logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Złoty Debiut 24. MBP

   22.06.2014, przeczytano 1759 razy
strzałkistrzałka
Studnia Nadziei - 60% Łukasz Kowalski
ZOBACZ ILUSTRACJE

Zwycięzcą w kategorii Złotego Debiutu został Łukasz Kowalski, autor serii plakatów nawołujących do poprawy jakości i dostępu do wody w Afryce, za pracę Studnia Nadziei – 60%. Zdaniem Jury prace Kowalskiego dowodzą niesamowitego wyczucia projektanckiego, ujawnionego zwłaszcza w przywiązaniu tak wielkiej wagi do szczegółów.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/zloty-debiut-24.-mbp,21979,artykul.html

Plakaty te łączą piękno z błyskotliwym przekazem – jeden ukazuje na przykład oko, które zmienia się w tarczę za sprawą zapisu 60%. Poszczególne obrazy, wzory i typografia są dobrze wyważone – żaden element nie dominuje nad pozostałymi. Rywalizacja w kategorii Złotego Debiutu była bardzo wyrównana i w rezultacie Jury wyróżniło też prace Jana Bajtlika i Jonathana Aucha.

Jak wiadomo, jedyną niezmienną rzeczą na świecie jest sama zmienność rzeczy. Formuła Międzynarodowego Biennale Plakatu zmieniała się przez lata. Zmieniały się miejsca ekspozycji i organizatorzy, regulamin, podział na kategorie, jak również charakter wystaw głównych i towarzyszących. Kategoria Złotego Debiutu została ustanowiona w 2002 r. podczas 18. Międzynarodowego Biennale Plakatu. Wówczas Komitet Organizacyjny w porozumieniu z Radą Programową Biennale, Muzeum Plakatu w Wilanowie oraz Akademią Sztuk Pięknych w Warszawie, uchwalił zmianę w regulaminie Biennale, na podstawie której powołano do życia nową, odrębną kategorię dla młodych twórców. Nową kategorię nazwano Złoty Debiut im. Henryka Tomaszewskiego. Impulsem do stworzenia tej kategorii była płynąca z wieloletniej praktyki refleksja. Dotąd w konkursie biennalowskim największe szanse mieli uznani graficy, dobrze osadzeni w środowisku. Dysponowali lepszym zapleczem technicznym, dłuższą praktyką, jak i większymi możliwościami, chociażby jeśli chodzi o dostęp do zamówień. W konkursie odpadali więc zwykle młodzi i początkujący autorzy, którzy musieli liczyć się z ograniczeniami technicznymi, brakiem zamówień na projekty, albo z uboższym warsztatem projektanta.

Złoty Debiut im. Henryka Tomaszewskiego stał się zjawiskiem bezprecedensowym wśród konkursów graficznych. Jedynie w ramach Międzynarodowego Biennale Plakatu organizuje się konkurs i wystawę dla debiutujących grafików. Patronat Henryka Tomaszewskiego, największego polskiego twórcy plakatów, wybitnego projektanta graficznego, wspaniałego pedagoga, niezwykłego człowieka, stanowi symboliczną i dosłowną nobilitację nagrody. Złoty Debiut ma stanowić dla początkujących twórców uroczyste wprowadzenie w świat projektowania graficznego. Przymiotnik złoty, który zwykle kojarzy się z medalem olimpijskim, nadaje więcej chwały i prestiżu kategoriidebiutu. Pamiętajmy, że złoty oznacza również drogocenny, ale także autentyczny. Chodzi więc nie tylko o wysoką wartość, ale także o swoistą oryginalność i niepowtarzalność debiutu. Tymi cechami wyróżniały się dotychczas nagrodzone prace. Jak dotąd, laureatami nagrody Złoty Debiut byli: Dominika Różańska (2002), Franz Scholz (2004), Aleksander Czyż (2006), Anita Wasik (2008), Bob Lei (2010), Zofia Klajs (2012).

Międzynarodowe Biennale Plakatu jest imprezą wielowątkową. Wystawa główna będzie miała miejsce w siedzibie Muzeum Plakatu w Wilanowie, wystawa Złotego Debiutu im. Henryka Tomaszewskiego zostanie zorganizowana w Galerii Salon Akademii na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, natomiast wystawę prac jurorów będzie można zobaczyć w Centrum Kultury Łowicka. W skład komisji jurorów bieżącego Biennale weszli: Stephan Bundi (Szwajcaria), David Crowley (Wielka Brytania), Kenya Hara (Japonia), Jerzy Porębski (Polska), Silvia Sfligiotti (Włochy), Jakub Hakobo Stępień (Polska). W pierwszym etapie jurorzy poprzez internet oceniali prace zaprezentowane w formie elektronicznej. W drugim etapie konkursu jurorzy dokonują oceny wybranych prac podczas 3-dniowej sesji w Muzeum Plakatu w Wilanowie i wspólnie wybierają zwycięzców, w tym również laureata Złotego Debiutu im. H. Tomaszewskiego. Jurorzy przyznają projektom określoną ilość punktów, w skali od 0-5. Plakaty o najwyższej punktacji, zgodnie z proporcjonalnym rozkładem głosów, zostaną zakwalifikowane do wystawy i ostatecznej rywalizacji o nagrodę. Na 24. Międzynarodowe Biennale Plakatu 1672 autorów zgłosiło łącznie 3814 prac. Do momentu zamknięcia 1. etapu konkursu w kategorii Złotego Debiutu zarejestrowano 1213 nadesłanych prac.

Wystawa kategorii Złotego Debiutu odbywa się w Galerii Salon Akademii, znajdującej się w siedzibie Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Umieszczenie ekspozycji w samym sercu akademickiego ośrodka sztuki nabiera aspektu symbolicznego. Organizatorzy liczą na zainteresowanie i oddźwięk środowiska, umieszczając prace młodych twórców w centrum instytucji akademickiej, w polu napięć artystycznych i twórczej aktywności. Właśnie tutaj można spodziewać się intelektualnego fermentu, inspirowanego i ożywianego konkursem oraz nagrodą pod patronatem naszego wybitnego grafika i pedagoga. Właśnie tutaj, na tej wystawie, można oczekiwać największych niespodzianek i zaskoczeń, prawdziwych nowości. Jednocześnie słuszność wyborów potwierdzi przyszłość.

Nagroda Złotego Debiutu jest swego rodzaju motywacją i zachętą do pracy, nagrodą przyznawaną w uznaniu za świetnie rokujący start, a jednocześnie zachętą do dalszej pracy. Złoty Debiut jest wystawą spoza środowiskowych podziałów, bowiem uczestnicy dopiero stawiają pierwsze kroki w swojej branży. Na razie, choćby ze względów na wymogi zachowania zasad konkursu, nie powinniśmy przedstawiać nadesłanych prac i zakwalifikowanych artystów. Dlatego dla nas wszystkich cała wystawa będzie jedną wielką niespodzianką.

Rafał Nowakowski
kurator wystawy Złoty Debiut im. Henryka Tomaszewskiego

Źródło: STGU

www.stgu.pl

Galeria: Złoty Debiut 24. MBP

Dodatkowe informacje:

Wystawa potrwa do 4 lipca 2014 roku
Galeria Salon Akademii, ul. Krakowskie Przedmieście 5, wejście od ul. Traugutta, Warszawa

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Euvic Performance promuje Europejskie Forum Gospodarcze w Łodzi
W dniach 14 - 16 grudnia 2022 r. odbędzie się XV edycja „Europejskiego Forum Gospodarczego - Łódzkie 2022. Biznes w erze innowacji". Euvic Performance odpowiada za działania promujące Forum w wyniku wygranego postępowania przetargowego prowadzonego przez Regionalny Fundusz Rozwoju Województwa Łódzkiego Sp. z o.o.
Benq Photovue SW321C z certyfikatem TUV Rheinland Anti-Reflection
BenQ, znana światowa marka cyfrowych urządzeń lifestylowych i innowator w dziedzinie profesjonalnej technologii wyświetlania, ogłosiła, że jej PhotoVue SW321C jest pierwszym na świecie monitorem, który uzyskał certyfikat TUV Rheinland w zakresie wyjątkowej ochrony przed odbiciami i odblaskami, gwarantującej wysoki komfort pracy wysoką jakość obrazu dla profesjonalnych...
Cena drukarki, koszt wydruku - co jest ważne?
Pytania dotyczące roli druku w polskich domach zostały zadane przez polski oddział Epson podczas cyklu imprez sportowych dla najmłodszych - Kids Run 2022. Celem badania było m.in. ustalenie czy dziś - w czasach powszechnego dostępu do Internetu i chmury IT - drukarki mają jeszcze rację bytu? Po analizie zebranych informacji, okazało się, że… zdecydowanie tak!
On Board Think Kong: MSD Polska  ruszyła z kampanią „Sezon na kleszcze 2”
Kampania pod hasłem „Sezon na kleszcze 2”, ma na celu budowanie świadomości na temat ochrony zwierząt przeciwko kleszczom w czasie jesienno-zimowych miesięcy. Kampania jest częścią międzynarodowego projektu „Protect Our Future Too” realizowanego przez MSD Animal Health.
Najnowsza kampania Moliera2
Okres świąteczny, Sylwester czy karnawał - to dobre okazje do tego, aby zabłysnąć, postawić na spektakularną kreację, która pozwoli poczuć się jak prawdziwa gwiazda na czerwonym dywanie. Jeszcze nie masz wymarzonej stylizacji? Zainspiruj się najnowszą kampanią Let’s Celebrate Moliera2! Odkryj przy tym niezwykle luksusowe marki, ubrania oraz akcesoria, które...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2022 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764