logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Złoty Debiut 24. MBP

   22.06.2014, przeczytano 1822 razy
strzałkistrzałka
Studnia Nadziei - 60% Łukasz Kowalski

Zwycięzcą w kategorii Złotego Debiutu został Łukasz Kowalski, autor serii plakatów nawołujących do poprawy jakości i dostępu do wody w Afryce, za pracę Studnia Nadziei – 60%. Zdaniem Jury prace Kowalskiego dowodzą niesamowitego wyczucia projektanckiego, ujawnionego zwłaszcza w przywiązaniu tak wielkiej wagi do szczegółów.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/zloty-debiut-24.-mbp,21979,artykul.html

Plakaty te łączą piękno z błyskotliwym przekazem – jeden ukazuje na przykład oko, które zmienia się w tarczę za sprawą zapisu 60%. Poszczególne obrazy, wzory i typografia są dobrze wyważone – żaden element nie dominuje nad pozostałymi. Rywalizacja w kategorii Złotego Debiutu była bardzo wyrównana i w rezultacie Jury wyróżniło też prace Jana Bajtlika i Jonathana Aucha.

Jak wiadomo, jedyną niezmienną rzeczą na świecie jest sama zmienność rzeczy. Formuła Międzynarodowego Biennale Plakatu zmieniała się przez lata. Zmieniały się miejsca ekspozycji i organizatorzy, regulamin, podział na kategorie, jak również charakter wystaw głównych i towarzyszących. Kategoria Złotego Debiutu została ustanowiona w 2002 r. podczas 18. Międzynarodowego Biennale Plakatu. Wówczas Komitet Organizacyjny w porozumieniu z Radą Programową Biennale, Muzeum Plakatu w Wilanowie oraz Akademią Sztuk Pięknych w Warszawie, uchwalił zmianę w regulaminie Biennale, na podstawie której powołano do życia nową, odrębną kategorię dla młodych twórców. Nową kategorię nazwano Złoty Debiut im. Henryka Tomaszewskiego. Impulsem do stworzenia tej kategorii była płynąca z wieloletniej praktyki refleksja. Dotąd w konkursie biennalowskim największe szanse mieli uznani graficy, dobrze osadzeni w środowisku. Dysponowali lepszym zapleczem technicznym, dłuższą praktyką, jak i większymi możliwościami, chociażby jeśli chodzi o dostęp do zamówień. W konkursie odpadali więc zwykle młodzi i początkujący autorzy, którzy musieli liczyć się z ograniczeniami technicznymi, brakiem zamówień na projekty, albo z uboższym warsztatem projektanta.

Złoty Debiut im. Henryka Tomaszewskiego stał się zjawiskiem bezprecedensowym wśród konkursów graficznych. Jedynie w ramach Międzynarodowego Biennale Plakatu organizuje się konkurs i wystawę dla debiutujących grafików. Patronat Henryka Tomaszewskiego, największego polskiego twórcy plakatów, wybitnego projektanta graficznego, wspaniałego pedagoga, niezwykłego człowieka, stanowi symboliczną i dosłowną nobilitację nagrody. Złoty Debiut ma stanowić dla początkujących twórców uroczyste wprowadzenie w świat projektowania graficznego. Przymiotnik złoty, który zwykle kojarzy się z medalem olimpijskim, nadaje więcej chwały i prestiżu kategoriidebiutu. Pamiętajmy, że złoty oznacza również drogocenny, ale także autentyczny. Chodzi więc nie tylko o wysoką wartość, ale także o swoistą oryginalność i niepowtarzalność debiutu. Tymi cechami wyróżniały się dotychczas nagrodzone prace. Jak dotąd, laureatami nagrody Złoty Debiut byli: Dominika Różańska (2002), Franz Scholz (2004), Aleksander Czyż (2006), Anita Wasik (2008), Bob Lei (2010), Zofia Klajs (2012).

Międzynarodowe Biennale Plakatu jest imprezą wielowątkową. Wystawa główna będzie miała miejsce w siedzibie Muzeum Plakatu w Wilanowie, wystawa Złotego Debiutu im. Henryka Tomaszewskiego zostanie zorganizowana w Galerii Salon Akademii na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, natomiast wystawę prac jurorów będzie można zobaczyć w Centrum Kultury Łowicka. W skład komisji jurorów bieżącego Biennale weszli: Stephan Bundi (Szwajcaria), David Crowley (Wielka Brytania), Kenya Hara (Japonia), Jerzy Porębski (Polska), Silvia Sfligiotti (Włochy), Jakub Hakobo Stępień (Polska). W pierwszym etapie jurorzy poprzez internet oceniali prace zaprezentowane w formie elektronicznej. W drugim etapie konkursu jurorzy dokonują oceny wybranych prac podczas 3-dniowej sesji w Muzeum Plakatu w Wilanowie i wspólnie wybierają zwycięzców, w tym również laureata Złotego Debiutu im. H. Tomaszewskiego. Jurorzy przyznają projektom określoną ilość punktów, w skali od 0-5. Plakaty o najwyższej punktacji, zgodnie z proporcjonalnym rozkładem głosów, zostaną zakwalifikowane do wystawy i ostatecznej rywalizacji o nagrodę. Na 24. Międzynarodowe Biennale Plakatu 1672 autorów zgłosiło łącznie 3814 prac. Do momentu zamknięcia 1. etapu konkursu w kategorii Złotego Debiutu zarejestrowano 1213 nadesłanych prac.

Wystawa kategorii Złotego Debiutu odbywa się w Galerii Salon Akademii, znajdującej się w siedzibie Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Umieszczenie ekspozycji w samym sercu akademickiego ośrodka sztuki nabiera aspektu symbolicznego. Organizatorzy liczą na zainteresowanie i oddźwięk środowiska, umieszczając prace młodych twórców w centrum instytucji akademickiej, w polu napięć artystycznych i twórczej aktywności. Właśnie tutaj można spodziewać się intelektualnego fermentu, inspirowanego i ożywianego konkursem oraz nagrodą pod patronatem naszego wybitnego grafika i pedagoga. Właśnie tutaj, na tej wystawie, można oczekiwać największych niespodzianek i zaskoczeń, prawdziwych nowości. Jednocześnie słuszność wyborów potwierdzi przyszłość.

Nagroda Złotego Debiutu jest swego rodzaju motywacją i zachętą do pracy, nagrodą przyznawaną w uznaniu za świetnie rokujący start, a jednocześnie zachętą do dalszej pracy. Złoty Debiut jest wystawą spoza środowiskowych podziałów, bowiem uczestnicy dopiero stawiają pierwsze kroki w swojej branży. Na razie, choćby ze względów na wymogi zachowania zasad konkursu, nie powinniśmy przedstawiać nadesłanych prac i zakwalifikowanych artystów. Dlatego dla nas wszystkich cała wystawa będzie jedną wielką niespodzianką.

Rafał Nowakowski
kurator wystawy Złoty Debiut im. Henryka Tomaszewskiego

Źródło: STGU

www.stgu.pl

Galeria: Złoty Debiut 24. MBP

Dodatkowe informacje:

Wystawa potrwa do 4 lipca 2014 roku
Galeria Salon Akademii, ul. Krakowskie Przedmieście 5, wejście od ul. Traugutta, Warszawa

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Łucja Zaorska dołącza do Flying Bisons i FDC
Łucja Zaorska, doświadczona w branży filmowej producentka, objęła nowo powstałe stanowisko Senior Digital Producer & Team Lead w połączonym Flying Bisons i FDC.
Jarosław Łuczka Product Ownerem w Adquery
Do zespołu platformy technologicznej adQuery, oferującej kompleksowe rozwiązania z zakresu kampanii digital, dołączył Jarosław Łuczka. Jako Product Owner odpowiada za rozwój technologii w zakresie nowych funkcjonalności, komunikację oraz rozbudowę oferty produktowej firmy.
Nikon: uniwersalny superzoom Nikkor Z 28-400mm f/4-8 VR
Nikon wprowadza do sprzedaży nowy obiektyw zmiennoogniskowy z serii Z – NIKKOR Z 28-400mm f/4-8 VR. Dzięki kompaktowym wymiarom, małej masie i aż 14,2-krotności zooma jest on niezwykle uniwersalny i wygodny do w codziennym użytkowaniu z korpusem Nikon Z. Obiektyw sprawdzi się różnorodnych warunkach, zależnych od inspiracji: od rozległych krajobrazów, poprzez klimatyczną...
Przyszłość druku już tu jest - podsumowanie DTF Trendy 2024
W dniach 19-21 marca br. w API.PL odbyły się 3 dniowe spotkania DTF TRENDY 2024. Zorganizowano je, aby pokazać, jak technologia DTF się rozwija i jakie nowe rozwiązania pojawiają się na rynku. 
Zmiany w zarządzie ECCO Network
Globalna sieć agencji public relations Ecco Network, reprezentowana w Polsce przez - On Board Think Kong (OBTK) powiększa zarząd.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764