logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Flashed Face Distortion Effect: jak mózg porównuje obrazy?

   11.07.2011, przeczytano 3998 razy

Kiedy Sean Murphy pracował nad zestawem fotografii przedstawiających ludzkie twarze podczas jednego ze swych eksperymentów, dokonał zaskakującego odkrycia, która rzuca nowe światło na mechanizmy interpretowania obrazów przez ludzki mózg.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/flashed-face-distortion-effect%3A-jak-mozg-porownuje-obrazy,12926,artykul.html

Po wyrównaniu położenia zdjęć Murphy rozpoczął ich bardzo szybkie przeglądanie. Po kilku sekundach zauważył, że niektóre z twarzy zaczęły się wydawać dziwnie zdeformowane i groteskowe. Kiedy przyglądał się tym najbardziej zdeformowanym twarzom z osobna, okazywały się one całkiem normalne, a nawet atrakcyjne.

Naukowcy starają się wyjaśnić ten fenomen, nazwany „Flashed Face Distortion Effect” sposobem w jaki mózg dokonuje porównywania obrazów. Wyrównanie położenia i błyskawiczne zmiany obrazu sprzyjają wychwytywaniu i wyolbrzymianiu różnic. Masywna szczęka lub czoło wydają się przy takim porównaniu osiągać gigantyczne rozmiary itd.

Prace nad wyjaśnieniem tego fenomenu trwają, ale już dziś może on dać do myślenia specjalistom od grafiki i reklamy pokazując jak przebiega proces porównywania obrazów i w jakich warunkach mózg zauważa cechy charakterystyczne nie tylko skuteczniej, ale wręcz ponad naturalnie je przerysowuje.

Zobaczcie sami – podczas oglądania filmu wpatrujcie się w krzyżyk na środku ekranu.

Źródło: Matthew Thompson

mbthompson.com/research/

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Richard Galliano i Ron Carter - koncert (1)
Rozpoczynamy cykl filmowych propozycji urozmaicających czas kwarantanny. Jeżeli tylko możecie - zostańcie w domu, to kwestia zdrowia i życia nie tylko Waszego, ale także wszystkich, z którymi niepotrzebnie zetkniecie się poza domem. Zamiast tego poświęćcie chwilę na obejrzenie naszych propozycji, które pozwolą oderwać się od przytłaczającej rzeczywistości.
Koronawirus zabija branżę targową
Odwołane zlecenia, problemy z płynnością finansową i co najmniej kilka tysięcy osób bez pracy – to skutki pandemii koronawirusa dla branży targowo-wystawienniczej, która odczuła je jako jedna z pierwszych. Zakaz organizowania imprez masowych, choć formalnie nie dotyczył targów, sprawił, że firmy stanęły z dnia na dzień. Ich problemy pociągną za sobą również kłopoty w...
Hasła reklamowe: roboty lepsze od copywriterów?
Chatboty zapewniają konsumentom możliwość całodobowego kontaktu z usługodawcą, a algorytmy sztucznej inteligencji już dziś tworzą skuteczniejsze hasła reklamowe niż człowiek. Jednak na razie wdrożenie rozwiązań z zakresu SI wiąże się z wysokim kosztem inwestycyjnym. Na taki mogą sobie pozwolić tylko najbogatsze firmy. Sztuczna inteligencja najprawdopodobniej...
Branża reklamowa w kampanii wyborczej - reportaż
Tegoroczny październik przebiegał pod hasłem kampanii wyborczej. Ten okres to czas wzmożonych działań także w branży reklamowej.
Opakowanie ma większy wpływ na decyzje zakupowe niż reklama
Nawet 80 proc. decyzji zakupowych zapada w miejscu sprzedaży, a 70 proc. z nich ma charakter impulsowy. Blisko połowa milenialsów podczas robienia zakupów przemierza cały sklep, a decyduje się na ten produkt, który najbardziej się wyróżnia. To właśnie opakowanie, a nie reklama, jest najskuteczniejszym narzędziem promocji. Konsumenci zwracają uwagę nie tylko na kwestie wizualne,...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2020 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764