logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: stan branży PR w Polsce

  PR 09.11.2017, przeczytano 1718 razy
ilustracjastrzałka

Branża public relations rozwija się, ale trudno mówić o istotnej dynamice wzrostu – to jeden z wniosków będących efektem badań przeprowadzonych wśród specjalistów i ekspertów zajmujących się kwestiami budowania wizerunku. Szczegółowe wyniki ukażą się niebawem na rynku w ramach raportu pt. „Analiza kondycji branży public relations”. Jego prezentacja odbędzie się 24 listopada br. na Uniwersytecie Warszawskim podczas seminarium dotyczącego obecnego stanu PR w Polsce.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/stan-branzy-pr-w-polsce,34418,artykul.html

Badania wykazały, że wskaźnik kondycji branży public relations w Polsce wynosi 57% (w skali od 0 do 100%). Oznacza to, że specjaliści oceniają jakość PR w Polsce przeciętnie – jego kondycja jest stabilna, jednak istnieją sfery wymagające usprawnień.

ilustracjastrzałka

Eksperci i specjaliści definiowali kondycję PR w Polsce bazując na 10 składowych wymiarach, które można było ocenić w siedmiostopniowej skali, gdzie 1 to najniższa nota, a 7 – najwyższa. Wśród tych wymiarów znalazły się m.in. rozwój branży, wartość rynkowa branży, jakość usług agencji, etyczny wymiar działań w PR czy dostępność profesjonalnej kadry oraz poziom systemu kształcenia. To właśnie na bazie powyższych założeń wyliczono wskaźnik kondycji branży PR.

Najlepiej postrzeganymi wymiarami, które poddano analizie, były kwestie związane z rozwojem branży PR oraz zapotrzebowaniem biznesu na usługi PR. Jako jedyne uzyskały one średnią notę powyżej 5,00. Większość badanych ekspertów i specjalistów zauważa więc systematyczny rozwój PR w Polsce. Branża ulega profesjonalizacji, co przekłada się na większą świadomość przedsiębiorców, którzy wraz z rozwojem swoich firm coraz częściej dostrzegają zasadność korzystania z usług public relations. Stąd też względnie dobra ocena zapotrzebowania na usługi PR-owe w kręgach biznesu.

Wyniki badań uwidoczniły również aspekty wymagające usprawnienia. Najczęściej wskazywano na niedobory w systemie kształcenia. Zdaniem ekspertów nadal można zaobserwować problemy z przygotowaniem młodych ludzi do pracy w branży public relations. Zebrane dane wykazały także problem związany ze zbyt niską świadomością części klientów w zakresie działań public relations. Może to świadczyć o niepełnej wiedzy na temat obszarów działań i zakresu możliwości PR-u. Średnie noty tych wymiarów jako jedyne w zestawieniu nie przekroczyły wartości 4,00.

ilustracjastrzałka

Podział badanych ze względu na płeć, stanowisko, reprezentowany sektor czy też na pracowników agencji PR oraz pozostałych profesjonalistów z tego środowiska nie wykazał istotnej różnicy w poziomie na jakim oscyluje wskaźnik kondycji. Inaczej jest przy dywersyfikacji względem doświadczenia zawodowego. W grupie pracujących najkrócej (od roku do 3 lat) i w grupie osób z najdłuższym stażem (ponad 10 lat) poziom wskaźnika był zbliżony i oscylował na poziomie 55%. Natomiast osoby z doświadczeniem od 4 do 10 lat oceniły branżę relatywnie lepiej – 60%.

Celem autorów raportu było usystematyzowanie i ocena kondycji branży, sfer zadaniowych i skuteczności wykorzystywanych narzędzi komunikacyjnych. Aby to osiągnąć, przeprowadzono badania wśród osób zawodowo związanych z PR-em, którzy uczestniczyli w Kongresie Profesjonalistów Public Relations w kwietniu br. w Rzeszowie. Łącznie przebadano grupę 157 osób, w skład której weszli eksperci specjalizujący się w kształtowaniu stosunków organizacji z jej otoczeniem. Są to osoby zatrudnione zarówno w sektorze publicznym jak i prywatnym, zajmujący stanowiska zarządzające lub wykonawcze i posiadający zróżnicowany staż pracy w branży – od roku do ponad 15 lat.

Powyższe to tylko jeden z elementów przeprowadzonych analiz. Prezentacja całego raportu nastąpi 24 listopada br. o godz. 9:30 na Wydziale Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego podczas seminarium naukowego pn. „Kondycja branży Public Relations w Polsce”. Udział w tym wydarzeniu jest bezpłatny, należy jednak wypełnić oraz wysłać w formie elektronicznej formularz zgłoszeniowy. Uczestnicy seminarium otrzymają bezpłatne egzemplarze raportów.

Partnerami merytorycznymi projektu są: PRESS-SERVICE Monitoring Mediów oraz Agencja PR Partner of Promotion. Za realizację badań odpowiadał Dział Badań i Analiz Strategicznych Exacto oraz Instytut Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego. Projekt badawczy oraz publikacja realizowane były przy współpracy Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz Newsline, które są również organizatorami seminarium „Kondycja branży Public Relations w Polsce”.

Źródło: Kongres Profesjonalistów Public Relations

Dodatkowe informacje:

Kongres Profesjonalistów Public Relations to ogólnopolskie wydarzenie łączące środowisko i ludzi zajmujących się problematyką komunikacji i PR. Organizowany jest przez firmy Newsline Sp. z o.o. oraz Ideo Sp. z o.o. przy współpracy agencji Alert Media Communications. Na program spotkania składają się wystąpienia plenarne, debaty i praktyczne warsztaty. Kongres stanowi forum dialogu, inspiracji i integracji wszystkich tych, którzy tworzą branżę: praktyków, naukowców i pasjonatów. Pomysłodawcą Kongresów PR jest dr hab. Dariusz Tworzydło, prezes zarządu Exacto sp. z o.o., który od 18 lat organizuje spotkania branży PR.

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Digital Incubator WBD partnerem Programu InCredibles
Digital Incubator Warner Bros. Discovery w Polsce – działająca w strukturach grupy jednostka organizacyjna koncentrująca się na rozwoju innowacyjnych produktów i współpracy ze startupami – łączy siły z InCredibles. Jako stały partner programu monitoringowego, Digital Incubator WBD w Polsce pomoże młodym przedsiębiorcom rozwijać swoje produkty dzięki...
DoubleVerify, platforma software’owa zajmująca się pomiarami i analizami danych dotyczących mediów digital, ogłosiła wprowadzenie 16 nowych kategorii z obszaru Brand Safety i Suitability dla reklamodawców na TikToku, aby wspierać nowe filtry zasobów reklamowych tej platformy: Vertical Sensitivity oraz Category Exclusion, które zostaną uruchomione...
TVN Warner Bros. Discovery z nagrodami World Media Festivals 2024
Dziewięć złotych i pięć srebrnych nagród trafiło do dziennikarzy oraz tytułów TVN Warner Bros. Discovery na World Media Festivals w Hamburgu. Wśród laureatów znalazły się między innymi reportaże dziennikarzy "Czarno na białym" i "Superwizjera" TVN.
WP Ads to self-service Wirtualnej Polski, który pozwala klientom na samodzielne zarządzanie kampaniami reklamowymi. Ostatnio został wzbogacony o możliwość dodawania kampanii wideo w materiałach publikowanych w serwisach internetowych. Obecnie w WP Ads zarejestrowanych jest już 1500 klientów.
Oktogram: gra karciana kontra dezinformacja i clickbaity
Każdego dnia spada na każdego z nas ogrom informacji i chyba nikt już nie jest w stanie ustrzec się przed manipulacją, fake newsami, udostępnianiem dalej nieprawdziwych treści. Jak nie dać się nieustannie wkręcać? Okazuje się, że odpowiedzią jest odpowiednia praca z emocjami, a dobra wiadomość jest taka, że można to wytrenować w całkiem przyjemny sposób m.in. grając...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764