logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Zakupy prezentów w Black Friday, online oraz po promocyjnej cenie - to kluczowe trendy tegorocznego świątecznego sezonu

  PR 17.11.2022, przeczytano 300 razy
ilustracjastrzałka

Zmiana zachowań zakupowych Polaków, którzy w trakcie pandemii postawili na internet, nie tylko utrzymała się po otwarciu sklepów, ale nawet nasiliła w ostatnim czasie. Według badania Google Smart Shopper, aż 92% nie zamierza rezygnować ze zmienionych nawyków i dokonywać zakupów w internecie.[1] Jednocześnie, ze względu na kryzys ekonomiczny, staramy się rozsądniej gospodarować budżetami domowymi. Dlatego przy zakupie prezentów świątecznych ważne będą okazje cenowe, które można najczęściej wykorzystać w Black Friday.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/zakupy-prezentow-w-black-friday%2C-online-oraz-po-promocyjnej-cenie---to-kluczowe-trendy-tegorocznego-swiatecznego-sezonu,398011,artykul.html

Polacy i Polki zaczynają konkretne poszukiwania świątecznych prezentów w listopadzie, aby najczęściej kupić je w trakcie przecen i promocji związanych z Black Friday i Cyber Monday (te dni w tym roku przypadają odpowiednio 25 oraz 28 listopada). Wzrost popularności hasła “promocje” widać w Google w okresie świątecznym co roku[2], jednak 2022 rok stał się początkiem okresu niepewności ekonomicznej po pandemii. Przejawia się on wzrostem zainteresowania w wyszukiwarce hasłami związanymi z oszczędnościami, rabatami i produktami używanymi. Według tego klucza prawdopodobnie będziemy też w tym roku wybierać świąteczne prezenty.

Rozsądnie zarządzamy budżetem

Ostatnie dwa lata były czasem dużych wyzwań dla konsumentów i konsumentek. Jednak obecnie to inflacja jest tematem, który najbardziej niepokoi Polaków i Polki. 67% z nich czuje obniżenie standardu życia w ciągu ostatnich 6 miesięcy ze względu na wzrost cen[3]. Ponadto 19% Polek i Polaków deklaruje, że odkłada lub oszczędza pieniądze niezależnie od sytuacji - jest to wzrost o 5 p.p. w porównaniu do marca tego roku[4].

– W obliczu rosnących cen Polacy i Polki przede wszystkim ograniczają bieżące wydatki. Po pierwsze, powstrzymują się od zakupu rzeczy, które nie są im niezbędne (70% badanych). Po drugie, stają się coraz bardziej wyczuleni na promocje i oferty specjalne, co obserwujemy jako wyraźny trend w wyszukiwarce. Po trzecie, 38% badanych poszukuje tańszych zamienników stosowanych produktów, wybierając bardziej przystępne cenowo warianty zamiast droższych marek używanych do tej pory – mówi Weronika Zaręba z Google Polska. – Warto także zwrócić uwagę na stosunkowo niewielką grupę, 16% respondentów i respondentek, która stosuje przeciwną strategię. Zauważając, że lokaty i inne produkty oszczędnościowe stały się nieopłacalne, grupa ta stara się wydawać oszczędności na bieżąco, obawiając się, że ich wartość w czasie będzie się kurczyła.

Łączymy zakupy w różnych kanałach

Zainteresowanie niższymi cenami może być również powiązane z popularnością kupowania online. To właśnie cena, według 23% badanych jest powodem, dla których wybierają zakupy w internecie. Dominującym powodem w przypadku zakupów online jest wygoda (46%), a drugie miejsce zajmuje szybkość transakcji (40%).[5] Według badania Smart Shopper, już 40% badanych konsumentów i konsumentek dokonuje zakupów w internecie przy pomocy smartfona[6], a w 2022 roku polscy internauci korzystali z wyszukiwarki 2,5 raza częściej na smartfonach niż na tradycyjnych komputerach.[7]

– Systematycznie rośnie znaczenie kanału online jako miejsca, w którym dokonywane są zakupy. Długofalowo ten trend został oczywiście przyspieszony przez pandemię, ale aż 92% respondentów i respondentek  nie zamierza już rezygnować z dokonywania zakupów w internecie  – tłumaczy Weronika Zaręba, Google. – Z drugiej strony Polki i Polacy nie mają wyraźnych preferencji czy wolą kupować offline czy online w ramach poszczególnych kategorii produktów: w przypadku elektroniki konsumenckiej 75% wybiera zarówno zakupy online, jak i offline, w kategorii dom i ogród jest to aż 77%; chociaż w przypadku kategorii uroda 21% badanych wciąż woli kupować produkty offline. Dlatego tak ważna jest współcześnie multikanałowość sprzedawców.

Źródło: Google Polska

Dodatkowe informacje:

[1] Źródła: Smart Shopper Research. Savanta (2022) / Google, Cint (2021) / Kantar (2020+2019), n=1081
[2] Źródło: Google Trends, Polska
[3] Źródło: SW Research; Polska, 2022
[4] Źródło: GfK Current Consumer Mood. Monitoring zmian zachowań, stylu życia i nastrojów. 04-06.06.2022.
[5] Źródło: Smart Shopper Research. Savanta (2022) / Google, Cint (2021) / Kantar (2020+2019), liczba respondentów: n=1814
[6] Źródło: Smart Shopper Research. Savanta (2022) / Google, Cint (2021) / Kantar (2020+2019), liczba respondentów: n=1814 Pytanie: Jakiego urządzenia użyłeś/-aś do sfinalizowania transakcji online?
[7] Wewnętrzne dane Google

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Pakiet Ukraina - 10 nowych kanałów w ofercie Vectry
Od 16 kwietnia 2024 roku Vectra, wiodący dostawca usług internetowych, telewizyjnych i telefonii komórkowej w Polsce, wprowadza specjalną ofertę programową stworzoną z myślą o ukraińskich widzach. Nowy pakiet Ukraina obejmuje 10 programów w języku ukraińskim o różnorodnej tematyce — od wiadomości po rozrywkę, sport, edukację i programy dla dzieci.
II tura w mediach społecznościowych – porównanie kandydatow
Choć wyniki wyborów samorządowych zostały już ogłoszone, w wielu miastach wojewódzkich wciąż nie udało się wyłonić prezydentów miast podczas I tury wyborów. Należy zauważyć, że zgodnie z raportem PRCN „Kandydaci na Prezydentów miast wojewódzkich w social mediach - Który z kandydatów na prezydentów...
Fake kNOw more: emocje a podatność młodzieży na dezinformację
Młodzi ludzie są bardzo narażeni na manipulację w internecie. Często klikają w różne treści nie zdając sobie sprawy, że robią to pod wpływem emocji. To właśnie one stanowią punkt wyjścia w programie Fake kNOw more , który pokazuje młodzieży, że lepsze rozpoznawanie emocji, pozwala podejmować bardziej przemyślane decyzje także te w internecie....
Raport Seegame: potencjał reklamowy Twitcha
Reklamy na platformach live streamingowych są coraz popularniejszym sposobem dotarcia do pożądanych grup odbiorców – na Twitchu, już co trzecia osoba zwraca na nie uwagę 1 . Które kreacje przyciągają wzrok społeczności, co motywuje ją do oglądania reklam, a także jakie elementy powinien zawierać angażujący przekaz? Open Mobi (na...
Polskie Radio z wpisem o stanie likwidacji w KRS
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, jako reprezentant Skarbu Państwa będącego właścicielem 100% akcji Spółki, informuje, że Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy dokonał wpisu do Krajowego Rejestru Przedsiębiorców, na mocy którego Polskie Radio zostało postawione w stan likwidacji. Jedynym uprawnionym organem do zarządzania Spółką jest likwidator Paweł Majcher.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764