logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Zły świat reklamy?

reverses   01.03.2015, przeczytano 2352 razy
ilustracjastrzałka

Wbrew wieszczeniom jerzyka (tekst pt. Zakaz reklamy), świat reklamowy ujęty jest w solidne ramy. Zważono, zmierzono i obliczono niemal wszystko co można było zmierzyć. Opracowano kodeksy etyczne, przepisy prawa - zrobiono niemal wszystko co możliwe, by reklamodawca mógł działać, ale jednocześnie odbiorca reklamy miał należną ochronę.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/zly-swiat-reklamy,24077,artykul.html

Z radością oglądamy więc reklamy z bloku Super Bowl, przekazujemy sobie linki do filmików, które ze względu na czas trwania nigdy nie znalazły swojego miejsca w ramówce telewizyjnej, ale robią furorę jako wirale, wzdychamy do niemalże artystycznych kreacji reklam dużych koncernów motoryzacyjnych, tych w formacie wideo i tych drukowanych. Podziwiamy piękne fotosy i ilustracje, plakaty i billboardy. Wiemy jak można i oczekujemy, że u nas też tak będzie.

Jednak, jak w innych dziedzinach życia, to nie kodeksy i prawo stanowią problem, najsłabszym ogniwem jest... człowiek.

Dotyka nas to, co poza przyjęte i ustalone od lat normy, wykracza w sposób bezprawny. Dotyka nas to, że dokonuje się to przy całkowitej bierności organów, które przed taką bezkarnością powinny nas chronić. Dotyka nas to, że łamane są nie tylko normy prawne, ale także te trudniejsze do zdefiniowania - normy estetyczne. Dotyka nas brzydota i nadmiar, dotyka nas wszędobylstwo, dotyka nas natręctwo.

Jednak...
...wyciągamy rękę po ulotkę, zezwalamy na zostawienie gazetki reklamowej na klatce schodowej, pozwalamy na wkładanie reklam do skrzynek na listy, kupujemy wydawnictwa w których większość stron stanowią reklamy.

Co gorsza, milczymy, gdy:
- nasza wspólnota sprzedaje ścianę bloku pod wielką płachtę,
- elewacje bloków zapełniają się brzydkimi tablicami i banerami we wszystkich kolorach tęczy,
- nasz kandydat zasypuje dzielnicę kilogramami makulatury wyborczej,
- pod blokiem parkuje, zawadzająca wszystkim, reklamowa przyczepa.

Oględnie mówiąc, wszędzie tam, gdzie nasz głos się liczy, gdzie mamy realny wpływ na to jak wygląda otoczenie, gdzie możemy kształtować nie tylko zachowania, ale i zwyczaje, wszędzie tam milczymy...

...by potem żalić się w mediach na brzydkie i wszędobylskie reklamy.

reverses

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
avatar użytkownika
,

Ani się żalę, ani wieszczę. Ot, żartobliwa refleksja i tyle.
A jeśli tak bardzo poważnie chcesz potraktować krotochwilny tekścik, to wyjaśniam, że dotyczył samego istnienia prostytutki, a nie jej wymiarów, ubranka czy miejsca pracy ;)

avatar użytkownika
,

"...Oględnie mówiąc, wszędzie tam, gdzie nasz głos się liczy, gdzie mamy realny wpływ na to jak wygląda otoczenie, gdzie możemy kształtować nie tylko zachowania, ale i zwyczaje, wszędzie tam milczymy..."

Ogólnie mówiąc/pisząc: pieprzysz jak potłuczony/przesadzasz jak dobry ogrodnik - przykłady niżej:
http://bi.gazeta.pl/im/3/6640/z6640663Q,Zmodyfikowany-przez-nieznanych-sprawcow-billboard-.jpg
http://asset-5.soup.io/asset/0873/8406_533b.jpeg


,

Cóż z tego, że domalowano to i owo, skoro najpierw wycięgnięto rączki po kasę za powieszenie tego badziewia?  

avatar użytkownika
,

Apropos ulotek wtykanych taki dylemat moralny mam.
Stoję autem w korku. Podchodzi pan z plikiem śmiecia i z zamiarem wetknęcia mi go przez okno.
-nie wezmę - on nie zarobi
-wezmę - on zarobi, ale będę musiał śmieci z auta wyrzucić

Co lepsze?

avatar użytkownika
,

Musisz to rozważyć we własnym sumieniu :]  

Najnowsze w tym dziale

Zachowania konsumenckie w ewolucja mediów
Mając większy wybór, władzę i informacje na wyciągnięcie ręki bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, dzisiejsi konsumenci podejmują szybsze decyzje na różnych płaszczyznach, począwszy od tego, jak wydawać pieniądze do tego, które media wybrać.
Dyrektywa o prawie autorskim nie musi oznaczać cenzury internetu
Przyjęta przez Parlament Europejski dyrektywa o prawie autorskim nie musi mieć tak dużego wpływu na polski internet jak przewidywano w czarnych scenariuszach. Każde państwo może dostosować do dyrektywy swoje przepisy tak, by tylko został zrealizowany jej cel. Sprawa nie jest przegrana. Jak zaadaptujemy przepisy, zależy od nas i takie będziemy stosować – podkreśla Krzysztof...
Sztuczna inteligencja rewolucją dla świata reklamy
Sztuczna inteligencja jest tematem nierzadko poruszanym w artykułach pisanych przez branżę marketingu. Mówi się o niej coraz częściej w kontekście rewolucji rynku. Co tak naprawdę kryje się pod tym pojęciem? Jak AI wpłynie na programmatic?  
Programmatic stawia na etykę
Firmy działające na programatycznym rynku zakupu reklam w Internecie opracowały własny kodeks etyki. Dzięki niemu ten dynamicznie rozwijający się sektor reklamy będzie działał przejrzyście, a niepożądane treści w reklamach będą eliminowane.
Podsumowanie roku na XIX Kongresie Profesjonalistów PR: Komentarze PSPR
"Subiektywny przegląd najciekawszych zjawisk PR minionego roku" prezentowany przez Adama Łaszyna od dziesięciu lat na Kongresie Profesjonalistów PR w Rzeszowie to ważne dla branży zestawienie, które jest swoistym papierkiem lakmusowym kondycji PR w Polsce pod wzgledem etycznym i kreatywnym. Tegoroczne zestawienie było inne pod wieloma względami. Poprosiliśmy o komentarz członków...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2019 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764