logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Badania Stora Enso nt. czytelnictwa książek

  PR 01.08.2022, przeczytano 480 razy
ilustracja

W marcu br. Stora Enso zleciła badania rynkowe dotyczące czytelnictwa książek, zarówno tych w formie tradycyjnej, jak i cyfrowej. Objęły one ok. 2400 osób z Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec oraz USA. Jak wskazują ich wyniki opublikowane właśnie przez firmę, ludzie wolą książki w tradycyjnej, papierowej wersji (którą jako preferowaną wskazało 65% respondentów) w porównaniu z e-bookami (21% wskazań) czy audiobooków (14%). Stora Enso podkreśla przy tym skłonność czytelników do większego wydatku na książkę premium, wydrukowaną na proekologicznym papierze, neutralnym względem śladu węglowego.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/badania-stora-enso-nt.-czytelnictwa-ksiazek,396782,artykul.html

- Rynek książki wyszedł z okresu pandemii w bardzo dobrej kondycji, a celem zleconego przez nas badania było określenie, w jakim kierunku powinien on podążać w obecnym, powracającym do normalności świecie – mówi Jonathan Bakewell, Vice President Stora Enso, kierujący działem papierów biurowych i książkowych.

Pandemia zwiększyła popyt na czytelnictwo

Jak wynika z badań Stora Enso, okres pandemii miał niezwykle pozytywny wpływ na poziom czytelnictwa. 63% respondentów, (w tym niemal 70% z Wielkiej Brytanii i USA) potwierdziło, że obecnie czytają więcej. Wśród najmłodszej z badanych grup, uwzględniającej osoby w wieku 16-24 lata, odsetek ten wyniósł 64% (76% w USA i 73% w Wielkiej Brytanii).

Jako jeden z czynników częściowo stymulujących popyt na książki wśród młodzieży Stora Enso wskazuje niezwykłą popularność mangi (wspieranej przez seriale animowane emitowane na kanale Netflix) oraz prawdziwy wysyp bestsellerowych romansów, skierowanych do nastolatków. W przypadku nieco starszych czytelników na rynku odnotowano wzrost sprzedaży literatury o tematyce kształtowania postaw ludzkich i rozwoju mentalnego. Jednak większość respondentów jako preferowane gatunki wskazywała fikcję, zwłaszcza w kontekście czasu wolnego spędzanego w samotności. Powyższe trendy, jak wskazuje na podstawie badań Stora Enso, są wciąż aktualne.

Dlaczego książka w postaci fizycznej?

65% osób wskazujących na wersję papierową ksiązki jako tę przez nich preferowaną szczególną uwagę zwraca na właściwości haptyczne.

- Poza walorami estetycznymi – wszak książka może być przedmiotem piękna – jej fizyczność powoduje, że na swój sposób towarzyszy ona czytelnikowi – kontynuuje Jonathan Bakewell. – Co więcej, część respondentów wskazywała, że zapach książki wywoływał u nich przyjemne wspomnienia.

Ważnym aspektem, na który wskazuje Stora Enso, jest też fakt, że książki oraz papier, na którym są drukowane, są odnawialne i zgodne z zasadami GOZ. Jak wynika z przeprowadzonych badań, 42% czytelników zachowuje książkę po jej przeczytaniu, podczas gdy 28% podarowuje ją innym bądź pożycza. Kolejne 26% decyduje się na sprzedaż, a jedynie 5% poddaje książki recyklingowi lub pozbywa się ich w inny sposób. Ponieważ proces produkcji i dystrybucji książek wiąże się z emisją dwutlenku węgla do atmosfery, ich przechowywanie na półce domowej sprawia, że – co podkreśla Stora Enso – stają się one swego rodzaju naturalnym „magazynem” śladu węglowego.

Popularność książek we wszystkich wariantach

W kontekście trendu wskazującego na dalszą dominację wersji papierowych Stora Enso zwraca uwagę na jeszcze jeden aspekt: badania potwierdziły, że na rynku jest miejsce dla książek w każdym formacie. Tylko niewielki odsetek respondentów stwierdził, że pozostaje wiernym jednej ich wersji. E-booki i audiobooki są – zdaniem badanych osób – wygodne w użytkowaniu i przenoszeniu, można je też odtwarzać z wielu różnych urządzeń wyjściowych.

Niski ślad węglowy wśród priorytetów

Badanie potwierdziły proekologiczne trendy rynkowe – neutralność węglowa jest istotna także dla czytelników książek. 61% wszystkich osób biorących udział w badaniach i aż 70% młodych czytelników zadeklarowało gotowość do zapłacenia więcej (średnio o 5,7% od ceny nominalnej) za książki wykonane z papierów przyjaznych dla środowiska naturalnego. Większość respondentów preferowałaby również zakupy w sklepie typu outlet, gdyby zapewnił on dostępność książek neutralnych węglowo bądź o niskim śladzie węglowym.

- Wnioski jakie płyną ze zleconych przez nas badań to bardzo dobry punkty wyjścia do konstruktywnych rozmów z drukarniami i wydawcami współpracującymi ze Stora Enso. Wydaje się bowiem, że wreszcie w skali całej branży podejmowana jest rzeczowa dyskusja na temat możliwości zaspokajania rosnących potrzeb proekologicznych – podsumowuje Jonathan Bakewell.

Źródło: Stora Enso Paper

www.storaenso.com

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Wielki format dla firmy Offset Print & Packaging
Pierwsza w Wielkiej Brytanii maszyna nowej generacji Koenig & Bauer Rapida 145 została już dostarczona i jest obecnie instalowana w firmie Offset Print & Packaging w Aylesford, Kent. Ta wielkoformatowa maszyna będzie piątą instalacją Koenig & Bauer dla firmy specjalizującej się w produkcji opakowań na zamówienie i zdecydowanie największą z dotychczasowych...
Prezentacja Mark Andy na Konferencji Fleksografów 2023
Z myślą o uczestnikach kolejnej Konferencji Fleksografów, organizowanej przez Polską Izbę Fleksografów (PIF) w Ożarowie Mazowieckim k. Warszawy, firma Mark Andy przygotowała ciekawą i zupełnie inną w formule -  w kontekście tego wydarzenia – propozycję. Trzeciego dnia spotkania tj. 26 kwietnia zaprasza na specjalną wizytę w jej warszawskim Centrum Demonstracyjnym....
Trwa budowa nowej siedziby Stora Enso
W stolicy Finlandii – Helsinkach trwa budowa nowej siedziby Stora Enso – Katajanokan Laituri. Zaplanowany do oddania latem 2024 roku budynek będzie wykonany m.in. z drewnianych elementów konstrukcyjnych Sylva, wytwarzanych przez tę firmę. Jak podkreśla Stora Enso, jej nowa siedziba będzie obiektem przełomowym w kontekście zrównoważonego, przyjaznego dla...
Super-Wide Digital inwestuje w ploter sublimacyjny Avinci
Brytyjska drukarnia Super-Wide Digital (SWD) z Lancashire wzbogaciła w ostatnim czasie swój park sprzętowy o drugą maszynę z oferty firmy Agfa. W ślad za zakupionym kilka lat temu hybrydowym ploterem inkjetowym Jeti Tauro H3300 LED, tym razem zdecydowała się na urządzenie bazujące na technologii sublimacyjnej – Avinci CX3200. Jak podkreśla kierownictwo SWD, będzie ono w...
Supraprint przyspiesza dzięki nowym ploterom do cięcia etykiet Grafmasz
Pruszkowska drukarnia Supraprint jest obecna na rynku już prawie 25 lat.  Podstawą jej działalności jest druk cyfrowy i wielkoformatowy na różnorodnych materiałach wykorzystywanych w reklamie od niewielkich etykiet produktowych do banerów reklamowych XXL. Oferta drukarni obejmuje także pełną obróbkę introligatorską.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2023 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764