logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Zawód ilustrator: Portfolio - jak tworzyć, gdzie pokazywać

   19.11.2022, przeczytano 1517 razy
ilustracjastrzałka

Portfolio spełnia wiele ważnych funkcji. Nie tylko pokazuje nasze umiejętności czy stanowi zapis naszych dokonań zawodowych, ale może w znaczącym stopniu pomóc w zdobyciu idealnego klienta. Może również to zadanie utrudnić. Dlatego nie powinniśmy traktować go po macoszemu jako zbioru przypadkowych prac lub „wora”, do którego wrzucimy wszystko, co wyjdzie spod naszych rąk. Jego konstrukcja powinna być przemyślana.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/portfolio---jak-tworzyc%2C-gdzie-pokazywac,398047,artykul.html

Zanim przejdę do istoty tematu, czyli powiem o tym, jak dobierać prace do portfolio i gdzie je prezentować, chciałabym jeszcze odpowiedzieć na pytanie, które zadało mi kilkoro odbiorców:

Kiedy się pokazać? (i jak się przemóc?)

Krótka odpowiedź: „Jak najszybciej”.

Dłuższa odpowiedź: „Jak najszybciej”.

Jeżeli naszym celem jest zarabianie na własnej twórczości, to nie unikniemy bycia ocenianym. Już sama myśl o wystawieniu na krytykę może paraliżować, ale prawda jest taka, że krytyki nie unikniemy. Nawet, gdyby nasz klient uwierzył nam na słowo, jakim to dobrym rysownikiem jesteśmy, w końcu przecież będzie chciał zobaczyć rezultat naszej pracy.

Jednak to, że zalecam jak najszybsze przełamanie się i pokazanie swojej twórczości, nie oznacza, że każdy moment jest komfortowy, by zaprezentować się „całemu światu”. Na etapie edukacji, kiedy dopiero rozwijasz swoje umiejętności, testujesz różne rozwiązania oraz budujesz pewność siebie, pokazuj rysunki osobom, które są Ci życzliwe lub mają do Ciebie stosunek neutralny, a ich rady będą w taki czy inny sposób wartościowe: nauczycielowi rysunku → kolegom z zajęć → starszym kolegom po fachu → członkom rysowniczego światka itd. Na internetowych grupach oraz portalach skupiających artystów znajdziesz społeczność, która może okazać się pomocna.

Uwaga:

Istnieje pokusa, by swoje wprawki pokazywać bliskim, ale z mojego doświadczenia wynika, że nikt nie skrytykuje Cię tak jak rodzina. Może też zajść sytuacja odwrotna – wszystko, co zrobisz, będzie dla nich fantastyczne. A ponieważ najczęściej nie znają się na rysunku, ich rady niewiele wniosą do Twojego rozwoju. Ocena ludzi spoza branży będzie istotna – to często dla nich będziesz pracować – ale na późniejszym etapie. Te osoby nie mają pomóc Ci w poprawie umiejętności, ale wydać opinię o tym, czy Twoja praca jest dla nich atrakcyjna i byliby gotowi za nią zapłacić.

Podsumowując:

Jeśli czujesz strach przed oceną, stawiaj kroki w relatywnie bezpiecznej dla siebie przestrzeni, byle tylko regularnie podnosić poprzeczkę. Nie „kiś się w sosie” jednej grupy, chodzi w końcu o Twój rozwój. Wystrzegaj się jednak pułapki perfekcjonizmu, który zatrzyma Cię w miejscu. Lepsze jest wrogiem dobrego.

Uwaga:

Niestety, nie mogę Cię zapewnić, że nigdy nie spotkasz się z negatywnymi opiniami czy hejtem, ale z tym trzeba się, niestety, liczyć.Jeśli ktoś wyrazi się niepochlebnie o Twoich projektach, zastanów się, czy opinia jest zasadna i pomocna. Jeśli tak – przyjmij ją. Jeśli nie – zignoruj. Najbardziej bolesne są te komentarze, które napisano w nieprzyjemny sposób… ale jednocześnie rzetelnie. Wówczas trzeba przedrzeć się przez niemiłą formę, by wydobyć z nich coś wartościowego.

Jak wybierać prace do portfolio?

Portfolio nie jest miejscem dla wszystkich Twoich projektów.

Powinny się tam znaleźć te, które spełnią określony CEL.

A cel wyznaczasz Ty.

By go nakreślić, spróbuj odpowiedzieć sobie na następujące pytania:

Czemu ma służyć Twoje portfoli?

Edukacji? Dzieleniu się swoją twórczością? Celom zarobkowym? Czy portfolio ma reklamować Twoje usługi, czy zbierać fanów, którym sprzedasz komiksy lub gadżety?

Moje portfolio ma służyć

Kto jest odbiorcą Twojego portfolio? I czego szuka?

Nie chcesz pracować ze wszystkimi i Twoje projekty nie są dla każdego. Czy wielbiciel kanapowego relaksu robi zakupy w sklepie sportowym? Czy, chcąc kupić ferrari, pójdziesz do salonu Opla? Innym klientem będzie wydawnictwo dziecięce, a innym firma produkująca gry komputerowe w konwencji realistycznej. Do kogo adresujesz swoje portfolio i czego te osoby/firmy szukają?

Odbiorcą jest/będzie

Dodatkowe uwagi pomocne przy wyborze prac

Portfolio zawodowe:

W portfolio powinny znaleźć się Twoje najlepsze projekty, przy których dalej chcesz pracować. Osobiście wyznaję zasadę less is more – lepiej mieć w portfolio kilka dobrych projektów niż mnóstwo byle jakich. Wiele zależy od tego, jakich odpowiedzi udzieliłeś na wcześniejsze pytania, oraz tego, jaką formę portfolio wybierzesz (o tym w dalszej części).

Dobrze jest pokazać, że mamy doświadczenie w pracy z klientem. Jeśli jednak dotychczasowe projekty nie są ani odpowiedniej jakości, ani w typie projektów, które chcesz wykonywać – lepiej wrzuć tam prywatne prace.

Zależnie od typu i różnorodności wykonywanych prac, a także od tego, czego poszukuje Twój klient, warto podzielić projekty na kategorie – np. ze względu na styl, temat lub technikę. Pamiętaj jednak, by tych kategorii nie mnożyć bez końca. Ciągle miej w pamięci zasadę less is more.

Może okazać się, że będzie konieczne rozdzielenie portfolio ze względu na oferowane usługi.

Portfolio nastawione na fanów:

Istotna jest regularność aktualizacji portfolio.

Zależnie od typu projektów i ich adresata, może pojawić się konieczność podzielenia prac na tematy lub kategorie, np. osobne strony lub fanpage’e dla komiksów internetowych.

Gdzie i w jakiej formie publikować swoje portfolio?

Najbardziej oczywistym rozwiązaniem jest strona internetowa.
Jednak i strony WWW mogą wykorzystywać różne modele prezentacji prac. Widziałam takie, które mają zaledwie jedną zakładkę, z pracami wrzuconymi jedna obok drugiej i mailem w bocznej kolumnie. Taka forma sprawdzi się, jeśli ilustracje tworzą spójną, harmonijną całość.

Moja strona funkcjonuje jak strona sprzedażowa. Klienci przeczytają tam moje bio, rekomendacje, zobaczą wyselekcjonowane prace, a nawet znajdą listę najczęściej zadawanych pytań.

Jest jednak wiele innych możliwości, które mogą zastąpić stronę lub działać równolegle z nią. Dzięki podpowiedziom zebranym od członków mojej grupy, stworzyłam listę popularnych miejsc, w których można zamieszczać swoje portfolio.

W drugiej kolejności myśli się oczywiście o social mediach – miejscach, w których nie tylko pokazujemy swoje prace, ale mamy też możliwość nawiązania bezpośredniego kontaktu i budowania relacji z odbiorcami.

Facebook jest przestrzenią, którą w zasadzie wybierają wszyscy jako jedną z podstawowych opcji. Pozwala na przyciągnięcie odbiorców do naszego fanpage’a z innych miejsc w portalu i może mieć dość wysoki potencjał sprzedaży. Tutaj działamy nie tylko pasywnie, wrzucając swoje prace, ale także poprzez aktywny dialog z odbiorcami.

Instagram nastawiony jest raczej na przekaz budowany obrazem. Posiada oczywiście stories i funkcję komentowania, ale jego podstawowym zadaniem jest przyciąganie uwagi poprzez galerię, która powinna być spójna. Nie musi być jednak tak rygorystycznie prowadzona jak strona internetowa, od której wymaga się wysokiej przejrzystości.

Pinterest to miejsce, gdzie zdjęcia, projekty, rysunki, gify i krótkie filmiki wszelkiej natury kreatywnej krążą przesyłane od jednej osoby do drugiej. Portal pozwala nie tyle na stworzenie profesjonalnego portfolio, co raczej galerii z naszymi pracami, które mogą stać się częścią tablic inspiracji innych użytkowników. Pinterest, pomimo swojej chaotycznej natury, jest jednym z najpopularniejszych obecnie miejsc tego typu. Jego globalny zasięg sprawia, że jest chętnie wykorzystywany jako dodatkowe miejsce promocji własnej twórczości.

Dedykowane portale dla kreatywnych to trzecia grupa miejsc, w których można zamieścić swoje portfolio. Mogą być zarówno naszym głównym miejscem w sieci, jak i dodatkową przestrzenią. Mają tę zaletę, że skupiają wokół siebie społeczność, są reklamowane i pozycjonowane, często bezpłatne i pozwalają na stworzenie profesjonalnych stron lub profili przy pomocy intuicyjnych narzędzi – bez konieczności znajomości kodowania czy zatrudniania zawodowego projektanta.

Behance. Jednym z najpopularniejszych obecnie portali jest Behance (należący do Adobe), w którym klienci z branży (np. art directorzy) z dużym prawdopodobieństwem będą szukali podwykonawców i świeżej krwi. Behance umożliwia stworzenie profilu użytkownika z galerią i podstawowymi statystykami obserwujących, polubień i komentarzy. Pozwala na dodanie krótkiego bio, doświadczenia zawodowego, ikon do innych social mediów i linków do zewnętrznych stron internetowych.

Adobe Portfolio to druga możliwość od Adobe z Creative Cloud, gdzie za pomocą gotowych szablonów możemy stworzyć galerię prac w formie prostej strony internetowej oraz stronę powitalną, aby się przedstawić, podać dane kontaktowe, notkę biograficzną i skierować odwiedzających do swoich profili w mediach społecznościowych. Usługa obejmuje hosting i nieograniczoną liczbę podstron.

Oba portale Adobe mają polskie wersje językowe.

Portfoliobox to portal pozwalający na stworzenie profesjonalnego, responsywnego portfolio w typie strony internetowej. Twórcy udostępniają intuicyjne narzędzia, dzięki którym przygotujemy nie tylko galerię swoich prac, ale też blog i sklep. Portal oferuje dwie taryfy: bezpłatną i płatną. Opcja bezpłatna pozwala na wstawienie 30 obrazów i utworzenie 10 stron, a administrator nie pobiera prowizji za e-commerce. Opcja płatna pozwala nam wrzucić 1000 obrazów i daje nieograniczoną liczbę stron. Administrator nadaje użytkownikowi darmową domenę oraz oferuje całodobowe wsparcie. Portal działa w języku polskim.

ArtStation to anglojęzyczny portal skupiający wokół siebie twórców, rekrutujących i fanów. Każdej z trzech grup oferuje nieco inne narzędzia działania i bonusy. Rekruterzy muszą uiścić opłatę zgodnie z obowiązującymi taryfami, które dają im różne możliwości. Fani dołączają bezpłatnie, a twórcy mogą wybrać jedną z trzech opcji: bezpłatnej i dwóch płatnych, które poszerzają oferowane usługi. Portal pozwala nie tylko na stworzenie strony internetowej, ale także bloga, zamieszczanie ofert pracy, sprzedaż swojej twórczości i kursów. Oprócz tego poleca literaturę fachową, tworzy wydarzenia i wyzwania, ma platformę edukacyjną.

DeviantArt to bezpłatny międzynarodowy portal, w którym możemy prezentować swoje prace oraz obserwować galerie innych twórców. Posiada kilka funkcji organizacyjnych, takich jak: podział na kategorie i otagowywanie, tworzenie profilu (z naszym bio, zainteresowaniami i odnośnikami do innych miejsc w sieci), podstawowe statystyki odwiedzin i polubień (które właśnie są rozbudowywane), dodawanie postów i dłuższych wpisów oraz założenie sklepu z wydrukami lub cyfrowymi wersjami wybranych prac. Posiada skupioną wokół siebie społeczność.

Carbonmade to portal umożliwiający odpłatne stworzenie portfolio (wersja próbna jest bezpłatna) w formie prostej strony w postaci galerii zdjęć i z zakładką bio.

Flickr to portal nieco przypominający swoją strukturą Fotolię lub Shutterstocka. Według opisu portalu Flickr jest aplikacją umożliwiającą dzielenie się zdjęciami, grafikami i filmami oraz prowadzenie bloga. Może służyć zarówno do przechowywania zdjęć, jak i dzielenia się nimi z najbliższymi lub ze swoją społecznością. Dołączenie do portalu jest bezpłatne.

 

Redakcja i korekta tekstu: Magdalena Białek

Źródło: Anna Teodorczyk | ilustracje

annateodorczyk.com/blog


avatar użytkownika
+ + + + + +

Tekst opublikował użytkownik: Anna Teodorczyk

Więcej informacji o użytkowniku

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Lechar z nową strategią komunikacji i tożsamością wizualną
Agencja kreatywna i brandingowa Lotna stworzyła nowy, kompleksowy system tożsamości wizualnej oraz strategię komunikacji dla firmy Lechar.
X DOZ Forum - jak powstawało, jakie były wyzwania i atrakcje dla uczestników?
Jak realizować event, który każdego roku zrzesza partnerów biznesowych, farmaceutów oraz producentów w jednym miejscu? I jak sprawić, by ewaluował wyłącznie z wydarzenia branżowego również w forum towarzyskie? Poznaj case study X DOZ Forum.
Reklamy a postanowienia Polaków wg Google
Właśnie porzuciłeś postanowienia noworoczne, ale wciąż widzisz reklamy siłowni, suplementów diety i fit cateringów? Narzędzie Google pozwala je ograniczyć. 49% Polek i Polaków porzuca postanowienia noworoczne w ciągu pierwszych trzech miesięcy roku. Mimo to aż 79% z nich nadal zauważa reklamy związane z tymi postanowieniami nawet po ich porzuceniu,...
In-house printing: Canon robi przegląd zalet
W dzisiejszym zdigitalizowanym świecie angażowanie klienta okazuje się coraz trudniejsze. Dlatego, szukając sposobów na przyciągnięcie jego uwagi warto przyjrzeć się zaletom spersonalizowanych materiałów drukowanych. Można je dzisiaj tworzyć samodzielnie wewnątrz organizacji, a ułatwiają to rozwiązania przeznaczone dla druku na potrzeby własne (in-house). Inwestycja we...
Do 2026 r. wyszukiwarkom ma ubyć 1/4 użytkowników
Do 2026 roku wyszukiwarkom internetowym ma ubyć aż 25 proc. użytkowników – wynika z najnowszego raportu analityków Gartnera. Przestaniemy wyszukiwać w tradycyjny sposób? Nie, ale na pewno to AI i nasze z nią rozmowy będą czymś na porządku dziennym. Co to oznacza dla właścicieli sklepów internetowych, którzy w swoich działaniach wykorzystują...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764