logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

3 kwestie, o których musi pamiętać przedsiębiorca przy zmianie formy opodatkowania

  PR 01.07.2022, przeczytano 529 razy
ilustracja
Piotr Juszczyk, Główny Doradca Podatkowy w firmie inFakt

Nowe przepisy Polskiego Ładu, które weszły w życie 1 lipca, dają możliwość zmiany formy opodatkowania tym, którzy do tej pory rozliczali się liniowo i na ryczałcie. Zanim jednak przedsiębiorca podejmie decyzję o zmianie, powinien rozważyć kilka istotnych kwestii.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/3-kwestie%2C-o-ktorych-musi-pamietac-przedsiebiorca-przy-zmianie-formy-opodatkowania,396447,artykul.html

Rozliczenie roczne przy zmianie formy opodatkowania

Po pierwsze, jeśli przedsiębiorcy dotychczas rozliczający się liniowo lub na ryczałcie, zdecydują się przejść na zasady ogólne za 2022 rok, muszą pamiętać o tym, że pospiech może się okazać złym doradcą.

Przy przejściu na skalę podatkową za rok 2022, deklarację rozliczenia rocznego należy złożyć do 2 maja 2023 roku. Dotychczasowi liniowcy będą składać zeznanie PIT-36 zamiast PIT 36L. Podobnie ryczałtowcy – będą musieli złożyć PIT-36, a nie jak dotychczas PIT-28.

Gdyby jednak z jakiegoś powodu taki przedsiębiorca pospieszył się ze złożeniem deklaracji rocznej za 2022 rok i złożył PIT według formy opodatkowania, jaką stosował w 2022 roku (PIT-36L lub PIT-28), to nie będzie miał już później możliwości przejścia na skalę podatkową i złożenia PIT-36. Złożenie zeznania odpowiadającego wcześniejszej formie opodatkowania zablokuje możliwość zmiany.

Warto dać więc sobie czas na podjęcie decyzji i nie spieszyć się ze złożeniem zeznania za rok 2022. Terminy ustawowe będą w tym przypadku po stronie podatnika, ponieważ od przyszłego roku wszystkie deklaracje rozliczenia rocznego – także te dotyczące liniowców i ryczałtowców – będzie można składać do 2 maja 2023 roku.

Zmiana formy opodatkowania wyłącznie za rok 2022

Po drugie, ryczałtowcy i liniowcy muszą pamiętać, że zmiana za 2022 rok ma skutki prawne tylko w odniesieniu do tego jednego roku. Przejście na skalę podatkową za rok 2022 wraz ze złożeniem zeznania PIT-36, nie jest równoznaczne ze stałą zmianą formy opodatkowania.

Jeśli podatnik chciałby rozliczać się na skali podatkowej także w roku 2023, musi pamiętać, aby osobno poinformować o tej decyzji organy podatkowe do 20 lutego 2023 roku (jeśli w styczniu osiągnie pierwszy przychód). Tylko taka deklaracja będzie uznana jako wiążąca dla formy opodatkowania na rok 2023 oraz na kolejne lata.

Jeśli taka deklaracja nie zostanie złożona, w roku 2023 podatnik automatycznie będzie się rozliczał liniowo lub ryczałtowo. Kolejną możliwość zmiany formy opodatkowania będzie miał dopiero na początku 2024 roku.

Zmiana w połowie czy na koniec roku?

Po trzecie, poza zmianą formy opodatkowania za cały rok 2022, osoby rozliczające się na ryczałcie otrzymają także możliwość przejścia na skalę podatkową już od 1 lipca. Decyzję o zmianie należy podjąć i udokumentować zmianą wpisu w CEIDG między 1 lipca a 22 sierpnia 2022 roku.

Przy rozważaniu takiej decyzji warto zwrócić uwagę na to, że podatnik utraci wtedy możliwość skorzystania z preferencji przy rozliczeniu rocznym za 2022 rok. Nie będzie więc mógł rozliczyć się wspólnie z małżonkiem czy jako osoba samotnie wychowująca dziecko.

W przypadku, gdy podatnik zdecyduje się przejść na skalę podatkową za cały rok 2022, będzie mógł skorzystać z preferencyjnych zasad w rozliczeniu rocznym.

Źródło: inFakt

www.infakt.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Zbliżamy się do wprowadzenia drugiej z ogłoszonych przez rząd na 2024 rok podwyżek płacy minimalnej. Jak radzą sobie pracodawcy oraz pracownicy po pierwszej, styczniowej podwyżce? Czy są przygotowani na kolejną?
Popularność marek własnych jest coraz większa. Wartość tego sektora na polskim rynku wzrosła o 19 proc. rdr. i w 2023 r. przekroczyła 50 mld złotych. Ponadto 27 proc. konsumentów deklaruje, że w ciągu najbliższych 6 miesięcy chce kupować jeszcze więcej takich produktów. Kluczowym argumentem dla nabywców są konkurencyjne ceny, przy jednoczesnym...
Pokolenie Z chce zbierać punkty i wymieniać je na kupony promocyjne
Jak pokazują dane, klienci doceniają benefity, jakie zapewniają im programy lojalnościowe. To narzędzie marketingowe to też korzyść dla przedsiębiorców, którzy zyskują sposób na zaangażowanie swoich klientów. Proponując im dedykowane benefity przy zakupach, mogą zatrzymać klienta na dłużej, także młodego pokolenia, uchodzącego za niezbyt...
Raport „Żyjesz w phygitalu, choć o tym nie wiesz. Jak Polacy korzystają z technologii łączących światy online i offline?” opracowany przez firmę doradczo-technologiczną Future Mind, poświęca dużo uwagi temu, jakie podejście do technologii ma generacja silvers . Jak pokazują wnioski zawarte w raporcie, coraz więcej starszych osób styka się z...
Ogólnie rosnące koszty prowadzenia działalności gospodarczej otwierają ranking obecnych obaw mikroprzedsiębiorstw i małych firm. Tak deklaruje 41,3% respondentów. Nieznacznie mniej wskazań dotyczy problemu nierzetelnych kontrahentów, bo 39,7%. Z kolei 28,2% ankietowanych niepokoi podnoszenie składek zusowskich. Badanie też pokazuje, że uczestnicy sondażu...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764