logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Zmiany w VAT - nowe perspektywy dla przedsiębiorczości?

  PR 13.01.2014, przeczytano 688 razy
ilustracjastrzałka
Źródło Rzetelna Firma, Absurdy prawne oczami polskich przedsiębiorców, badanie przeprowadzone na próbie 3 tys. przedsiębiorców należących do programu Rzetelna Firma, 2013 r.

Od stycznia br. obowiązują nowe przepisy dotyczące prawa podatkowego. To jedna z najbardziej rewolucyjnych zmian w VAT od ponad 20 lat. Czy wpłyną one znacząco na sytuację polskich przedsiębiorców? Jak wynika z badań Rzetelnej Firmy przedsiębiorcy najdotkliwiej odczuwają obowiązek odprowadzania podatku VAT niezależnie od tego, czy kontrahent zapłacił za towar bądź usługę. To jednak niestety się nie zmieni. 


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/zmiany-w-vat---nowe-perspektywy-dla-przedsiebiorczosci,20589,artykul.html

VAT – społeczna dyskusja nie od dziś

Na konieczność zmian w przepisach prawa podatkowego od dawna sygnalizowali już przedsiębiorcy, zrzeszeni w Programie Rzetelna Firma. Od ponad dwóch lat firma przeprowadza wśród nich badanie analizujące absurdy prawne, z którymi przedsiębiorcy spotykają się na co dzień, prowadząc swoją działalność. Z przeprowadzonej w październiku 2013 roku ankiety wynika, że spośród 3 tys. badanych, nieustannie najwięcej niedogodności i kuriozalnych sytuacji w rozwoju biznesu powodują przepisy prawa podatkowego – na taką odpowiedź wskazało aż 42 proc. respondentów.

Według ankietowanych przedsiębiorców wymóg odprowadzania podatku VAT niezależnie od tego, czy kontrahent zapłacił za towar bądź usługę szczególnie uderza w rzetelność i wiarygodność w biznesie. - W założeniu rozwiązanie to zapewnia stałe zasilanie budżetu państwa, jednak może powodować trudności płatnicze firmy, która ma kłopoty z wyegzekwowaniem należnej zapłaty od partnera biznesowego, – podkreśla Waldemar Sokołowski, Prezes Rzetelnej Firmy. Takie prawo nie jest przychylnie przyjmowane przez przedsiębiorców, bo ich zdaniem powoduje wzrost ryzyka prowadzenia działalności gospodarczej. – dodaje Waldemar Sokołowski. Uczciwa firma musi z własnej kieszeni płacić za nierzetelność swojego partnera biznesowego. Utrudnia to utrzymanie płynności finansowej, co szczególnie może być bolesne dla mniejszych, rodzinnych przedsiębiorstw. Dlatego tak ważne dla przedsiębiorców jest staranne weryfikowanie potencjalnych partnerów biznesowych.

Wejście w życie nowych przepisów dotyczących podstawy opodatkowania sprawiło, że wszystkie dotychczasowe interpretacje podatkowe, na których opierali się przedsiębiorcy przestały obowiązywać. Poniżej wskazujemy najważniejsze zmiany, jakie obowiązują od 1. stycznia 2014 roku.

1. Faktura schodzi na drugi plan. Nowe regulacje zmniejszają znaczenie faktury przy określaniu obowiązku podatkowego oraz zwiększają znaczenie faktycznej dostawy towarów czy wykonania usług. Zmiany te oznaczają sporą rewolucję dla przedsiębiorców, której konsekwencje odczują ich finanse. Zmiany oznaczają przyspieszenie momentu zapłaty podatku VAT. Przy długich terminach płatności przedsiębiorca będzie musiał opłacić podatek z własnych środków, zanim otrzyma pieniądze od kontrahenta.

2. Nowe zasady i terminy wystawiania faktur. Nowelizacja ustawy o VAT wprowadza zmiany zasad i terminów wystawiania faktur. Według starych przepisów przedsiębiorca był zobowiązany do wystawienia faktury nie później niż w terminie siedmiu dni od dnia wydania towaru lub wykonania danej usługi, jednak nie wcześniej, niż doszło do zaistnienia takiego faktu. W myśl nowych regulacji będzie to możliwe nawet na 30 dni przed realizacją usługi, ale nie później niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym taka usługa została wykonana bądź dostarczono towar.  

3. Opóźnienie wystawienia faktury nie wpłynie na przesunięcie terminu rozliczenia podatku. Określone zasady będą dotyczyły podatników, którzy wykonali usługę tylko częściowo lub posiadają umowy na stałe dostawy. Ponadto, przy płatnościach zaliczkowych nowe regulacje pozwalają na wystawienie faktury jeszcze przed otrzymaniem zaliczki. Do tej pory przed płatnością podatnicy wystawiali tzw. faktury pro-forma.

4. Faktury korygujące już na nowych zasadach
. Nowelizacja objęła także obszar wystawiania faktur korygujących. Obniżenie VAT należnego będzie możliwe w przypadku udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej, nawet jeżeli podatnik nie uzyska takiego potwierdzenia. Pamiętajmy jednak, że warunkiem obniżenia podstawy opodatkowania będzie wykazanie na podstawie posiadanej dokumentacji, że usługobiorca ma świadomość, że kontrakt został zrealizowany na takich warunkach, jakie zostały określone w fakturze korygującej.

Nie ulega wątpliwości, że niejasne, skomplikowane i często kuriozalne przepisy utrudniają rozwój firm. Energia przedsiębiorców, którzy chcą być uczciwi, marnowana jest na zmagania z absurdami prawnymi. Starty na tym odczuwa nie tylko gospodarka, ale także budżet państwa. A to właśnie państwu powinno najbardziej zależeć na tworzeniu dobrego prawa, które byłoby przyjazne przedsiębiorcom i sprzyjałoby etycznym postawom w biznesie.

- Dla wielu małych przedsiębiorców kolejne zmiany w podatku VAT powodują wzrost ryzyka prowadzenia działalności gospodarczej. Chęć zabezpieczenia się przed nieprawidłowymi rozliczeniami z fiskusem skłania do zwiększania roli własnych działów księgowo-podatkowych lub większego wykorzystania zewnętrznych dostawców takich usług. Firmy musiały ponieść także koszty związane z dostosowaniem posiadanych systemów księgowych do nowych regulacji. Przedsiębiorcy chcieliby jasnych zasad pozwalających na uczciwe płacenie podatków bez narażania się na ryzyko błędu i dodatkowych kar czy sporów z administracją skarbową. - mówi Violetta Sukiennik, Biegły Rewident. 

Sygnał o wprowadzeniu tak długo wyczekiwanych zmian w prawie podatkowym napawał optymizmem wielu przedsiębiorców. Warto jednak przyjrzeć się im bliżej i zastanowić czy wprowadzone regulacje rzeczywiście są zmianami na lepsze.

Źródło: Rzetelna Firma

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Zbliżamy się do wprowadzenia drugiej z ogłoszonych przez rząd na 2024 rok podwyżek płacy minimalnej. Jak radzą sobie pracodawcy oraz pracownicy po pierwszej, styczniowej podwyżce? Czy są przygotowani na kolejną?
Popularność marek własnych jest coraz większa. Wartość tego sektora na polskim rynku wzrosła o 19 proc. rdr. i w 2023 r. przekroczyła 50 mld złotych. Ponadto 27 proc. konsumentów deklaruje, że w ciągu najbliższych 6 miesięcy chce kupować jeszcze więcej takich produktów. Kluczowym argumentem dla nabywców są konkurencyjne ceny, przy jednoczesnym...
Pokolenie Z chce zbierać punkty i wymieniać je na kupony promocyjne
Jak pokazują dane, klienci doceniają benefity, jakie zapewniają im programy lojalnościowe. To narzędzie marketingowe to też korzyść dla przedsiębiorców, którzy zyskują sposób na zaangażowanie swoich klientów. Proponując im dedykowane benefity przy zakupach, mogą zatrzymać klienta na dłużej, także młodego pokolenia, uchodzącego za niezbyt...
Raport „Żyjesz w phygitalu, choć o tym nie wiesz. Jak Polacy korzystają z technologii łączących światy online i offline?” opracowany przez firmę doradczo-technologiczną Future Mind, poświęca dużo uwagi temu, jakie podejście do technologii ma generacja silvers . Jak pokazują wnioski zawarte w raporcie, coraz więcej starszych osób styka się z...
Ogólnie rosnące koszty prowadzenia działalności gospodarczej otwierają ranking obecnych obaw mikroprzedsiębiorstw i małych firm. Tak deklaruje 41,3% respondentów. Nieznacznie mniej wskazań dotyczy problemu nierzetelnych kontrahentów, bo 39,7%. Z kolei 28,2% ankietowanych niepokoi podnoszenie składek zusowskich. Badanie też pokazuje, że uczestnicy sondażu...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764