logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: preferencje widowni kinowej w Polsce

  PR 30.09.2016, przeczytano 1768 razy

Firma Nielsen Polska we współpracy z New Age Media przeprowadziła badanie preferencji widowni kinowej, ze szczególnym uwzględnieniem percepcji reklam w przestrzeni kina.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/preferencje-widowni-kinowej-w-polsce,30102,artykul.html

Badanie pomogło uzyskać odpowiedź m.in. na takie pytania jak: Kim są regularni bywalcy kin i co lubią, a czego wolą unikać? Co i jak zapamiętują przed, w trakcie i po seansie? Jak widzowie w Polsce postrzegają reklamę w kinach i z jakich innych mediów korzystają najczęściej? Poniżej przedstawiamy najważniejsze wyniki w skrócie:

Profil widowni kinowej

Bywalcy kin to zarówno kobiety (53%), jak i mężczyźni (47%). W przeważającej części (83%) to osoby młode – do 44 roku życia, ze średnim lub wyższym wykształceniem. Większość pracuje na pełen etat, 19% (drugą z kolei najliczniejszą grupę) stanowią studenci.

Struktura wieku widowni kinowej i częstotliwość chodzenia do kina

Prawie połowę (47%) populacji widowni kinowej stanowią osoby w wieku 21-34 lata (tzw. „Millenialsi”), na drugim miejscu (26%) plasuje się „Pokolenie X” (35-49 lat). Najmłodsi – „Pokolenie Z” (14-20 lat) stanowią 16% widowni kinowej, a osoby powyżej 49 roku życia – 11%. Najmłodsza widownia (14-49 lat) chodzi do kina raz w miesiącu lub częściej.

Kiedy i z kim do kina?

Weekendy są zdecydowanie najpopularniejszym czasem na wizyty w kinie w przypadku wszystkich grup wiekowych, a w szczególności w grupie „Pokolenia Z” (14-20 lat), w której 85% wizyt w kinie odbywa się od piątku do niedzieli. Ponadto, zdecydowanie najczęściej wybieramy seanse popołudniowe: w godzinach 15-18 lub 18-21. Niemal co piąta osoba ogląda film w ciągu premierowego weekendu. Premiery są szczególnie ważne w grupie najmłodszego pokolenia.

Do kina najczęściej chodzimy w towarzystwie. Osoby z najmłodszej grupy wiekowej – ze znajomymi, osoby starsze – z najbliższą rodziną. Biorąc pod uwagę ten aspekt kino jest bardziej podobne do telewizji niż do VOD, które jest medium pojedynczego odbiorcy.

Reklama w kinie

Prawie połowa respondentów (47%) deklaruje, że lubi reklamy w kinie, a 39% uważnie je ogląda. Wyraźnie widoczne jest bardziej pozytywne nastawienie przebadanych widzów do reklam kinowych w stosunku do telewizyjnych. 64% badanych uważa, że reklamy w kinie są dobrze zrobione i zachęcają do kupna. Spośród wszystkich dostępnych form reklamy kinowej typu „off-screen”/poza ekranem najbardziej zauważalne przez widzów są: plakaty w holach, reklama na monitorach (przy kasach i w holach), reklama na biletach oraz próbki/ulotki wydawane wraz z biletem lub na bramkach kinowych.

Przebadani pod kątem znajomości marki i reklamy, przed wejściem na seans oraz od 3 do 6 dni po seansie (powtórzony ten sam blok pytań), wykazywali wzrost znajomości spontanicznej marki i treści reklam w przypadku większości spotów. Ponadto, widzowie kinowi znacznie częściej wskazywali kino, jako miejsce w którym zetknęli się z reklamą.

Wydatki w kinie

Jednorazowo najwięcej w kinie wydaje „Pokolenie X” (35-49), ale to „Millenialsi” (21-34) przeznaczają największy budżet na kino w skali roku (jednorazowo wydają średnie kwoty, ale jest to najliczniejsza i najczęściej bywająca w kinie grupa). Najmłodsi widzowie (14-20) wydają w kinach najmniej, zarówno na bilety, jak i w barze kinowym.

Do kina czy na film?

Dla znacznej większości respondentów (74%) najważniejszym powodem pójścia do kina jest film („najpierw decyduję się na film, a następnie szukam kina i terminu, który mi odpowiada”). Natomiast co 4 widz deklaruje, że pójście do kina samo w sobie jest dla niego przyjemnością („decyduję się na wyjście do kina, lokalizację i termin, a potem zastanawiam się nad wyborem filmu).

Bilety

Bilety kupowane są najczęściej w kasie. Co dziesiąta osoba kupuje bilety przez stronę www. Poza najmłodszą grupą wiekową, częściowo sponsorowaną przez rodziców, widzowie płacą za nie samodzielnie.

Czego nie lubią widzowie, na co zwracają uwagę

Co 5 osoba deklaruje, że nie irytują jej żadne zachowania innych widzów na sali kinowej. Pozostali respondenci jako najbardziej przeszkadzające/zakłócające zachowania innych w trakcie seansu najczęściej wskazywali: rozmowy, głośne jedzenie/picie, niewyciszone telefony oraz spóźnianie/wchodzenie po rozpoczęciu seansu.

Akceptowalna odległość z domu, pracy lub szkoły do kina dla wszystkich grup wiekowych to pomiędzy 2 a 10 kilometrów. Przeważająca większość respondentów decydując się na wizytę w kinie, wybiera multipleksy w galeriach handlowych znajdujące się blisko domu/pracy. Wyjścia do kina często połączone są z robieniem zakupów.

Źródło: New Age Media

Dodatkowe informacje:

O badaniu:

Badanie zostało zrealizowane w kwietniu 2016 roku przez Nielsen Polska na zlecenie New Age Media za pomocą wywiadów ankieterskich z widzami kinowymi (w 10 kinach Cinema City w Polsce) i wywiadów z osobami, które w ostatnim czasie nie były w kinie. Łącznie zostało przeprowadzonych ponad dwa tysiące wywiadów. Dane prezentowane w raporcie przedstawiają wyniki w podziale na pięć przedziałów wiekowych: „Pokolenie Z” (15-20 lat), „Millenialsi” (21-34 lata), „Pokolenie X” (35-49 lat) oraz „Baby Boomers” (50-64) i „Silent Generation” (65+), przy czym ze względu na zbyt małe próby dla dwóch najstarszych pokoleń zostały one połączone.

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Digital Incubator WBD partnerem Programu InCredibles
Digital Incubator Warner Bros. Discovery w Polsce – działająca w strukturach grupy jednostka organizacyjna koncentrująca się na rozwoju innowacyjnych produktów i współpracy ze startupami – łączy siły z InCredibles. Jako stały partner programu monitoringowego, Digital Incubator WBD w Polsce pomoże młodym przedsiębiorcom rozwijać swoje produkty dzięki...
DoubleVerify, platforma software’owa zajmująca się pomiarami i analizami danych dotyczących mediów digital, ogłosiła wprowadzenie 16 nowych kategorii z obszaru Brand Safety i Suitability dla reklamodawców na TikToku, aby wspierać nowe filtry zasobów reklamowych tej platformy: Vertical Sensitivity oraz Category Exclusion, które zostaną uruchomione...
TVN Warner Bros. Discovery z nagrodami World Media Festivals 2024
Dziewięć złotych i pięć srebrnych nagród trafiło do dziennikarzy oraz tytułów TVN Warner Bros. Discovery na World Media Festivals w Hamburgu. Wśród laureatów znalazły się między innymi reportaże dziennikarzy "Czarno na białym" i "Superwizjera" TVN.
WP Ads to self-service Wirtualnej Polski, który pozwala klientom na samodzielne zarządzanie kampaniami reklamowymi. Ostatnio został wzbogacony o możliwość dodawania kampanii wideo w materiałach publikowanych w serwisach internetowych. Obecnie w WP Ads zarejestrowanych jest już 1500 klientów.
Oktogram: gra karciana kontra dezinformacja i clickbaity
Każdego dnia spada na każdego z nas ogrom informacji i chyba nikt już nie jest w stanie ustrzec się przed manipulacją, fake newsami, udostępnianiem dalej nieprawdziwych treści. Jak nie dać się nieustannie wkręcać? Okazuje się, że odpowiedzią jest odpowiednia praca z emocjami, a dobra wiadomość jest taka, że można to wytrenować w całkiem przyjemny sposób m.in. grając...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764