logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

W 2019 firmy czeka karuzela legislacyjna

  PR 21.01.2019, przeczytano 350 razy
ilustracjastrzałka

Danina solidarnościowa, którą zapłacą osoby o dochodach powyżej 1 mln zł, 9-procentowy CIT dla małych podatników i Innovation Box to tylko początek długiej listy zmian w przepisach podatkowych, które zaczęły obowiązywać z początkiem stycznia tego roku. Na tym jednak nie koniec, bo w przygotowaniu są kolejne. Wśród najważniejszych, do których przedsiębiorcy powinni się przygotować w 2019 roku, są m.in. nowa matryca stawek VAT oraz zmiany związane z kasami fiskalnymi.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/w-2019-firmy-czeka-karuzela-legislacyjna,380874,artykul.html

– Rok 2019 będzie upływać przedsiębiorcom pod znakiem wdrażania i dostosowywania się do szeregu zmian w przepisach podatkowych. Znaczna ich część obowiązuje już od 1 stycznia bieżącego roku, kolejne będą wchodzić w życie sukcesywnie w trakcie roku. Trzeba mieć świadomość, że w przygotowaniu jest szereg nowelizacji, na różnym etapie procesu legislacyjnego, które są planowane do wdrożenia. Ustawodawca ma w tym zakresie ambitne plany – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Agnieszka Bieńkowska, doradca podatkowy, partner w Gekko Taxens Doradztwo Podatkowe.

Na liście zmian, które mogą wejść w życie w 2019 roku, są m.in. te dotyczące kas fiskalnych online, które będą mogły przesyłać dane o transakcjach do Centralnego Repozytorium Kas i emitować e-paragony. Od 1 stycznia br. obowiązek wprowadzenia takich kas miał objąć mechaników, wulkanizatorów i właścicieli stacji paliw. Termin odroczono, ponieważ niezbędna jest nowelizacja ustawy o podatku VAT, która utknęła w Sejmie. Nowelizacja ma stworzyć podstawy prawne do wydania homologacji kasom online, a tym samym umożliwić producentom wprowadzenie ich na rynek. Prace trwają już od ubiegłego roku, ale dokładny termin wdrożenia nowych przepisów nie jest jeszcze znany.

W zakresie kas fiskalnych kolejną zmianą będzie zakaz wystawiania faktur do transakcji zarejestrowanej w kasie na podstawie paragonu, na którym brak jest numeru identyfikacji podatkowej nabywcy. Ma ona m.in. zapobiec nadużyciom podatkowym.

Ekspertka Gekko Taxens podkreśla, że rewolucyjną dla przedsiębiorców zmianą będzie również nowa matryca stawek VAT, wprowadzająca wykaz towarów i usług opodatkowanych stawkami obniżonymi 8 i 5 proc. Ze względu na skalę tej zmiany firmy muszą się do niej solidnie przygotować, bo mimo że ministerstwo zapowiada, że zmiana ma mieć jedynie charakter techniczny i nie powinna wpłynąć na wysokość stawki, to w praktyce widać, że na niektóre towary stawka VAT się jednak zmieni. Nowe przepisy mają być stosowane od 1 stycznia 2020 roku.

– Dzisiaj dla potrzeb ustalenia właściwej stawki podatku VAT posługujemy się Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, jej wersją z 2008 roku. Dostrzeżono jednak wady tego rozwiązania i ministerstwo postanowiło dokonać nowelizacji przepisów w tym zakresie. Po wprowadzeniu zmian, dla potrzeb ustalania stawek VAT na towary nie będziemy już posługiwali się PKWiU, tylko tzw. nomenklaturą scaloną, czyli klasyfikacją, która obecnie stosowana jest dla potrzeb celnych. PKWiU pozostanie właściwa jedynie dla klasyfikacji usług, ale i tu nastąpi zmiana – w miejsce PKWiU 2008 zacznie obowiązywać wersja z roku 2015 – mówi Agnieszka Bieńkowska.

Wśród najważniejszych zmian, które już zaczęły obowiązywać, jest m.in. IP Box, inaczej Innovation Box. To preferencja podatkowa w zakresie podatku dochodowego dla firm, które generują dochód poprzez sprzedaż czy wprowadzanie na rynek tzw. kwalifikowanej własności intelektualnej. Są to m.in. wzory użytkowe, wzory przemysłowe, wynalazki czy programy komputerowe. Warunek jest taki, aby były one zarejestrowane lub w trakcie rejestracji w Urzędzie Patentowym. Firmy, które osiągają dochody z kwalifikowanych praw własności intelektualnej, mogą od 2019 roku skorzystać z preferencyjnej stawki podatku w wysokości 5 proc.

Źródło: Newseria Biznes, Gekko Taxens Doradztwo Podatkowe

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Zbliżamy się do wprowadzenia drugiej z ogłoszonych przez rząd na 2024 rok podwyżek płacy minimalnej. Jak radzą sobie pracodawcy oraz pracownicy po pierwszej, styczniowej podwyżce? Czy są przygotowani na kolejną?
Popularność marek własnych jest coraz większa. Wartość tego sektora na polskim rynku wzrosła o 19 proc. rdr. i w 2023 r. przekroczyła 50 mld złotych. Ponadto 27 proc. konsumentów deklaruje, że w ciągu najbliższych 6 miesięcy chce kupować jeszcze więcej takich produktów. Kluczowym argumentem dla nabywców są konkurencyjne ceny, przy jednoczesnym...
Pokolenie Z chce zbierać punkty i wymieniać je na kupony promocyjne
Jak pokazują dane, klienci doceniają benefity, jakie zapewniają im programy lojalnościowe. To narzędzie marketingowe to też korzyść dla przedsiębiorców, którzy zyskują sposób na zaangażowanie swoich klientów. Proponując im dedykowane benefity przy zakupach, mogą zatrzymać klienta na dłużej, także młodego pokolenia, uchodzącego za niezbyt...
Raport „Żyjesz w phygitalu, choć o tym nie wiesz. Jak Polacy korzystają z technologii łączących światy online i offline?” opracowany przez firmę doradczo-technologiczną Future Mind, poświęca dużo uwagi temu, jakie podejście do technologii ma generacja silvers . Jak pokazują wnioski zawarte w raporcie, coraz więcej starszych osób styka się z...
Ogólnie rosnące koszty prowadzenia działalności gospodarczej otwierają ranking obecnych obaw mikroprzedsiębiorstw i małych firm. Tak deklaruje 41,3% respondentów. Nieznacznie mniej wskazań dotyczy problemu nierzetelnych kontrahentów, bo 39,7%. Z kolei 28,2% ankietowanych niepokoi podnoszenie składek zusowskich. Badanie też pokazuje, że uczestnicy sondażu...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764