logo
FORUM
Polska reklama i poligrafiaFORUM

Zmiana RGB na CMYK i zamiana czarnego na Karbon

Strona 3/6  1 2 3 4 5 6

| 11.02.2017 23:02

Nie lepiej pobawić się suwakami i filtrami w Paincie albo w Photoshopie aby uzyskać podobny efekt dekoracyjny, ale bez wdawania się w dywagacje jakimi składowymi zostanie to wydrukowane w praktyce? Skąd to parcie na użycie wyłącznie czarnego koloru w druku? Kto Ci powiedział, że pozostałe składowe powodują "nieostrość"? Chyba wówczas, gdy maszynista nieostro albo podwójnie widzi i nie umie spasować kolorów...

-----------------
Redakcja Signs.pl

avatar użytkownika
SIGNS.PL

Liszki
Małopolskie
wiadomości: 8376
w Signs.pl od 10.11.2000
IP: 217.99.197.XXX

| 12.02.2017 00:02

Już mówię skąd to parcie.
Z praktyki. Nie chciałoby mi się ruszać tematu gdybym naocznie nie widział problemu.
Nie wiem czy miewasz okazję drukować coś na druku typowo prasowym na papierze 45 lub zbliżonym.
To jest zupełnie inna bajka niż ulotkowy offset. Na offsecie wszystko wychodzi cacy, foteczki ładnie się spasowują, nawet nie musisz robić konwersji RGB na CMYK, żeby cieszyć się dobrym efektem, bo drukarz zrobi to dość dobrze za Ciebie.
W prasówce wychodzi inaczej, a ostatnie doświadczenie zmusiły mnie do szukania problemu.
Otóż sytuacja była taka, że dostałem gotową reklamę od klienta ja oraz konkurencyjna gazeta - Dziennik Łódzki (i w drukarni tejże gazety drukuję swoją gazetę).
Mieliśmy ten sam plik, robiliśmy na tej samej maszynie i na tym samym papierze. Cienie i zdjęcia w DŁ wyszły idealne, a u mnie pojawiły się lekkie smugi magenty i cyanu. Pobrałem pipetą próbniki z źródłowym materiałów i u mnie faktycznie cień był zrobiony ze składowych, a u nich ostatecznie był zamieniony w praktycznie sam karbon.
Reklama jako taka wyświetlała się, że jest przygotowana w CMYK, napisy czarne na niej umieszczone wyszły idealnie bo pipeta pokazuje 100% K.
Przejrzałem jak wychodzą u nich zdjęcia i widać ewidentnie, że wszystko jest ostrzejsze przez konwersję czerni głównie w karbon i to tak jak pisał Tegraf,
Druk prasowy ma możliwość rozwarstwić się nawet do 1mm i nie podlega to reklamacji, wiec to jest inna zabawa niż z offsetem, dlatego tak cisnę na ostrą czerń.

brak ikonki
+

Bełchatów
wiadomości: 23
w Signs.pl od 11.02.2017
IP: 31.175.13.XXX

| 12.02.2017 01:02

Kombinujesz kolego jak koń pod górkę, a efekt... - myślisz że jak klient zobaczy super ostrą "czerń" która nie jest czernią tylko wyblakłym flakiem (papier LWC?) powyżeranym z obrazu w sztuczny sposób, bo przecież nie utrzymasz płynnej skali przejścia ku tej czerni - to będzie bardziej zadowolony niż widząc ewentualne niespasowanie kolorów?

Teza o tym, że w druku gazetowym nie da się utrzymać pasowania kolorów to jakaś piramidalna bzdura. Jeśli masz takie praktyczne doświadczenie to znaczy, że wydawnictwo powinno zmienić drukarnię, albo redaktora technicznego, bo ktoś tego wydawcę robi w wała, a Ty dajesz się w tę gierkę wciągać i usiłujesz walczyć z wiatrakami metodą partyzancką. Nie przyszło Ci do głowy, że skoro cały świat przygotowuje materiały do druku gazetowego bez takich partyzanckich kombinacji, to może to cały świat ma rację, a nie partoląca robotę drukarnia, na którą skazał Cię wydawca?

-----------------
Redakcja Signs.pl

avatar użytkownika
SIGNS.PL

Liszki
Małopolskie
wiadomości: 8376
w Signs.pl od 10.11.2000
IP: 217.99.197.XXX

| 12.02.2017 09:02

Widzisz, jakbym pokazał Ci na żywca jaka jest różnica, to byś przyznał mi rację z miejsca.
Gdyby tu chodziło tyko o to, że w cieniach mam lekkie rozwarstwienie to bym to olał. Ale składowa czerń w przypadku drukowania np gazetek produktowych daje ogólny efekt "brudniejszego" druku, bo czarny wieloskładowy jest częścią praktycznie każdego koloru na zdjęciach - serio widać gołym okiem różnicę.
A drukowałem w 4 bardzo dużych drukarniach prasowych (Agora, Presspublika, Polskapresse i Olsztyńska), nie spotkałem sytuacji, kiedy spasowanie na całej gazecie udawało się utrzymać idealnie.
Zresztą ich własne tytuły też nie są wolne od wad lekkich lub czasem mocnych przesunięć.Ustawienie paserów to jedno, a to co w druku to czasem drugie.

brak ikonki
+

Bełchatów
wiadomości: 23
w Signs.pl od 11.02.2017
IP: 31.175.13.XXX

| 12.02.2017 09:02

rafalkurek, 2017-02-11 22:39
czy tym można się posłużyć tak jak innymi profilami, że mogę to dostać od kogoś, wgrać do PSa lub InDesigna i on sam będzie robił tę robotę o której jest napisane w linku?


Nie. Profil typu DeviceLink to nie jest profil, którego używa się tak, jak zwykły profil ICC.

Technicznie to działa jak dwa połączone profile + "coś" pomiędzy. Np. na wejściu profil ISO Coated + coś + precyzyjnie wyliczony i wygenerowany profil konkretnej maszyny. To "coś" to tabela zamiany każdego koloru z ISO na kolor profilu własnej maszyny lub jakaś reguła zamiany. Można np. ustalić, że kolory składające się tylko z jednej składowej (C, M, Y lub K) nie zostaną przekonwertowane. Lub dwuskładowe. Lub trzyskładowe. Problem zamiany K na CMYK w konwersji międzyprofilowej znika.

Wszystko to działa na zasadzie serwera: z jednej strony wpadają zmontowane całe arkusze, z drugiej wypadają przetworzone pdfy. Wyglądają strasznie (uwzględniają np. przyrost punktu, na RIPie prostuje się krzywe kompensacyjne), ale nie są do oglądania, tyko drukowania.

DeviceLink to nie jest narzędzie dla grafików. Ci zostają na typowych profilach. To narzędzie dla drukarni. Drukarnie, które z tego korzystają, wolą (podobno) dostawać pdfy w rgb, ale info o tym przekazują wybranym grafikom. Nowe maszyny mogą więcej niż ISO Coated. Po co zatem ograniczać się na wejściu. Wtedy profil DeviceLink typu RGB>CMYK załatwia sprawę. ISO Coated ma już 10 lat...

Możesz za darmo sprawdzić, jak mógłby wyglądać Twój druk za pomocą DeviceLink: http://colornorm.pl/index.php/kolor-kontrolowany

Ale z tego co wiem, to zabawa za duże pieniądze. Wręcz bardzo duże. I faktycznie Redakcja ma rację, sposób generowania czarnej separacji raczej nie będzie lekarstwem na brak pasowania.

avatar użytkownika
+ + + +

Wilkanowo (k. Zielonej Góry)
wiadomości: 133
w Signs.pl od 30.01.2006
IP: 83.20.75.XXX

| 12.02.2017 11:02

Skoro to narzędzie dla drukarni, to czy możliwe jest, że drukarnia swoją gazetę puszcza tak, żeby wyszła żyleta i konwertuje te barwy składowe, aby kolor był najczystszy, a gazety zewnętrzne olewa i wali jak leci bez tych ustawień DeviceLink?

Postaram się w pn wrzucić foto jak wygląda ta sama reklama w Dzienniku Łódzkim (gazeta drukarni), a jak u mnie.
- da to obraz z czym walczę.

Redakcja ma rację, sposób generowania czarnej separacji raczej nie będzie lekarstwem na brak pasowania.

Drukarnia swoją gazetę również ma nieidealnie spasowaną, ale mimo tego wszystko ogólnie i tak wychodzi ostrzej i czyściej. Poza czerniami można zauważyć również, że niebieski który u mnie jest brudnawy u nich wygląda znacznie czyściej - tak jakby u mnie złożył się z 4 barw a u nich tylko z C i K.

brak ikonki
+

Bełchatów
wiadomości: 23
w Signs.pl od 11.02.2017
IP: 31.175.13.XXX

| 12.02.2017 11:02

rafalkurek, 2017-02-12 09:37
A drukowałem w 4 bardzo dużych drukarniach prasowych (Agora, Presspublika, Polskapresse i Olsztyńska), nie spotkałem sytuacji, kiedy spasowanie na całej gazecie udawało się utrzymać idealnie.
Zresztą ich własne tytuły też nie są wolne od wad lekkich lub czasem mocnych przesunięć.Ustawienie paserów to jedno, a to co w druku to czasem drugie.


Jeśli klient chce mieć "idealnie" to nie zamieszcza reklamy w gazecie tylko drukuje drogi folder albo drogą ulotkę na drogiej kredzie. Stawiasz sprawę na głowie i szukasz sposobu aby niebo wróciło na swoje miejsce. W jaki sposób wyłączenie cieni do gołej czerni ma załatwić sprawę pasowania? A co z jaśniejszymi partiami, które będą nadal drukowane z udziałem wszystkich czterech składowych CMYK? Tutaj brak pasowania nie przeszkadza?

-----------------
Redakcja Signs.pl

avatar użytkownika
SIGNS.PL

Liszki
Małopolskie
wiadomości: 8376
w Signs.pl od 10.11.2000
IP: 83.27.123.XXX

| 12.02.2017 11:02

A co z jaśniejszymi partiami, które będą nadal drukowane z udziałem wszystkich czterech składowych CMYK? Tutaj brak pasowania nie przeszkadza?


Wbrew pozorom to nie jest problem (tzn jest ale drugorzędny).
Pokaże fotki z fragmentami reklam, to zrozumiesz w czym problem - jutro pokażę.

A klient nie chce wydać dużo kasy na foldery, tylko chce drukować dużo gazetek reklamowych -produktowych. Druk coldsetowy jest do tego dobrym rozwiązaniem w kategorii cenowej. - np Kaufland tak robi - drukuje w Agorze.

brak ikonki
+

Bełchatów
wiadomości: 23
w Signs.pl od 11.02.2017
IP: 31.175.13.XXX

| 12.02.2017 11:02

I co - Kaufland nie narzeka, a klient narzeka?

-----------------
Redakcja Signs.pl

avatar użytkownika
SIGNS.PL

Liszki
Małopolskie
wiadomości: 8376
w Signs.pl od 10.11.2000
IP: 83.27.123.XXX

mundeke mundeke | 12.02.2017 15:02

rafalkurek, 2017-02-12 11:16
Skoro to narzędzie dla drukarni, to czy możliwe jest, że drukarnia swoją gazetę puszcza tak, żeby wyszła żyleta i konwertuje te barwy składowe, aby kolor był najczystszy, a gazety zewnętrzne olewa i wali jak leci

Szczerze wątpię. Robiłem kiedyś reklamę do GW. Szła 4 razy w dwutygodniowych odstępach, z jednego i tego samego pliku, a mimo to każdy druk był inny.

-----------------
Niech przeto ten, komu się zdaje, że stoi, baczy, aby nie upadł.

mundeke
+

Polska
wiadomości: 35
w Signs.pl od 11.02.2017
IP: 89.70.6.XXX
Strona 3/6  1 2 3 4 5 6
REKLAMA:

REKLAMA
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764