logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Firmy e-commerce muszą wychodzić na rynki zagraniczne

  PR 06.03.2015, przeczytano 1713 razy
ilustracjastrzałka

Rynek e-commerce stanowi dużą szansę dla rozwoju zarówno nowych, jak i istniejących firm ze względu na stosunkowo niskie bariery wejścia, oczekiwany wzrost polskiego rynku oraz duży potencjał do rozwoju w innych krajach UE – to główne wnioski z raportu ekspertów Fundacji im. Lesława A. Pagi. Współautorem merytorycznym raportu jest Poczta Polska.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/firmy-e-commerce-musza-wychodzic-na-rynki-zagraniczne,24147,artykul.html

Pomimo tego, że w Polsce działa już ponad 20 tys. sklepów internetowych, to wciąż niewiele z nich kieruje swoją ofertę do zagranicznych klientów. Dlaczego tak się dzieje, zastanawiali się podczas debaty na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie: Marek Cynowski - Pełnomocnik ds. eCommerce, Poczta Polska S.A., Aniela Hejnowska - Dyrektor Zarządzająca Groupon Polska, Michał Juda - Współzałożyciel platformy SHOWROOM , Justyna Skorupska - Prezes Symcore, Przewodnicząca Rady e-Izby oraz autorzy raportu - uczestnicy projektu Think Paga! Akademia Analiz i Mediów: Piotr Chabrowski, Iza Wiśniewska.

Jak wynika z danych Komisji Europejskiej, w latach 2004-2012 odsetek konsumentów dokonujących zakupów w internecie wzrósł ponad dwukrotnie i osiągnął 45 proc. (w Polsce - 30 proc.). W 2012 roku wartość sektora szacowano na 270 mld euro, przy dynamice wzrostu wynoszącej 20 proc. rok do roku. Z kolei Ecommerce Europe przewiduje, że wynoszący 2,2 proc. pod koniec 2013 roku udział e-commerce w europejskim PKB podwoi się przed rokiem 2016 i potroi przed 2020. Według nich Polska jest najszybciej rosnącym rynkiem e-handlu w Unii Europejskiej.

– Polski e-commerce jest wciąż rynkiem niedojrzałym, jego szacowana wartość 7,2 mld euro jest dla porównania niższa niż roczne obroty sieci Biedronka, które w 2014 roku wyniosły 7,7 mld euro. Jednak dzięki silnemu, dwucyfrowemu trendowi wzrostu sytuacja ta ulegnie w najbliższych latach zmianie, czyniąc ten rynek atrakcyjniejszym dla firm z zagranicy oraz wpłynie na intensywniejszą ekspansję krajowych e-sklepów poza Polskę. – ocenia Marek Cynowski, pełnomocnik ds. ecommerce w Poczcie Polskiej.

W Polsce od początku transformacji powstało wiele drobnych przedsiębiorstw specjalizujących się w produkcji niszowych produktów, wyróżniających się stylem, jakością, atrakcyjnych cenowo, które mogą być konkurencyjne na europejskim rynku. Jednak większość z tych towarów trafia na rynki zagraniczne za pośrednictwem sieci dystrybucyjnych i pośredników.

Twórcy raportu przekonują, że dużym ułatwieniem dla założenia biznesu w obszarze e-handlu w porównaniu do handlu tradycyjnego jest niższy kapitał początkowy oraz mniejsze zasoby potrzebne do rozszerzenia działalności za granicę.

– Pierwszym krokiem powinno być zatem udostępnienie strony sklepu w języku angielskim oraz zaoferowanie dostawy do innego kraju, dostosowanej do potrzeb różnych klientów - mówi Piotr Chabrowski, współautor raportu, ekspert Fundacji im. Lesława A. Pagi.

– Polscy sprzedawcy powinni skupić się na precyzyjnym opisie produktów, uproszczeniu i transparentności procesów kupna i zwrotu towaru. Warto również zainwestować w dobrze zaprojektowane strony www w technologii RWD (ang. Responsive Web Design), ponieważ coraz więcej klientów dokonuje zakupów przez urządzenia mobilne. – dodaje Iza Wiśniewska, współautorka raportu, ekspert Fundacji im. Lesława A. Pagi.

Przeciętny Niemiec wydaje znacznie więcej pieniędzy na zakupy online niż Polak – w 2013 roku było to aż 1585 euro, gdy w naszym kraju poziom ten nie przekroczył 535 euro. Z kolei szwedzki konsument wydał 1232 euro na zakupy online w 2013 roku.

Kierując ofertę do takich krajów jak np. Niemcy, czy Szwecja, należy pamiętać, że dużo większe znaczenie ma dla nich jakość produktu i forma obsługi niż cena. Dlatego znajomość preferencji klientów oraz przemyślana strategia działania to podstawowe czynniki sukcesu firmy. Trzeba także uwzględnić, że otworzenie w pełni globalnego sklepu wymaga już zdecydowanie większych nakładów, związanych ze stworzeniem bardziej złożonego modelu operacyjnego, zorganizowania logistyki i magazynów, kwestiami prawnymi, czy też know-how skutecznego dotarcia do klientów w poszczególnych krajach, którzy charakteryzują się innymi preferencjami.

Jak wynika z raportu, polskie firmy e-commerce, które są zainteresowane rozwijaniem biznesu za granicą, nie mogą jeszcze liczyć na znaczące wsparcie ze strony polskich zrzeszeń e-commerce czy instytucji państwowych, które koncentrują się przede wszystkim na wspieraniu działalności w Polsce.

Istnieje zatem duże pole do współpracy między firmami, które chciałyby oferować produkty za granicą. Może to być na przykład wspólne wynajęcie powierzchni magazynowej i biurowej, gromadzenie analiz i tworzenie raportów o poszczególnych rynkach i sub-segmentach, również za granicą, akcje promocyjne np. w postaci wydania wspólnego katalogu produktów.

Decyzja o wyjściu z ofertą za granicę w przypadku każdej firmy powinna być podjęta indywidualnie, w oparciu o model biznesowy oraz koszty z tym związane. Z pewnością zarówno rynki rozwinięte (Niemcy, Szwecja), jak i rozwijające się (CEE) stanowią potencjalne źródło klientów, ponieważ ich mieszkańcy dużo chętniej niż Polacy robią zakupy przez internet i również chętniej korzystają z ofert sklepów zagranicznych.

Link do raportu: http://www.paga.org.pl/files/597592077/file/RAPORT_eCommerce_Think_Paga_FINAL.pdf

Źródło: Poczta Polska

poczta-polska.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Zbliżamy się do wprowadzenia drugiej z ogłoszonych przez rząd na 2024 rok podwyżek płacy minimalnej. Jak radzą sobie pracodawcy oraz pracownicy po pierwszej, styczniowej podwyżce? Czy są przygotowani na kolejną?
Popularność marek własnych jest coraz większa. Wartość tego sektora na polskim rynku wzrosła o 19 proc. rdr. i w 2023 r. przekroczyła 50 mld złotych. Ponadto 27 proc. konsumentów deklaruje, że w ciągu najbliższych 6 miesięcy chce kupować jeszcze więcej takich produktów. Kluczowym argumentem dla nabywców są konkurencyjne ceny, przy jednoczesnym...
Pokolenie Z chce zbierać punkty i wymieniać je na kupony promocyjne
Jak pokazują dane, klienci doceniają benefity, jakie zapewniają im programy lojalnościowe. To narzędzie marketingowe to też korzyść dla przedsiębiorców, którzy zyskują sposób na zaangażowanie swoich klientów. Proponując im dedykowane benefity przy zakupach, mogą zatrzymać klienta na dłużej, także młodego pokolenia, uchodzącego za niezbyt...
Raport „Żyjesz w phygitalu, choć o tym nie wiesz. Jak Polacy korzystają z technologii łączących światy online i offline?” opracowany przez firmę doradczo-technologiczną Future Mind, poświęca dużo uwagi temu, jakie podejście do technologii ma generacja silvers . Jak pokazują wnioski zawarte w raporcie, coraz więcej starszych osób styka się z...
Ogólnie rosnące koszty prowadzenia działalności gospodarczej otwierają ranking obecnych obaw mikroprzedsiębiorstw i małych firm. Tak deklaruje 41,3% respondentów. Nieznacznie mniej wskazań dotyczy problemu nierzetelnych kontrahentów, bo 39,7%. Z kolei 28,2% ankietowanych niepokoi podnoszenie składek zusowskich. Badanie też pokazuje, że uczestnicy sondażu...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764