logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Zawód ilustrator: Czy hobby powinno stać się pracą?

   24.09.2020, przeczytano 543 razy
ilustracjastrzałka

Jak zostać grafikiem? Jak zostać ilustratorem? Jak utrzymać się z rysunku? Jeśli zadajesz sobie któreś z tych pytań – dobrze trafiłeś! Ja znam na nie odpowiedź!


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/zawod-ilustrator%3A-czy-hobby-powinno-stac-sie-praca,388543,artykul.html

Jakiś czas temu na facebookowej grupie Polscy ilustratorzy zapytałam, czy znajdę osoby zainteresowane informacjami na temat tego, jak zostać zawodowym ilustratorem. Odzew okazał się spory. To rozwiało moje wcześniejsze wątpliwości na temat tego, czy podobne treści odnajdą swoich odbiorców.

Chciałabym spróbować odpowiedzieć na pytania osób takich jak Ty – twórców, którzy marzą o tym, by swoją pasję do grafiki zmienić w swój zawód, ale nie wiedzą, jak postawić w tym kierunku pierwsze kroki.

Pod każdym wpisem znajdziesz nie tylko wiedzę zaczerpniętą z doświadczenia mojego oraz innych profesjonalistów, ale także pomocne ćwiczenia.

Seria artykułów, które publikowałam na moim blogu, miała dwa zadania – zbieranie informacji wśród zainteresowanych o ich potrzebach i dylematach, a także stworzenie miejsca, w którym ludzie będą chcieli dzielić się swoim doświadczeniem oraz wspólnie systematyzować wiedzę. Dlatego zapraszam Cię na moją grupę i do kontaktu mailowego, jeśli chciałbyś podzielić się swoim doświadczeniem lub zadać mi pytanie.

Zmień pasję w bizneskto kocha swoją pracę, ten nie przepracuje ani dnia – takie i podobne hasła przewijają się w sieci jak Internet długi i szeroki. Są one jednak całkowicie pozbawione głębszej refleksji. Nie zrozum mnie źle, pasjobiznes to piękna sprawa. Ale jeśli wydaje Ci się, że zawód grafika to szkicowanie na serwetce w kawiarni… to radzę Ci pomyśleć raz jeszcze. Wielu wpadło w pułapkę przemiany swojego hobby w zawód, a w efekcie znienawidziło tylko swoją pasję.

Kilka ważnych pytań

W zawody kreatywne częściej „wchodzi się” z zamiłowania niż z pragmatyzmu. Człowiek zgłębia ukochany temat, a później rzeczy toczą się różnie. Jedni idą na studia, inni są samoukami. Podczas gdy do jednych praca wali drzwiami i oknami, drudzy łamią sobie głowę, jak by tu złapać najdrobniejsze zlecenie.

Znam ludzi po prywatnych liceach plastycznych i po studiach na ASP, którzy nigdy nie wyszli ze strefy hobby. Znam samouków, którzy najpierw stworzyli prężny biznes, a później dopiero się dokształcali.

Dlaczego jednym sukces przychodzi łatwo, a drudzy ledwo ciułają na papier i ołówek? Wrodzone umiejętności biznesowe? Większy talent? Znajomości? No cóż… różnie bywa.

Do tych zagadnień na pewno jeszcze wrócimy, ale w tym momencie chciałabym, byś odpowiedział sobie na parę pytań, które pozwolą nam ustalić kilka podstawowych spraw. Możesz również przeczytać moje odpowiedzi i porównać ze swoimi przemyśleniami.

Czym dla Ciebie jest ilustracja/rysunek/grafika (lub inna Twoja dziedzina kreatywna)?

Zastanów się. Weź kartkę i długopis i zapisz to. Ale nie na zasadzie krótkiego, sztampowego zdania: To moja pasja. Odpowiedź wymaga głębszego przemyślenia.

Jeśli Ci to pomoże, możesz spróbować określić stopień Twojego zaangażowania w daną dziedzinę. Na przykład, czy jest ona dla Ciebie:

Pasją – najwyższy stopień zaangażowania. Działasz w tej dziedzinie, kiedy tylko możesz, fascynuje Cię, zgłębiasz ją, śnisz o niej. Niektórzy twierdzą, że z pasją człowiek się rodzi, inni – że można ją w sobie wypracować.

Hobby – wykonujesz je, by się odprężyć. Poświęcasz na to swój wolny czas. Zgłębiasz zagadnienie.

Zainteresowanie – ciekawi Cię ten temat. Wykonujesz daną czynność lub zgłębiasz zagadnienie od czasu do czasu.

Moja odpowiedź: Grafika jest nierozerwalną częścią mnie samej. Zaczęło się od prostego stwierdzenia, że lubię rysować, a skończyło na tym, że nigdy nie przestałam tego robić. Nie wyobrażam sobie, bym mogła pracować w inny sposób. Wielokrotnie próbowałam i jedyne, co osiągnęłam, to stan permanentnego wyczerpania. Moje życie krąży wokół mojej pracy lub tematów pokrewnych. Idąc ulicą, zdarza mi się mówić: Zieleni tych liści CMYK nie uzyska, trzeba by użyć PANTONE.

Twoja odpowiedź: …

A teraz drugie pytanie:

Dlaczego chcę uczynić z tego mój zawód?

I znów – nie ograniczaj się do prostego: Chcę pracować z tym, co kocham. Okej, tutaj sprawa jest trudniejsza, bo to może rzeczywiście być Twój jedyny powód. Ale może znajdzie się jeszcze coś? Coś, co jest dla Ciebie ważne, ale nigdy o tym nie myślałeś?

Moja odpowiedź: Tylko tej pracy jestem w stanie poświęcić się całkowicie, a pod koniec dnia i tak mieć energię. Tylko ona sprawia, że jestem szczęśliwa zawodowo. Poza tym zawsze chciałam być częścią procesu tworzenia i być dumna z efektów. No i nie mogłam znieść tych wszystkich szpetnych reklam! Czułam potrzebę, by coś z tym zrobić.

Twoja odpowiedź: …

Teraz zastanówmy się, czym różni się hobby (bądź pasja) od pracy zarobkowej. Wydaje się to oczywiste, prawda? Ale mimo to porównajmy obie formy.

Hobby Praca
Wykonuję, kiedy chcę/kiedy mam wenę. Wykonuję, kiedy muszę. Często niezależnie od weny, po godzinach, nawet, gdy mam już dość.
Robię to, co chcę. Robię, co chcę, lub to, co zlecą klienci – zależnie od okoliczności.
Robię to, jak chcę. Zależne od klienta i ustaleń. Czasem robię coś tak, jak bym sama nie zrobiła.
Robię w czasie, jaki mi pasuje. Robię, kiedy muszę, w ustalonym terminie.
Brak przychodów. Zarobek.
Wykonuję dla przyjemności. Czasem lub często wykonuję konkretne zlecenie, bo muszę.

Jeśli oprócz wykonywania wymarzonego zawodu, chciałbyś pracować na własny rachunek, musisz wziąć pod uwagę szereg związanych z tym zadań – także tych niepołączonych bezpośrednio z pracą twórczą – sprawy administracyjne, prawne, reklama i promocja, poszukiwanie klientów, kontakty z nimi itd.

Okej, wygląda to teraz nieco pesymistycznie, ale jest nam potrzebne, byś mógł odpowiedzieć sobie na trzecie pytanie.

Czy jestem gotowy zamienić hobby w pracę?

Wahasz się? Jeśli tak, to nic nie szkodzi. Może nie jesteś jeszcze gotowy na ten krok, a może czasami hobby powinno pozostać po prostu… hobby.

Jeśli twoja odpowiedź to zdecydowane „TAK” – bardzo się cieszę i liczę na to, że ten e-book, choc w małej części, ułatwi Ci rozpoczęcie pracy w wymarzonym zawodzie.

Redakcja i korekta tekstu: Magdalena Białek

Źródło: Anna Teodorczyk | ilustracje

annateodorczyk.com/blog


avatar użytkownika
+ +

Tekst opublikował użytkownik: Anna Teodorczyk

Więcej informacji o użytkowniku

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

„Porządek w projektowaniu” - Jean Ulysses Voelker
W tej książce znajdziecie odpowiedzi na wszystkie powyższe pytania, a także wiele więcej. Porządek w projektowaniu to zajmujące wprowadzenie do projektowania i komunikacji wizualnej, bogato zilustrowane przykładami i opatrzone praktycznym słowniczkiem.
„Triumf typografii” Henk Hoeks i Ewan Lentjes
Typografia to coś więcej niż tylko projektowanie krojów pism czy layoutu. Dotyka ważnych dla społeczeństwa kwestii: wolności słowa drukowanego, dyskursu demo­kratycznego. To dzięki sile typografii ów dyskurs przybrał postać gry polegającej na ścieraniu się argumentów i ­kontrargumentów.
Kimberly Elam „Siatki, czyli zasady kompozycji typograficznej”
W Siatkach, czyli zasadach kompozycji typograficznej autorka z przenikliwością analizuje najpowszechniejszy, a zarazem najbardziej wyrafinowany i rzadko właściwie rozumiany system organizacji wizualnej: siatki modułowe,
„Orli Dom” trafia do księgarń i pod patronat Signs.pl
W maju e-book prezentujący projekt „Orli Dom” trafił do księgarń internetowych. Po nieudanych próbach znalezienia wydawcy książki drukowanej autor zdecydował się wydać pierwszy tom w wersji elektronicznej.
Miłość do designu i druga podróż sentymentalna Chochlika
Jest kilka uza­sad­nień, któ­rymi można tłu­ma­czyć decy­zję pod­pię­cia pod jed­nym tytu­łem, reflek­sji zwią­za­nych z lek­turą dwóch odręb­nych pozy­cji książ­ko­wych. Obie uka­zały się w tym roku, nakła­dem wydaw­nic­twa „Karak­ter”. Obie otrzy­ma­łem do recen­zji i przeczyta­łem je rów­no­le­gle, mniej wię­cej w tym...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2020 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764