznesowego okazało się stoisko Toyota Bednarscy: Toyota Business Plus, na którym nie tylko zaprezentowane zostały samochody użytkowe dla biznesu tej marki, ale odbyły się także konkursy, w których wygrać można było aż sześć wybranych modeli Toyoty z pełnym bakiem paliwa na weekend.

  • Organizatorami Bella Skyway Festival są Miasto Toruń i Toruńska Agenda Kulturalna.
  • Sponsorem tytularnym wydarzenia jest TZMO S.A. i Marka Bella.
  • Partnerem głównym festiwalu jest Województwo Kujawsko-Pomorskie.
  • Sponsorami festiwalu są Bank Millennium, PGE Toruń, B&G Technology, Water Control, Mionetto, Specjal oraz Legendia. Wydarzenie współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014–2020.

Źródło: Toruńska Agenda Kulturalna

www.tak.torun.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Nikon z czterema nagrodami TIPA
Firma Nikon z przyjemnością informuje, że w tegorocznej edycji konkursu TIPA World Awards zdobyła nagrody w czterech kategoriach. Najnowszy aparat bezlusterkowy firmy Nikon, elegancki i stylowy Z f, został uhonorowany tytułem „Best Full-Frame Expert Camera” (Najlepszy pełnoklatkowy aparat – ekspert), a aparat Z 8 został nagrodzony prestiżowym...
W skupie akcji własnych o charakterze dywidendowym, przy wysokiej redukcji zapisów (ponad 90%), spółka Fabrity Holding nabyła 192,5 tys. akcji, które reprezentują 7,83% kapitału zakładowego. Transakcji miała wartość 7,7 mln zł, a spółka zamierza dodatkowo wypłacić akcjonariuszom około 7 mln zł w formie tradycyjnej dywidendy.  
lionelo dołącza do grona klientów Luckyyou
lionelo, producent wózków, fotelików samochodowych i innych produktów dziecięcych, dołącza do klientów poznańskiej agencji LUCKYYOU.
Pierwszy sklep Tchibo w nowym formacie otwarty w Poznaniu
Tchibo powraca do kawowego dziedzictwa. Marka z imponującą historią i tradycją, chcąc dzielić się swoją ekspertyzą, wprowadza w Polsce nowy koncept punktów własnych, ze zwiększoną przestrzenią kawiarnianą. Pierwsza kawiarnia Tchibo w nowej odsłonie właśnie pojawiła się na mapie Poznania (Centrum King Cross Marcelin). Menu obejmuje m.in. napoje kawowe i ciasta, zaś w...
Marta Szufranowicz dołącza do Gong
Marta Szufranowicz dołącza do zespołu GONG, obejmując stanowisko Strategy Director. Nowa dyrektorka strategii będzie nadzorować prace działu strategii dla takich klientów agencji jak ING, Żabka czy Netflix.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764