logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Zawód ilustrator: Czy hobby powinno stać się pracą?

   24.09.2020, przeczytano 1879 razy
ilustracjastrzałka

Jak zostać grafikiem? Jak zostać ilustratorem? Jak utrzymać się z rysunku? Jeśli zadajesz sobie któreś z tych pytań – dobrze trafiłeś! Ja znam na nie odpowiedź!


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/czy-hobby-powinno-stac-sie-praca,388543,artykul.html

Jakiś czas temu na facebookowej grupie Polscy ilustratorzy zapytałam, czy znajdę osoby zainteresowane informacjami na temat tego, jak zostać zawodowym ilustratorem. Odzew okazał się spory. To rozwiało moje wcześniejsze wątpliwości na temat tego, czy podobne treści odnajdą swoich odbiorców.

Chciałabym spróbować odpowiedzieć na pytania osób takich jak Ty – twórców, którzy marzą o tym, by swoją pasję do grafiki zmienić w swój zawód, ale nie wiedzą, jak postawić w tym kierunku pierwsze kroki.

Pod każdym wpisem znajdziesz nie tylko wiedzę zaczerpniętą z doświadczenia mojego oraz innych profesjonalistów, ale także pomocne ćwiczenia.

Seria artykułów, które publikowałam na moim blogu, miała dwa zadania – zbieranie informacji wśród zainteresowanych o ich potrzebach i dylematach, a także stworzenie miejsca, w którym ludzie będą chcieli dzielić się swoim doświadczeniem oraz wspólnie systematyzować wiedzę. Dlatego zapraszam Cię na moją grupę i do kontaktu mailowego, jeśli chciałbyś podzielić się swoim doświadczeniem lub zadać mi pytanie.

Zmień pasję w bizneskto kocha swoją pracę, ten nie przepracuje ani dnia – takie i podobne hasła przewijają się w sieci jak Internet długi i szeroki. Są one jednak całkowicie pozbawione głębszej refleksji. Nie zrozum mnie źle, pasjobiznes to piękna sprawa. Ale jeśli wydaje Ci się, że zawód grafika to szkicowanie na serwetce w kawiarni… to radzę Ci pomyśleć raz jeszcze. Wielu wpadło w pułapkę przemiany swojego hobby w zawód, a w efekcie znienawidziło tylko swoją pasję.

Kilka ważnych pytań

W zawody kreatywne częściej „wchodzi się” z zamiłowania niż z pragmatyzmu. Człowiek zgłębia ukochany temat, a później rzeczy toczą się różnie. Jedni idą na studia, inni są samoukami. Podczas gdy do jednych praca wali drzwiami i oknami, drudzy łamią sobie głowę, jak by tu złapać najdrobniejsze zlecenie.

Znam ludzi po prywatnych liceach plastycznych i po studiach na ASP, którzy nigdy nie wyszli ze strefy hobby. Znam samouków, którzy najpierw stworzyli prężny biznes, a później dopiero się dokształcali.

Dlaczego jednym sukces przychodzi łatwo, a drudzy ledwo ciułają na papier i ołówek? Wrodzone umiejętności biznesowe? Większy talent? Znajomości? No cóż… różnie bywa.

Do tych zagadnień na pewno jeszcze wrócimy, ale w tym momencie chciałabym, byś odpowiedział sobie na parę pytań, które pozwolą nam ustalić kilka podstawowych spraw. Możesz również przeczytać moje odpowiedzi i porównać ze swoimi przemyśleniami.

Czym dla Ciebie jest ilustracja/rysunek/grafika (lub inna Twoja dziedzina kreatywna)?

Zastanów się. Weź kartkę i długopis i zapisz to. Ale nie na zasadzie krótkiego, sztampowego zdania: To moja pasja. Odpowiedź wymaga głębszego przemyślenia.

Jeśli Ci to pomoże, możesz spróbować określić stopień Twojego zaangażowania w daną dziedzinę. Na przykład, czy jest ona dla Ciebie:

Pasją – najwyższy stopień zaangażowania. Działasz w tej dziedzinie, kiedy tylko możesz, fascynuje Cię, zgłębiasz ją, śnisz o niej. Niektórzy twierdzą, że z pasją człowiek się rodzi, inni – że można ją w sobie wypracować.

Hobby – wykonujesz je, by się odprężyć. Poświęcasz na to swój wolny czas. Zgłębiasz zagadnienie.

Zainteresowanie – ciekawi Cię ten temat. Wykonujesz daną czynność lub zgłębiasz zagadnienie od czasu do czasu.

Moja odpowiedź: Grafika jest nierozerwalną częścią mnie samej. Zaczęło się od prostego stwierdzenia, że lubię rysować, a skończyło na tym, że nigdy nie przestałam tego robić. Nie wyobrażam sobie, bym mogła pracować w inny sposób. Wielokrotnie próbowałam i jedyne, co osiągnęłam, to stan permanentnego wyczerpania. Moje życie krąży wokół mojej pracy lub tematów pokrewnych. Idąc ulicą, zdarza mi się mówić: Zieleni tych liści CMYK nie uzyska, trzeba by użyć PANTONE.

Twoja odpowiedź: …

A teraz drugie pytanie:

Dlaczego chcę uczynić z tego mój zawód?

I znów – nie ograniczaj się do prostego: Chcę pracować z tym, co kocham. Okej, tutaj sprawa jest trudniejsza, bo to może rzeczywiście być Twój jedyny powód. Ale może znajdzie się jeszcze coś? Coś, co jest dla Ciebie ważne, ale nigdy o tym nie myślałeś?

Moja odpowiedź: Tylko tej pracy jestem w stanie poświęcić się całkowicie, a pod koniec dnia i tak mieć energię. Tylko ona sprawia, że jestem szczęśliwa zawodowo. Poza tym zawsze chciałam być częścią procesu tworzenia i być dumna z efektów. No i nie mogłam znieść tych wszystkich szpetnych reklam! Czułam potrzebę, by coś z tym zrobić.

Twoja odpowiedź: …

Teraz zastanówmy się, czym różni się hobby (bądź pasja) od pracy zarobkowej. Wydaje się to oczywiste, prawda? Ale mimo to porównajmy obie formy.

Hobby Praca
Wykonuję, kiedy chcę/kiedy mam wenę. Wykonuję, kiedy muszę. Często niezależnie od weny, po godzinach, nawet, gdy mam już dość.
Robię to, co chcę. Robię, co chcę, lub to, co zlecą klienci – zależnie od okoliczności.
Robię to, jak chcę. Zależne od klienta i ustaleń. Czasem robię coś tak, jak bym sama nie zrobiła.
Robię w czasie, jaki mi pasuje. Robię, kiedy muszę, w ustalonym terminie.
Brak przychodów. Zarobek.
Wykonuję dla przyjemności. Czasem lub często wykonuję konkretne zlecenie, bo muszę.

Jeśli oprócz wykonywania wymarzonego zawodu, chciałbyś pracować na własny rachunek, musisz wziąć pod uwagę szereg związanych z tym zadań – także tych niepołączonych bezpośrednio z pracą twórczą – sprawy administracyjne, prawne, reklama i promocja, poszukiwanie klientów, kontakty z nimi itd.

Okej, wygląda to teraz nieco pesymistycznie, ale jest nam potrzebne, byś mógł odpowiedzieć sobie na trzecie pytanie.

Czy jestem gotowy zamienić hobby w pracę?

Wahasz się? Jeśli tak, to nic nie szkodzi. Może nie jesteś jeszcze gotowy na ten krok, a może czasami hobby powinno pozostać po prostu… hobby.

Jeśli twoja odpowiedź to zdecydowane „TAK” – bardzo się cieszę i liczę na to, że ten e-book, choc w małej części, ułatwi Ci rozpoczęcie pracy w wymarzonym zawodzie.

Redakcja i korekta tekstu: Magdalena Białek

Źródło: Anna Teodorczyk | ilustracje

annateodorczyk.com/blog


avatar użytkownika
+ + + + + +

Tekst opublikował użytkownik: Anna Teodorczyk

Więcej informacji o użytkowniku

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Prawna ochrona marki osobistej. Prawo do firmy a znak towarowy
Gdyby istniał skuteczny sposób prawny na zatrzymanie raz zbudowanego zaufania to byłaby to z pewnością najchętniej realizowana usługa prawna. Niestety, w tym zakresie prawo nie jest idealne. Co nie oznacza, że nie oferuje ono żadnych sposobów ochrony marki osobistej. Dzisiaj przedstawię Ci dwa sposoby ochrony marki osobistej, które warto znać: prawo do firmy oraz znak...
Plan marketingowy miasta i zrównoważone planowanie rozwoju
Strategiczny plan marketingowy, uważany za ważne narzędzie zarządzania w organizacji, wykorzystywany jest także przez miasta w Polsce jako jeden z głównych aspektów wsparcia w podejmowaniu decyzji i osiąganiu wyznaczonych celów. Zrównoważony rozwój to jeden z wiodących trendów w obecnych czasach. Właściwy do wprowadzania zmian i podążania za innowacjami. Określa wiele...
Biuro Bayer zainspirowane Oliwą spod kreski Design Anatomy
Biuro jednego z najstarszych rezydentów Olivia Centre przeszło metamorfozę. Dostosowane do najnowszych trendów biuro grupy Bayer powstało w duchu less waste, a opiera się na nowej strategii przestrzeni pracy, obowiązującej w całej grupie. Za projekt odpowiada pracownia Design Anatomy, której portfolio obejmuje ponad 200 tys. m.kw. zaprojektowanych i wykończonych...
Anglicy na wojnie z fast foodami. Zakaz reklamowania na billboardach?
Otyłość jest problemem dla coraz większej liczby nastolatków. To głównie przez wzgląd na nich lokalni politycy w Anglii zakazują reklamowania produktów wysokoprzetworzonych na billboardach. Ogólnokrajowych czy ogólnoeuropejskich zasad regulujących tę kwestię nie należy się spodziewać, ale eksperci podkreślają, że ten sam nośnik można wykorzystać do kampanii...
5 upominkowych inspiracji na jubileusz firmy
Jubileusz firmy to nie tylko wyjątkowa okazja do celebracji kolejnej rocznicy, lecz także czas na głębsze zastanowienie się nad wkładem wszystkich, którzy przyczynili się do sukcesu firmy – partnerów biznesowych, klientów oraz pracowników. Z takiej okazji warto podkreślić znaczenie ich zaangażowania i wsparcia poprzez wybór odpowiedniego...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764