logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Badania Stora Enso nt. czytelnictwa książek

  PR 01.08.2022, przeczytano 333 razy
ilustracja

W marcu br. Stora Enso zleciła badania rynkowe dotyczące czytelnictwa książek, zarówno tych w formie tradycyjnej, jak i cyfrowej. Objęły one ok. 2400 osób z Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec oraz USA. Jak wskazują ich wyniki opublikowane właśnie przez firmę, ludzie wolą książki w tradycyjnej, papierowej wersji (którą jako preferowaną wskazało 65% respondentów) w porównaniu z e-bookami (21% wskazań) czy audiobooków (14%). Stora Enso podkreśla przy tym skłonność czytelników do większego wydatku na książkę premium, wydrukowaną na proekologicznym papierze, neutralnym względem śladu węglowego.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/badania-stora-enso-nt.-czytelnictwa-ksiazek,396782,artykul.html

- Rynek książki wyszedł z okresu pandemii w bardzo dobrej kondycji, a celem zleconego przez nas badania było określenie, w jakim kierunku powinien on podążać w obecnym, powracającym do normalności świecie – mówi Jonathan Bakewell, Vice President Stora Enso, kierujący działem papierów biurowych i książkowych.

Pandemia zwiększyła popyt na czytelnictwo

Jak wynika z badań Stora Enso, okres pandemii miał niezwykle pozytywny wpływ na poziom czytelnictwa. 63% respondentów, (w tym niemal 70% z Wielkiej Brytanii i USA) potwierdziło, że obecnie czytają więcej. Wśród najmłodszej z badanych grup, uwzględniającej osoby w wieku 16-24 lata, odsetek ten wyniósł 64% (76% w USA i 73% w Wielkiej Brytanii).

Jako jeden z czynników częściowo stymulujących popyt na książki wśród młodzieży Stora Enso wskazuje niezwykłą popularność mangi (wspieranej przez seriale animowane emitowane na kanale Netflix) oraz prawdziwy wysyp bestsellerowych romansów, skierowanych do nastolatków. W przypadku nieco starszych czytelników na rynku odnotowano wzrost sprzedaży literatury o tematyce kształtowania postaw ludzkich i rozwoju mentalnego. Jednak większość respondentów jako preferowane gatunki wskazywała fikcję, zwłaszcza w kontekście czasu wolnego spędzanego w samotności. Powyższe trendy, jak wskazuje na podstawie badań Stora Enso, są wciąż aktualne.

Dlaczego książka w postaci fizycznej?

65% osób wskazujących na wersję papierową ksiązki jako tę przez nich preferowaną szczególną uwagę zwraca na właściwości haptyczne.

- Poza walorami estetycznymi – wszak książka może być przedmiotem piękna – jej fizyczność powoduje, że na swój sposób towarzyszy ona czytelnikowi – kontynuuje Jonathan Bakewell. – Co więcej, część respondentów wskazywała, że zapach książki wywoływał u nich przyjemne wspomnienia.

Ważnym aspektem, na który wskazuje Stora Enso, jest też fakt, że książki oraz papier, na którym są drukowane, są odnawialne i zgodne z zasadami GOZ. Jak wynika z przeprowadzonych badań, 42% czytelników zachowuje książkę po jej przeczytaniu, podczas gdy 28% podarowuje ją innym bądź pożycza. Kolejne 26% decyduje się na sprzedaż, a jedynie 5% poddaje książki recyklingowi lub pozbywa się ich w inny sposób. Ponieważ proces produkcji i dystrybucji książek wiąże się z emisją dwutlenku węgla do atmosfery, ich przechowywanie na półce domowej sprawia, że – co podkreśla Stora Enso – stają się one swego rodzaju naturalnym „magazynem” śladu węglowego.

Popularność książek we wszystkich wariantach

W kontekście trendu wskazującego na dalszą dominację wersji papierowych Stora Enso zwraca uwagę na jeszcze jeden aspekt: badania potwierdziły, że na rynku jest miejsce dla książek w każdym formacie. Tylko niewielki odsetek respondentów stwierdził, że pozostaje wiernym jednej ich wersji. E-booki i audiobooki są – zdaniem badanych osób – wygodne w użytkowaniu i przenoszeniu, można je też odtwarzać z wielu różnych urządzeń wyjściowych.

Niski ślad węglowy wśród priorytetów

Badanie potwierdziły proekologiczne trendy rynkowe – neutralność węglowa jest istotna także dla czytelników książek. 61% wszystkich osób biorących udział w badaniach i aż 70% młodych czytelników zadeklarowało gotowość do zapłacenia więcej (średnio o 5,7% od ceny nominalnej) za książki wykonane z papierów przyjaznych dla środowiska naturalnego. Większość respondentów preferowałaby również zakupy w sklepie typu outlet, gdyby zapewnił on dostępność książek neutralnych węglowo bądź o niskim śladzie węglowym.

- Wnioski jakie płyną ze zleconych przez nas badań to bardzo dobry punkty wyjścia do konstruktywnych rozmów z drukarniami i wydawcami współpracującymi ze Stora Enso. Wydaje się bowiem, że wreszcie w skali całej branży podejmowana jest rzeczowa dyskusja na temat możliwości zaspokajania rosnących potrzeb proekologicznych – podsumowuje Jonathan Bakewell.

Źródło: Stora Enso Paper

www.storaenso.com

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Hybrydowa maszyna Digital Series iQ w drukarni Pro Label
Północnoamerykańska drukarnia etykietowa Pro Label jest pierwszym na świecie użytkownikiem hybrydowej maszyny drukującej Mark Andy Digital Series iQ. To bazujące na platformie serwo Evolution Series, zostało zaprojektowane przez Mark Andy wspólnie z firmą Domino, będącą dostawcą znajdującego tu zastosowanie modułu inkjetowego N610i. Jak podkreślają partnerzy, w...
Stora Enso i Northvolt: prace nad baterią bazującą na drewnie
Stora Enso i Nortvolt powołały do życia spółkę joint-venture, by wspólnie stworzyć proekologiczne baterie wykonane z niekopalnego węgla (bazującego na ligninie), produkowanego z odnawialnego drewna pochodzącego ze skandynawskich upraw leśnych. Celem projektu jest opracowanie pierwszej na świecie, dostępnej na skalę przemysłową baterii, wyposażonej w anodę w...
Rapida 106 X w Drukarni Gutenberg z Linz
Drukarnia Gutenberg z Linz zainwestowała w przyszłość, kupując offsetową maszynę arkuszową Rapida 106 X. Tym samym firma nie tylko ustanowiła rekord, ale także znacznie zwiększyła wydajność produkcji własnej.
Firma Koenig & Bauer, producent maszyn drukujących oferujący najszersze portfolio produktów w branży, oraz firma Celmacch Group S.r.l., jeden z wiodących producentów maszyn fleksograficznych typu High Board Line oraz rotacyjnych maszyn sztancujących przeznaczonych do obróbki tektury falistej, podpisały umowę, która kładzie podwaliny pod wspólny...
Rotajet: Dysze 851.968 dla perfekcyjnego obrazu druku
Pudełka składane, opakowania elastyczne, dekory, książki i wiele innych: maszyna RotaJET może zadrukować wszystkie te materiały. Wysokowydajna maszyna do przemysłowego druku cyfrowego bazuje na modułowej platformie i może być wykorzystywana do szerokiego zakresu zastosowań. Urządzenie typu single-pass w imponujący sposób łączy tradycję i innowacyjność firmy Koenig...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2022 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764