logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Branżowy Barometr EFL na I kwartał 2023

  PR 27.03.2023, przeczytano 714 razy
ilustracjastrzałka

Pierwszy tegoroczny subindeks Barometru EFL dla sektora produkcyjnego wyniósł 48,9 pkt. i jest o 1,9 pkt. wyższy niż trzy miesiące wcześniej. Jest to najwyższy wskaźnik od roku, kiedy w I kwartale 2022 roku wyniósł 49,9 pkt. Hamulec inwestycyjny pozostaje zaciągnięty – tylko 1% firm produkcyjnych planuje wzrost inwestycji, a co dziesiąty ich spadek. Choć w produkcji na tle pozostałych badanych sektorów znajduje się najliczniejsza grupa optymistów sprzedażowych (10%), to z drugiej strony 13% badanych obawia się mniejszych zamówień. Sen z powiek 46% producentów spędza wysoka inflacja, a 29% firm obawia się gorszej kondycji swojego biznesu z uwagi na konsekwencje wojny w Ukrainie.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/branzowy-barometr-efl-na-i-kwartal-2023,399414,artykul.html

Barometr EFL dla branży produkcyjnej na I kwartał 2023:

  • Subindeks: 48,9 pkt. (+1,0 pkt. kw./kw.)
  • Inwestycje: 89 proc. przedsiębiorców nie spodziewa się zmian w inwestycjach
  • Sprzedaż: 10 proc. przedsiębiorców prognozuje zwiększenie sprzedaży; 13 proc. prognozuje spadek sprzedaży
  • Płynność finansowa: 7 proc. przedsiębiorców prognozuje poprawę płynności finansowej; 16 proc. prognozuje pogorszenie płynności finansowej
  • Finansowanie zewnętrzne: 16 proc. przedsiębiorców prognozuje większe zapotrzebowanie na finansowanie zewnętrzne; 8 proc. prognozuje mniejsze zapotrzebowanie na finansowanie zewnętrzne

Subindeks Barometru EFL na I kwartał 2023 roku dla branży produkcyjnej był najwyższy od roku (w I kwartale 2022 roku wyniósł 49,9 pkt) i odnotował wartość 48,9 pkt., o 1,9 pkt. więcej niż w ostatnim kwartale ubiegłego roku.

– Pierwszy tegoroczny pomiar to pierwsza od roku pozytywna wiadomość dla sektora produkcyjnego. Widzimy wzrost subindeksu branżowego, podczas gdy we wcześniejszych trzech pomiarach mieliśmy do czynienia ze spadkami lub sytuacją bez zmian. Ale to na razie tyle, jeśli chodzi o dobre informacje. Skłonność przedsiębiorców do większych inwestycji, która świadczy o lepszych perspektywach, jest niemal zerowa, a więcej producentów obawia się spadku sprzedaży niż jej wzrostu. Wysoka inflacja, w największym stopniu i tocząca się za naszą wschodnią granicą wojna w nieco mniejszym, bardzo mocno wpływają na negatywne nastroje producentów i obawy co do przyszłości – mówi Radosław Woźniak, prezes zarządu EFL.

Inflacja groźniejsza niż wojna

Niemal połowa firm produkcyjnych (46%) obawia się, że w kontekście rosnącej inflacji kondycja ich biznesu w perspektywie najbliższych sześciu miesięcy pogorszy się. Choć jest to bardzo wysoki wynik, to i tak pozostaje jednym z niższych na tle pozostałych branż objętych badaniem. Dla przykładu w HoReCa 59% zapytanych obawia się inflacji, a w handlu 53%.  Co trzecia firma produkcyjna uważa, że inflacja będzie neutralna dla jej biznesu, a 15% nie potrafi przewidzieć tego, co się wydarzy.

Mniej niż inflacji, producenci obawiają się wojny. Na negatywny wpływ konfliktu toczącego się za naszą wschodnią granicą na ich działalność wskazuje 29% zapytanych. Ponad połowa przedsiębiorstw (57%) uważa, że sytuacja w najbliższych miesiącach pozostanie bez zmian.

W inwestycjach bez zmian

W I kwartale br. zdecydowana większość producentów (89%) planuje podobny poziom inwestycji co w poprzednich miesiącach, a tylko 1% spodziewa je zwiększyć. Niestety co dziesiąta firma obawia się mniejszego poziomu inwestycji.

Nieco lepiej wyglądają prognozy dotyczące sprzedaży. 10% zapytanych liczy na jej wzrost – to najwyższy wskaźnik wśród badanych branż. 75% spodziewa się podobnego poziomu zamówień co w poprzednim kwartale, ale już 13% obawia się ich spadku.

Większość firm produkcyjnych nie obawia się o swoją „płynność finansowa” – 74% uważa, że w najbliższych miesiącach będzie na takim samym poziomie, co w minionych miesiącach. Jednak aż 16% obawia się pogorszenia kondycji finansowej swojego przedsiębiorstwa, a tylko 7% jej poprawy.

Wartość głównego indeksu Barometru EFL na I kwartał 2023 roku wyniosła 48,5 pkt. Osiągnięty poziom jest o 1,3 pkt. wyższy niż w IV kwartale 2022 roku.

Źródło: EFL S.A.

www.efl.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Zbliżamy się do wprowadzenia drugiej z ogłoszonych przez rząd na 2024 rok podwyżek płacy minimalnej. Jak radzą sobie pracodawcy oraz pracownicy po pierwszej, styczniowej podwyżce? Czy są przygotowani na kolejną?
Popularność marek własnych jest coraz większa. Wartość tego sektora na polskim rynku wzrosła o 19 proc. rdr. i w 2023 r. przekroczyła 50 mld złotych. Ponadto 27 proc. konsumentów deklaruje, że w ciągu najbliższych 6 miesięcy chce kupować jeszcze więcej takich produktów. Kluczowym argumentem dla nabywców są konkurencyjne ceny, przy jednoczesnym...
Pokolenie Z chce zbierać punkty i wymieniać je na kupony promocyjne
Jak pokazują dane, klienci doceniają benefity, jakie zapewniają im programy lojalnościowe. To narzędzie marketingowe to też korzyść dla przedsiębiorców, którzy zyskują sposób na zaangażowanie swoich klientów. Proponując im dedykowane benefity przy zakupach, mogą zatrzymać klienta na dłużej, także młodego pokolenia, uchodzącego za niezbyt...
Raport „Żyjesz w phygitalu, choć o tym nie wiesz. Jak Polacy korzystają z technologii łączących światy online i offline?” opracowany przez firmę doradczo-technologiczną Future Mind, poświęca dużo uwagi temu, jakie podejście do technologii ma generacja silvers . Jak pokazują wnioski zawarte w raporcie, coraz więcej starszych osób styka się z...
Ogólnie rosnące koszty prowadzenia działalności gospodarczej otwierają ranking obecnych obaw mikroprzedsiębiorstw i małych firm. Tak deklaruje 41,3% respondentów. Nieznacznie mniej wskazań dotyczy problemu nierzetelnych kontrahentów, bo 39,7%. Z kolei 28,2% ankietowanych niepokoi podnoszenie składek zusowskich. Badanie też pokazuje, że uczestnicy sondażu...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764