logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Zwyczaje Polaków związane z użytkowaniem ebooków i audiobooków

  PR 24.02.2017, przeczytano 602 razy

Firma Virtualo, lider na rynku ebooków i audiobooków, we współpracy z Instytutem Badawczym ARC Rynek i Opinia przygotowała pierwszy w Polsce raport „Zwyczaje Polaków związane z użytkowaniem ebooków i audiobooków”, który przedstawia preferencje zarówno użytkowników nowoczesnych jak i tradycyjnych form czytania.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/zwyczaje-polakow-zwiazane-z-uzytkowaniem-ebookow-i-audiobookow,31584,artykul.html

Badanie zostało zrealizowane na próbie 1107 respondentów, uwzględniając próbę 576 użytkowników ebooków oraz 306 użytkowników audiobooków. Respondenci to  osoby, które w ciągu ostatnich 12 miesięcy przeczytały co najmniej 3 książki w dowolnej formie: drukowanej, ebooka lub audiobooka.

Ankietowani udzielili odpowiedzi odnośnie urządzeń, na których czytają lub słuchają książek elektronicznych, formatów z których najczęściej korzystają, sposobów pozyskiwania e-książek, okoliczności czytania i słuchania, jak również zalet i obiekcji w korzystaniu z książek elektronicznych.

Virtualo specjalizuje się w dystrybucji ebooków i audiobooków oraz posiada własną księgarnię z książkami elektronicznymi. Pod koniec 2016 r. firma połączyła się z Biblioteką Akustyczną, wiodącym wydawcą audiobooków na płytach CD i w formacie mp3. Aby osiągnąć sukces na rynku niezbędne jest dogłębne poznanie grupy docelowej – jej zachowań, preferencji i charakterystyki. Zleciliśmy badanie w Instytucie Badawczym ARC Rynek i Opinia, aby zanalizować zwyczaje naszych Klientów i efektywnie współpracować z wydawnictwami – komentuje Martyna Bednarczyk, Marketing Manager Virtualo.

W badaniu zapytano respondentów między innymi o następujące obszary:

Kim są użytkownicy ebooków i audiobooków?

Wśród respondentów nowoczesnych form czytania znalazło się 51% kobiet i 49% mężczyzn. Jak wynika z badania najczęściej z takiej formy korzystają ludzie młodzi w przedziale wiekowym 25 – 34 lat (34%) oraz osoby w wieku 15 – 24 lat (32%), posiadający wykształcenie wyższe (55%) oraz średnie (31%), mieszkańcy dużych miast powyżej 500 tys.

Dlaczego chętnie korzystamy z ebooków?

Korzystanie z ebooków, jak pokazują wnioski z badania, nie oznacza zaprzestania korzystania z książek tradycyjnych. Największe zalety ebooków według respondentów to brak konieczności noszenia ciężkich książek (43%), szybki dostęp do swoich tytułów (32%), a także wygoda w korzystaniu (20%).

Kiedy korzystamy z książek elektronicznych, a kiedy z tradycyjnych?

Ebooki mają przewagę nad książkami w formie drukowanej w sytuacjach przemieszczania się, podczas codziennego korzystania z środków transportu publicznego lub dłuższych podróży. Po książki drukowane respondenci sięgają najczęściej w sytuacjach bardziej intymnych: w domu lub na łonie natury.

Co nas skłania do rozpoczęcia korzystania z ebooków?

Ważną rolę w korzystaniu z ebooków odgrywa wpływ otoczenia i rekomendacje innych użytkowników e-książek. Wśród respondentów 36% obecnych użytkowników ebooków wskazało, iż impulsem do spróbowania czytania w tej formie była namowa znajomych.

Skąd najczęściej pozyskujemy książki elektroniczne?

Najczęstszym sposobem pozyskiwania książek elektronicznych jest pobieranie bezpłatnych tytułów z oficjalnych źródeł, tak deklaruje 2/3 zapytanych respondentów. Aż 55% użytkowników kupuje ebooki samodzielnie, 40% korzysta z plików pozyskanych przez znajomego, a 37% użytkowników przyznaje się do pobierania ebooków z nieoficjalnych źródeł. W przypadku audiobooków najpopularniejsze sposoby pozyskiwania tytułów to bezpłatne pobieranie z oficjalnych źródeł (55%), samodzielne kupowanie (43% wskazań) i korzystanie z audiobooków kupionych przez inną osobę (32%).

Jak pokazuje raport czytelnicy potrafią wymienić coraz więcej zalet nowoczesnych form czytania. Wraz z rozwojem nowych technologii rośnie również dynamicznie rynek treści cyfrowych. Nie oznacza to jednak, że książka tradycyjna będzie konkurowała z elektroniczną, lecz z nią koegzystowała.

Źródło: Virtualo

Dodatkowe informacje:

Badanie Virtualo „Zwyczaje Polaków związane z użytkowaniem ebooków i audiobooków”, zostało zrealizowane metodą CAWI na próbie 1107 respondentów, przez Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Nowe władze Polskiego Stowarzyszenia Marketingu SMB
W dniu 19 kwietnia br. odbyło się Walne Zgromadzenie Członków Polskiego Stowarzyszenia Marketingu SMB, które zgromadziło kluczowych przedstawicieli branży marketingu. Podczas tego ważnego wydarzenia ogłoszono skład nowego Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej, stanowiących fundamenty dalszego rozwoju stowarzyszenia.
Rogalik na drogę w kampanii 7Days
W maju marka 7Days startuje z największą aktywacją w tym roku w ramach kampanii „7Days. Złap na drogę!”, której celem jest promocja produktu – rogalika 7Days. Smaczny, zawsze świeży dzięki szczelnemu opakowaniu, doskonały na każdą okazję. W ramach działań przewidziana została również aktywacja lokalna – w maju na ulicach Lublina pojawi się...
Firma Hochland, która w tym roku świętuje jubileusz 30-lecia na polskim rynku, rozstrzygnęła przetarg na obsługę strategiczno-kreatywną marki Hochland. Marka, która na początku tego roku odświeżyła swoją identyfikację wizualną, do współpracy wybrała agencję reklamową Ogilvy.
Tchibo Eduscho Family: nowe opakowanie, podwójny logotyp
Tchibo Family, jedna z ulubionych marek kawowych Polaków, przechodzi przełomową zmianę, łącząc siły z renomowaną rodziną Eduscho. Nowe opakowanie i podwójny logotyp nie oznaczają jednak modyfikacji receptury. Tchibo Eduscho Family to ten sam dobrze znany smak i aromat, który od lat zachwyca miłośników kawy.
Lech przedłuża umowę z agencją Cut The Mustard
Marka Lech przedłuża umowę i kontynuuje współpracę z agencją kreatywną Cut The Mustard. To już siódmy rok współpracy Agencji z Kompanią Piwowarską. Działania Cut The Mustard koncentrować się będą wokół niedawno wprowadzonej platformy komunikacyjnej marki. 
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764