Zakończyła się trzynasta edycja konkursu ART OF PACKAGING odbywającego się pod hasłem NEW GENERATION PACKAGING. Podczas uroczystej Gali, która odbyła się 11 marca w poznańskiej Sali Ziemi, wyłoniono Perłę Wśród Opakowań, a także przyznano wiele innych, prestiżowych nagród i wyróżnień. Jak co roku, Gala była także niebywałą okazją do spotkania dla przedstawicieli branży opakowaniowej z całej Polski i Europy.
Corocznie, na początku marca polska branża opakowaniowa spotyka się w Poznaniu na wyjątkowej Gali. To właśnie na niej, wczoraj po raz trzynasty wyłoniono zwycięzców konkursu ART OF PACKAGING. Nie zabrakło wielkich emocji wzruszeń, radości oraz zaskoczenia wśród nominowanych. W tym roku zgłoszono ponad pół tysiąca prac, a co ważniejsze nadesłane projekty były na bardzo wysokim poziomie. Warto zaznaczyć, że zwycięzcy ART OF PACKAGING są automatycznie nominowani do światowej nagrody na najlepsze opakowanie na świecie World Star, organizowanym przez WPO w USA.
Zwycięzcą ART of PACKAGING Professional zostało opakowanie Winter Collection zgłoszone przez firmę Dekorglass Działdowo. Inspiracją dla luksusowej kolekcji opakowań dla produktów alkoholowych było malarstwo Mariusza Kałkowskiego. Za sprawą innowacyjnej techniki inkjet uzyskano efekt tekstury malowania pędzlem na płótnie. Na samą dekorację składał się nadruk cyfrowy 3D, hot stamping oraz sitodruk. Wśród Debiutantów statuetkę Perły Wśród Opakowań otrzymało niezwykłe opakowanie Mãori, którego autorem jest Maciej Jander. Mãori, bazując na klasycznej, prostopadłościennej formie opakowania bawi się z odbiorcą, zaskakując go swoją wielowymiarowością. Projekt nawiązuje do „Kamieni Aleksandra” – alegorii życia, cztery opakowania i trzy razy więcej emocji podczas odkrywania kosmetyków aromaterapeutycznych.
Tymczasem nagrodę Golden Pixel, przyznawaną za najlepiej wydrukowany i uszlachetniony produkt otrzymało opakowanie AleBrowar zgłoszone przez firmę Eticod. Wyróżnienie Przewodniczącej Jury Proffessional otrzymał projekt Nestle Lion wyprodukowanym przez firmę TFP Grafika. Natomiast wśród debiutantów na uwagę Przewodniczącej Jury zasłużyła seria opakowań Wines of the World zaprojektowana przez Monikę Skrzelę.
Całość Gali uświetnił wyjątkowy mapping przygotowany przez firmę Clockwork, który odbył się na tysiącach pudeł kartonowych dostarczonych przez firmę Aquila. Świetna jakość projekcji była zasługą projektorów Barco.
Należy podkreślić iż Gala była doskonałą okazją dla spotkania całej branży opakowaniowej, wymiany kontaktów biznesowych oraz spotkania młodych projektantów z ich potencjalnymi pracodawcami. Nie dziwi więc fakt, że frekwencja wśród gości była bardzo duża i nie zabrakło wśród nich przedstawicieli największych producentów opakowań, brand ownerów. Pojawiły się także nieoczekiwane dla Organizatora niespodzianki. Jak specjalny srebrny medal Labor Omnia Vincit przyznany za krzewienie pracy organicznej dla Konsul Honorowej Republiki Austrii oraz Prezes firmy EUROPEAN MEDIA GROUP, Organizatora Konkursu ART. OF PACKAGING, Przewodniczącej Jury Pani Izabeli E. Seidl-Kwiatkowskiej przez Towarzystwo im. Hipolita Cegielskiego.
Patronat honorowy nad konkursem objęli Marszałek Województwa Wielkopolskiego Marek Woźniak, miasto Poznań oraz Powiat poznański. Mecenat Kulturalny nad ART OF PACKAGING objął Rosenthal. Organizatorem konkursu, jak co roku, był magazyn PACKAGING POLSKA.
Zwycięzcy w kategoriach Proffesional 2019
Etykieta
Ale Browar. Opakowanie świecące w świetle UV
Zgłaszający i producent: Eticod
Projektant: Ostecx Creative
Użytkownik: AleBrowar
Opakowanie Flekso
Beczka Piwa Ris. Opakowanie na cztery sztuki piwa.
Zgłaszający, producent i projektant: Janmar Centrum
Użytkownik: Manufaktura Piwa, Wódki i Wina
Freestyle
Mr Pack. Wzornik kart
Zgłaszający, producent i projektant: Pirells Innovative
Marka własna
Puszki i kartoniki z tektury W5. Odświeżacze powietrza
Producent: Dot2Dot (kartoniki do patyczków), Printmax D. Kunysz (kartoniki w kwiatki), Opakofarb (puszki)
Projektant: Dom Marki Max von Jastrov
Zgłaszający i użytkownik: Lidl Polska
POS
Stand Kawiarka. Reklama dla sektora kaw
Zgłaszający, projektant i producent: BluePos
Opakowanie Pragnienia
Björn Vodka. Butelka do alkoholu
Producent: BZK Alco/ BZK TM
Zgłaszający i projektant: Spiritus Movens
Użytkownik: BZK TM
Opakowanie Premium
Winter Collection. Luxury Packaging for spirit products
Zgłaszający, producent i projektant: Dekorglass Działdowo
Opakowanie Smaku
Kopernik „Katarzynki”. Edycja limitowana pierników w czekoladzie
Zgłaszający i producent: Akomex
Projektant: Projekt konstrukcji - Karol Mętlewicz Akomex, koncepcja, projekt graficzny – Lookin’ Good
Użytkownik: Fabryka Cukiernicza Kopernik
Tekturowa Kreacja
Torba Pirrels Innovative. Opakowanie na produkty marketingowe
Zgłaszający, producent i projektant: Pirells Innovative
Opakowanie Urody
Atelokolagen Colway. Opakowanie na kolagen kosmetyczny
Zgłaszający: Colway
Producent i projektant: IOC
Użytkownik: Colway Distribution
Z Szuflady
Winter Tales Pop-Up. Opakowanie na czekoladki.
Producent: Kruger Plus
Projektant: Maja Jędrzejewska (projektant graficzny), Jan Rarożek (projekt konstrukcji), MM Brown
Zgłaszający i użytkownik: MM Brown
Wyróżnienie firmy Bobst
Książka Smaków. Pojemnik do buteleczek.
Zgłaszający i producent: IdeaCarton
Projektant: Serwach
Zwycięzcy w kategoriach Debiuty 2019
Opakowanie EKO do żywności
Animaly. Seria opakowań na ciastka
Autor: Justyna Barska
ASP w Łodzi
Etykieta
Aves. Opakowania kosmetyków do makijażu
Autor: Karolina Plac
ASP im. W. Strzemieńskiego w Łodzi
Freestyle
Adidas Hamburg. Opakowanie do obuwia
Autor: Ewa Juszczyk
Uniwersytet im. J. Kochanowskiego w Kielcach
Luxury & Nature
Coffee for soul & body. Opakowanie na kawę i peeling kawowy
Autor: Weronika Poręba
Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu
Na miarę
Braided for wine. Opakowanie na butelki z alkoholami.
Autor: Tomasz Suty
ASP w Łodzi
POS
Ekspozytor MEOW. Zabawki i akcesoria dla kotów.
Autor: Justyna Umińska
Uniwersytet Śląski w Katowicach
Opakowanie Pragnienia
Wine of the world. Opakowania ozdobne na butelki wina.
Autor: Monika Skrzela
Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu
Opakowanie Smakowite
O’cake. Opakowanie na tort.
Autor: Gabriela Rec
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Tarnowie
Opakowanie Urody
Mãori. Zestaw SPA do kąpieli.
Autor: Maciej Jander
ASP w Łodzi
Opakowanie Zdrowia
Pod-Paski. Opakowanie na podpaski bawełniane
Autor: Magdalena Zalewska
ASP w Łodzi
O konkursie
ART of PACKAGING jest akredytowanym partnerem Światowej Organizacji Opakowań (WPO) w USA. Zwycięzcy są automatycznie nominowani do nagrody głównej międzynarodowego konkursu WorldStar organizowanego przez WPO.
Ideą Konkursu na najlepsze opakowanie roku – ART of PACKAGING niezmiennie jest promowanie innowacyjności, kreatywności oraz konkurencyjności polskich opakowań na rynkach krajowym oraz zagranicznych. Poszukiwane są nietuzinkowe projekty zarówno wśród młodych artystów, projektantów, studentów i absolwentów uczelni – w ramach ART of PACKAGING DEBIUTY, jak również profesjonalnych znawców sektora przemysłu opakowaniowego, projektantów, producentów, właścicieli marek – w ramach ART of PACKAGING PROFESSIONAL. Twórcy raz w roku mają okazję spotkać się w Poznaniu na uroczystej Gali Finałowej, podczas której przyznawane są wyróżnienia i nagrody, w obecności osobistości ze świata biznesu, przemysłu, nauki i sztuki.
Ale najważniejsze są opakowania – swoiste dzieła sztuki o niebagatelnym i nieocenionym na rynku znaczeniu. To one stanowią clou całego wydarzenia.
Źródło: EUROPEAN MEDIA GROUP