ZOBACZ ILUSTRACJE
W marcu informowaliśmy o inicjatywie Goethe Institut, który postanowił wesprzeć ideę udziału w wyborach do Parlamentu Europejskiego tworząc internetową platformę dla wszystkich, którzy chcą zaprojektować i udostępnić plakat zachęcający do udziału w Eurowyborach. Dziś, w dniu głosowania, prezentujemy efekty tej akcji.
Uczestnicy nadesłali 92 prace reprezentujące zróżnicowany poziom. Ideą było udostępnienie ich bez ograniczeń licencyjnych (Creative Commons Zero - domena publiczna), dzięki czemu mogłyby być rozpowszechniane w ramach akcji wspierających aktywny udział w wyborczym głosowaniu. Jak zapowiadali organizatorzy akcja jest apolityczna - plakaty nie mogą być reklamą żadnej z kandydujących partii. Ten warunek nie do końca udało się spełnić - wśród nadesłanych prac znajdują się też takie, które promują określone postawy polityczne i punkty widzenia, choć nie wskazują konkretnego ugrupowania. Są to zarówno głosy euroentuzjastów jak i eurosceptyków.
Nadesłane plakaty promowane były z partnerami akcji - Stowarzyszeniem Twórców Grafiki Użytkowej, School of Form oraz Fundacją Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego. Organizatorzy liczyli na to, że likwidująca ograniczenia w rozpowszechnianiu licencja da efekt podobny jak w wypadku plakatu "Konstytucja" Luki Rayskiego, który zrobił zawrotną karierę w internecie właśnie po udostępnieniu go przez autora na licencji Creative Commons Zero. Nie wiemy na ile udało się te założenia zrealizować i na ile udostępnione prace zaczęły "żyć własnym życiem" na wzór pracy Rayskiego.
Ponieważ gorąco popieramy ideę udziału w głosowaniu, dokładamy własny kamyczek do tej akcji prezentując wybór kilkunastu plakatów z kolekcji zgromadzonej przez Goethe Institut. Plakaty nie były oceniane przez żadne jury, również nasz wybór nie jest formą selekcji lepszych prac. Chcemy natomiast dać powód zainteresowanym, aby z kompletnym przeglądem projektów zapoznali się na stronach organizatora, gdzie można pobrać plakaty w formacie PDF i jeszcze dziś podzielić się nimi np. na własnym profilu w mediach społecznościowych: https://www.goethe.de/ins/pl/pl/kul/dos/euw/wag.html