Znamy zwycięzców XIX edycji konkursu Złote Spinacze organizowanego przez Związek Firm Public Relations. Jury przyznało łącznie aż 100 nagród – 25 Złotych, 35 Srebrnych oraz 40 Brązowych Spinaczy. Tytanowy Spinacz dla „Najlepszego w konkursie” trafił do agencji 24/7Communication.
Ogłoszenie wyników i przyznanie najważniejszych nagród w branży PR odbyło się 3 grudnia podczas uroczystej Gali, którą poprowadził Michał Kempa – znany dziennikarz radiowy i telewizyjny. O nominacjach i przyznanych poszczególnym projektom nagrodach zdecydowało ponad 90-osobowe Jury, obradujące w sześciu grupach jurorskich, którym przewodniczył Marcin Sienkowski z OLX.
Na podstawie przygotowanego przez organizatora rankingu podmiotów nagrodzonych w tej edycji konkursu, Tytanowy Spinacz dla „Najlepszego w konkursie” otrzymała agencja 24/7Communication. Na drugim miejscu w rankingu znalazła się agencja Hill+Knowlton Strategies Poland, zaś trzecia była Grupa Komunikacja Plus.
Podczas Gali, po raz pierwszy w historii konkursu, przyznana została nagroda specjalna od Międzynarodowego Festiwalu Kreatywności Golden Drum! Nagrodzono projekt „Hejter za dychę” zgłoszony przez Labcon i Browar Tenczynek.
Ponadto, zarząd ZFPR przyznał nagrodę dla osoby szczególnie zasłużonej w branży public relations – Gwiazdę PR. Wyróżniony nią został Grzegorz Szczepański, jeden z najbardziej doświadczonych praktyków PR w Europie, CEO agencji Hill+Knowlton Strategies Poland, prezes Związku Firm Public Relations w latach 2000‒2002 oraz 2016‒2020. Obecnie wiceprezes Międzynarodowej Organizacji Konsultantów do Spraw Komunikacji (ICCO), który w 2022 roku przejmie jej przewodnictwo.
W tym roku, nagrodę Redakcji RP.pl otrzymał projekt „Stop kobietobójstwu!” zgłoszony przez Fundację Centrum Praw Kobiet i Agencję Dziadek do Orzechów.
Kategorie główne:
PR korporacyjny
- ZŁOTO - Biedronka – sami swoi. Wzmacniamy patriotyzm gospodarczy / Jeronimo Martins Polska, Hill+Knowlton Strategies Poland
- SREBRO - 60 lat IKEA w Polsce. Na dobre i…na lepsze! / IKEA Retail w Polsce, Garden of Words, Lucky You, Seven Dogs, VMLY&R, Wavemaker
- BRĄZ - Pomimo pandemii, biura nadal w grze / Grupa Komunikacja Plus, Spółka biurowa Skanska, White Bits
- BRĄZ - W pogoni za ciszą / Icon Strategies, Grupa Saint-Gobain
PR produktu
- ZŁOTO - T-Mobile – Connected Underwear / 24/7Communication, T-Mobile Polska
- SREBRO - Moc wiesiołka / Labcon, Adamed
- BRĄZ - Kolekcja mody inspirowana serialem TV - answear.LAB KRÓL / CANAL+ Polska, Answear.com
Issue management i komunikacja kryzysowa
- BRĄZ - Otwartość i szybkość w kryzysie. Raporty COVID-19 Pracuj.pl / Linkleaders, Pracuj.pl
- BRĄZ - Ekowizyta - zadbajmy o dobry klimat / Polpharma
Advocacy i Public Affairs
- SREBRO - Kampania „TAK! dla edukacji klimatycznej” / Havas PR Warsaw, IKEA Retail Polska, VMLY&R Poland, Wavemaker, Młodzieżowy Strajk Klimatyczny, Polski Klub Ekologiczny Okręg Mazowiecki, UN Global Compact Network Poland, WWF Polska, Onet.pl
- SREBRO - Lighthouse dla ZPPHiU #RatujmyPolskieMiejscaPracy / Lighthouse, Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług
- BRĄZ - Leczenie przez żywienie - program certyfikacji szpitali / Procontent Communication, Polskie Towarzystwo Żywienia Pozajelitowego, Dojelitowego i Metabolizmu (POLSPEN)
- BRĄZ - Dlaczego z Szadółek nie pachnie? Wprost o uciążliwościach / Zakład Utylizacyjny w Gdańsku, Inntu
Kampania społeczna
- ZŁOTO - Kampania „TAK! dla edukacji klimatycznej” / Havas PR Warsaw, IKEA Retail Polska, VMLY&R Poland, Wavemaker, Młodzieżowy Strajk Klimatyczny, Polski Klub Ekologiczny Okręg Mazowiecki, UN Global Compact Network Poland, WWF Polska, Onet.pl
- SREBRO - Pralnia Społecznie Odpowiedzialna Persil / Big Picture, Persil, Towarzystwo Pomocy im. Św. Brata Alberta Koło Gdańskie, Fundacja Społecznie Bezpieczni
- SREBRO - Stop kobietobójstwu! / Fundacja Centrum Praw Kobiet, Dziadek do orzechów
- BRĄZ - Jestem kobietą, kieruję / Fundacja Truckers Life
PR pro bono
- ZŁOTO - #zglos.to! Lekcje z mowy nienawiści? Widzisz - reaguj! / Hill+Knowlton Strategies Poland
- SREBRO - Największy charytatywny bieg w Polsce bez granic i barier / Grupa Komunikacja Plus, Fundacja Poland Business Run
- SREBRO - Rugby Club Lechia Gdańsk: Obudź Gdańskie Lwy! / Inntu
Covid-19 PR Response
- ZŁOTO - Bajki z nowym morałem / 24/7Communication, McDonald's Polska, OMD
- SREBRO - Pomimo pandemii, biura nadal w grze / Grupa Komunikacja Plus, Spółka biurowa Skanska, White Bits
- BRĄZ - Cyfrowe Rewolucje / mBank, Solski Communications, Cube Group
Employee experience i komunikacja wewnętrzna
- SREBRO - People Awards 2020. Home Edition / Live Age, Ringier Axel Springer Polska
- SREBRO - Podwijamy rękaw w BSH / BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego, Pracownia EB
- BRĄZ - Magenta Dream Makers – łączymy siły, by nieść pomoc / 24/7Communication, T-Mobile Polska
Event komercyjny
- ZŁOTO - OLX Praca Know How 2021 / OLX, Live Age
- SREBRO - Otwarcie Polskiej Gastronomii / Globalworth
- BRĄZ - T-Mobile Studio podczas finału plebiscytu Telekamery 2020 / 24/7Communication, T-Mobile Polska
Event społeczny
- ZŁOTO - Czysta Polska #odTATRpoBAŁTYK / Stowarzyszenie „Czysta Polska", Biedronka, Garnier, Jan Niezbędny, GetHero
- SREBRO - 27. Pol’and’Rock Festival / Fundacja Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, Złoty Melon, Boscata, Allegro, Mastercard, Play
- BRĄZ - Wirtualny 13 Onkobieg / Stowarzyszenie Pomocy Chorym na Mięsaki i Czerniaki Sarcoma
Launch produktu, usługi lub firmy
- ZŁOTO - KRÓL i jego uniwersum w komunikacji PR / CANAL+ Polska
- SREBRO - Don’t Make Ads. Make TikToks / Grayling Poland, TikTok
- BRĄZ - Szukamy cool nerda - premiera gry Star Wars: Squadrons od EA / Monday – agencja komunikacji, Electronic Arts Polska
Sustainability i CSR Communications
- ZŁOTO - Pralnia Społecznie Odpowiedzialna Persil / Big Picture, Persil, Towarzystwo Pomocy im. Św. Brata Alberta Koło Gdańskie, Fundacja Społecznie Bezpieczni
- BRĄZ - Fundusz Żubra powiększa Biebrzański Park Narodowy / Huta 19 im. Joachima Fersengelda, Żubr
- BRĄZ - SUPERBOHATERKI czyli rodzinne wybory / Bank BNP Paribas, Fundacja „Kosmos dla Dziewczynek”
PR miejsca, miasta lub regionu
- BRĄZ - A Ty? Co widzisz w Krakowie? / 38 Content Communication, Miasto Kraków
- BRĄZ - E.Wedel otwiera Fabrykę Czekolady online / Walk PR, E.Wedel, Golden Submarine
- BRĄZ - Charlotte - stół, chleb i wino. Kultowe bistro ma 10 lat! / Big Picture, Charlotte
Social media
- ZŁOTO - Hejter za dychę / Labcon, Browar Tenczynek
- SREBRO - Work In Progress. Pierwszy polski podcast o pracy dla Gen Z / Linkleaders, Pracuj.pl, newonce.radio
- BRĄZ - To nie ja / Fundacja Rak'n'Roll. Wygraj Życie!, Lettly
- BRĄZ - #ZakładamyMaski / 24/7Communication, McDonald's Polska, OMD
Business-to-Business PR
- ZŁOTO - Don't Make Ads. Make TikToks / Grayling Poland, TikTok
- SREBRO - GfK, czyli jak łączyć badania i sprzedaż w czasie pandemii / Grupa Komunikacja Plus, Panel Gospodarstw Domowych GfK Polonia
- BRĄZ - Social Selling Experts - handlowiec staje się influencerem / Monday – agencja komunikacji, Dell Technologies
PR finansowy i relacje inwestorskie
- ZŁOTO - INPOST NA EURONEX AMSTERDAM - największe IPO spółki z Polski / INPOST, GENESIS PR
- SREBRO - 4 mln zł w 38 minut! Rola IR i PR w rekordzie polskiego ECF / Crowdway, Kombinat Konopny, Hello PR
- BRĄZ - Słodka kampania crowdfundingowa Las Vegan's / Good One PR, Manufaktura Czekolady Chocolate Story
Media Relations
- ZŁOTO - „Pomóżmy dzieciom oddychać lepiej” / MSL, GlaxoSmithKline
- SREBRO - Otwartość i szybkość w kryzysie. Raporty COVID-19 Pracuj.pl / Linkleaders, Pracuj.pl
- BRĄZ - 50 lat katowickiego Spodka / Imago Public Relations
Employer Branding
- ZŁOTO - ERBUD - rekrutacja wśród graczy i fanów esportu / Gameset, ERBUD
- SREBRO - Projekt Lędziny – FM Logistic wchodzi na Śląsk / MJCC, FM Logistic
- SREBRO - O pracy mówimy wprost – employer branding w ubezpieczeniach / Nationale-Nederlanden, MJCC
Content marketing - branded content
- ZŁOTO - OTOMOTO - redukcja negatywnego sentymentu w SOME / MADOGZ, OTOMOTO
- SREBRO - Newonce po niemiecku, czyli korepetycje w neueinmal.radio / Grayling Poland, Goethe-Institut
- SREBRO - Bajki z nowym morałem / 24/7Communication, McDonald's Polska, OMD
- BRĄZ - E.Wedel kiedyś i dzisiaj – 5 niezwykłych historii / Walk PR, E.Wedel
Custom Publishing
- SREBRO - Łączy nas Biedronka - historia największej sieci handlowej / Jeronimo Martins Polska, Hill+Knowlton Strategies Poland
- SREBRO - „Jesteśmy blisko” – raport wpływu McDonald’s na gospodarkę / 24/7Communication, McDonalds Polska
- BRĄZ - GAZETA KRÓLEWSKA – kronika uniwersum KRÓLA / CANAL+ Polska
Kategorie sektorowe:
Technologia, IT, telekomunikacja
- ZŁOTO - „Włącz ochronę oczu”. Kampania edukacyjna Huawei i PTOO / Cohn & Wolfe, Huawei CBG Polska
- SREBRO - T-Mobile – Connected Underwear / 24/7Communication, T-Mobile Polska
- SREBRO - Work In Progress. Pierwszy polski podcast o pracy dla Gen Z / Linkleaders, Pracuj.pl, newonce.radio
- BRĄZ - Szukamy cool nerda - premiera gry Star Wars: Squadrons od EA / Monday – agencja komunikacji, Electronic Arts Polska
Finanse
- SREBRO - eSkarbonka - nowy sposób wspierania WOŚP / Fundacja Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, Mastercard, Boscata, Złoty Melon
- SREBRO - CyberPrzysłowia / Santander Bank Polska, Follow Agency
- BRĄZ - SUPERBOHATERKI czyli rodzinne wybory / Bank BNP Paribas, Fundacja „Kosmos dla Dziewczynek"
Uroda, higiena i wellness
- ZŁOTO - Pralnia Społecznie Odpowiedzialna Persil / Big Picture, Persil, Towarzystwo Pomocy im. Św. Brata Alberta Koło Gdańskie, Fundacja Społecznie Bezpieczni
- BRĄZ - Czysta Ziemia oraz Uczniowskie Ekonawyki / MSL, Procter & Gamble
- BRĄZ - #WłączLeczenie - jak zatrzymać pandemię chorób skóry / Hill+Knowlton Strategies Poland, Galderma
Moda i styl życia
- ZŁOTO - Lighthouse dla ZPPHiU #RatujmyPolskieMiejscaPracy / Lighthouse, Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług
- BRĄZ - Better Places 2030 – Wroclavia dla miasta i mieszkańców / Grupa Komunikacja Plus, Wroclavia
- BRĄZ - Kolekcja mody inspirowana serialem TV - answear.LAB KRÓL / CANAL+ Polska, Answear.com
Sektor spożywczy
- ZŁOTO - Słodka kampania crowdfundingowa Las Vegan’s / Good One PR, Manufaktura Czekolady Chocolate Story
- SREBRO - Biedronka – sami swoi. Wzmacniamy patriotyzm gospodarczy / Jeronimo Martins Polska, Hill+Knowlton Strategies Poland
- BRĄZ - E.Wedel kiedyś i dzisiaj – 5 niezwykłych historii / Walk PR, E.Wedel
Kultura i media
- ZŁOTO - KRÓL i jego uniwersum w komunikacji PR / CANAL+ Polska
- BRĄZ - Zabytki to Twoje dziedzictwo! Nie pozwól niszczyć. Reaguj! / 38 Content Communication, Narodowy Instytut Dziedzictwa
- BRĄZ - 27. Pol’and’Rock Festival / Fundacja Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, Złoty Melon, Boscata, Allegro, Mastercard, Play
Medycyna i zdrowie
- BRĄZ - HAE, czyli historia 13 letniej odysei diagnostycznej / first aid communication
- BRĄZ - Leczenie przez żywienie - program certyfikacji szpitali / Procontent Communication, Polskie Towarzystwo Żywienia Pozajelitowego, Dojelitowego i Metabolizmu (POLSPEN)
Sport, turystyka i rekreacja
- SREBRO - Kampania MultiSport „Gotuj się do sportu!” / Benefit Systems, Brand Kolektyw, NAV Agency
- SREBRO - Rugby Club Lechia Gdańsk: Obudź Gdańskie Lwy! / Inntu
- BRĄZ - Największy charytatywny bieg w Polsce bez granic i barier / Grupa Komunikacja Plus, Fundacja Poland Business Run
Nieruchomości, budownictwo, dom i wnętrze
- ZŁOTO - ERBUD - rekrutacja wśród graczy i fanów esportu / Gameset, ERBUD
- SREBRO - Rola dewelopera w kreowaniu nowoczesnego Wrocławia / Grupa Komunikacja Plus, Dom Development Wrocław
- BRĄZ - Otwarcie Polskiej Gastronomii / Globalworth
Motoryzacja i transport
- SREBRO - TIER - brawurowy debiut neutralnych klimatycznie e-hulajnóg / Havas PR Warsaw, Tier Mobility
- BRĄZ - OTOMOTO - redukcja negatywnego sentymentu w SOME / MADOGZ, OTOMOTO
- BRĄZ - Kampania edukacyjna „Tablet jak cegła” / Cohn & Wolfe, Volvo Car Poland
NGO i sektor publiczny
- ZŁOTO - Stop kobietobójstwu! / Fundacja Centrum Praw Kobiet, Dziadek do orzechów
- SREBRO - #zglos.to! Lekcje z mowy nienawiści? Widzisz - reaguj! / Hill+Knowlton Strategies Poland
- SREBRO - Przystań w sieci / Hill+Knowlton Strategies Poland, Facebook, NASK PIB, UNICEF Polska
Kategorie specjalne:
Kreatywność
- ZŁOTO - OTOMOTO - redukcja negatywnego sentymentu w SOME / MADOGZ, OTOMOTO
Efektywność
- ZŁOTO - Stop kobietobójstwu! / Fundacja Centrum Praw Kobiet, Dziadek do orzechów
Research&Insight
- ZŁOTO - Bariery do kariery / Clue PR
Tytanowy Spinacz: 24/7Communication
Nagroda redakcji rp.pl: Stop kobietobójstwu! / Fundacja Centrum Praw Kobiet, Dziadek do Orzechów
Nagroda specjalna Międzynarodowego Festiwalu Kreatywności Golden Drum: Hejter za dychę / Labcon, Browar Tenczynek
Gwiazda PR: Grzegorz Szczepański
Źródło: Związek Firm Public Relations