Niezależne Jury składające się z 40 cenionych ekspertów komunikacji spoza SAPR, w pierwszym etapie głosowania dokonało wyboru projektów nominowanych do nagród w Konkursie PR Wings 2022 organizowanym przez Stowarzyszenie Agencji Public Relations (SAPR). Znamy zatem po trzech nominowanych w 14 podstawowych kategoriach konkursowych. Podobnego wyboru dokonało Jury Nagrody Specjalnej SAPR złożone z przedstawicieli agencji członkowskich, które wybiera jednego zwycięzcę w piętnastej kategorii specjalnej - spośród wszystkich projektów zgłoszonych do Konkursu. W II etapie głosowania jurorzy wybiorą teraz finalnych laureatów, którzy zostaną ogłoszeni 15 września na gali podczas Kongresu Profesjonalistów Public Relations w Rzeszowie.
Konkurs PR Wings to szczególnie szybko rozwijająca się inicjatywa w polskiej branży PR. Do tegorocznej, dopiero drugiej edycji Konkursu PR Wings zainicjowanego przez SAPR w 2021 r., zgłoszono 124 projekty, o ponad połowę więcej, niż w roku premiery. Swe projekty zgłosiły różnorodne podmioty komunikujące się w Polsce publicznie – firmy, instytucje, NGOs, samorządy, podmioty usługowe. W PR Wings 2022 wyróżnione zostaną najlepsze projekty komunikacyjne oraz zjawiska z 2021 roku w 12 stałych kategoriach. Wachlarz nagród ma szeroko pokazać kondycję polskiej branży PR w różnych kontekstach. Dlatego konkurs obejmuje nie tylko kategorie odpowiadające kluczowym obszarom public relations, jak np. PR produktowy, korporacyjny czy komunikacja kryzysowa, ale i takie, które mają wyłonić PR-ową Innowację Roku (kampanię nowej generacji), wskazać Komunikacyjny Game Changer (Zmiana Biznesowa Roku w PR) czy projekt, który wywarł duży wpływ społeczny lub zrealizował szczególnie godny wyróżnienia sposób realizacji ładu korporacyjnego (ESG i CSR).
Ponadto, w tegorocznej edycji wprowadzone zostały dwie kategorie dodatkowe, w których nagrodzone zostaną kampanie zrealizowane od 2020 roku w związku z pandemią COVID-19 a także wszczęte po 24 lutego 2022 w związku z konsekwencjami rosyjskiej napaści na Ukrainę. Oprócz nagród w kategoriach tematycznych wyłaniana jest również Nagroda Specjalna SAPR. Dokonywana jest ona w specjalnym trybie i stanowi wyróżnienie od społeczności ponad 400 specjalistów PR, tworzonej przez pracowników 37 agencji zrzeszonych w SAPR. Każda agencja Stowarzyszenia delegowała ze swego zespołu jedną osobę, która weszła w skład Jury Specjalnego PR Wings, które wybiera zwycięzcę Nagrody Specjalnej SAPR - swoiste Grand Prix, spośród wszystkich zgłoszeń do konkursu.
- Jesteśmy bardzo zbudowani wysokim poziomem merytorycznym prac zgłoszonych w tym roku. I tym, że dynamicznie rośnie rola podmiotów, które komunikują się tak profesjonalnie i skutecznie, że mają powody do dumy i ubiegania się o nagrody PR Wings. Jestem niezwykle ciekawy finałowych zwycięzców w każdej kategorii a także Nagrody Specjalnej. – powiedział Wojtek Jabczyński, rzecznik Orange, który jest Przewodniczącym Jury PR Wings 2022.
PR Wings został tak skonstruowany, by wyróżniać się wysoką wiarygodnością i obiektywizmem procesu wyłaniania zwycięzców oraz najlepszych projektów. Dlatego podstawowe Jury tworzą osoby niezależne od organizatora – wszyscy spoza SAPR, a w każdej kategorii konkursowej, jak w Oscarach, jest tylko jedna statuetka i jeden zwycięzca. Profesjonalizm, wiarygodność i wysoki prestiż Konkursu leżą u jego podstaw i są tzw. USP. Dlatego - w celu uniknięcia niekorzystnego wpływania na siebie jurorów - proces głosowania odbywa się bez kontaktowania się między nimi, wyłącznie online i pod nadzorem Audytora, którym jest kancelaria prawna Osborne Clarke.
PR Wings 2022 – wyniki I etapu Konkursu*
Public Affairs i Lobbying
- Amiblu – to nie rury GRP były przyczyną awarii na Czajce (Public Dialog i Maurent PR)
- #rePETujemy (Catchers)
- #RoweryNaForum (PR Inspiration)
PR korporacyjny
- 3W – Zasoby przyszłości. Od idei do realizacji (Bank Gospodarstwa Krajowego)
- Polskie Miasta Przyszłości 2050 (Icon Strategies)
- Wizyta Goodyear Blimp w Polsce (Goodyear)
PR innowacja roku – kampania następnej generacji
- ERBUD – gamingowa kampania employer brandingowa (Gameset i Grupa Erbud)
- Literacka Podróż Hestii (STU Ergo Hestia)
- Volskwagen sadzi lasy… we współpracy z mediami (Volkswagen Group Polska)
PR produktowy
- 50 lat katowickiego Spodka (Imago PR)
- Melduję się w KATO (Grupa PRC Holding)
- O krok przed Europą: przekonaliśmy Polaków do picia soków (PR Hub)
ESG i CSR – odpowiedzialność społeczna, środowiskowa i ład korporacyjny
- Nie wierz w bajki, bądź FASOFF! (MOSQI.TO i Fundacja Dom w Łodzi)
- #rePETujemy (Catchers)
- Wyjątkowe winyle Dawida Podsiadło z plastikowych odpadów (Credit Agricole Bank Polska)
Komunikacja kryzysowa
- Amiblu – to nie rury GRP były przyczyną awarii na Czajce (Public Dialog i Maurent PR)
- Hejter za dychę (Labcon i Browar Tenczynek)
- Wkręceni w VAT (GDS Grupa Doradztwa Strategicznego)
Komunikacja w mediach społecznościowych i influencer marketing
- Hejter za dychę (Labcon i Browar Tenczynek)
- Lenovo i szachy: arc. Jan-Krzysztof Duda ambasadorem Lenovo (DeepSense i Lenovo Polska)
- OTOMOTO – redukcja negatywnych komentarzy w SOME (MADOGZ)
Angażujący event
- OLX KNOW HOW 2022 (live Age i OLX)
- #RoweryNaForum (PR Inspiration)
- Wyjątkowe winyle Dawida Podsiadło z plastikowych odpadów (Credit Agricole Bank Polska)
Zmiana biznesowa, komunikacyjny game changer
- 2loop Tech S.A. – na naszych dachach leżą miliony! (PR Inspiration)
- ERBUD – gamingowa kampania employer brandingowa (Gameset i Grupa Erbud)
- Radio 357 – komunikacja ze społecznością (Radio 357)
Komunikacja Business to Business
- Expo 2020.Dubai – kreatywność inspirowana naturą (Partner of Promotion i Polska Agencja Inwestycji i Handlu)
- Kryzysometr – bieżący krajobraz kryzysowy dla ekspertów (Alert Media Communications)
- Polska wołowina na japońskim stole (Partner of Promotion)
Efektywność roku
- 2loop Tech S.A. – na naszych dachach leżą miliony! (PR Inspiration)
- 204% wzrostu w rok – sukces polskich producentów w Japonii (Partner of Promotion)
- ERBUD – gamingowa kampania employer brandingowa (Gameset i Grupa Erbud)
Komunikacja na rynkach międzynarodowych
- Expo.2020.Dubai – poznaj polską kreatywność (Partner of Promotion i Polska Agencja Inwestycji i Handlu)
- Pepco – paneuropejska ekspansja (Pepco i Alert Media Communications)
- Walletmor – Launching (Cumulus PR)
Komunikacja w okresie pandemii COVID-19
- 50 lat katowickiego Spodka (Imago PR)
- Kampania społeczna #WyzwanieOszczędzanie (Credit Agricole Bank Polska)
- Walka z pandemią walką z niewiedzą! (Partner of Promotion)
Komunikacja na rzecz wsparcia Ukrainy
- Butik Pełen Dobra (Ingka Centres Polska)
- Dom Matki (Provident Polska)
- Solidarni z Ukrainą – solidarni z Buczą (Gmina Pszczyna)
Nagroda Specjalna SAPR
- Hejter za dychę (Labcon i Browar Tenczynek)
- Wyjątkowe winyle Dawida Podsiadło z plastikowych odpadów (Credit Agricole Bank Polska)
- Avon Kontra Przemoc "Rachunek przemocy" (Garden of Words i Starcom)
Źródło: Stowarzyszenie Agencji Public Relations