logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Znamy zwycięzców konkursu Art Walk Open Call 2023

  PR 10.03.2023, przeczytano 1188 razy
ilustracja
NAGRODA GLOWNA "Pozornie niewielkie znaczenie kałuż" Magdalena Lazar, Piotr Urbaniec

Fundacja Sztuka w Mieście ogłosiła wyniki konkursu Art Walk Open Call 2023 organizowanego we współpracy z Ghelamco Poland. Zwycięska praca – koncepcja wystawy – została wybrana przez jury jednogłośnie i zostanie zaprezentowana w warszawskiej galerii Art Walk na placu Europejskim jeszcze w tym roku.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/znamy-zwyciezcow-konkursu-art-walk-open-call-2023,399257,artykul.html

W tegorocznej edycji konkursu Art Walk Open Call 2023 zwycięski okazał się projekt „Pozornie niewielkie znaczenie kałuż” autorstwa Magdaleny Lazar i Piotra Urbańca. To artystyczne duo zaproponowało wystawę site-specific nawiązującą do architektury miejsca, kształtów okna galerii, a także krajobrazu okolicy wraz z jej warunkami atmosferycznymi. Swoimi badaniami obejmują obiekty, eksperymentując, tworząc dokumentacje wideo oraz instalacje, poszczególne okna galerii traktując jako wehikuły czasu przyszłości.

W opisie idei wystawy jej autorzy wyjaśniają:

- Kałuże to swoisty wehikuł czasu, który może przenieść nas w różne rejony pamięci, ale także miliardy lat wstecz. Gdy w Kanadzie naukowcy badają wodę sprzed 2,7 miliarda lat, w Polsce Magda i Piotr zajmują się najświeższymi kałużami zaraz po deszczu. Piotr traktuje je perwersyjnie, ma niepohamowany kaprys doświadczenia ich na własnej skórze. Te empiryczne badania kałuż wywodzą się ze skrupulatnego planu. Piotr tworzy mapy, gdzie może znaleźć potencjalne ich źródła oraz makiety, aby zrozumieć ruch i trajektorie sadzawki. Szuka anomalii dróg, mostów i chodników, w których kałuże się kontynuują. (…) Artysta na przekór fetyszyzuje je, pozwala się oblewać przejeżdżającym samochodom i zbiera skrupulatnie dowody na to, że został ochlapany. (…) Magda archiwizuje kałuże i prowadzi ich identyfikację, tak jakby były gatunkiem zagrożonym. Mówi, że smok wawelski w Krakowie nie musiałby pić Wisły i zajadać się zatrutą owcą, bo aby się zatruć, wystarczyłaby przeciętnej wielkości kałuża.

- Jury wzięło pod uwagę oryginalność oraz wielopłaszczyznowość koncepcji artystycznej projektu. “Pozornie niewielkie znaczenie kałuż” jest pracą ciekawą pod względem wyboru tematu, z jednej strony rozwijając nieoczywiste wątki fizjonomii miasta, z drugiej wpisując się w problematykę kontroli miejskiego krajobrazu. Jednocześnie postawiony temat traktowany jest tu w nieco ironiczny sposób, adekwatny do praktyki artystki i artysty. W ocenie jury projekt „Pozornie niewielkie znaczenie kałuż” zawiera potencjał dużej atrakcyjności wizualnej i wysokiej jakości estetycznej planowanej wystawy. Koncepcja wyróżnia się różnorodnością formalną projektu, przy jednoczesnym zachowaniu spójności narracyjnej, a także przemyślanym merytorycznie i technicznie sposobem nawiązania dialogu pomiędzy prezentowanymi pracami a architekturą galerii Art Walk – mówi Marta Czyż, członkini rady programowej Art Walk i składu jury konkursu.

Pomimo tego, że organizator konkursu nie przewidział dodatkowych nagród i wyróżnień, Jury konkursowe zdecydowało się przyznać cztery wyróżnienia honorowe następującym pracom, wraz z uzasadnieniem:

1. projekt zgłoszony przez Sebastiana Trzoskę pn. „Sofizmat rysunkowy dla 24 godzin skupienia” – za wnikliwe podejście do aspektu czasu i refleksję nad pułapkami technologizacji rzeczywistości; wielowymiarowe podejście do uniwersalnych wartości w kontekście mechanizacji rytmu dobowego i koncepcji “społeczeństwa zdarzeń”; oraz performatywny wyraz projektu;

ilustracjastrzałka

2. projekt zgłoszony przez Kamilę Szejnoch pn. „Power Plant. Lenin też był grzybem” – za ironiczne, lekkie i jednocześnie niejednoznaczne podejście do propagandy i polityki w kontekście historii Rosji i obecną krytykę, która dzięki takim projektom objawia się na wielu poziomach;

ilustracjastrzałka

3. projekt zgłoszony przez Karolinę Jarzębak pn. „There Is Meaning in the Dirt” – za sprawne podejście i połączenie fenomenu archeologii oraz współczesnych technologii, mediów społecznościowych i fake newsów;

ilustracjastrzałka

4. projekt zgłoszony przez Simone Rueß pn. „INhabit cityScape” – za analityczne podejście do otoczenia galerii Art Walk, wpisanie się w strategię działań fundacji, a także niecodzienną propozycję partycypacyjnego badania przestrzeni miejskiej.

ilustracjastrzałka

O artystach

Magdalena Lazar – w 2012 roku ukończyła studia na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie otrzymując dyplom ze specjalizacji Obrazowanie Cyfrowe. W latach 2011-2012 studiowała na University of the Arts (UdK) w Berlinie. W 2019 roku obroniła pracę doktorską pod tytułem „Biały dzień całą noc” na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, gdzie aktualnie pracuje – prowadzi zajęcia z zakresu Grafiki Cyfrowej. W swojej twórczości odwołuje się często do prawdziwych wydarzeń, w które trudno uwierzyć oraz poddaje w wątpliwość sztywne struktury. Jej prace były pokazywane na wielu polskich i zagranicznych wystawach, m.in. w: Galerii Narodowej Zachęta w Warszawie, Bunkrze Sztuki i Cricotece w Krakowie, BWA w Katowicach, BWA w Tarnowie, MS2 w Łodzi, Temporary Gallery w Kolonii, Galerii Centrala w Birmingham (UK), MeetFactory w Pradze (CZ), Chongqing Dimensions Art Centre (DAC) w Chinach, Album Arte w Rzymie oraz Institut fur Alles Mögliche w Berlinie. Działalność artystyczną poszerza o praktyki kuratorskie.

Piotr Urbaniec – artysta wizualny, tworzy sztukę prawie z niczego, eksperymentuje z różnymi efemerycznymi materiałami i mediami. Ukończył Pracownię Działań Przestrzennych Mirosława Bałki w Warszawie (PL), w 2018 r. Uczestnik Skowhegan School of Painting and Sculpture (USA). Rezydent Residency Unlimited w Nowym Jorku (2016) i Akrai Residency na Sycylii (2018). Zwycięzca konkursu Artystyczna Podroz Hestii (2016), Grand Prix konkursu Młode Wilki (2014) i pierwszej nagrody In Out Video Festival (2016). W 2016 roku zrealizował swoją pierwszą indywidualną wystawę na Zamku Ujazdowskim w Warszawie. Wystawy zbiorowe w Polsce to m.in: MSN Warszawa, Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, BWA Katowice, BWA Tarnów, Galeria Dawid Radziszewski. Jego prace były częścią moskiewskiego międzynarodowego Biennale Młodej Sztuki 2018, krakowskiego Salonu Sztuki, Yixian International Photography Festival 2017 (Chiny), Rencontres Internationales w Paryżu i Berlinie. Ostatnio zaadaptował wiatr i debiutował w teatrze Frascati (Amsterdam) podczas festiwalu Come Together.

Pierwszą edycję konkursu Art Walk Open Call przeprowadzono w 2017 roku. W jej wyniku powstała wystawa „Świat należy do Ciebie”, której pomysłodawcą był artysta Jakub Słomkowski. Efektem drugiej edycji konkursu w 2019 roku była realizacja wystawy „Kolor, przed którym stoisz” autorstwa Blanki Jędry i Marka Kucharskiego.

O Art Walk

Galeria Art Walk jest obiektem zintegrowanym z przestrzenią publiczną na placu Europejskim. Została stworzona zgodnie z koncepcją wpisania sztuki w codzienne życie miasta. Umożliwia upowszechnianie prac artystów w ciekawej formule, a publiczności daje szansę na obcowanie ze sztuką poza zamkniętymi przestrzeniami galerii czy muzeów. Stanowi wyjątkowe miejsce spotkań dla mieszkańców miasta, pracowników okolicznych biur, a także osób odwiedzających Warszawę. Pasaż składa się z trzynastu segmentów, każdy z oknem ukazującym wnętrze. Ta specjalnie zaprojektowana galeria stała się miejscem całorocznych wystaw malarstwa, rzeźby i instalacji artystycznych. Galeria Art Walk została otwarta w maju 2016 przez Ghelamco Poland i Fundację Sztuka w Mieście, której misją jest upowszechnienie działań i projektów kulturalnych aktywizujących lokalne społeczności w przestrzeni ich zamieszkania. Od początku swojego istnienia galeria gościła 19 wystaw, w ramach których ponad 60 artystów przedstawiło 200 dzieł. Dotychczas zrealizowano tu między innymi takie projekty jak „Neon Inn”, prezentujący neony jako ważny element historii i współczesności Warszawy (wśród artystów prezentujących swoje prace znaleźli się m.in. Joanna Rajkowska, Wojciech Dada czy Rene Wawrzkiewicz, a kuratorem wystawy była Marta Czyż), „Człowiek Ciało Proces” – wystawę organizowaną przez Akademię Sztuk Pięknych (kurator – prof. Paweł Nowak), „19 okazów geologicznych znalezionych w Polsce” artystki Katarzyny Przezwańskiej, „W Głębi” artysty Chrisa Hernandeza, „Wszystkożercy” artysty Krzysztofa Franaszka, czy trwającą obecnie wystawę audiowizualną „499 sekund” Karoliny Wlazło-Malinowskiej i Agnieszki Słodownik.

O FUNDACJI SZTUKA W MIEŚCIE

Fundacja Sztuka w Mieście została powołana do realizacji działań dążących do podniesienia jakości miejskiej przestrzeni publicznej. Jej celem jest promowanie, wspieranie oraz upowszechnianie inicjatyw artystycznych, organizacja wydarzeń kulturalnych, a także imprez rozrywkowych oraz sportowych skierowanych do lokalnych społeczności, rozgrywających się w miejskiej przestrzeni publicznej.

Działania Fundacji wynikają z potrzeby dbania o wysoką jakość miejskiej przestrzeni publicznej, przekładającej się na wysoki standard życia mieszkańców miast. Rolą naszej organizacji jest nie tylko promowanie i współtworzenie tej jakości, ale także uświadamianie jej wartości lokalnym społecznościom. Traktując kulturę i sztukę jako narzędzie i jedną z warstw budujących tkankę miasta, wykorzystujemy ich wartość i walory do poprawy wizerunku polskich miast.

Wspieramy artystów, zwłaszcza młodych, poprzez tworzenie warunków rozwoju ich twórczości. Celem działalności Fundacji jest również promowanie obywatelskich aktywności poprzez zainteresowanie środowisk nieprofesjonalnych sprawami z dziedziny nauki, kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji sztuki w miejskiej przestrzeni publicznej. Organizujemy koncerty, wystawy, imprezy o charakterze społecznym, kulturalnym i sportowym, zapraszając do współpracy lokalnych artystów, projektantów oraz naukowców. Rozbudowujemy program „Na Warsztacie” z zakresu edukacji kulturalnej polegający na organizacji warsztatów projektowo-artystycznych dla uczestników w różnym wieku, z udziałem artystów – projektantów, malarzy, plastyków, muzyków i innych.

Źródło: Ghelamco Poland

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Nowy Europejski Bauhaus 2024. Relacja z Festiwalu.
Przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen, w swoim przemówieniu inaugurującym Festiwal Nowy Europejski Bauhaus podkreśliła, że jest przekonana, iż inicjatywa ta będzie odgrywać w przyszłości coraz większą rolę w kształtowaniu zrównoważonych sektorów gospodarki w Europie. W programie tegorocznego Festiwalu, poza naturalnie łączoną z projektem branżą...
Prime Choice - Jakub Józef Orliński w kampanii PRM.com
PRM to nowa marka na mapie Europy, która powstała z myślą o społeczności modowej awangardy wrażliwej na piękno, estetykę i jakość. W jej ofercie znajdziemy marki z najwyżej półki, łącząc high-end ze stylem miejskim. Marka miksuje modę z kulturą, co idealnie prezentuje w pierwszej odsłonie kampanii ,,PRIME CHOICE”, której twarzą został światowej...
„Dizajn na fali” w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
Trwa cykl rozmów o polskim dizajnie ,,Dizajn na fali” w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie. W gronie uznanych gości odbywają się dyskusje nie tylko o jakości kształcenia przyszłych projektantów, ale również o sposobach pogłębiania świadomości producentów, przedstawicieli władz i konsumentów dobrego wzornictwa....
Lidl z kampanią UEFA Euro 2024: Lidl Kids Team
Jako Oficjalny Partner UEFA EURO 2024, Lidl Polska rozpoczyna program Lidl Kids Team, w ramach którego dzieci mają szansę wyjść na murawę razem z polskimi zawodnikami przed meczami UEFA EURO 2024! Sieć ogłasza konkurs, w ramach którego rodzice lub opiekunowie mogą wygrać miejsce w Lidl Kids Team dla swojego dziecka w wieku od 6 do 10 lat – niezależnie od płci,...
Zostań Aquaphorianinem – kampania reklamowa Aquaphor
Międzynarodowy koncern AQUAPHOR, producent filtrów do wody z zakładami produkcyjnymi w Estonii (UE) , coraz silniej działa na polskim rynku, kreując potrzeby filtracji wody, a także promując zmiany na lepsze. Ściśle łączy się to z misją firmy, którą jest zapewnienie czystej wody wszystkim mieszkańcom naszej planety poprzez zmianę wody na...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764