logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Zarobki w handlu: Ile biorą handlowcy w branży reklamowej?

  PR 13.07.2018, przeczytano 1907 razy
ilustracjastrzałka

6900 złotych brutto – takiej wysokości sięgają według danych Pracuj.pl średnie zarobki przedstawicieli handlowych w branży technologicznej. Aż 1/3 ogłoszeń opublikowanych na portalu w 2017 roku skierowana była właśnie do specjalistów ds. handlu i sprzedaży. Kto może liczyć na najwyższe wynagrodzenia i co decyduje o wysokości pensji – o tym można przeczytać w najnowszym raporcie Pracuj.pl „Kariera w sprzedaży”.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/zarobki-w-handlu%3A-ile-biora-handlowcy-w-branzy-reklamowej,37235,artykul.html

Co w raporcie?

  1. Pozycja handlu i sprzedaży na rynku pracy
  2. Najwyżej cenione kompetencje i specjalizacje
  3. Średnie pensje handlowców aktywnych i pasywnych
  4. Benefity oferowane pracownikom sprzedaży

Link do raportu: Kariera w sprzedaży [PDF]

Ponad 1/3 wszystkich ogłoszeń publikowanych na Pracuj.pl w 2017 roku skierowana była do sprzedawców. Tendencja ta utrzymała się także w I kwartale 2018 roku, kiedy ogłoszenia dla tej grupy stanowiły 34% wszystkich ofert zamieszczonych na portalu.

Czy tak duża liczba ofert pracy oznacza, że specjaliści z tej branży mogą dyktować warunki pracodawcom? Jak podkreśla Radosław Żemło, Dyrektor Sprzedaży w Grupie Pracuj, sytuacja nie jest jednoznaczna.

- Handlowcy to bardzo szeroka grupa pracowników. Są wśród nich osoby początkujące w zawodzie, zarabiające adekwatnie do swoich kompetencji niewygórowane kwoty. Jednocześnie jednak wśród sprzedawców znajdują się także mocno wyspecjalizowani eksperci, np. inżynierowie sprzedaży, którzy sprzedają nie tyle produkt, co technologie. Jeszcze inną grupę stanowią osoby na stanowiskach kierowniczych. Tak znaczący rozstrzał kompetencji i zadań przekłada się na ogromne zróżnicowanie w płacach. - Radosław Żemło, Dyrektor Sprzedaży w Grupie Pracuj

KTÓRE SPECJALIZACJE CENIONE SĄ NAJWYŻEJ?

Specjaliści Pracuj.pl przeanalizowali dane dotyczące wynagrodzeń z 360 000 ankiet zebranych na portalu Zarobki.pracuj.pl w 2017, by sprawdzić, na jakie pensje mogą liczyć handlowcy.

Podstawa wynagrodzenia najlepszych specjalistów ds. sprzedaży (Key Account Managerów) potrafi sięgać nawet 12 000 złotych brutto – dzieje się tak w przypadku branż IT i telekomunikacyjnej, Artykułów Spożywczych oraz Farmacji i Medycynie. Zwłaszcza obszary technologii i farmaceutyki wymagają od ekspertów specjalistycznej wiedzy, a nieraz także odpowiedniego wykształcenia kierunkowego, bez których sprzedawcy trudno o partnerskie relacje z klientami.  Po doliczeniu premii najlepszy handlowiec w branży IT/telekomunikacji może zarabiać nawet 19 000 złotych brutto.

ilustracjastrzałka

Wszystkie te dane wskazują, że w branży sprzedaży i handlu najwyżej cenieni są eksperci, którzy posiadają unikalną wiedzę, kompetencje miękkie lub wieloletnie doświadczenie. Jak podkreśla Radosław Żemło, nie bez znaczenia są także relacje zbudowane z partnerami biznesowymi.

- Sprzedaż, niezależnie od tego, czy rozpatrujemy obszar B2B czy B2C, opiera się w dużej mierze na umiejętności budowania relacji. W kontakcie z klientem indywidualnym liczy się łatwość nawiązywania kontaktów, umiejętność słuchania, wiedza. W przypadku specjalistów zajmujących się sprzedażą w obszarze B2B, odpowiednio zbudowana relacja to więcej niż połowa sukcesu. - Radosław Żemło, Dyrektor Sprzedaży w Grupie Pracuj

Na wysokie zarobki mogą liczyć także kierownicy, choć ich zarobki mocno różnią się zależnie od specjalizacji. Jak podaje raport Pracuj.pl, przeciętna podstawa ich wynagrodzenia oscyluje w granicy 7 000 -10 000 złotych brutto. Na najwyższe zarobki mogą liczyć kierownicy w obszarze farmacji/medycyny, natomiast na najwyższe premie – osoby zarządzające procesami sprzedażowymi w branży technologicznej.

ilustracjastrzałka

LEPSZE ZAROBKI W SKLEPIE, CZY W TERENIE?

Według raportu Pracuj.pl, rynkowa średnia zarobków sprzedawców jest zależna nie tylko od specjalizacji eksperta, ale także modelu jego pracy. Jak pokazują dane, tzw. handlowcy aktywni (np. przedstawiciele handlowi) mogą liczyć na lepsze wynagrodzenia od handlowców pasywnych (np. doradców klienta lub sprzedawców w sklepach).

ilustracjastrzałka

Wśród handlowców aktywnych na najwyższe średnie zarobki mogą liczyć osoby działające w branży IT/telekomunikacja oraz Farmacji i Medycynie (po 5 400 złotych brutto). Do zasadniczego wynagrodzenia doliczyć trzeba jeszcze w ich wypadku około 1500 złotych premii. W efekcie średnie zarobki aktywnych sprzedawców w obu tych specjalizacjach sięgają blisko 7000 złotych brutto.

Natomiast handlowcy pasywni na najwyższe średnie wynagrodzenia mogą liczyć w obszarze Inżynierii/Techniki i Produkcji (4100 złotych brutto), a także branży usług profesjonalnych (3800) i budownictwa (3 600).

ilustracjastrzałka

Warto zauważyć, że sprzedawcy działający stacjonarnie mogą liczyć także na znacznie niższe premie, niż np. przedstawiciele handlowi – są one 2-3 krotnie niższe w grupie handlowców pasywnych. Jak zauważa Artur Kobyliński, Analityk Danych w Pracuj.pl, dane dotyczące sprzedaży odzwierciedlają tendencje na całym rynku pracy.

- Dane dotyczące sprzedaży są niejako odzwierciedleniem całego rynku pracy. Także tutaj, najwyżej ceni się te specjalizacje, które związane są z digitalem i szeroko rozumianymi nowymi technologiami. Nie dziwi również wysoka pozycja farmacji i medycyny. To mocno rozwijające się obszary, a ich rozwój związany jest także z coraz doskonalszymi możliwościami diagnostycznymi i co za tym idzie coraz większym postępem w obszarze leczenia. - Artur Kobyliński, Analityk Danych w Pracuj.pl

JAKIE BENEFITY DLA HANDLOWCÓW?

Według badań Pracuj.pl „Czy pieniądze szczęścia nie dają”, prawie ¾ Polaków otrzymuje w pracy przynajmniej jedno świadczenie pozapłacowe. Najczęściej są to opieka medyczna lub  dofinansowanie do szkoleń i urlopów. We trzy benefity stanowią także dla pracowników największy motywator do zmiany obecnej pracy na firmę, która je gwarantuje.

A jak wygląda to w wypadku specjalistów od handlu i sprzedaży? Jak się okazuje, są one dość charakterystyczne dla specyfiki pracy w badanej przez Pracuj.pl branży. Najpopularniejszym benefitem wśród sprzedawców aktywnych jest możliwość wykorzystywania telefonu służbowego do celów prywatnych – posiada go 70% badanych z tej kategorii. Handlowcy działający „w terenie” mogą liczyć także często na dostęp po pracy do samochodu służbowego.

Wśród sprzedawców pasywnych benefity występują znacznie rzadziej. Najwięcej, bo ¼ badanych z tej kategorii może liczyć na bony towarowe i świadczenia socjalne od pracodawcy – czyli działania umożliwiające oszczędności finansowe.

Źródło: Pracuj.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Mają wysoką siłę nabywczą, świetnie odnajdują się w świecie nowych technologii, dysponują wolnym czasem, który inwestują w zainteresowania, dbają o swoje zdrowie, są aktywni i przeżywają drugą młodość. Wyniki badania „Power Generation. Pieniądze seks i władza – co napędza osoby po 50.” przeczą wszystkim stereotypom na ich temat.  
Prestashop i Woocommerce dominują w polskim e-commerce
PrestaShop jest najpopularniejszym silnikiem e-commerce w Polsce – wykorzystuje go 52 proc. właścicieli sklepów i programistów e-commerce. 39 proc. wskazań zanotował z kolei WooCommerce. W sumie, jak wynika z badań - oba te rozwiązania mają ponad 90 procent rynku! Dla właścicieli sklepów i developerów e-commerce w Polsce przede wszystkim liczy się...
Rok po wprowadzeniu w UE ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO) nadal zauważalne są rozbieżne opinie na temat jego skuteczności.
Mamy dwa lata na wdrożenie unijnej dyrektywy o prawach autorskich
W ciągu dwóch najbliższych lat państwa członkowskie Unii Europejskiej muszą wdrożyć dyrektywę o ochronie praw autorskich na jednolitym rynku cyfrowym. Przyjęta w połowie kwietnia regulacja wprowadza wiele zmian w zasadach publikowania treści w internecie oraz wzmacnia pozycję twórców względem globalnych koncernów, takich jak Facebook, YouTube czy Google. Ekspert kancelarii...
W 2019 roku dla firm z sektora MSP najważniejsze jest wzbudzenie zaufania w otoczeniu rynkowym. Według przedsiębiorców, aby utrzymać konkurencyjność lub zapewnić wzrost, niezbędne są inwestycje w rozwiązania oraz technologie wspomagające działania rynkowe: sprzedaż, marketing i obsługę klienta. Nakłady na te cele w ciągu 3 lat mają wzrosnąć kilkukrotnie – tak...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2019 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764