logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Zmarnowane miliony na promocję Polski. Na kampanii PFN ktoś jednak korzysta

   18.09.2019, przeczytano 875 razy
ilustracjastrzałka
Kanał Poland Perspectives zarządzany przez WHWG w ramach kontraktu z PFN

Polska Fundacja Narodowa powierzyła amerykańskiej agencji PR White House Writers Group promowanie Polski w USA. Według Onetu na kontrakcie skorzystała najbardziej rodzina Marka Chodakiewicza – powiązanego z PiS-em polonijnego historyka, znanego w Polsce głównie ze swych homofobicznych wypowiedzi.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/zmarnowane-miliony-na-promocje-polski.-na-kampanii-pfn-ktos-jednak-korzysta,384013,artykul.html

PFN, która wsławiła się zorganizowaniem wymierzonej w środowisko sędziowskie kampanii „Sprawiedliwe Sądy”, tym razem powierzyła PR-owskiej agencji White House Writers Group m.in. stworzenie w social media profili poświęconych Polsce. W ciągu kilkunastu miesięcy agencji przekazano równowartość ponad 20 milionów zł. Niektóre ze stworzonych w ramach kontraktu profili śledzi po kilkanaście lub kilkadziesiąt osób. Zarządzany przez agencję na zlecenie PFN kanał Poland Perspectives na YouTube miał w chwili zbierania materiałów do publikacji 13 subskrybentów (w tym pracownicy agencji), a oglądalność poszczególnych filmów nie przekraczała 10 odsłon. 

Wśród zdjęć zamieszczonych na jednym z profili społecznościowych miały się znaleźć fotografie przedstawiające warszawską Pragę i Kamila Stocha. W rzeczywistości zamieszczone przez amerykańską firmę zdjęcia przedstawiały Pragę czeską oraz niemieckiego narciarza Torge Nagela. Wywołało to falę kpin oraz akcję internautów, którzy przejęli hasztag #heartofpoland publikując absurdalne zdjęcia znanych światowych atrakcji turystycznych, okraszone podpisami w stylu "Włoszczowa", "Świętokrzyski Bridge", "Mierzeja Wiślana po przekopie (w rejonie Panamy)" itp.

Onet poznał szczegóły rozliczeń dzięki amerykańskim przepisom lobbingowym, obligującym do publikowania szczegółowych raportów z działalności finansowanej przez zagraniczne rządy. Do zadań WHWG należeć miało również organizowanie konferencji, dyskusji panelowych oraz przyjęć dla VIP-ów. Według dziennikarzy Onetu, waszyngtońska agencja chwali się w rozliczeniu m.in. organizacją spotkań z amerykańskimi oficjelami, których w rzeczywistości nie organizowała.

Okazuje się, że w agencji pracuje siostra Marka Chodakiewicza – dobrego znajomego Macieja Świrskiego, byłego wiceprezesa PFN, który miał wg Onetu osobiście zadecydować o przyznaniu kontraktu White House Writers Group. O profesorze Chodakiewiczu zrobiło się w Polsce głośno dzięki jego niedawnemu wystąpieniu na wykładzie organizowanym przez IPN, podczas którego w wulgarny sposób wypowiadał się o osobach homoseksualnych, sugerując ich skłonność do zoofilii.

Według ustaleń Onetu siostra Chodakiewicza – Anna Chodakiewicz-Wellisz , pracując w WHWG zarabia na kontrakcie z PFN 120 tys. dolarów rocznie, co daje równowartość ponad 39 tys. zł miesięcznie. Jak twierdzi Onet na tym nie kończą się wydatki PFN. Kontrakt przewiduje zwrot kosztów „uzasadnionych” wydatków. Ich kontrola przez PFN jest wg Onetu iluzoryczna, transferowane z tego tytułu do USA sumy sięgają milionów dolarów, zaś nazwisko Wellisz figuruje w wykazie zwracanych kosztów wielokrotnie.

Czym zajmuje się pani Wellisz w ramach kontraktu na promowanie Polski? Według informacji agencji WHWG, miała ona pisać maile do Georgette Mosbacher (ambasador USA w Polsce) oraz udzielić wywiadu dotyczącego Polski dla lokalnej, katolickiej stacji radiowej Ave Maria.

W sprawozdaniach WHWG znajdują się także ślady przelewów dla Moniki Jabłońskiej - żony prof. Chodakiewicza zajmującej się badaniem spuścizny Jana Pawła II. Jabłońska zaangażowana została przez agencję w związku z organizacją konferencji poświęconej współpracy polskiego papieża z Ronaldem Reaganem. W sumie przekazano jej równowartość blisko 100 tys. zł. W konferencji wzięli również udział Świrski oraz sam Chodakiewicz.

    Jak wylicza Onet, w ciągu dwóch lat Chodakiewiczowie otrzymali z polskiego budżetu równowartość ponad miliona złotych, jednak lista wydatków nie kończy się na rodzinie związanego z PiS-em historyka. Kolejnym beneficjentem przelewów z PFN jest Paweł Styrna zatrudniony wraz z Chodakiewiczem w waszyngtońskim think-tanku The Institute of World Politics.

    Profesor Chodakiewicz nie odpowiedział na pytania dziennikarzy Onetu na temat pieniędzy przekazywanych jego rodzinie i znajomym przez Polską Fundację Narodową. PFN wydała natomiast oświadczenie w którym stwierdza m.in., że Anna Wellisz jest stypendystką Fulbrighta i absolwentką UC Berkeley, gdzie skończyła komparatystyczne studia doktoranckie. „Prowadzi ten projekt na co dzień, włącznie z organizowaniem wizyt studyjnych z USA w Polsce” - stwierdza PFN, chwaląc także małżeństwo Chodakiewiczów za konferencję o papieżu: - „Wykorzystanie dwóch waszyngtońskich ekspertów z polskim doświadczeniem było kluczowe dla przekazu: prof. Marek Jan Chodakiewicz, autor kilkuset publikacji i ekspert najnowszej historii Polski i Europy, który doktoryzował się na Columbia University, wystąpił w panelu historycznym; Monika Jabłońska, autorka jedynej w języku angielskim monografii o Janie Pawle II jako autorze poezji, prozy i dramatów, uczestniczyła w panelu o polskim Papieżu. Monika Jabłońska ma magisterium z literatury i prawa w Polsce i USA. Studiowała w Rzymie i znała osobiście polskiego Papieża, który zachęcił ją do napisania tej książki”.

    Olbrzymi budżet PFN (obecnie 200 mln zł) opiera się na składkach 17 największych spółek Skarbu Państwa. Od czasu jej powołania, które miało miejsce po dojściu PiS-u do władzy, już dwukrotnie zmieniano w fundacji prezesa. Poprawa wizerunku Polski w USA miała być jednym z jej kluczowych zadań.

    Artykuły na ten temat w Onecie:

    Zobacz także:

    Źródło: Onet

    REKLAMA

    Komentarze

    Zaloguj się i dodaj komentarz

    Najnowsze w tym dziale

    Firmy produkcyjne walczą z kryzysem i brakiem zamówień
    71 proc. firm produkcyjnych zapowiedziało, że nie planuje zwiększać zatrudnienia w najbliższych miesiącach, a prawie 30 proc. musiało już zredukować liczbę pracowników – wynika z badania Trenkwalder. Takie wyniki nie dziwią, gdy spojrzymy na dane o produkcji przemysłowej, która w kwietniu była o ponad 24 proc., a w maju o 17 proc. niższa niż przed rokiem....
    3 mld zł dotacji unijnych dla MŚP zmagających się z koronawirusem
    W ramach łagodzenia gospodarczych skutków pandemii SARS-CoV-2 do końca lipca br. przedsiębiorstwa mogą ubiegać się o unijne dotacje na kapitał obrotowy. Aby otrzymać wsparcie, firma musi spełnić tylko dwa warunki: odnotować przynajmniej 30-proc. spadek obrotów wskutek pandemii oraz mieścić się w definicji średniego przedsiębiorstwa. Kwota dotacji jest uzależniona od skali...
    Barometr COVID-19: sektor MŚP potrzebuje rok na rekonwalescencję
    Pod koniec maja br., czyli po prawie trzech miesiącach od wybuchu epidemii koronawirusa w Polsce, widać zdecydowanie więcej optymizmu w sektorze MŚP niż jeszcze miesiąc wcześniej. Na szybką rekonwalescencję branży, jeszcze w tym roku, liczy 18 proc. firm, podczas gdy w kwietniu ten odsetek był ponad dwa razy niższy (8,5 proc.). Najwięcej zapytanych przedsiębiorców – 58 proc....
    W życie wchodzi nowa matryca stawek podatku
    Od 1 lipca 2020 roku zaczynają obowiązywać nowe stawki VAT. Wszystko to za sprawą długo oczekiwanej nowej matrycy stawek podatku. Eksperci z firmy inFakt wyjaśniają, co się zmieni – na co podatek będzie wyższy, a na co niższy.
    COVID-19 redefiniuje wartość pieniądza
    Wirus COVID-19 sprawił, że wielu z nas z dnia na dzień zmierzyć musiało się z konsekwencjami pandemii. Działania rządu – wprowadzenie obostrzeń i restrykcji, ale również radykalne decyzje podjęte w wielu firmach sprawiły, że z kryzysów zaistniałych na wielu płaszczyznach podnosić będziemy się przez długi czas. Bo choć gospodarka zaczyna odżywać, wiele...
     
    Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2020 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764