logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Zawód ilustrator: Higiena pracy - finanse

   27.10.2023, przeczytano 1685 razy
ilustracjastrzałka

Temat wyceny spędza sen z powiek nawet doświadczonym grafikom-ilustratorom i nie jedna ze znanych mi osób, na myśl o przygotowaniu kosztorysu, czuje ból głowy. Warto jednak pamiętać, że zarządzanie finansami nie kończy się w momencie otrzymania przelewu na konto. Ponieważ mądre powiedzenie mówi: Nie ten jest bogaty, kto więcej zarabia, a kto więcej zatrzymuje w kieszeni – dzisiaj chciałabym podzielić się z Tobą kilkoma podstawowymi zasadami z zakresu zarządzania finansami, które stosuję we własnej firmie.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/higiena-pracy---finanse,401880,artykul.html

Zasada nr. I: Nie mieszaj pieniędzy prywatnych z firmowymi

Wiele osób postrzega zarobione pieniądze, jako prywatne. Powszechne jest poczucie, że:

  • Można swobodnie sięgać do firmowej kasy.
  • Koszty, jakie ponosi się z tytułu prowadzenia własnego biznesu są opłacane z tzw. „własnej kieszeni”.

I choć formalnie jesteś właścicielem pieniędzy, to ten sposób myślenia przeszkadza w sprawnym zarządzaniu nimi. Dla firmy pieniądze są strategicznym zasobem, by mogła funkcjonować i się rozwijać. Ich obrót jest czymś naturalnym. Dlatego, by lepiej zdystansować się do funduszów zawodowych przyjęłam zasadę, że jestem pracownikiem swojej firmy, a jako taki, otrzymuję wynagrodzenie.

Wynegocjowałam sama ze sobą wysokość pensji (netto) i co miesiąc dokonuję przelewu na prywatne konto. W ten sposób, w swojej własnej głowie, pieniądze które pozostały na koncie firmowym są pieniędzmi firmy – a nie moimi prywatnymi.

Ta prosta psychologiczna sztuczka sprawia, że:

  • Nie wydaję na prywatę pieniędzy firmy. (A przynajmniej ściśle to kontroluję).
  • Ból związany z wydawaniem pieniędzy na wszelkiego rodzaju koszty prowadzenia działalności czy inwestycje, jest o wiele mniejszy.

Zasada nr. II: Zaprzyjaźnij się z kalkulatorem!

Prowadzenie własnego biznesu nieodmiennie wiąże się z wydatkami. Do wydatków należą regularne koszty stałe (np. wynajem biura, subskrypcja programów graficznych, usługi księgowe), koszty nieregularne (np. amortyzacja sprzętu, reklama) oraz inwestycje (np. w edukację).

Powtórzę mądre przysłowie, że bogatym nie jest ten, kto więcej zarabia, a ten kto więcej zatrzymuje w kieszeni. Dlatego prowadź spis wydatków i regularnie go analizuj. Może w swoich notatkach odkryjesz niepotrzebne koszty lub sposób na zoptymalizowanie, tych które muszą pozostać? Pamiętaj też, że rozsądne zarządzanie finansami to nie tylko szukanie oszczędności, ale także inwestycje.

Polecam Ci w tym temacie przesłuchać podcast: Jak zmniejszyć koszty w firmie? Na czym warto, a na czym nie warto oszczędzać we własnym biznesie Marka janowskiego z bloga „Mała Wielka Firma”.

Zasada III: Wychodzisz na tzw. „zero” dopiero, gdy opłacisz WSZYSTKIE koszty – w tym Twoje wynagrodzenie

Biorąc kilka lat temu udział w webinarze Ani Kupisz-Cichosz z „Firma jest kobietą”, po raz pierwszy usłyszałam koncepcję, że swoje wynagrodzenie powinnam wliczać do kosztów stałych. To logiczne prawda? Przecież pensja pracowników to jeden z kosztów firmy, dlaczego więc pensja właściciela ma być czymś innym? Nie żywię się powietrzem i energią słońca. Jeśli nie zarabiam dość, by pokryć koszty własnego życia, ktoś inny musi to zrobić np. partner, rodzice lub bank, gdy udam się po pożyczkę.

Jeśli po opłaceniu wszystkich podstawowych zobowiązań, które firma MUSI pokryć, by w ogóle funkcjonować – nie starcza na Twoją pensję – to wówczas mówimy, że „dokładasz do interesu”. Czyli pracujesz tylko na podstawowe koszty.

Jeśli po opłaceniu wszystkich podstawowych zobowiązań (w tym Twojej pensji), które firma MUSI pokryć, by w ogóle funkcjonować – konto w banku pokazuje 0, to dopiero wtedy mówimy, że nie przynosi strat. Czyli wychodzi „na zero”.

Jeśli natomiast po opłaceniu wszystkich podstawowych zobowiązań (w tym Twojej pensji), które firma MUSI pokryć, by w ogóle funkcjonować – na koncie w banku zostały jakieś pieniądze, to wówczas jest to ZYSK Twojej firmy. Zyski przeznaczasz na oszczędności, inwestycje i rozwój.

Zasada nr. IV: Analizuj finanse w kontekście miesięcznym, kwartalnym, półrocznym i rocznym

Prowadząc własną działalność (dotyczy też pracy na freelancie) normalnym jest, że przychody nie mają z góry określonej wysokości. Nie ma nic dziwnego w tym, że jedne miesiące bywają martwe, a inne obfitują w deszcz zamówień. W związku z tym należy nauczyć się analizy oraz planowania finansów w szerszym ujęciu, niż tylko z miesiąca na miesiąc.

Zasada nr. V: Zabezpiecz się na wszelki wypadek

Jeśli Twoja firma zacznie zarabiać powinieneś jak najszybciej zastanowić się nad stworzeniem poduszki finansowej na tzw. „czarną godzinę” lub niespodziewane dodatkowe wydatki.

W swojej firmie dzielę pieniądze na dwie grupy:

Pieniądze, którymi obracam – czyli na wydatki bieżące, swoją pensję oraz inwestycje. Trzymam je na głównym koncie firmowym.

Oszczędność – pieniądze, które mogą być zarówno poduszką finansową (czyli pokryją koszty prowadzenia firmy i moją pensję w przypadku kryzysu), jak i kwotą odkładają na większe wydatki np. zakup nowego sprzętu. Trzymam je na subkoncie i są absolutnie niedotykalne.

Są różne metody oszczędzania i zależą od tego na jakim etapie znajduje się Twój biznes. W moim przypadku z każdej zapłaconej faktury, którą wystawiłam, 20% przelewam na oszczędności. Reszta zostaje na koncie z wydatkami bieżącymi. Jednak nie zawsze mogę to robić. Bywają gorsze miesiące, a wtedy moim absolutnym priorytetem jest pokrycie najbardziej podstawowych kosztów regularnych. Dopiero z tego, co mi zostaje wyznaczam kwotę, którą przekażę do puli oszczędności.

Źródło: Anna Teodorczyk | ilustracje

annateodorczyk.com/blog


avatar użytkownika
+ + + + + +

Tekst opublikował użytkownik: Anna Teodorczyk

Więcej informacji o użytkowniku

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Postrzeganie smaku płynów w różnych kolorach w zależności od kraju i płci
Najnowsze badania naukowców wskazują, że kolor napoju wpływa na postrzeganie przez nas jego smaku, nawet jeśli skład pozostaje niezmieniony. Co ciekawe, udowodniono, że w zależności od kraju pochodzenia respondentów mają oni inne skojarzenia z napojami w różnych kolorach – Polacy częściej interpretują pomarańczowe napoje jako słodkie lub kwaśne,...
Trendy w eventach korporacyjnych 2025
Wydarzenia firmowe to dziś jedno z najpotężniejszych narzędzi komunikacji. Angażują wszystkie zmysły uczestników, oferując unikalne doświadczenie interakcji z marką i zespołem. Obecnie eventy korporacyjne wykraczają daleko poza standardową imprezę z headlinerem – stają się strategicznym zasobem dla firmy, jej kultury i employer brandingu.
Opakowania AI-friendly: czytelne także dla algorytmów
Jedną z podstawowych ról opakowania, oprócz przechowywania i transportowania, jest jego atrakcyjność wizualna, dzięki której produkt wyróżnia się na półce, przyciąga uwagę klienta i skłania do zakupu. Opakowanie pełni jednak dużo więcej funkcji, a poza konsumentem powinno być czytelne także dla algorytmów. Mowa o sztucznej inteligencji, która stosowana w systemach do...
Masz wrażenie, że Twoi klienci działają irracjonalnie? Przeceniają drobne nagrody, a te odroczone w czasie, nawet znacznie większe, ich nie kuszą? A może z jakiegoś powodu nagle zwiększają częstotliwość zakupów, nawet jeśli nie proponujesz im specjalnych zniżek? To nie magia, to psychologia! Poznaj efekty psychologiczne rządzące naszymi decyzjami zakupowymi i dowiedz...
Masowa korespondencja wciąż istotna w dobie cyfryzacji
Choć cyfryzacja dynamicznie zmienia sposób komunikacji, a liczba przesyłek listowych ogółem maleje, są obszary, w których tradycyjna korespondencja pozostaje nieodzownym narzędziem komunikacji. Z danych niezależnego operatora pocztowego Speedmail wynika, że największe wolumeny nadal generują branże: bankowa, telekomunikacyjna i windykacyjna, gdzie papierowe listy...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2025 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764