Na tegorocznej Nocy Muzeów Warszawska Szkoła Reklamy przedstawi kolejną wystawę przygotowaną przez Polskie Muzeum Reklamy. Głównymi wątkami ekspozycji będą „wieczne” zdrowie i „nieprzemijająca” uroda, widziane przez pryzmat reklam z początku XX wieku w zestawieniu z reklamami współczesnymi.
Na to jak jesteśmy postrzegani wpływa w głównej mierze wygląd zewnętrzny. Choć może nie być to sprawiedliwe, przede wszystkim po wyglądzie oceniamy człowieka: jego zdrowie, „jakość genów”, styl życia, charakter, doświadczenie życiowe, pozycję społeczną, a nawet w jakimś stopniu inteligencję. Atrakcyjny wizerunek zwiększa prawdopodobieństwo społecznej akceptacji, pomaga odnieść sukces. Dlatego też od zawsze przywiązujemy wagę do tego jak wyglądamy: spoglądamy w lustro, stajemy na wadze, sprawdzamy czy nie pojawiły się zmarszczki, cellulit, czy fryzura jest w porządku, czy ubiór jest dobrze dobrany itd. Każdy z nas chce ostatecznie zrobić wrażenie pięknego, młodego, zdrowego - na ile się tylko da.
Z czasem zmieniają się sposoby dbania o higienę, urodę i zdrowie, a także kanony piękna. Środki i specyfiki mające sprawić, że będziemy piękniejsi, starają się za tymi zmianami nadążyć, a coraz częściej nawet je wyprzedzić. Wystawa „Zdrowie i uroda. Zderzenie reklamy sprzed 100 lat z reklamą współczesną” daje okazję zauważenia i analizy różnic w podejściu i sposobach dążenia do perfekcji naszych prababć i nas samych. Warto zapoznać się z reklamami bielizny korygującej, środków na odchudzanie czy przeczyszczenie, popularnych na początku XX wieku, i odnieść je do współczesności. Atrakcyjne może być porównanie starych ogłoszeń prasowych 2 prezentujących zalety pasa miesięcznego ze współczesnymi reklamami podpasek. Pozwoli nam to, być może, w niebanalny sposób uświadomić sobie, jak przez ostatnich 100 lat zmienił się świat…
Na wystawę wybrano reklamy, które były publikowane w warszawskich dziennikach i czasopismach w latach 1900-1914, a więc jeszcze przed I wojną światową na ziemiach polskich. Kryteriami ich wyboru, stanowiącymi zarazem podział tematyczny ekspozycji, są: (1) wysokie walory estetyczne i atrakcyjność wizualna, (2) kunszt językowy, (3) ciekawe rozwiązania formalne służące przyciągnięciu uwagi i wzbudzeniu zainteresowania czytelnika, (4) otwartość w poruszaniu tematów wstydliwych, (5) prezentacja produktów i usług dziwnych lub dziś już nieistniejących. W tym układzie prace dawnych mistrzów reklamy nie były jeszcze nigdzie prezentowane.
Reklamy początku XX wieku zostaną zestawione z pokazem multimedialnym starannie dobranych współczesnych reklam prasowych branży kosmetycznej i farmaceutycznej. Zabieg ten jest próbą skontrastowania „dwóch światów”, które dzieli 100 lat, poprzez uwydatnienie różnic między produktami, sposobami ich używania, przekazywania o nich informacji oraz argumentów zachęcających do ich zakupu. Wystawa ma jednak także na celu uświadomienie, jak głęboko tkwią w naszej zbiorowej podświadomości stare hasła i slogany, strach i obawy oraz fobie związane z „wiecznym” zdrowiem i „nieprzemijającą” urodą. I jak sprytnie dawni i dzisiejsi mistrzowie reklamy to wykorzystują.
Czas trwania i godziny otwarcia ekspozycji: 19 maja 2012, godziny: 20:00 – 04:00
Kuratorzy: Anita Kot, Sławomir Wojtkowski
Wykopiowania, powiększenia, retusze: Andrzej Zuwalski
Prezentacja multimedialna: Cezary Szulc
Zbiory: Polskie Muzeum Reklamy i Warszawska Szkoła Reklamy
Wstęp wolny!
Źródło: Warszawska Szkoła Reklamy