logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Znaczniki RFID w produkcji opakowań i etykiet

  PR 17.09.2024, przeczytano 695 razy

Technologia produkcji opakowań musi nieustająco nadążać za zmieniającymi się potrzebami klientów. Nowe materiały, kształty czy bardzo spersonalizowane potrzeby to codzienność w branży. Jeśli przyjrzeć się trendom to wyraźnie widać nacisk na zrównoważone opakowania, które łatwo poddać recyklingowi czy opakowania przedłużające trwałość żywności1. Coraz częściej mówi się też o inteligentnych etykietach i opakowaniach, które otwierają nowe możliwości dla producentów i konsumentów. Podnoszą one sprzedaż, upraszczają logistykę czy zarządzanie stanami magazynowymi, ale mogą również śledzić pochodzenie produktu, monitorować jego stan w czasie rzeczywistym, czy potwierdzać jego autentyczność2. Idealnie sprawdzają się w przypadku produktów jak np. mięso czy ryby, gdzie opakowanie pilnuje dat przydatności do spożycia. Tworzenie takich opakowań nie byłoby jednak możliwe bez nieustannie rozwijanej technologii etykiet RFID, która gromadzi wszystkie niezbędne dane w opakowaniu.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/znaczniki-rfid-w-produkcji-opakowan-i-etykiet,405697,artykul.html

Inteligentne opakowania i etykiety – co potrafią?

Na początek warto podkreślić, że naniesienie na opakowania kodu QR nie czyni jeszcze opakowania „smart”. Pierwszym krokiem w kierunku inteligentnego opakowania jest implementacja do niego znaczników NFC. Kolejnym, bardziej zaawansowanym rozwiązaniem jest umieszczenie w nim znacznika RFID, który pozwala na zdalne zapisywanie i odczytywanie wielu informacji i sprawia, że możemy mówić o innowacyjnej etykiecie, która wspiera sprzedaż i ułatwia wiele procesów. Co ważne, dodanie takiej cyfrowej warstwy do obecnie produkowanych opakowań jest proste i nie wiąże się z koniecznością zmiany linii produkcyjnych czy z dużymi nakładami finansowymi. Każdy tag RFID ma swój unikalny numer, co w połączeniu z informacją o producencie i produkcie pozwala w prosty sposób potwierdzić jego autentyczność. Próba nieautoryzowanego skopiowania danych etykiety i przeniesienia ich na podrobiony produkt nic nie da, ponieważ unikalny numer RFID będzie i tak spoza puli przypisanej do danego produktu. RFID w opakowaniach i etykietach daje niemal nieograniczone możliwości identyfikacji. Dostawcy opakowań i etykiet dla branży spożywczej szczególnie docenią fakt, że ta technologia umożliwia zdalną kontrolę dat przydatności do spożycia czy to w hurtowni czy na poziomie sklepu. W ten sposób już samo opakowanie przyczynia się do zmniejszenia strat powstałych w związku z marnotrawieniem żywności.

- Jedną z ciekawszych i najszerzej wykorzystywanych możliwości RFID jest możliwość pełnego monitorowania dostępności produktów w czasie rzeczywistym. Producenci, hurtownicy i sklepy widzą bardzo dokładne stany magazynowe, jak i zatowarowanie każdej placówki, przez co mogą łatwo utrzymywać stałą dostępność produktów na półkach – tych fizycznych, ale i tych wirtualnych. Warto też podkreślić, że RFID współpracuje z klasycznymi systemami antykradzieżowymi EAS. Tym samym, ani producent, ani sklep nie muszą się już martwić o konieczność ręcznego zabezpieczenia każdego produktu. Jeden znacznik otwiera wielostronny obszar zarządzania produktem w sieci sprzedaży i dostaw – komentuje Katarzyna Chapman, Business Development Manager Source Tagging z Checkpoint Systems, dostawcy rozwiązań RFID.

Technologię RFID można także z powodzeniem wykorzystywać przy opakowaniach wielokrotnego użytku. Tutaj prym wiedzie gastronomia i sieci fast-food3, która podając posiłki na miejscu coraz częściej wykorzystuje do ich serwowania opakowania wielokrotnego użytku, zamiast jednorazówek. Muszą jednak pilnować, aby konsumenci ich ze sobą nie zabierali czy też z przyzwyczajenia nie wrzucali do koszy na zewnątrz poza restauracją. RFID pozwala na zautomatyzowaną kontrolę obiegu tego typu opakowań i monitorowanie cyklu ich życia.

Inteligentne opakowania z technologią RFID to także świetne narzędzie marketingowe. Pozwalają znacznie łatwiej dotrzeć z produktem do tych sieci handlowych, które już wykorzystują choćby elektroniczne systemy antykradzieżowe EAS, ale także tam, gdzie zautomatyzowano już procesy przyjęcia towaru czy monitorowania stanów magazynowych. Pozwalają również przekonać do produktów konsumenta – ten ma pewność, że kupuje oryginalny produkt, który przechowywany był w odpowiednich warunkach, a tym samym kupuje produkt bezpieczny.

Korzyści dla producentów opakowań i etykiet

Dodanie do oferty opakowań i etykiet z technologią RFID w oczywisty sposób zwiększa atrakcyjność ich wytwórcy na rynku. Rynek pokazuje, że coraz częściej duzi gracze na rynku retail i e-commerce zaczynają ich po prostu wymagać od swoich dostawców – choćby Wallmart4. Dostawcom dóbr wygodniej i taniej jest zamówić gotowe, komplementarne z ich potrzebami opakowanie lub etykietę, niż dokładać ten element samodzielnie lub w zewnętrznej firmie.

- To sytuacja podobna do salonów samochodowych. Łatwiej i wygodniej zamówić wyposażenie dodatkowe u producenta, niż potem je dodatkowo montować, często już w nie tak przemyślany i estetyczny sposób, jak zrobi to właśnie producent. Nie zapominajmy także, że sam dostawca opakowań czerpie korzyści z wdrożenia RFID. Po pierwsze ma dokładny wgląd w swoją produkcję i stany magazynowe. Po drugie, jeśli klient złoży reklamację na jakąś partię towaru, to jest w stanie dokładnie prześledzić na jakiej zmianie został on wyprodukowany, z użyciem jakich komponentów i do kogo trafiły produkty. W ten sposób jest w stanie błyskawicznie dotrzeć do źródła problemu i go rozwiązać – dodaje Robert Głażewski, Business Unit Director w Checkpoint Systems.

Branża opakowań podlega ciągłym zmianom, rozwojowi i nie obce są jej innowacje technologiczne. Doszliśmy do momentu, kiedy to samo opakowanie RFID staje się inteligentną częścią produktu dostarczanego do sklepów. Jak pokazuje doświadczenie – pierwsi, którzy zaoferują takie rozwiązania zyskają najwięcej.

Źródło: Checkpoint Systems

checkpointsystems.com

Dodatkowe informacje:

O Checkpoint Systems
Firma Checkpoint, będąca częścią CCL Industries, jest światowym liderem na rynku rozwiązań RF/RFID do zapobiegania stratom, kontroli zapasów i identyfikowalności, brandingu, zarządzania łańcuchem dostaw i rozwiązań do analizy danych biznesowych. Za unikalnym połączeniem SaaS opartego na chmurze, połączonego sprzętu, etykiet i znaczników, oferującego inteligentne rozwiązania, które zapewniają przejrzystość i wydajność firmom, od źródła do sklepu, stoi ponad 50-letnie doświadczenie firmy.
Gama rozwiązań technologicznych Checkpoint oferuje sprzedawcom detalicznym i markom - z sektorów takich jak żywność i napoje, odzież i obuwie, towary ogólne, zdrowie i uroda, łańcuch dostaw i logistyka - między innymi - połączone podejście do rentowności oraz bardziej płynne i angażujące doświadczenia kupujących.

O CCL Industries
CCL Industries Inc., światowy lider w branży etykiet i opakowań dla globalnych korporacji, małych przedsiębiorstw i konsumentów, zatrudnia ponad 25 700 osób w ponad 213 zakładach w 43 krajach oraz posiada biura w Toronto w Kanadzie oraz Framingham w Massachusetts. Więcej informacji znajduje się na stronie www.cclind.com

1 https://foodfakty.pl/najnowsze-trendy-w-sektorze-opakowan-nowy-raport-innova-market-insights

2 https://www.wiazarka.pl/najwazniejsze-trendy-w-branzy-opakowaniowej-w-polsce-w-2024-roku.html

3 https://checkpointsystems.com/pl/blog/opakowania-wielokrotnego-uzytku-z-rfid-od-checkpoint-systems-rewolucjonizuja-funkcjonowanie-francuskich-restauracji-fast-food/

https://packagingeurope.com/news/did-walmarts-rfid-mandate-successfully-drive-rfid-adoption-in-retail/9954.article

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Polscy sprzedawcy coraz częściej wychodzą poza granice kraju, kierując swoją ofertę na zagraniczne rynki. W dobie globalizacji oraz rosnącej popularności e-commerce, cross-border stało się dla wielu firm naturalnym krokiem rozwoju. Jednak nawet najlepsze produkty i konkurencyjne ceny nie zagwarantują sukcesu, jeśli strategie marketingowe nie zostaną odpowiednio dostosowane do...
Z okazji Dnia Obsługi Klienta (CX Day), RAJA, europejski lider w zakresie opakowań, podkreśla znaczenie wysokich standardów obsługi klienta, dziękując partnerom biznesowym, których sukces jest kluczowy dla rozwijającej się współpracy. Firma podkreśla, jak inwestycje w obsługę oraz indywidualne podejście do klientów przekładają się na ich satysfakcję...
Jak rozpocząć działania marketingowe SEO za granicą?
Z badań przeprowadzonych przez Polski Instytut Ekonomiczny w sierpniu 2024 roku wynika, że zaledwie 37 proc. polskich firm zdecydowało się na ekspansję zagraniczną[1]. Swoją obecność na międzynarodowych rynkach zaznaczyły przede wszystkim przedsiębiorstwa z branży TSL (58 proc.) i produkcyjnej (51 proc.). Zdecydowanie rzadziej miało to miejsce w przypadku firm...
Slodkie: pomysły na halloweenowe słodycze reklamowe
Jesień to czas, w którym firmy organizują imprezy halloweenowe, aby zintegrować zespół i wprowadzić nieco humoru w codzienne biurowe życie. Kluczowym elementem świętowania są kostiumy oraz słodycze, które idealnie wpisują się w atmosferę wydarzenia. Oto kilka pomysłów na to, jak kreatywnie wykorzystać ten czas.
TrustMate o handlu fałszywymi opiniami w Internecie
Firmy sprzedające w sieci walczą coraz zacieklej o klientów. A ponieważ aż 95% internautów przed zakupem sprawdza recenzje, to niektóre e-sklepy sięgają po nieuczciwe praktyki. Jak wynika z najnowszych danych TrustMate, blisko dwa tysięcy sklepów online w Polsce kupuje fikcyjne recenzje. Proceder ma miejsce, pomimo że kary za takie praktyki sięgają do 10%...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764