Związek Firm Public Relations (ZFPR) opublikował Kodeks Dobrych Praktyk Public Affairs – pierwszą w Polsce samoregulację w obszarze rzecznictwa interesów. Jego celem jest wyznaczenie i promocja najwyższych standardów w szczególnej sferze dialogu pomiędzy społeczeństwem obywatelskim, biznesem a administracją publiczną i politykami.
Wobec rosnącej potrzeby dialogu pomiędzy przedstawicielami społeczeństwa obywatelskiego, w tym przedsiębiorcami, organizacjami pozarządowymi czy grupami obywateli, a decydentami i twórcami polityk publicznych, ZFPR dostrzegł potrzebę wykreowania ram postępowania, które będą uznane i stosowane przez uczestników tych relacji oraz ich profesjonalnych doradców. Celem opublikowanego Kodeksu jest promocja najwyższych standardów etycznych wśród osób zawodowo zajmujących się Public Affairs, a przyjęte w nim zasady wykraczają poza formalne regulacje ustawowe.
– Sektor public affairs w Polsce rozwija się dynamicznie. Coraz więcej organizacji dostrzega potrzebę tworzenia stanowisk dedykowanych do zarządzania relacjami z interesariuszami, a agencje PR odpowiadają na ten trend, wzmacniając swoje kompetencje w tym obszarze. Jako ZFPR postawiliśmy sobie za cel promowanie najwyższych standardów dla tej branży, jednocześnie dążąc do tego, aby działania public affairs i aktywności lobbingowe były postrzegane jako profesjonalne i integralne elementy strategii biznesowych – mówi Iga Wilczyńska-Zygadlewicz, wiceprezeska ZFPR i Head of Public Affairs w Grayling Poland.
Termin „public affairs” opisuje długofalowy dialog oraz szeroki zakres działań analitycznych, i doradczych, których celem jest zwiększenie zrozumienia przez decydentów (przedstawicieli administracji i polityków) celów, aspiracji i aktywności społeczeństwa obywatelskiego, w tym przedsiębiorców, organizacji pozarządowych czy niezrzeszonych grup obywateli. Wiele firm, skupionych w ZFPR, angażuje się w ten wymagający obszar doradztwa, wspierając dialog z administracją publiczną czy formalnie lobbując za określonymi rozwiązaniami prawnymi.
Aktywności te są najczęściej podejmowane na rzecz klientów agencji - polskich i międzynarodowych firm, organizacji branżowych, ale także organizacji pozarządowych. Praca specjalistów ds. public affairs przyczynia się do rozwoju procesu demokratycznego, tworząc platformę konsultacji i współpracy pomiędzy społeczeństwem obywatelskim, światem biznesu a decydentami.
– Kodeks Dobrych Praktyk PA, w swoich kluczowych punktach reguluje obszary, które wymagają uwagi w relacjach z decydentami. Poza zobowiązaniem do niezbędnej transparentności, doprecyzowuje m.in. kwestie konfliktów interesów. Zobowiązuje specjalistów PA do powstrzymania się od doradztwa na rzecz podmiotów objętych sankcjami oraz organizacji, wspieranych przez państwa wrogie wobec Polski, UE czy NATO. To wynik dynamiki w geopolitycznej rzeczywistości wokół nas, pokazujący odpowiedzialne podejście branży PA do prowadzenia sensytywnego dialogu – mówi Piotr Talarek, przewodniczący grupy roboczej ds. public affairs w ZFPR i Managing Partner w StrategyWise Consulting.
Kodeks Dobrych Praktyk Public Affairs to kolejna po Kodeksie Etyki PR oraz Kodeksie Dobrych Praktyk PR inicjatywa samoregulacyjna, która ma szansę na powszechną implementację zarówno przez agencje zrzeszone w ZFPR, jak i specjalistów spoza tej organizacji.
- Pełna treść dokumentu: www.zfpr.pl/kodeks-dobrych-praktyk-public-affairs
Źródło: Związek Firm Public Relations