logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Zmiany w sposobie rozpatrywania skarg do KER

   29.01.2018, przeczytano 664 razy

Walne Zebranie Członków Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy uchwaliło istotne zmiany w sposobie rozpatrywania skarg wpływających do Komisji Etyki Reklamy. Podmioty, które dotychczas nie wyrażały zgody na poddawanie się procedurze weryfikowania zgodności ich reklam z zapisami Kodeksu Etyki Reklamy, będą nadal oceniane, ale w oparciu o inne normy.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/zmiany-w-sposobie-rozpatrywania-skarg-do-ker,35251,artykul.html

Przyczyny zmian

Do niedawna Komisja Etyki Reklamy rozpatrywała skargi od konsumentów niezależnie od tego, czy skarżony podmiot był sygnatariuszem KER lub firmą członkowską organizacji należącej do Rady Reklamy, czy też nie.

W ciągu kilkunastu ostatnich miesięcy niektóre ze skarżonych przez konsumentów firm konsekwentnie i stanowczo odmawiały udziału w postępowaniu przed Komisją argumentując, że nie są sygnatariuszami Kodeksu Etyki Reklamy. Skłoniło to Zarząd Rady Reklamy do analizy ryzyka prawnego wynikającego z tych odmów. Audyt przeprowadziła firma Deloitte Legal, której raport potwierdził, że system samoregulacji stworzony przez Radę Reklamy działa w interesie publicznym i podnosi etyczne standardy komunikacji marketingowej w Polsce.

Niemniej jednak autorzy raportu zaproponowali wprowadzenie do Regulaminu Rozpatrywania Skarg odrębnej procedury dla firm, które odmawiają udziału w postępowaniu przed KER, bo nie podpisały Kodeksu (procedura dla Nie-sygnatariuszy).

W uzasadnieniu tego zalecenia napisali: „W stosunku do Nie-sygnatariuszy, którzy zgody nie wyrazili, Związek posiada prawo do publicznej oceny ich działalności reklamowej […] w ramach prawa do wyrażania dozwolonej krytyki realizowanej w interesie publicznym”.

W konsekwencji 19 stycznia 2018 r. Walne Zgromadzenie Członków Związku uchwaliło stosowne zmiany w Regulaminie Rozpatrywania Skarg i idące za tym zmiany w Kodeksie Etyki Reklamy i Statucie ZS RR.

Jak działa nowa procedura?

Nowa procedura dla Nie-sygnatariuszy zakłada, że po wpłynięciu skargi konsumenta lub przedsiębiorcy Biuro RR pyta skarżoną firmę, czy zgadza się na udział w postępowaniu. Zgoda oznacza, że firma korzysta z przywilejów procedury przewidzianej dla Sygnatariuszy (mimo że nie jest formalnym Sygnatariuszem). Te przywileje to przede wszystkim prawo udziału przedstawiciela firmy w postępowaniu oraz możliwość odwołania się od uchwały Zespołu Orzekającego KER do Prezydium KER. Z przywilejami wiąże się oczywiście obowiązek zastosowania się do treści uchwały i wynikających z niej zaleceń. 

Jeśli skarżona firma odmówi lub nie zareaguje na zaproszenie do udziału w postępowaniu, Komisja Etyki Reklamy podda przekaz reklamowy swojej ocenie, ale już bez udziału skarżonego i bez prawa do odwołania. Uchwała KER, zawierająca opinię Zespołu Orzekającego, w tym przypadku nie będzie się powoływać na Kodeks Etyki Reklamy, lecz na „powszechnie przyjęte zasady etyki lub dobre praktyki rynkowe”.

Zdefiniowano też na nowo pojęcie Sygnatariusza i Nie-sygnatariusza. Definicję tę zawiera pkt 12 RRS:

"Sygnatariuszami w rozumieniu regulaminu są podmioty, którym przysługuje prawo do znaku towarowego „Reklamuję etycznie”, o którym mowa w pkt. 38 regulaminu, członkowie organizacji zrzeszonych w Związku Stowarzyszeń Rady Reklamy, o ile organizacje te zastrzegły w swoich wewnętrznych regulacjach, że Kodeks Etyki Reklamy obowiązuje wszystkich ich członków, a także członkowie organizacji zrzeszonych, którzy zobowiązali się na podstawie odrębnie zgłoszonych oświadczeń woli do przestrzegania Kodeksu Etyki Reklamy. Nie-sygnatariuszami w rozumieniu regulaminu są wszystkie inne podmioty zajmujące się działalnością w zakresie reklamy komercyjnej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej."

Co to oznacza dla konsumentów?

W większości przypadków proces rozpatrzenia skargi konsumenta nie ulegnie wydłużeniu. Od tej zasady jest jednak wyjątek, który dotyczy tych firm, które nie są Sygnatariuszami Kodeksu Etyki Reklamy, lecz w drodze korespondencji wyrażą zgodę na rozpatrzenie skargi na swój przekaz reklamowy zgodnie z procedurą przewidzianą dla Sygnatariuszy. Wówczas proces będzie wydłużony
o 10 dni.

Co to oznacza dla opinii publicznej?

Wraz ze zmianami dotyczącymi rozpatrywania skarg i kwalifikowania reklamodawców do grona Sygnatariuszy bądź Nie-Sygnatariuszy, zmianie ulegnie również treść publikowanych decyzji Zespołów Orzekających Komisji Etyki Reklamy. Podstawowa zmiana dotyczy rozróżnienia na Uchwały, w których wskazane zostaną naruszone artykuły z Kodeksu Etyki Reklamy oraz Uchwały w formie opinii, w których KER oceni przekaz reklamowy w oparciu o powszechnie przyjęte zasady etyki lub dobre praktyki rynkowe. W obu przypadkach nie będzie cytowana korespondencja Biura Rady Reklamy ze skarżącymi (konsumentami lub przedsiębiorcami) ani ze skarżonymi. Poza danymi porządkowymi sprawy, uchwała zawierała będzie informacje o składzie danego Zespołu Orzekającego, przedmiot skargi, treść rozstrzygnięcia oraz uzasadnienie zawierające powody rozstrzygnięcia.

Źródło: Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Nowa seria profesjonalnych monitorów Sony Bravia
Firma Sony ogłosiła dziś, że rodzina monitorów profesjonalnych BRAVIA powiększa się o zupełnie nowy, flagowy 98-calowy monitor z serii FW-BZ53L, wyposażony w powłokę Deep-Black Non-Glare Poszerzeniu ulega tez oferta podstawowych monitorów serii BZ30L do której dla klientów w Europie dołącza monitor w wersji 98-calowej., Niedawno ogłoszone...
Samsung Electronics liderem rynku digital signage 15. rok z rzędu
Centrum badań rynku Omdia ogłosiło, że Samsung Electronics 15 rok z rzędu został uznany za producenta numer jeden w zakresie produktów wyświetlania profesjonalnego [1] . Według firmy badawczej w minionym roku Samsung nie tylko był liderem globalnego sektora signage z 33 proc. udziałem, ale także sprzedał ponad 2 mln urządzeń – to rekordowa liczba dla...
Kampania Pepsi: Thirsty for more
Marka Pepsi wystartowała z kampanią marketingową pod hasłem „Thirsty for more”. W ramach działań zaplanowano szereg wyjątkowych i niestandardowych aktywności mających na celu zachęcenie konsumentów do odkrycia nowej ery świata Pepsi. Aktywacja jest efektem globalnej transformacji marki, która przeszła największy rebranding od ponad 14 lat.
Xiaomi rozpoczęło współpracę z gwiazdami polskiej siatkówki
Aleksander Śliwka, Kamil Semeniuk i Marcin Janusz rozpoczęli współpracę z Xiaomi. Od dziś na swoich kanałach społecznościowych będą dzielić się fragmentami ze swojego życia, treningów, a w szczególności z najważniejszych spotkań meczowych w tym roku. Nowi przyjaciele marki będą relacjonować legendarne momenty zdjęciami przy użyciu telefonów...
Lincoln Electric powierza Kinesso obsługę w digitalu
Lincoln Electric, specjalizujący się w zakresie projektowania, rozwoju i wytwarzania produktów do spawania, cięcia, lutowania i zautomatyzowanych rozwiązań dla przemysłu, wybrał w przetargu na obsługę digital ofertę agencji KINESSO (IPG Mediabrands).
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764