Joanna Jabłczyńska, Maciej Kurzajewski, Jacek Lenartowicz i Anna Popek – to tylko niektóre osoby znane z przestrzeni publicznej, które wspierają ogólnopolską kampanią społeczną „Wybieram 590 – sobota dla Polski”. Punktem kulminacyjnym będzie sobota, 7 grudnia. Organizatorzy, partnerzy i ambasadorzy kampanii zachęcają Polaków, żeby tego dnia, podczas zakupów, sięgali po polskie produkty oraz usługi i w ten sposób wspierali rozwój kraju.
Wkrótce większość Polaków ruszy na świąteczne zakupy. Wielu z nas wkładając do koszyka kolejne produkty nie zwraca uwagi na ich pochodzenie. Chcą to zmienić organizatorzy kampanii „Wybieram 590 – Sobota dla Polski”, którzy zachęcają, aby wybierać te produkty, które pochodzą od firm działających w Polsce. Ułatwieniem podczas identyfikacji produktów obok zwracania uwagi na nazwę producenta i jego pochodzenie może być kod kreskowy. Produkty, których kod zaczyna się od cyfr 590 w większości przypadków są wytworzone przez firmy związane z naszym krajem.
Gdyby każdy z nas zamiast zagranicznego produktu wybrał jego polski odpowiednik, to przyniosłoby to naszej gospodarce miliardowe korzyści. Jak wynika z analizy przygotowanej specjalnie dla kampanii Wybieram 590 przez firmę audytorsko-doradczą Grant Thornton, w przypadku towarów wytwarzanych w naszym kraju, przez firmy z polskim kapitałem – z każdej złotówki wydanej na taki produkt do krajowej gospodarki wróci aż 79 groszy. Jeśli jest to towar wytworzony zagranicą i tylko sprzedawany w Polsce – trzy razy mniej.
W promocję patriotyzmu gospodarczego włączyli się m.in. znani aktorzy i dziennikarze. W spocie promującym kampanię pojawiają się osoby zaufania publicznego, które zachęcają do zwracania uwagi skąd pochodzą produkty i usługi, z których na co dzień korzystamy.
– Nie zdawałem sobie sprawy z tego, jak ważne jest to, z jakiego kraju pochodzą produkty, które jemy. Nie zdawałem sobie także sprawy z tego, że jest takie coś jak 590. Byłem nieświadomym człowiekiem – przyznał aktor, Jacek Lenartowicz.
– Niewiele osób wie, że 590 to kod naszego kraju, dlatego, ważne jest żebyśmy to podkreślali, żeby konsumenci mogli dokonać świadomego wyboru. Dzięki temu zastanawiając się co wybrać w sklepie, który produkt jest lepszy, co im będzie bardziej smakowało, będą również brali pod uwagę, to skąd pochodzą dane produkty – powiedziała prezenterka i dziennikarka telewizyjna Anna Popek.
Podobnego zdania jest dziennikarz sportowy Maciej Kurzajewski: – Uważam, że trzeba wspierać polskich producentów. Zwłaszcza, że nie mamy się czego wstydzić. Powinniśmy się chwalić, tym co powstaje w Polsce. Okazywanie patriotyzmu polega również na wspieraniu tego co „nasze”.
W promowanie rodzimych produktów zaangażowała się również aktorka filmowa i telewizyjna Joanna Jabłczyńska. – Nazwisko mnie zobowiązuje, dlatego twierdzę, z pełną stanowczością, że nigdzie jabłka tak nie smakują jak w Polsce. Kod 590 oznacza, że wspieramy naszą polską przedsiębiorczość i myślę, że dzięki tej akcji również moje życie się zmieni, bo sama będę zwracać uwagę na to skąd pochodzą produkty, które kupuję – powiedziała aktorka, znana widzom m.in. z serialu Na Wspólnej.
W ramach kampanii Wybieram 590 odbędzie się akcja #sobotadlaPolski. Organizatorzy, partnerzy i ambasadorzy projektu będą zachęcać Polaków, żeby 7 grudnia, podczas zakupów sięgali po dobra, wytworzone przez polskie firmy i których kod kreskowy zaczyna się od cyfr 590.
Lokalni przedsiębiorcy oraz rodzimi sprzedawcy dzięki hashtagom #sobotadlaPolski i #wybieram590 mogą włączać się do kampanii i promować specjalny dzień – sobotę dla Polski.
Projektowi Wybieram 590 – sobota dla Polski towarzyszy ogólnopolska kampania informacyjno-edukacyjna, przy wsparciu i udziale wielu polskich firm oraz instytucji, którym idea patriotyzmu gospodarczego jest bliska.
Źródło: Świeża Bazylia sp. z o.o.